Millaisia rakennusprojekteja muilla?
Kuinka kauan olette rakentaneet, mikä on kokonaiskesto? MInkä ikäisiä lapsia on ollut samaan aikaan? Oletteko kokeneet rankkana?
Kommentit (4)
..hyvin pitkälle miehen hartiavoimin. Keväällä aloitimme puusavotalla ja risujen raikkoamisella, pohjatöillä jne.. Kesän aikana pohjat ja autotalli saatu hyvälle mallille. Talopaketti ulkoseinät pystyyn toimituksena tulee ihan just ja siitä jatketaan itse vesikaton asentamisella, sisähommilla jne. Uskoisimme, että talo on aikalailla asuttavassa kunnossa keväällä, keskeneräiseen emme muuta.
Ekaa taloa rakentaessa esikoinen oli vatsassani ja saatiin keväällä aloitettu talo täysin valmiiksi syyskuussa (pohjatyöt valua vaille oli silloin tehty ed. syksynä). Nyt kaikki tapahtuu kolme kertaa hitaammin; lapset 7 v, 4,5 v ja 2,5 v.
Työn alla olevalla rakennustyömaalla yritin olla lasten kanssa täysien työpäivien jälkeen auttamassa raksahommissa, illat menivät täydeksi kaaokseksi ja lapset väsähtivät (ja itse myös). Nyt olen lasten kanssa vain viikonloppuna raksalla apuna. Viikolla keskityn työpäiviin ja arjen pyörittämiseen lasten kanssa. Välillä väsyttää enemmän ja vähemmän, kun lastenhoitoapua ei ole täällä toisella puolella Suomea kotikonnuista tarjolla, joten ihan omillamme ollaan. Hullua, mutta nautin silti joka hetkestä. Sillä jaksaa kun omaamme rakennetaan ja tähän tilanteeseen on asenoiduttu - kaikki ylimääräiset riennot ja matkat on karsittu pois ja kaikki energia keskitetty vain ja ainoastaan arjen pyörittämiseen ja rakentamiseen.
Ketjun aloittaja kerrohan omasta projektistasi!
Kuoppaa alettiin kaivaa vuosi tontin ostamisen jälkeen, sitä ennen oli tietysti tehty töitä arkkitehtien kanssa, talotoimittajien kanssa yms. Vuosi meni varsinaiseen rakentamiseen ja nyt kun on asuttu kaksi vuotta, alkaa pihat yms olla valmiit. Ja kyllä koville otti, meillä lapset oli rakentamisen aikana 2- ja 4-vuotiaat, lisäksi minun töihinpaluu ajoittui tuohon saumaan. Juuri mitään ei varsinaisesti tehty itse, mutta miehellä meni kyllä kaikki vapaa-aika kaikkeen säätämiseen ja minä hoidin yksin perheen ja kodin. Toista taloa ei rakenneta :).
Rakentaminen aloitettiin tuossa toukokuussa ja mies rakentaa itse kun on alan ihminen. Jonkun verran apua saa tutuilta mutta ulkopuolista ei ole palkattu. Tulin raskaaksi samaan aikaan kun oman talon rakentamisesta päätettiin, nyt viikkoja 34. Esikoinen on jo 9- vuotias, joten hänen kanssaan helppoa. Miehellä menee kaikki "vapaa-aika" rakennuksilla enkä itse pysty mitenkään siellä mahani kanssa auttamaan. Raskaalta ei ole vielä meistä tuntunut, mutta voipi muuttua tuossa vauvan syntymän myötä. Helmikuussa pitäisi miehen mielestä olla talo muuttokunnossa, joten sitä odotellessa:)
Talo on yhdessä kerroksessa ja neliöitä tulee noin 130.
Rakennuslupaa just haetaan.Tarkoitus olis aloittaa lokakuun lopussa. Nyt viikonloppuna muutetaan toiselle paikkakunnalle pieneen vuokra-asuntoon.Samalla paikkakunnalla alkaa sitten rakentaminen.Minulla loppuu hoitovapaa ja edessä työpaikan vaihdos.Uusi työpaikka löytyi onneksi helposti. Kunnallinen hoitopaikka onkin sitten kiven alla. Niin ja lapset täyttää 5v ja 3v tässä syksyn aikana.Kieltämättä hieman hirvittää!!!