Pankkivirkailija käytti tiliäni puolisoni luvalla ilman minun lupaa?
Ostettiin jonkin aikaa sitten aviopuolisoni kanssa talo. Kaupat tehtiin pankissa, odoteltiin neukkarissa kun virkailija poistui hoitamaan maksut ja puoliso käväisi sillä aikaa omien sanojensa mukaan vessassa. Tilaisuuden jälkeen kotimatkalla puoliso kertoi, että hänen varainsiirtovero maksettiin minun säästötililtä, kun hänellä ei yllättäen ollutkaan tarpeeksi omilla tileillään. Maksoi kyllä pikaisesti takaisin, ei siinä mitään.
Olin niin innoissani uudesta kodistamme, etten silloin tullut ajatelleeksi, mutta nyt kun kerroin ystävälle tuosta maksamiskuviosta, hän sanoi järkyttyneenä, ettei niin olisi saanut tapahtua. Siis että minun henkilökohtaiselta tililtä otettiin rahaa ilman lupaani, kun puolisolla ei ole käyttöoikeutta siihen. Että sellainen olisi laitonta. Asia on jäänyt sen jälkeen vaivaamaan ja mietin, että onko tosiaan näin myös avioliitossa ja miten vakavasta asiasta mahtaa olla kyse?
Kyllähän se nyt tarkemmin ajatellen tuntuu vähän erikoiselta, että puoliso on noin vain pyytänyt pankkivirkailijaa käyttämään minun tiliä. Ja vielä erikoisemmalta tuntuu, että virkailija on tosiaan tehnyt niin kysymättä ensin minulta.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä pankissa on asiakkaille tarkoitetut vessat? Eikö tämä yhtään ihmetyttänyt aloittajaa, että mies sanoo menevänsä vessaan, vaikka en minä ainakaan ole koskaan asiakasvessaa nähnyt pankkitiloissa, kun ei monissa kaupoissakaan ole, mm. Lidl ja muut pienet kaupat.
Olisin itse kysynyt mieheltä, että kuinka kauas meinasit mennä.
Häh? Ihan joka pankissa on vessat.
No ei ole niissä pankeissa ollut ASIAKASvessoja, missä minä olen käynyt. Toki työntekijöille on, mutta en minä asiakkaana niihin pääse. Ja nämä pankit sijaitsevat pk-seudulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varainsiirtoveroa ei makseta enää asuntokaupan yhteydessä, vaan se hoidetaan netissä omaverossa itse. Muuten hyvä yritys.
Maksetaan, kun kaupoissa mukana on välittäjä.
Vero.fi:
Jos ostat asunto-osakkeen kiinteistönvälittäjän kautta, maksa vero kaupanteon yhteydessä.
https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/asuminen/varainsiirtovero/asuntoos…
Aloittaja puhui talosta eli kyseessä oli kiinteistökauppa.
Kylläpä täällä otetaan viestien sanamuodot kirjaimellisesti. Erillistalosta on tosiaan kyse, kuten joku jo arvailikin.
-ap
Nordeassa virkailija poistui neukkarista hoitamaan maksut ainakin viime kesänä. Kiinteistön varainsiirtoveron voi maksaa joko kaupanteon yhteydessä tai myöhemmin itse omaveron kautta.
mutta pankkitiliin, jolle ei ole käyttöoikeutta, ei kyllä saa mennä rahaa käyttämään kukaan ulkopuolinen ilman lupaa.