Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teinien vanhemmat: Miten vaikeaa on saada teini nukkumaan klo 22.00 arki-iltaisin?

Vierailija
14.10.2006 |

Onko se vaikeaa?

Pienten lasten vanhempana haluaisin ihan vilpittömästi tietää. Monesti puhutaan siitä, että yläasteikäiset eivät nuku tarpeeksi, ja suunnitellaan jo sitä, että koulut alkaisivat myöhemmin. Siis miksi ei tartuttaisi ongelmaa siitä päästä, että pakotettaisiin murkut nukkumaan aikaisemmin.

Siis, kokeneet vanhemmat, sanokaa mielipiteenne.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
14.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten teini-ikäisen pakotat nukkumaan? Vahdit sängyn vieressä että nukkuu varmasti vai miten?

Vierailija
2/15 |
15.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ajetaan pois tietsikalta 22.00 mut usein uhoaa ettei kuitenkaan mee nukkumaan. Menee toki sänkyyn lueskelemaan kirjaa ja sinne sit nukahtaa. Usein nopeammin kuin oli itse ajatellut :-)

Ja nuoren ikä 14v

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
15.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ei tarvitse mitenkään pakottaa.

Vierailija
4/15 |
15.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymmeneltä teinit omiin huoneisiinsa, joissa EI ole telkkaria, tietokonetta tms. Sängyissä saa lukea ja joskus vaikka puhua puhelimessa, mutta viimeistään klo 11 valot pois. Lasten kaverieiden perusteella tuntuu siltä, että ongelmia asian kanssa on perheissä, joissa lapsilla on huoneissaan tv:t ja tietokoneet, joita ne sitten käyttävät yötä myöten kun kukaan ei valvo. On myös perheitä, joissa ei välitetä yhtään siitä mitä teini tekee siellä huoneessaan, tai äiti voi jopa tuoda kahvia yöllä kun pentu tuijottaa leffoja....Ei siis tajuta sitä, että vanhempi kun sammuttaa valot, tarkoittaa se myös sitä, että nyt nukutaan.

Suurimpana ongelmana mä pidän telkkaria yms. lapsen huoneessa. Meillä sekä tv että tietsikka ovat olkkarissa, ja niiden käyttöä valvon minä. Musta kumpikaan ko. koneista ei ole mikään pyhä lehmä eikä välttämättömyys, että kaikilla pitäisi olla omansa. Meille riittää yhteinenkin.

Vierailija
5/15 |
15.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hänelle on itsestään selvää, että haluaa nukkua sen.

Tosin, aina ei hänellekään uni tule ajoissa - ja se jos mikä hermostuttaa häntä.

Meillä on sääntönä, että klo 9 pitää olla iltatoimet tehty ja sängyssä - ja viimeistään klo 10 valot pois.

Vierailija
6/15 |
15.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

menevät arkena nukkumaan klo 22-22.30 ja ihan omasta aloitteesta koska tajuavat ja tietävät että muuten on aamulla vaikeata päästä sängystä ylös.

Viikonloppuisin valvoovat pidempää kun aamusta saa nukkua

Ja 15vee on kotonakin vasta viim klo 24 pe ja la iltoina=(

Vierailija
7/15 |
15.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sopimus pitää. Joskus saa lukea sängyssä pitempään mutta ei jaksa 23 asti valvoa.

Tietää itse että kasvava lapsi tarvitsee riittävästi unta jaksaakseen.

Vierailija
8/15 |
15.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoleen yöhön mennessä lapset ovat jo unessa, kymmeneltä suunnilleen sängyssä, mutta he saavat lukea itsensä uneen. Telkkaa ei katsota enää kymmenen jälkeen, vaikka telkat lasten huoneissa onkin. Unta tulee kullekin 8 - 9 eli ihan riittävästi, koska ovat pirteitä, jaksavat koulussa ja koulun jälkeen ja koulu menee hyvin.

Vierailija
9/15 |
15.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihanko oikeesti? Mitä tekee ulkona? Asutteko missä eli hengaako suurkaupungissa vai missä?

Vierailija
10/15 |
15.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

asutaan kaupungissa omakotitaloalueella

On usein kavereiden kanssa ajelemassa mopoilla/kokoontuvat läheiselle urheilukentälle/ovat jonkun kaverin luona

Itse olen aina valveilla kun poika tulee kotiin.

9

Vierailija
11/15 |
15.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

helppoa on saada lapsi ajoissa sänkyyn. Mutta nukuhtamaan ei pysty pakottamaan. Meillä on ns. vaativan tempperamentin omaava lapsi, joka aina aikaajoin ottaa kiistakapulaksi nukkumaanmenon (vaikka säännöt ovat olleet selvät vuosikaudet). Jos hän päättää touhuta sängyssään vielä nukkumaanmenon jälkeen, on sitä jo vaikea estää.

Vierailija
12/15 |
15.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos nukahtavat " jo" puoleen yöhön mennessä, ja nukkuvat 8-9h/yössä, niin miten se onnistuu? Menevätkö joka päivä kouluun klo 10 tai 11?

Vierailija
13/15 |
15.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

=omat teini ajat kertoa, että harvassa perheessä tuo noin kitkattomasti menee... Täällä lienee kilttien 13-vuotiaiden " teinien" vanhempia, tai niitä jotka puhuvat 10-vuotiaastaan jonka nukkumaan menon kanssa ei ole ongelmia, ja ajttelevat niin olevan myös muutaman vuoden kuluttua...

Ja minusta 15-vuotiaalle klo:24.00 ei ole mikään myöhäinen kotiintulo aika, vaan ihan normaali, monet saavat olla myöhempäänkin jos on jotakin " menoa" jossakin. Riippuu toki missä asuu, mutta itse ison kaupungin vieressä olevassa kunnassa kasvaneena, en näe mitä pahaa siinä on jos 15-vuotias on myöhään kavereiden kanssa...?

Ymmärrän että tiukemmat kotiintulo ajat voivat olla tarpeen jos lapsi on " koheli" , yllytyshullu tmv. mutta normaalilla nuorella tuo on ihan ok aika. Sillä jos nuori haluaa ryypätä/naida hän sitä tekee oli kotiintuloa aika vaikka klo:18.00 illalla.

Ja myös " kiltit seurakunta nuoret" voivat olla menoissaan myöhään. Täällä päin ainakin oli jotain nuorten iltoja jotka kestivät noin puoleenyöhän ja sen jälkeen nuoret lähtivät toisinaan vielä jatkoille jonkun luokse... En pyörinyt niissä piireissä, en tiedä mitä mitä näissä iltamissa puuhattiin, mutta mitään " syntiä" siellä ei kuitenkaan tehty...;) Joten aika tylyä olisi 15-vuotias pakottaa kotiin klo:22.00.

Minulla ei enää ollut kotiintuloa aikaa riparin jälkeen, tosin piti kyllä informoida vanhempia mihin menee ja milloin tulee... Samaa käytäntöä olen ajatellut myös omille lapsilleni, varsinkin näin kännykkä aikaa lapsen tavoittaa tarvittaessa helposti.

Vierailija
14/15 |
15.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotiintuloaikoja. Kunhan hoidin kotityöni (joita oli eniten meidän luokkalaisista) ja koulu sujui, sain vapaa-aikani käyttää miten tahdoin, siis tietyissä rajoissa, ilman kännykkääkin vanhemmat tiesivät missä olin, kenen kanssa ja mitä tekemässä, mutta aikarajoituksia ei ollut. Yläasteella meitä oli 6 tytön joukkio, jotka teimme yhdessä kaikkea. Yläasteen ekan totarin ka oli 8,3 ja viimeisen 9,5.

Mulla oli hyvä kasvatus. Ei liian tiukkaa, mutta välittivät kuitenkin. Ei ollut keinotekoisen julmia ja tiukkoja sääntöjä vain sääntöjen vuoksi, kaikesta saattoi keskustella jne.

Vierailija
15/15 |
15.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina ollut ilta uninen aamu virkku. Herää myös aikasin. Kaverit saman rytmisiä. Ehtivät tehdä kaikkee kivaa ennen koulun alkua

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kuusi