Miten kestän 11 päivää kesävieraita, joilla on lapia?
Nehän syökin joka päivä aamupala, päivällinen, välipalat, illallinen. Olen huono ruuan laittaja. Mitä ruokaa niille laittaa? Mitä voi grillata? Grilli on.
Onko jotain mitä tunkea uuniin? Entä keitto?
En jaksaaa. Ja sitten pitäisi kai jotain ohjelmaakin olla. Ovat ulkomaalaisia, joten Suomi kiinnostaa. Asun kaupungissa, niin joutuu ajamaan jonnekin syrjäkylille, että pääsee luontoon.
Kommentit (72)
Emma K. kirjoitti:
Polttele oopiumia. 11 päivää menee nopeasti ja anna vieraiden puuhailla keskenään.
Niinpä niin. Kun nuorelle tulee pienikin vastoinkäyminen niin heti pitää vetää aineilla pää sekaisin.
Kerran menin ihan uteliaisuudesta yhteisöleirille. Yhtenä päivänä ilmoitettiin että tänään on minun vuoro huolehtia ruokailusta.
Siinä sitten tein ison kattilallisen "jotain" ja kaikki söi.
Eli kiertävä kokkausvuoro.
Siis ovatko jotain sukulaisia? Omia? Miehen? Tulevatko vain teille kyläilemään vai muutenkin Suomeen lomailemaan? Voivat kyllä keskenäänkin viettää aikaa kuten muutkin turistit ja huolehtia omista syömisistään ja juomisistaan välillä. Ja kulkevat joko julkisilla tai vuokraavat auton. Käyvät lasten kanssa huvipuistossa, eläintarhassa, ostoksilla, torilla tms. mitä nyt haluavatkaan tehdä. Eli voit varata heille esitteitä ja opaskarttoja ym. ja neuvo mitä kivaa tehtävää ja nähtävää on ja että itse et voi kaikkeen osallistua, sinulla on omiakin hommia ohjelmassa. Yösija tarjotaan ja aamupala ja ehkä iltapalaa ja ruokaakin, silloin kun ovat vaikka päivän muualla ja tulevat illaksi kotiin. Mutta mitään 24/7 viihde/kuljetus- ja ravintolapalvelua ei tarvi jårjestää. Ja kannattaa järjestää itselle ihan vaikka tekemälä tehden muuta "tärkeää" ohjelmaa välillä, että saa pää levätä.... Vaikka mennä veroasioita hoitamaan ja oikeasti kirjastoon tai kahvilaan omaan rauhaan muutamaksi tunniksi.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuo tule jo hiivatin kalliiksi ruokkia 11 päivää.
luultavasti sukulaisia
itse majoitin vuosikausia vuosittain tätiäni luonani viikona joka vuosi. Suomessa ruoka on kallista, mutta sieltä mistä hän tulee se on vielä kalliimpaa - Sveitsistä! Lohduttautukaamme sillä ,että muualla on mahdollista olla vielä kalliimpaa kuin armaassa Suomenmassa :/
Ilolla häntä kestitsin, mutta se olikin vähän eri juttu viikko tätiä kuin puolitoista viikkoa lapsiperhettä. mitä sitä ei suvun ja perheen eteen tekisi.
Tuntuu, että vierailukulttuuri on nykyisin täysin kuollu. Jo parista yöstä omienkin sukulaisten kanssa kuormitutaan. Muistan, kun omassa lapsuudessa ruotsin sukulaiset tuli joka kesä ja oli koko kuukauden. Odotettiin aina, että tulis juhannus ja Volvo saapuisi pihaan.
Vierailija kirjoitti:
Otan osaa. Pahan virheen olet mennyt tekemään. Siedettävimmäksi saat tilanteen vetämällä kaksi viikkoa kaljaa. Pysyt pienessä kännissä koko ajan, niin ei ala niin raskaasti vituttamaan.
sulla olisi varmaan hienoa olla lapsiperheen kyläilelemässä? Isäntä ? kännissä koko ajan .. heh
Oon asunut ulkomailla melkein 20 vuotta ja monta vuotta luulin, että minun on kiitollisena majoitettava ja viihdytettävä kaikki vierailemaan tulevat tutut. Varsinkin kesät oli nyt jälkeenpäin ajateltuna aivan kamalia. Hirveämpiä on vieraat, joilla ei ole yhtään oma-aloitteisuutta. Ei tohdita mennä kahvilaan yksin, koska pelätään kielimuuria. Ei mennä metrolla keskustaan, koska pelätään että ei osatakaan. Huh.
Nykyään kerron, mitkä hotellit ja airbnb:t on meitä lähellä. Poikkeuksena suvun nuoriso, he saavat budjettisyistä punkata meillä. Muistan vielä, millaista oli reissata minibudjetilla.
Vierailija kirjoitti:
Kerran menin ihan uteliaisuudesta yhteisöleirille. Yhtenä päivänä ilmoitettiin että tänään on minun vuoro huolehtia ruokailusta.
Siinä sitten tein ison kattilallisen "jotain" ja kaikki söi.
Eli kiertävä kokkausvuoro.
hienoa , sulla on homma hallussa. muistatko vielä mitä ruokaa teit? teitkö ihan päästä kuten joku kokki vai miten onnistuit? sopat on helppoja mutta itselle vaikeita kun en ole tottunut tekemään
kerran olin mökillä kokkausvuorossa ja tein tonnikalapastaa kaikille, kyllä hyvin upposi mökkiväkeen! ei jäänyt muruakaan. ja laistin tiskivuoronkin :)
Veikkaan sateista, kylmää ajanjaksoa. Tuttavaperhe kököttää sisällä. Kaikilla kiristyy pinna ja aika matelee.
Nauttikaa vierailusta ja Suomen kesästä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nakkisoppaa yhtenä päivänä... perunoita, nakkeja ja pakastevihannepussi ja katso helppo ohje (minäkin osaan) netistä
sillä ruokit pari päivää mukuloita
Sitten grilliin jotain edullista lihaa ja perunoita ja kasviksia pari päivää
Pizzaa pellillinen joku päivä
Taas soppa päivä joku päivä
Välillä lettukestit, ja hilloa! Njam!
Suunnittele kaikkea miten hoidat hommat, kyllä sinä osaat!
Hyvä lista! Kannattaa ottaa vierailu ilon kautta ja niin varmaan ap tekeekin.
Täällä on paljon epäystävällisiä vastauksia. Me kun ollaan maailman onnellisimpia 😂
Kiitos ihana!
Ajattelin että aloittajan tilanne on niin sympaattinen, että jos jotain tuli mieleen mikä avuksi sen laitoin. on kovin ystävällistä majoittaa puoleksitoista viikoksia lapsiperhe, ehkä sukulaisia. toivottavasti kaikki menee hyvin ,ja vierailijat muistavat isäntiä ja käyttäytyvät mahd.hyvin. :)
Sympaattinen? Et taida tietää mitä se tarkoittaa..itsestäni kuulostaa sille että ap:een tilanne on helllvetillinen. En ikinä suostuisi moiseen. Minkä takia muuten kun kyseessä on ulkomaalainen mahdollisesti etninen multilapsiperhe muumimammat ovat oikein hössöttämässä täällä? Entä jos kyseessä olisi ollut tavallinen "tylsä" matti&maija perhe, mielipiteet olisivat muuttuneet?
Jos vieraat eivät käyttäydy hyvin niin potku percukselle ja ulos hotellia etsimään.
Vierailija kirjoitti:
Oon asunut ulkomailla melkein 20 vuotta ja monta vuotta luulin, että minun on kiitollisena majoitettava ja viihdytettävä kaikki vierailemaan tulevat tutut. Varsinkin kesät oli nyt jälkeenpäin ajateltuna aivan kamalia. Hirveämpiä on vieraat, joilla ei ole yhtään oma-aloitteisuutta. Ei tohdita mennä kahvilaan yksin, koska pelätään kielimuuria. Ei mennä metrolla keskustaan, koska pelätään että ei osatakaan. Huh.
Nykyään kerron, mitkä hotellit ja airbnb:t on meitä lähellä. Poikkeuksena suvun nuoriso, he saavat budjettisyistä punkata meillä. Muistan vielä, millaista oli reissata minibudjetilla.
Hmm..kielimuuri..melkein kaikki nykyään osaavat edes alkeellista englantia(pois lukien tietty vanhukset) ja Suomen keskustoissa kyllä pärjää sillä. Ihmettelen mistä maasta sukulaisesi oikein ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nakkisoppaa yhtenä päivänä... perunoita, nakkeja ja pakastevihannepussi ja katso helppo ohje (minäkin osaan) netistä
Täällä on paljon epäystävällisiä vastauksia. Me kun ollaan maailman onnellisimpia 😂
Kiitos ihana!
Ajattelin että aloittajan tilanne on niin sympaattinen, että jos jotain tuli mieleen mikä avuksi sen laitoin. on kovin ystävällistä majoittaa puoleksitoista viikoksia lapsiperhe, ehkä sukulaisia. toivottavasti kaikki menee hyvin ,ja vierailijat muistavat isäntiä ja käyttäytyvät mahd.hyvin. :)
Sympaattinen? Et taida tietää mitä se tarkoittaa..itsestäni kuulostaa sille että ap:een tilanne on helllvetillinen. En ikinä suostuisi moiseen. Minkä takia muuten kun kyseessä on ulkomaalainen mahdollisesti etninen multilapsiperhe muumimammat ovat oikein hössöttämässä täällä? Entä jos kyseessä olisi ollut tavallinen "tylsä" matti&maija perhe, mielipiteet olisivat muuttuneet?
Jos vieraat eivät käyttäydy hyvin niin potku percukselle ja ulos hotellia etsimään.
Sympaattinen siinä mielessä, että aloittaja kuulostaa hyväsydämiseltä ja ystävälliseltä ihmiseltä joka majoittaa perheen luokseen. Sinun ei tarvitse suostua mihinkään mitä et halua. Toinen voi nähdä asiat eri tavalla. voit nyt potkia itseäsi persuksille siellä ihan itseksesi . Minusta on kaunista, että kyläilykulttuuri on vielä voimissaan. lähden itsekin tädilleni kylään viikon päästä ulkomaille. autan häntä tietenkin kauppareissuissa ja siivouksessa. kiitoksena siitä että hän on sukulaiseni ja olen iloinen, että voimme tavata taas pitkästä aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
luultavasti sukulaisia
itse majoitin vuosikausia vuosittain tätiäni luonani viikona joka vuosi. Suomessa ruoka on kallista, mutta sieltä mistä hän tulee se on vielä kalliimpaa - Sveitsistä! Lohduttautukaamme sillä ,että muualla on mahdollista olla vielä kalliimpaa kuin armaassa Suomenmassa :/
Ilolla häntä kestitsin, mutta se olikin vähän eri juttu viikko tätiä kuin puolitoista viikkoa lapsiperhettä. mitä sitä ei suvun ja perheen eteen tekisi.
On kyllä moukka vieras, joka ei osallistu edes ruokakuluihin. Miten joku kehtaa? Todella törkeää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
luultavasti sukulaisia
On kyllä moukka vieras, joka ei osallistu edes ruokakuluihin. Miten joku kehtaa? Todella törkeää.
mistä sinä tiedät kenenkään osallistumisista ruokakuluihin, ei niistä ole mitään puhetta täällä ollut.
Otahan ihan iisisti vaan :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm..kielimuuri..melkein kaikki nykyään osaavat edes alkeellista englantia(pois lukien tietty vanhukset) ja Suomen keskustoissa kyllä pärjää sillä. Ihmettelen mistä maasta sukulaisesi oikein ovat.
???? No nuo ihmiset olivat totta kai Suomesta! Kirjoittaja kertoo heti alussa "Oon asunut ulkomailla melkein 20 vuotta ja monta vuotta luulin, että minun on kiitollisena majoitettava ja viihdytettävä kaikki vierailemaan tulevat tutut"
Eli Suomesta tultiin aloittajan asuinmaahan vierailulle ja tarvittiin jatkuvaa opastusta kuin pienet lapset. Kokemusta on itsekin tuosta. Tosin olin etukäteen varautunut, sillä tiesin että kyseiset Suomesta tulevat sukulaiseni eivät osaa mitään vieraita kieliä eivätkä uskaltaneet mennä keskenään mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos ihana!
Sympaattinen siinä mielessä, että aloittaja kuulostaa hyväsydämiseltä ja ystävälliseltä ihmiseltä joka majoittaa perheen luokseen. Sinun ei tarvitse suostua mihinkään mitä et halua. Toinen voi nähdä asiat eri tavalla. voit nyt potkia itseäsi persuksille siellä ihan itseksesi . Minusta on kaunista, että kyläilykulttuuri on vielä voimissaan. lähden itsekin tädilleni kylään viikon päästä ulkomaille. autan häntä tietenkin kauppareissuissa ja siivouksessa. kiitoksena siitä että hän on sukulaiseni ja olen iloinen, että voimme tavata taas pitkästä aikaa.
Toiset typerykset käyttävät häikälemättä hyväkseen yhtä typerystä, joka jo valmiiksi valittaa, että ei jaksa. Onpa sympaattista ja hyväsydämistä tosiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
luultavasti sukulaisia
mistä sinä tiedät kenenkään osallistumisista ruokakuluihin, ei niistä ole mitään puhetta täällä ollut.
Otahan ihan iisisti vaan :D
Alkuperäisessä viestissä puhuttiin siitä miten kalliiksi tuo tulee. Olit samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos ihana!
Kuka kehtaa edes olettaa, että jonkun luokse on ihan ok mennä 11 päiväksi?
Eivät puhu suomea. Ap