Mökkitien varren lähikauppa lopettaa kun alueen mökkiläiset käy Prismassa 30 km päässä - miksi suomalaiset ei tykkää lähipalveluista??...
Suomalainen ajaa tunnin ja 60 kilometriä saadakseen vähän halvemmalla maitoa ja olutta.
Kommentit (221)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä, että käytte Prismassa, niin me maalaisetkin. Säästäkää silti paikalliset sähkö- ja putkimiehet meille älkääkä kesken meidän navettarempan soitelko, että olisi kiire ja pitäisi tehdä sitä ja tätä. Soittakaa kaupunkiin, sieltä saatte yhtä pätevää väkeä tuplahinnalla.
Eikö se nyt pitäisi olla hyvä asia jos kaupunkilaiset auttaa maalaistenkin työllistymistä? Sen teidän navettarempan jälkeen saattaa muuten olla putkimiehen kalenteri tyhjä ja matti kukkarossa.
Eli sinusta sovittu työ pitää jättää kesken, jotta mökkiläinen saa samantien sähkönsä kuntoon? Sen meidän navettarempan jälkeen (tilattu jo viime syksynä) on listalla melko monta työtä, joten ihan pikainen matti ei kukkaroon ole menossa. Mökkiläinen joko tekee tilauksensa ajoissa tai hyväksyy sen, että maksaa sähkömiehelle niin matkat kuin päivärahatkin, jos siis samantien täytyy paikalle tulla.
Ammattilainenhan itse päättää, minkä työn ottaa vastaan. Mutta tuksin teidän putkimies kesken sovitun työn on lähtenyt vaan käskenyt mökkiläistä odottamaan?
Vierailija kirjoitti:
Maksetaan satoja kuparipannusta nimmareilla mutta halutaan säästää maidon hinnassa.
Minulla ei ole mökkiä enkä tiedä, mistä kuparipannusta puhut. Mutta..., jos saman tuotteen saa halvemmalla ja kalliimmalla, niin kai minä valitsen sen halvemman. Kun on hintatietoinen, niin joskus on sitten varaa ostaa itselleen jotain pientä extraa, joka ei ole ihan välttämätöntä.
Vierailija kirjoitti:
Olin viime kesänä pari viikkoa yhdessä tällaisessä pikkukaupassa töissä ja voin kyllä sanoa, että suomalaiset on tosi köyhiä ja pihejä.
Ostetaan halvimmat makkkarat, jäätelöt ja tarjouskahvit. Sitten ängetään pullavapeppu ruosteiseen toyotaan ja mennään takas mökille.
Mutta suomalainen ei ole köyhä ja pihi, silloin kun jotain pitää naapurille tai sukulaisille näyttää :)
Jos sää kulutat kesäs olemalla kaupassa töissä, niin tuskin itsekään olet kovin rikas. ;)
Vierailija kirjoitti:
Jos ajan mökille tullessa siitä ohi niin käyn kyllä halvemmassa kaupassa
En voi maksaa kaikesta extraa
Näinpä. Siellä toisten mökkinkunnassa vakituiseen asuvat voisivat itse käyttää niiitä oman kunnan palveluita, eikä vaatia lähikauppaa josta voi joskus ostaa maitopurkin, pidettäväksi yllä mökkiläisten rahoilla.
Meillä on 100 km mökille ja aina käydään matkan varrella S-Marketissa tekemässä ruokaostokset. On kiva käydä tutussa kaupassa, kyläkaupan valikoimaa on paha ennustaa etukäteen. Ja ylipäänsä tottakai ostan sieltä, mistä saan halvemmalla, jää rahaa sitten muuhunkin. Ei ole minun asiani tukea jotain lähikaupan pitäjää, minulle on yks hailee onko niitä lähikauppoja vai ei.
Matkailu kotimaassa lisääntyi koronapandemian aikana, mutta polttoaineiden hintojen nousu uhkaa kääntää trendin laskuun. Litrahintojen uskotaan pysyvän yli kahdessa eurossa koko vuoden.
Polttoaineiden nousevat hinnat huolettavat matkailijoita, sanoo Suomen Matkailijayhdistyksen hallituksen puheenjohtaja Marja Tiittanen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ostin kyläkaupasta jauhelihaa palvelutiskiltä ja kun piti alkaa kokkaamaan arvaatte miten sille oli käynyt. Viimeinen kerta siinä kaupassa.
No mitä jauhelihalle tapahtuu, kun se on kolme päivää jääkaapissa? Menee pilalle, kun ei olekaan pakattu muoviin.
Olen ollut töissä tuollaisessa pienessä kyläkaupassa ja mökkiläiset tuli vihaisina kertomaan, että myitte huonoa. Sitten kun varmistaa, että minä päivänä ostit ja miksi vasta nyt reklamoit, niin vastaus oli aina sama: maanantaina ostin ja tein sitä ruokaa tänään torstaina, miten minä olisin ennen ruuanlaittoa tiennyt, mitä piip minulle myitte. Harva kaupunkilainen muistaa, että tuoretiskistä ostettu jauheliha pitää käyttää alle vuorokaudessa.
Prismassa tuollainen jauheliha myydään 60 prosentin alennuksella. Miksi te pyydätte täyden hinnan?
Mitä ihmettä? Oletko täysin vieraantunut elämästä vai trollailetko huvikseen. Kyllä jos trolli olet niin 5/5 pistettä, kyllä upposi.
Me viedään mökille mennessä ruoat mukana/ostetaan 60 km päässä mökiltä olevasta s-marketista. Miksikö?
Mökiltä on vain 2 km lähikaupalle. Vaikka en hintatasoa miettisi, lähikaupan valikoimaa ei voi harvoin käyvänä tietää etukäteen. Jotakin ihan perustuotetta ei välttämättä ole, esim. kermaviili tai leipä voi olla loppu. Kun perheessä on vielä allerginen ja pikkulapsi, ei voi jättää ostoksia sen varaan, että kyläkaupasta saattaa ehkä löytyä sitä allergiselle sopivaa merkkiä tai pikkulapselle maistuvaa ruokaa. Toki tuetaan kyläkauppiasta siinä, että käydään esim. jäätelöllä tms, kun mennään lähikaupasta ohi mökillä ollessa.
Todella suppeat aukioloajat tekevät sen, että lähikauppa ei välttämättä ole auki, kun mennään mökille. Viimeksi mentiin helatorstaina, jolloin lähikauppa oli ollut aamulla auki klo 10-12. Enkä siis odota lähikaupan olevan laajasti auki, mutta tottakai aukioloajat vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikaalisissa se keskustan K-Supermaket siirtyi kilometrin sinne kolmostien varteen, nosti kaikki hintojaan ja teki omistajsytaan miljonäärin.
Nyt mökkilaisten ei tartte ajaa enää niin pitkää matkaa, mutta meidän siellä asuvien pitää kävellä pidemälle, ehkä mennä taksillakin.
Ikaalisissa on yhä S-Market, K-Market ja Lidl, mikseivät ne kelpaa?
Joku käy Prismassa. Toinen K-kaupassa. Kolmas käy Lidlissä.
Kaikki uskoo bomuskortteihinsa, joilla ei saa mitään oikeaa bonusta.
Köyhät!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ostin kyläkaupasta jauhelihaa palvelutiskiltä ja kun piti alkaa kokkaamaan arvaatte miten sille oli käynyt. Viimeinen kerta siinä kaupassa.
No mitä jauhelihalle tapahtuu, kun se on kolme päivää jääkaapissa? Menee pilalle, kun ei olekaan pakattu muoviin.
Olen ollut töissä tuollaisessa pienessä kyläkaupassa ja mökkiläiset tuli vihaisina kertomaan, että myitte huonoa. Sitten kun varmistaa, että minä päivänä ostit ja miksi vasta nyt reklamoit, niin vastaus oli aina sama: maanantaina ostin ja tein sitä ruokaa tänään torstaina, miten minä olisin ennen ruuanlaittoa tiennyt, mitä piip minulle myitte. Harva kaupunkilainen muistaa, että tuoretiskistä ostettu jauheliha pitää käyttää alle vuorokaudessa.
Prismassa tuollainen jauheliha myydään 60 prosentin alennuksella. Miksi te pyydätte täyden hinnan?
Mitä ihmettä? Oletko täysin vieraantunut elämästä vai trollailetko huvikseen. Kyllä jos trolli olet niin 5/5 pistettä, kyllä upposi.
Sinä tunnut olevan vieraantunut elämästä. Kun tuote pilaantuu noin nopeasti, se myydään hävikkiruokana joka paikassa muualla.
Ymmärrän aloittajan ongelman.
Meidän mökiltä on just sellaiset 30 kilometriä lähimpään kauppaan.
Tulee sille yhdelle puuttuvalle maidolle tai kermaviilille kyllä hintaa kun sitä sieltä erikseen haetaan.
Siksi suomalaiset ei tykkää enää yllätysvieraista, kun ei ole varauduttu niihin :)
Uudenmaan sulun aikana tuli mäntyharjulaisilta sellaista kommenttia meistä pääkaupunkiseudun mökkiläisistä että minä en ainakaan sen kunnan palveluja tue ellei ole ihan pakko.
Vierailija kirjoitti:
Maksetaan satoja kuparipannusta nimmareilla mutta halutaan säästää maidon hinnassa.
Ei ne ole samaa porukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei näillä palkoilla ja hinnannousuilla viitsi bensaa turhaan kuluttaa ja lähikaupastakin saa keittotarpeet halvalla. Ja hiivan ja jauhot, mistä leipoa leipä.
Eri asia, jos on varaa ajella ja ostella kaiken maailman valikoimista kaikkea.
Jos on varaa ajella mökille, on varmasti varaa ajaa myös kauppaan.
Outo logiikka sulla, jos on "varaa" käyttää x-summa rahaa johonkin, niin se automaattisesti tarkoittaisi että on myös varaa käyttää sen lisäksi y-summa rahaa? Mitä taikasieniä oikein vedät?
Se on kyllä surullista. Meidän mökin lähellä on vielä sellainen eksoottinen pieni kyläkauppa. Se on niin ihana ja valikoimiltaan erikoinen, että siellä on pakko pysähtyä aina, vaikka vain päiväksi ajeltaisiin ja sinänsä mitään ei tarvitsisi. Mutta teen vaikka tikusta asiaa, koska nautin tunnelmasta ja toivon, että kauppa pysyisi pystyssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä tunnut olevan vieraantunut elämästä. Kun tuote pilaantuu noin nopeasti, se myydään hävikkiruokana joka paikassa muualla.
Kyllä se nyt on sinä ja muut kaltaisesi jotka ovat väärässä. Ei ole häpeä myöntää ettei tiedä, mutta se on että sitä suureen ääneen julistaa.
https://www.hk.fi/lihakoulu/lihan-sailytys/artikkelit/kylmaketju/artikk…
"Käytä palvelutiskiltä ostamasi tuore liha mahdollisimman pian, viimeistään 2–3 päivän sisällä, tai pakasta se heti. Palvelutiskiltä ostettu JAUHEliha on kypsennettävä jo ostopäivänä. "
Eikö ihmiset enää muista, että jos jauheliha ei ole pakattu suojakaasuun, niin se pilaantuu nopeasti?
Se on tuoretta siinä tiskissä, mutta se pitää käyttää heti. Sen sijaan tehtaasta tulleet on pakattu suojakaasuun, jotta se säilyisi muutaman päivän. Raaka jauheliha ei säily kauaa vaan kypsennettävä nopeasti tai pakastettava.
Meidän kyläupassa myytiin saman kylän mummojen tekemiä piirakoita, pullia, sämpylöitä ja ruisleipää.
Uunituore ruisleipä maksoi 2 euroa ja oli lämmin vielä mökille saavuttaessa.
Enää ei ole kyläkauppaa eikä mummojen leipäbisneksiä
Kävin paikallisessa kyläkaupassa.
0.5 Pepsi limupullo 4.7
Mehujää joka Prismassa alle euron, oli 3.
En viitsi maksaa kolminkertaisia hintoja...