Tositarina opettajasta, jonka lempipuuhaa on minun kiusaamiseni (tiedän, että se on henkilökohtaista)
Olettaa minun käyvän sitoutuneesti harjoittelujaksolla, johon ei ole tehty mitään sopimusta ja jonka ajalta en tämän takia ole saanut edes rahaa. Käyttäytyy minua kohtaan kuin olisin rikkonut sopimusta, jota ei edes ole olemassa.
Viivyttelee tarkoituksella kaikkea minuun liittyvää. Piilov##tuilee minulle. Yrittää jatkuvasti saada minut lopettamaan opinnot (sanonut suoraan, että eiköhän tehdä näin ja noin.)
No v##tu ei tehdä. Hankaloittaa toistuvasti asioitani tarkoituksella ja ilmeisesti sitten tosissaan ihmettelee, kun en tee itsekään mitään, vaikka asianmukaisia sopimuksia ei ole tehty, minun etujeni mukaisia papereita ei ole viitsitty toimittaa minulle, viesteihini ei vastata yms.
Olen jo vienyt asian eteenpäin, en aio olla hiljaa tällaisesta. Arvaan kyllä syyn tälle käytökselle eikä se liity todellisuudessa opintoihin, vaan minun henkilökohtaiseen elämääni ja kateuteen siitä.
Eihän kukaan ala kiusaamaan opiskelijaa OPINTOASIOIDEN takia, hei haloo. Kyllä se on henkilökohtaista ja liittyy opiskelijaan itseensä ihmisenä. Minä tiedän kyllä mikä se pääsyy on minun elämässäni, mutten ala tänne kertomaan.
Kommentit (14)
Jos tapauksessa on oikeasti mielestäsi jotain vialla, ota talteen kaikki mitä saat. Saat myös äänittää keskusteluita joissa olet itse mukana, kertomatta siitä kenellekään.
Tosiaan tunnen tuon kyseisen opettajan opiskeluihin liittyvät käytösmallit jo sen verran hyvin, että osaan olla käyttämättä liikaa aikaa ja energiaa asioihin, joista minulla on epävarma fiilis.
Eli toisin sanoen en tee sitoutuneesti asioita, joista ei ole mustaa valkoisella, koska IKINÄ ei voi tietää hoitaako tuo opettaja asiaa todellisuudessa koskaan kuntoon. Aina kun teen jotain, on iso riski, että kiusaajaopettaja keksii syyn luistaa esimerkiksi sopimuksista, ja sitten olen tehnyt asioita täysin turhaan, menettänyt aikaa, rahaa ja energiaa tyhjän takia.
Siksi huolehdin aina, että asiat ovat oikeasti tapahtumassa ennen kuin panostan niihin.
Tästähän syntyy kierre: minä aavistan, että opettaja aikoo taas hankaloittaa ja vetkuttaa asioitani --> en näe vaivaa --> opettaja vetoaa siihen, etten näe vaivaa, joten hän ei koe mitään syytä hoitaa asiaa --> aletaan tappelemaan siitä, että täytyykö minun nähdä vaivaa epävarmojen asioiden eteen, esimerkiksi rampata harjoittelussa, johon ei ole tehty sopimusta ja josta minulla ei ole mitään takeita tulevaa varten.
Mistä minä voin tietää, etten ramppaa turhaan jossain työpaikalla ja sitten opettaja keksiikin, ettei kirjoita sopimusta syystä x. Sitten olen tehnyt ihan turhaa työtä enkä saa siitä mitään hyötyä itselleni.
Aikoinaan korkeakoulussa lehtori ei tiennyt minun kuuntelevan, kun kävi tenttiäni läpi muutaman (ainakin viiden) opiskelukaverini kanssa. Olin tehnyt tentin sillä tavalla, että oli tarkoitus mennä uusimaan se, kun totesin etten jaksa edes miettiä kysymyksiä. Olin tuolloin masentunut ja olin juuri aloittanut lääkkeet, myös uusi sairaus ja sen lääkitys aiheutti ja aiheuttaa yhä mm. muistihäiriöitä. Tuo oli todella epäuskoinen hetki elämässäni, kuulinko oikeasti oikein?
Sen sijaan että tuo naispuolinen opettaja olisi käynyt asiaa läpi MINUN kanssani, päätti hän käydä läpi tuota toisten opiskelijoiden kera.
En tajunnut tehdä asialle mitään, koska olin väsynyt ja ahdistunut. Lopulta keskeytin opinnot ja menetin viimeisenkin luottamuksen ihmisiin. Voi että mikä homma oli saada itsensä ylös sieltä suosta mihin olin joutua!
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan korkeakoulussa lehtori ei tiennyt minun kuuntelevan, kun kävi tenttiäni läpi muutaman (ainakin viiden) opiskelukaverini kanssa. Olin tehnyt tentin sillä tavalla, että oli tarkoitus mennä uusimaan se, kun totesin etten jaksa edes miettiä kysymyksiä. Olin tuolloin masentunut ja olin juuri aloittanut lääkkeet, myös uusi sairaus ja sen lääkitys aiheutti ja aiheuttaa yhä mm. muistihäiriöitä. Tuo oli todella epäuskoinen hetki elämässäni, kuulinko oikeasti oikein?
Sen sijaan että tuo naispuolinen opettaja olisi käynyt asiaa läpi MINUN kanssani, päätti hän käydä läpi tuota toisten opiskelijoiden kera.
En tajunnut tehdä asialle mitään, koska olin väsynyt ja ahdistunut. Lopulta keskeytin opinnot ja menetin viimeisenkin luottamuksen ihmisiin. Voi että mikä homma oli saada itsensä ylös sieltä suosta mihin olin joutua!
Ikinä ei pidä luottaa keneenkään, sen olen oppinut. Minä jopa pidin tuota opettajaa tosi hyvänä tyyppinä aikoinaan. Joko se meininki minua kohtaan oli niin huomaamatonta siihen aikaan tai sitten ei ollut vielä keksinyt ottaa minua silmätikukseen. Yököttävä tyyppi!
Ap
Lisäksi tuo opettaja saa minut jatkuvasti jotenkin häpeilemään sitä, että hän tekee asiat, jotka hänen kuuluukin tehdä. Kuten nyt vaikkapa ne sopimukset ja viesteihin vastaamiset sun muut. Hänen asenteensa on aina sellainen, että minä olen niin hankala ja minun takiani sitä ja minun takiani tätä. Sitten jos "onnistun" saamaan hänet tekemään työtehtäviinsä kuuluvat asiat, koen huonoa omatuntoa siitä. Ihan s e k op äis tä.
Vierailija kirjoitti:
Jos tapauksessa on oikeasti mielestäsi jotain vialla, ota talteen kaikki mitä saat. Saat myös äänittää keskusteluita joissa olet itse mukana, kertomatta siitä kenellekään.
Kyllä tuo on selkeää. Joistain asioista on mustaa valkoisella, joistain ei. Ehkä olen ohittanut asian siksi, että tällainen tuntuu niin absurdilta. On ajatellut, että no tuollainen tuo opettaja on ja se on hänen luonteensa. Jossain vaiheessa olen sitten havahtunut siihen, että kaikki minuun liittyvä on hidasta ja vaatii minulta useamman viestin, jossa pyydän asian hoitamista, yleensä turhaan, koska vastauksia ei usein tule. Sitten se oletus, että minä panostan täysillä epävarmoihin asioihin. Käyn ahkerasti harjoittelussa tietämättä saanko oikeasti koskaan asianmukaista sopimusta siihen liittyen ja rahojani.
Kyllä oletusarvoisesti sen pitäisi mennä niin, että ENSIN tehdään sopimukset ja sen jälkeen edellytetään ahkeruutta. Tämä ei vain päde minuun.
Sen sijaan, että uhraat aikaasi opettajaan voit aivan hyvin käyttää etuasi opiskelijana reklamoimalla yhteistyön ongelmista rehtorille tai peräti jo Opetushallituksen virkailijalle Toimitaanko koulussa oikein ja sinua tukien vai niin kuin kuin nyt väität kannattaa selvittää.
Annat itsestäsi vähän sekopäisen vaikutelman ja mikä saa minut miettimään ymmärrätköhän missä oikeasti mennään. Ylensä open kanssa ei jäädä lutraamaan, jos asiat ovat oikein pielessä
Ensikerralla ennen harjoittelua ole yhteydessä siihen harjoittelupaikkaan ja kysy että onko sopimukset kunnossa ja onko asiat hoidettu.
Yritä paljastaa että opettaja ei hoida työtään.
Ole itse aina yhteydessä siihen kolmanteen osapuoleen ja varmista asiat ennen kun teet mitään.
Sekavan sepustuksesi perusteella sinulla on asenteessa korjattavaa. Työharjotteluihin mennään piste. Sinä teet omasta puolestasi kaiken tip top oman itsesi takia.
Vierailija kirjoitti:
Sekavan sepustuksesi perusteella sinulla on asenteessa korjattavaa. Työharjotteluihin mennään piste. Sinä teet omasta puolestasi kaiken tip top oman itsesi takia.
Miksi mennä harjoitteluun paikkaan johon ei ole tehty sopimusta?
Niin lisään vielä jotain seuraavassa viestissä.
Ap