Miten saada rahaa palkan lisäksi? Palkka ei riitä.
Menot on karsittu todella alhaisiksi.
Miten tuloja saisi lisää?
Kommentit (971)
Ei ne suuret tulot, vaan ne pienet menot
Pienipalkkainen ei pysty sijoittamaan sellaisia summia että siitä olisi akuuttia ja merkittävää hyötyä.
Ihmeen tavalla monet täällä väittävät että sijoittaminen on ratakaisu ongelmaan.
Kannattaa tehdä ylitöitä, tai vaihtaa työpaikkaan, jossa voi tehdä ylitöitä. Itse olen pelkillä ylitöillä tienannut tänä vuonna 11 000€ ja siihen lisät päälle. Tänä vuonna olen tienannut 36 500€. Olen parissa vuodessa tuplannut vuosituloni samassa työpaikassa ahkeruudella. Lisäksi neuvottelen joka vuosi pienen palkankorotuksen, tyyliin 20-30€/kk. Ei iso raha, mutta kun sen tekee joka vuosi, alkaa sekin jo tuntua. Teen ylitöitä niin kauan kun se tuntuu hyvälle, sit kun ei enää kiinnosta, lopetan ne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos palkkasi on pieni, kannattaa toivoa potkuja ja alkaa elämään samansuuruisilla tuilla.
Itselle ei työsopimusta onneksi jatkettu.
Nettopalkkani oli 1200e/kk
Nyt saan tukia 1000e/kk.
Ei ole mitään järkeä olla töissä jos ero on noin pieni. Lisäksi työmatkoihin kului lähes toi 200e.En kyllä ymmärrä. Jos jäät työttömääksi, saat työttömyyskorvauata n puolet palkastasi, kunnea putoat peruspäivörahalle. Se ei siis missään oloissa kannata (paitsi jos alennut heittämään pimeää keikkaa etkå jää kiinni.
Toki sossulla voi maksattaa vuokrat ja ruoat ja puhelinlaskut mutta se on kyllä sitten sangen vähäinen elanto. Sillä tavoin voit päästä tjohon tonniin ja ehkä enempäänkin jos on lapsia. Mitään kadehdittavaa elämää se ei ole vaan jatkuvaa niukkuutta alimman mahdollisen suojaverkon varassa. Moni täällä puhuu tuille heittäytymisestä muka vaihtoehtona töille, mutta kyllä järkevä ja ahkera ihminen pystyy tienaamaan asiallisen palkan jos ei aivan peräkorvessa asu, ja sillon elämässä on jo vaihtoehtojakin.
Kerroppa mulle että miten voin tienata asiallisen palkan, kun on vaan peruskoulu käytynä?
Nettopalkkani täysillä työtunneilla n. 1300e, hesessä olen töissä Pk-seudulla.
Kannattaisiko opiskella ammatti? Sairaanhoitajaksi, kun meillä on niin kova palkka. Verojen jälkeen jää 1900-2000€ näppiin. Opintolainan takaisinmaksu toki syö tuosta, mutta jossain vaiheessa pääset näille huippupalkoille. Lähihoitajalle jää nykyisen nettopalkkasi ja sh:n nettopalkan keskikohtaan osuva summa.
Takavuosina perhe teki kahta duunia säästääkseen asuntolainan. Naiset siivosi, miehet teki keikkahommia esim. hiihtokeskuksissa.
Nykyään kai saa helpommalla, kun tekee Onlyfansia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos palkkasi on pieni, kannattaa toivoa potkuja ja alkaa elämään samansuuruisilla tuilla.
Nyt saan tukia 1000e/kk.
Ei ole mitään järkeä olla töissä jos ero on noin pieni. Lisäksi työmatkoihin kului lähes toi 200e.En kyllä ymmärrä. Jos jäät työttömääksi, saat työttömyyskorvauata n puolet palkastasi, kunnea putoat peruspäivörahalle. Se ei siis missään oloissa kannata (paitsi jos alennut heittämään pimeää keikkaa etkå jää kiinni.
Toki sossulla voi maksattaa vuokrat ja ruoat ja puhelinlaskut mutta se on kyllä sitten sangen vähäinen elanto. Sillä tavoin voit päästä tjohon tonniin ja ehkä enempäänkin jos on lapsia. Mitään kadehdittavaa elämää se ei ole vaan jatkuvaa niukkuutta alimman mahdollisen suojaverkon varassa. Moni täällä puhuu tuille heittäytymisestä muka vaihtoehtona töille, mutta kyllä järkevä ja ahkera ihminen pystyy tienaamaan asiallisen palkan jos ei aivan peräkorvessa asu, ja sillon elämässä on jo vaihtoehtojakin.
Olin päiväkodissa töissä. Käteen jäi 1500€ kk josta maksoin 100€ päivähoitomaksua. Ei asumistukea. Jäin työttömäksi, sain käteen liitosta ~1000€+asumistukea 300€. Ei päivähoitomaksua. Erotus 100€!! Sata euroa! Sitten tipuin kelanpäivärahalle, mutta yllätys yllätys, asumistuki nousi sen verran että tulot pysyivät samana. Aivan hullun hommaa. Jos olisin tarvinnut autoa kun olin päiväkodissa töissä, olisin jäänyt miinukselle sen takia et kävin töissä. Huh huh. Noh, kouluttauduin uudelleen ja nyt tienaan mukavasti ja vakipaikka. Mutta oli silmiä avaavaa olla työttömänä. Kun yhdestä paikasta vähennettiin rahaa, toisesta lisättiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt saan tukia 1000e/kk.
Olin päiväkodissa töissä. Käteen jäi 1500€ kk josta maksoin 100€ päivähoitomaksua. Ei asumistukea. Jäin työttömäksi, sain käteen liitosta ~1000€+asumistukea 300€. Ei päivähoitomaksua. Erotus 100€!! Sata euroa! Sitten tipuin kelanpäivärahalle, mutta yllätys yllätys, asumistuki nousi sen verran että tulot pysyivät samana. Aivan hullun hommaa. Jos olisin tarvinnut autoa kun olin päiväkodissa töissä, olisin jäänyt miinukselle sen takia et kävin töissä. Huh huh. Noh, kouluttauduin uudelleen ja nyt tienaan mukavasti ja vakipaikka. Mutta oli silmiä avaavaa olla työttömänä. Kun yhdestä paikasta vähennettiin rahaa, toisesta lisättiin.
Unohdin täysin tähän lisätä että 300€ sai tienata ilman että vaikutti mihinkään tukiin. Että siitä voi laskea kuin kannattavaa oli olla töissä versus tehdä pelkkää keikkaa.
Elin vuosia rahan suhteen kädestä-suuhun ja ystävä neuvoi useaan kertaan ryhtyä pitämään päiväkirjaa menoista. Hän lisäksi kertoi, että epäili rahani menevän helppoihin tarpeettomiin ostoksiin. Olin uppiniskainen, enkä pitänyt ystävän holhouksesta.
Sitten tuli tilanne, että ruokaan joutui lainaamaan rahaa. Aloin seuraamaan rahankäyttöä ja todellakin huomasin, että listassa kohtaan "muut hankinnat" kertyi 150-300 €/kk. Ne oli Tokmannilta, Prismasta ym. ostettuja pyyhkeitä, pieniä sisustusjuttuja, keittiövälineitä, nimipäivälahjoja jne. Toisaalta esim. harrastusten, iltamenojen ja herkkujen osuus on pieni vuositasolla, vaikka niistä tiukoilla hetkillä aina yritin säästää. Nyt olen saanut jäämään rahaa säästöön n. 200 € kuussa ilman suurempaa kitkuttelua.
Äskeinen kommentti menojen kirjaamisesta unohtuu monilta.
Itse olen pienituloinen, toimeentulotuen varassa, tärkeimpiä asioita on se että pitää tuloista ja menoista kohtalaisen tarkkaa laskelmaa koko ajan. Sellainen on melko helppo tehdä taulukkolaskennalla vaikka, johon voi lukuja sitten päivitellä sitä mukaa kuin tilanne muuttuu.
Itselleen sopivan kirjanpidon avulla on helpompi pitää itsensä "kartalla" siitä, montako kymppiä tai satasta on tulossa laskuja tai ruokamenoja tai matkakustannuksia tai sähkölaskua tai mitä tahansa muuta, siten, että yllätysmenoja ei juurikaan tule. Kun tiedät jo etukäteen esim. tulevan 1-2 kuukauden tulot ja menot, silloin tiedät paremmin myös sen jääkö rahaa säästettäväksi tai käytettäväksi.
Kun on pienet tulot, silloin tavanomaiset laskut kannattaa maksaa heti kun laskun saa, tarkastamisen jälkeen. "Liian aikaisin" maksamisesta seuraava korkotappio ei köyhälle juurikaan vaikuta etenkään kun korot nollatasolla, mutta se hyödyttää jos jonkin laskun voi tarvittaessa maksaa "myöhemmin" laskun normaalina eräpäivänä.
Jos rahaa ei työstä saa, hankkiudu ko. työstä eroon, noin yksinkertainen neuvo tähän lisäksi.
Ruokamenot voi kirjata kk-tasolla, joka ostosta ei tarvii laittaa. Itselläni usein 150-200 euroa/kk mutta kirjaan laskelmaan aina 200 euroa per kk jolloin asiassa on pieni liikkumavara tarvittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt saan tukia 1000e/kk.
Jotkut saanee, osa ei lähellekään. tuossa ansiosidonnaisessa on melkoinen leikkuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt saan tukia 1000e/kk.
Kerroppa mulle että miten voin tienata asiallisen palkan, kun on vaan peruskoulu käytynä?
Nettopalkkani täysillä työtunneilla n. 1300e, hesessä olen töissä Pk-seudulla.
No kenenköhän vika se on että ei edes ammattikoulua tullut käytyä?
Vierailija kirjoitti:
Pienipalkkainen ei pysty sijoittamaan sellaisia summia että siitä olisi akuuttia ja merkittävää hyötyä.
Ihmeen tavalla monet täällä väittävät että sijoittaminen on ratakaisu ongelmaan.
Miksi siihtä pitäisi olla AKUUTTIA hyötyä. sitä katsetta voi nostaa varpaankärjistä vähän kauemmaksikin...
Minä ainakin rakennan sijoittamalla tuloja 3 kuukauden päähän ja siitä eteenpäin aina kuolemaan asti. Ostan viikottain osakkeita, jotka tuottavat minulle tuloja ensimmäisen kerran 1-3 kuukauden kuluttua, aina siihen asti kun päätän niistä luopua.
No nyt kannattaa kyllä myydä kaapin perältä kaikki mikä joutaa ennen kuin kaikki kallistuu niin ettei ihmisillä ole varaa enää ostaa kirppikseltäkään. Raha se on pienikin raha. Ihmisethän ostaa kirpalta mitä vaan, astioita, sisustustavaraa, lautapelejä, vaatteita jne.
Mee parempaan duuniin ole ahkera ja säästä.
Mistä työstä saa tuollaista palkkaa että jää vain 1300 - 1500€/kk käteen? Onko ihan kokoaikaista?
Marjametsään....puhdistettu mustikka, 50e-60e sankko, puolukat, vadelmat kesäaikaan 2-4 sankkoa viikko, tarjoaa face, kesätori..ostavat ihmiset kilvan. Akuutti rahantarve.
Minulla auttaa päiväbudjetin teko. Laskut maksan ja katson paljon jää jokaista kuukauden päivää kohden euroja. Sitten elän sillä👍
Vierailija kirjoitti:
Mistä työstä saa tuollaista palkkaa että jää vain 1300 - 1500€/kk käteen? Onko ihan kokoaikaista?
Tässä ammatteja joista täysillä työtunneilla jää kuukaudessa suunnilleen 1300-1500e käteen.
Siivooja
Keittiöapulainen
Elintarviketyöntekijä
Pakkaaja tehtaassa
Pikaruokatyöntekijä
Kaupan työntekijä
Pesulatylöntekijä (tekstiilihuoltaja)
Astiahuoltaja (tiskaaja)
Monipalvelutekijä (siivous ja keittiötyöt)
Lehdenjakaja
Päiväkotiapulainen
Henkilökohtainen avustaja
Leipuri
Tätä listaa voisi jatkaa loputtomiin...
Hanki lapsellesi diagnoosia. Alkaa tulla rahaa kelalta.