Aivan järkyttävät jumit niskassa ja selässä, apuja?
Minulla on ollut jo useamman kuukauden ajan niska ja selkä (erityisesti lapojen seutu) jumissa. Kivut on kovat. Syön joka pv särkylääkkeitä (panadol, Burana). Ne auttavat kyllä sen verran, että kykenen käymään töissä. Olen myös käynyt hierojalla, käyttänyt voltarenia ja mobilatia, venytellyt ja jumppaillut. Jumit ei silti vain lähde.
Nyt kivut ovat pahentuneet sen verran, että kipu on lähes sietämätöntä. Levossakin sattuu todella paljon. Varasin ajan työterveyslääkärille huomenna. Voiko hän auttaa minua mitenkään?
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Oletko saanut lihasrelaksantteja? Niitä ainakin lääkäri voi kirjoittaa. Ne eivät tietenkään ole lopullinen ratkaisu, mutta tuovat hetken avun.
Itse huomasin, että hieroessani rintalihaksia tai päänahkaani, rentoutuvat hartiani.
En ole saanut lihasrelaksantteja. Voiko niihin jäädä koukkuun lyhytaikaisessa käytössä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää venyttäkö superjumisia lihaksia, nykyään tiedetään että se pahentaa vaan tai hyöty on tasan +-0. Nyt jos mahdollista niin lihasrelaksanttia (diapam/opamox olisi paras mutta ei saa enää määrätä) ja OIKEANLAISTA jumppaa. Hierojiakin on huonoja, etsi hyvä. Työasennot? Ja valita kunnolla sille lääkärille, jotkut pihtaavat jopa lihasrelaksantteja (joista ei kaikki edes kyllä hyödy lainkaan mutta tottakai kannattaa kokeilla.)
Tsemppiä, kyllä sut tavalla tai toisella kuntoon saadaan!
eli mikä sun neuvo on? mikä auttaa jos ei lihasrelaksantit?
Eli et ymmärrä lukemaasi. Mm. kunnollinen hieroja, vaivaan sopivat jumppaliikkeet, työasentojen tarkastaminen kuten kirjoitin.
Googlaa Bruksismi eli narskuttelu. Erittäin yleinen vaiva. Lähes kaikilla esiintyy ajoittain varsinkin stressaantuneen, mutta vain 5-10% ihmisistä kärsii vakavasta bruksismista, joka vaatii hammaslääkärin valamaa hammaskiskoa.
Vierailija kirjoitti:
Ergonomia on todella tärkeää, millaiset kengät, patja, tyyny sulla on, millaista työtä teet ja millaisia työasentoja sinulla on. Kannattaa pyytää fysioterapia lähete.
Joku kipupiikki on varmasti myös ensiavuksi oiva.
Olen aika paljon tietokoneella työssäni. Täytyy miettiä näitä ergonomia-asioita paremmin.
Pistetäänkö näitä kipupiikkejä ihan työterveydessä? Vai passittaakohan päivystykseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko saanut lihasrelaksantteja? Niitä ainakin lääkäri voi kirjoittaa. Ne eivät tietenkään ole lopullinen ratkaisu, mutta tuovat hetken avun.
Itse huomasin, että hieroessani rintalihaksia tai päänahkaani, rentoutuvat hartiani.
En ole saanut lihasrelaksantteja. Voiko niihin jäädä koukkuun lyhytaikaisessa käytössä?
Se on 3 sirdaludia ja oletkin jo piritorilla notkumassa. :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lääkäri noille sinänsä voi noille mitään.
Ainoastaan antaa kipulääke reseptin ja lähetteen fysioterapeutille.
Fysiterapeutti avaa käsittelyllään nuo sinun jumisi niskassa ja hartoissa ja selässä.
Sen jälkeen itse voimistelemalla ja tietyillä liikkeillä autat tuon käsittelyn antamaa apua.
Yksi käynti fysioterapiassa ei riitä, vaan ne hoidot pitää olla sarjana.
Ja siihen ne omat liikkeet päälle.
Auttaa kyllä. Minulla on erittäin vahva kokemus asiasta.
En ole ap. Nuorempana fyssari oli todella huono mihinkään vaivaan. Vähän näpersi, ei osannut edes hieroa (en tarkoita kovaa siis). Joillakin jumppa ei poista jumeja, vaan muut tekijät. Voi jopa pahentaa tulehduksia lihaksissa jos fyssari sekoilee.
Harvemmin fysioterauteutit nykyisin sekoilevat.
Ensin hän tutkii potilaan ja kyselee kaikki oireet ja kartoittaa eri liikkeillä ongelman laajuuden ja kipupisteet.
Fysioterapeutti on terveydenhuollon ammattilainen ja hän on Valviviran rekisterissä.
Hän kirjaa oman tutkimuksensa tulokset potilaan Oma Kantaan.
Samoin hän kirjaa kaikki hoitotoimenpiteensä sinne.
Myös potilaan tilan paranemisen tai sen onko hoidosta ollut vaikuttavuutta potilaan tilan kohentumiseeen, vai ei.
Kaikki ne fysioterapeutin tulee kirjata Oma kantaan.
Itse olen ikääntynänä työntekijänä joutunut lähes kerran vuodessa olemaan fysioterautetin potilaana.
Vierailija kirjoitti:
Laihdutus ja kuntosali, ei mitään käsienheilutteluja sinne tänne pari kertaa-jumppia.
Mulla ei oo yhtään ylipainoa. Mut monipuolisempaa lihaskuntoa saisin varmasti tehdä.
Varmaankin paha lihasjumi työasennosta johten. Tai sitten narskuttelet hampaitasi öisin.
Sauvakävely tekee hyvää niskan ja hartioiden alueelle. Ja tyynyn pitää olla älyvaahtoa, ne halvat pallokuitutyynyt ovat kauheita. Tyynyn korkeus riippuu omasta fysiikastasi.
Vierailija kirjoitti:
Googlaa Bruksismi eli narskuttelu. Erittäin yleinen vaiva. Lähes kaikilla esiintyy ajoittain varsinkin stressaantuneen, mutta vain 5-10% ihmisistä kärsii vakavasta bruksismista, joka vaatii hammaslääkärin valamaa hammaskiskoa.
Mulla on kyllä tosi pahana tää narskuttelu. Ihan hampaat kulunu. Pitäis käydä hammaslääkärissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis kuka muka jäisi koukkuun lihasrelaksentteihin. Se että ne rentouttaa jonkin verran lihasksia, ne aiheuttavat toisaalta myös ilkeitä sivuvaikutuksia, kuten pahoinvointia ja jopa lievää huimausta.
Vapaaehtoisesti tuskin kukaan niitä poskeensa pistelee.
Vain sen ankaran lihaskireyden poistamiseksi voi tabletin ottaa, niskan pahin jännitystila laukeasi.
Ja sen sivuvaikutuksena tulevan huimauksen takia, pitää lääke ottaa siten, että voi olla jo vuoteessa, kun lääke alkaa vaikuttaa.
Lyön kympin vetoa että ainakin sahalihakset ihan pashana. Eikun lapapunnerruksia kehiin vaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää venyttäkö superjumisia lihaksia, nykyään tiedetään että se pahentaa vaan tai hyöty on tasan +-0. Nyt jos mahdollista niin lihasrelaksanttia (diapam/opamox olisi paras mutta ei saa enää määrätä) ja OIKEANLAISTA jumppaa. Hierojiakin on huonoja, etsi hyvä. Työasennot? Ja valita kunnolla sille lääkärille, jotkut pihtaavat jopa lihasrelaksantteja (joista ei kaikki edes kyllä hyödy lainkaan mutta tottakai kannattaa kokeilla.)
Tsemppiä, kyllä sut tavalla tai toisella kuntoon saadaan!
eli mikä sun neuvo on? mikä auttaa jos ei lihasrelaksantit?
Eli et ymmärrä lukemaasi. Mm. kunnollinen hieroja, vaivaan sopivat jumppaliikkeet, työasentojen tarkastaminen kuten kirjoitin.
en todellakaan ymmärrä.
tässä sanot että venyttely on huono:
Älkää venyttäkö superjumisia lihaksia, nykyään tiedetään että se pahentaa vaan tai hyöty on tasan +-0
Sitten puhut "oikeanlaisesta jumpasta" mitähän hemmettiä se on? Jos se ei ole punttitreeniä osana venyttäviä liikkeitä?
työasennoista kirjoitat yhden sanan "työasennot?"
Jos on työasento, on myös mahdollisuus työterveyslääkäriin tai saada sellaiset massit että on hierojia 5, fysioterpeuttaja ja lääkäreitä joka sormelle. mutta mitäs sitten jos ei ole työasentoa kun ei ole töitäkään eikä sitä myöten rahaa?
Vierailija kirjoitti:
Lyön kympin vetoa että ainakin sahalihakset ihan pashana. Eikun lapapunnerruksia kehiin vaan
Mä olen hankkinut sellaisen Omron Tens sähköhoitolaitteen, joka siis lähettää sellaisia sähköimpulsseja lihaksiin ja rentouttaa niitä. Se on sen verran tehokas että täysillä se sähkövirta tekee jopa kipeää, mutta tykkään siitä, heh. Se auttaa minua. Sen käytön jälkeen kun venyttelee selkää niin takuuvarmasti paukkuu ja naksuu ja seuraavana päivänä on kuin uudestisyntynyt.
Tämän lisäksi käytössä on lihasvasara, sekin on hyväksi todettu.
Mulla on iso apu ollut magnesiumöljy, sitä saa ns luontaistuotekaupoista ja ehkä markettien hyllyiltä. Se rentouttaa lihaksia tehokkaasti ja sen saa vaikuttamaan just sinne missä on kireät lihakset. Ihan huippu tavaraa!
T. Juminen
Kiropraktikolle menisin heti ensin ja sitten fysioterapeutille.
Osalla tuo ei poista pitkäaikaista jumia, mutta saa silmät puolitankoon. Eli pitää tutkia itsekin ne asiat, jotka sen aiheuttavat ja mikä auttaa, kuin Sherlock. Joskus selviää nopeammin ja joskus vie aikaa.