Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusperhe ja vaikeat sisarussuhteet

Vierailija
08.06.2022 |

Eli tarvitsen apua ja ohjeita viisaammiltani. Meillä on mieheni kanssa kaksi lasta, toinen alle kouluikäinen ja toinen alakoulu ikäinen. Miehellä oli edellisestä liitosta tavatessamme kaksi lasta ja nämä nyt jo aikuisia. Toinen lapsista nuorempi, asuu omillaan, on itsenäinen, fiksu ja käyttäytyy hyvin, mutta on hyvinkin lojaali vanhemmalle sisarukselleen. Tämä vanhempi sisarus on aina ollut ns ongelmatapaus. Hän on tottunut saamaan kaiken ja tottunut siihen, ettei hänen tarvitse laittaa tikkua ristiin minkään asian takia, on hyvin itsekäs, laiska ja röyhkeä ihminen. Manipuloi, käyttää hyväksi lähellään olevia, eikä tee esimerkiksi mitään tullakseen toimeen omillaan. Hän on opiskellut itselleen ammatin, mutta ei viihdy työelämässä, on aina sairaslomilla yhdestä jos toisesta syystä. Ilmestyy meille vierailemaan usein ja jää lojumaan useiksi päiviksi, odottaa täyttä ruoka-ja siiivoushuoltoa. Nuorempana poissaollessamme piti salaa juhlia asunnossamme ja jäi kiinni koska ei viitsinyt edes siivota jälkiä, eihän se hänelle kuulunut! Ongelma on, etten halua lasteni oppivan, että moinen käytös olisi millään lailla ok. Kuitenkaan en halua riistää sisaruksilta mahdollisuutta tavata toisiaan tai isältään mahdollisuutta tavata tytärtään. Miten pienelle lapselle voi opettaa, ettei sisaren käytös ole ok tai ihailtavaa? Yleensähän pienet sisarukset katsovat ihaillen isompien sisarusten touhuja ja alkavat matkia heidän tekemisiään.

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista tosiaan nämä sisaruksienkin välillä olevat luonne-erot. Miten voi olla sisarukset niin erilaisia. Säälittää vaan tuo nuorempi, joka aina joustaa, yrittää ymmärtää ja selittelee vanhemman toimia. Usein tämä nuorempi tunnollinen sisarus myös on peitellyt vanhemman sisaruksen töppäilyjä ja esimerkiksi hoitanut puolesta kotitöitä yms. Siksi pelottaa, että kyllä tämä huithapeli saa nuoremmatkin sisaruksensa maaniteltua ja manipuloitua omaan palveluskuntaansa.

Vierailija
42/45 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä miksi tuo kommentti omasta kodista sai alapeukkuja. Se pitää ihan paikkansa ja hän on myös ihan itse sanonut, ettei halua kodissaan asua, koska siellä eläminen on raskasta. Hän on siis itse kertonut omin sanoin ettei jaksa tiskata yms, tämä ei siis ole minun keksimääni. Jos hänelle tulee jokin ongelma, esim hajonnut tavara tai jotain vastaavaa, hän ei edes yritä ratkaista asiaa itse vaan ottaa heti yhteyttä vanhempiinsa tai nykyään jopa todella iäkkäisiin isovanhempiinsa. On huomannut, että omat vanhemmat ovat alkaneet laittaa stoppia ihan kaikessa auttamiselle ja kukkaron nyörit ovat sulkeutuneet edes osittain. Siksi menee sitten nykyään usein suoraan käsi ojossa isovanhempien ovelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuossa varmaan ole mitään ongelmaa, esim. sen työelämäjutun suhteen. Ei noin pienet sisarukset hahmota koko asiaa eikä niitä kiinnosta sellainen pätkääkään. Ottavat malleja todennäköisesti enemmän vanhemmistaan kuin ajoittain kotona vierailevasta sisaruksesta. Onko ap itse töissä?

Vierailija
44/45 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis luetteko te aloituksia ollenkaan ennen kommentointia, vai onko luetun ymmärtämisessä vikaa?

Jos on uusperhe, jossa on pariskunnan kaksi _yhteistä_lasta, niin he todellakin ovat sukua isänsä lapsille edellisestä liitosta.

Minusta sinun ap pitää nyt ottaa asia puheeksi miehesi kanssa. Mies ei ole enää elatusvelvollinen aikuisiin lapsiinsa nähden, teidän yhteisiin lapsiinne kyllä. Aikuisia lapsia voi ja saa toki auttaa, mutta jos se on yksisuuntaista lokin hyysäämistä ja loisimisen mahdollistamista, niin tilanteesta kärsivät lopulta kaikki, myös se lokki. Itsenäistyminen on jäänyt häneltä kesken, tai voi olla miellenterveysongelmia. Joka tapauksessa hänelle on tehtävä selväksi, että asioiden on muututtava, rahan kerjäämisen loputtava, ja on ruvettava huolehtimaan omista asioistaan. Tämä sama asia pitää saattaa myös isovanhempien tietoon, että ymmärtävät tekevänsä vahinkoa hyvästä tarkoituksesta huolimatta.

Vierailuja en rajoittaisi, mutta sen verran on löydyttävä selkärankaa, että korjaa omat jälkensä. Myös tälle toiselle sisarukselle voisi sanoa, että hänellä ei ole mitään velvollisuutta korjailla siskonsa jälkiä. Hänen toimintansa kertoo siitä, että hän yrittää kovasti olla välittäjänä, eikä hyväksy siskonsa touhuja, mutta ei halua välirikkoa kenenkään välille. Siitäkään ei hyvä seuraa.

Vierailija
45/45 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä työelämässä. Niin se on totta, etteivät pienet sisarukset todennäköisesti vielä käsitä esimerkiksi työelämää ja miten se toimii, mutta pikkuhiljaa imevät ajatuksia ja asenteita itseensä. Totta se on, että myös tämä lokkeileva sisarus kärsii itse tästä tilanteesta, vaikkei varmaan itse sitä vielä hahmotakaan. Hänen ei ole ollut pakko ottaa itseään niskasta kiinni, ei ikinä ja hänet pelastetaan aina olipa tilanne mikä tahansa. Kyllä avainasemassa on todellakin hänen isänsä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kaksi