Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lapsia tehdään, jos aikaa niiden kanssa ei sitten ole

Vierailija
05.06.2022 |

https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/f23c9794-08d8-4ea9-a69b-51d0…

Monesti kummastelen sitä, että tehdään lapsia, mutta heille ei ole aikaa. Eikö vanhemmat pysty järjestämään töitä tai kouluansa niin ettei päivät veny matkojen vuoksi? Mitä lapsen elämää se on jos viettää kaiket päivät päiväkodissa ja käy kotona vain nukkumassa?
Sit ihmetellään kun lapsella on kaikenlaisia ongelmia kun vanhemmilla ei ole aikaa lapselle. Lapset on vain hetken pieniä vanhempien pitäisi pystyä silloin tarjoamaan heille paljon aikaa, lämpöä ja läheisyyttä.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse harkitsisin lasten tekoa vain siinä tapauksessa, jos minulla olisi mahdollisuus ryhtyä kotiäidiksi. Haluaisin itse kasvattaa omat lapseni enkä antaa sitä muiden tehtäväksi. Omasta lapsuudestani minulla on tosi hyvät muistot ja uskon ison syyn olleen siinä, etten joutunut päiväkotiin.

Tiedän kyllä että on paljon perheitä joissa vanhemmat ovat ongelmaisia, ja tällaisissa tilanteissa päiväkoti voikin varmasti olla lapsen kannalta parempi ratkaisu.

Vierailija
22/34 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka teidät elättää? Ne työssäkäyvät äidit ja isät? Vai mies? Kivat teille.

Ihan itse . Järkevä ihminen hankkii säästöjä, jotta voi lapselle antaa aikaa eikä työt ole rasite lapsen ollessa pieni.

Suomen palkka- ja hintatasolla on todella vaikea kuvitella että kaikilla av-mammoilla olisi itse ansaitut hirveät säästöt lapsentekoiässä. Mutta hienoa jos on.

Ei minulla mitään älyttömiä säästöjä ollut. Ihan hyvin pärjätään miehen palkalla + kotihoidontuki + lapsilisä. Meillä ei ole mitään omia rahoja, vaan kaikki tulot on yhteisiä. Kyllä isäkin pääsee helpommalla, kun ei tarvitse hoitaa päiväkotiin kuskaamisia yms. Perheellekkin jää enemmän yhteistä aikaa, kun ei iltasin tarvitse kenenkään käyttää aikaa kotitöihin tai kokkailuihin.

Niin just, eli mies ja yhteiskunta elättää. Selkee.

Itse olet kieltäytynyt esim lapsilisistä? Toivon kyllä ettet ole edes lisääntynyt. Tottakai mies osallistuu samalla tavalla elämisen kuluihin. Onhan tämä hänenkin koti ja hänen lapset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan itse . Järkevä ihminen hankkii säästöjä, jotta voi lapselle antaa aikaa eikä työt ole rasite lapsen ollessa pieni.

Suomen palkka- ja hintatasolla on todella vaikea kuvitella että kaikilla av-mammoilla olisi itse ansaitut hirveät säästöt lapsentekoiässä. Mutta hienoa jos on.

Ei minulla mitään älyttömiä säästöjä ollut. Ihan hyvin pärjätään miehen palkalla + kotihoidontuki + lapsilisä. Meillä ei ole mitään omia rahoja, vaan kaikki tulot on yhteisiä. Kyllä isäkin pääsee helpommalla, kun ei tarvitse hoitaa päiväkotiin kuskaamisia yms. Perheellekkin jää enemmän yhteistä aikaa, kun ei iltasin tarvitse kenenkään käyttää aikaa kotitöihin tai kokkailuihin.

Kyllä se kotihoidontuen maksu tulee halvemmaksi, kun päiväkodin kustannukset.

Vierailija
24/34 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se kotihoidontuen maksu tulee halvemmaksi, kun päiväkodin kustannukset.

Riippuu täysin siitä miten hyvä veronmaksaja äiti on.

Vierailija
25/34 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä se päivähoidon järjestäminenkään ilmaista hommaa ole, ei sille työssäkäyvälle vanhemmalle eikä yhteiskunnalle. Miksi olisi järkevämpää rahoittaa että juuri varhaiskasvatuksen opettaja Liisa hoitaa ja kasvattaa 1,5-vuotiasta lasta jos sen voi ja haluaa tehdä lapsen oma vanhempi?

Vierailija
26/34 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olet kieltäytynyt esim lapsilisistä? Toivon kyllä ettet ole edes lisääntynyt. Tottakai mies osallistuu samalla tavalla elämisen kuluihin. Onhan tämä hänenkin koti ja hänen lapset.

Me ei puhuttu nyt minusta. Sulle esitettiin kysymys, johon vastasit. Mä vain tiivistin sun vastauksen. Ja sä vaihdat yhtäkkiä puheenaihetta, hyökkäät ja teet yksinkertaisen oletuksen ja suollat sen ulos loukkauksen kera. Outoa. Toivottavasti käyttäydyt paremmin irl.

Oletus että tässä keskustelee kaksi ihmistä.

Vierailija
27/34 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse harkitsisin lasten tekoa vain siinä tapauksessa, jos minulla olisi mahdollisuus ryhtyä kotiäidiksi. Haluaisin itse kasvattaa omat lapseni enkä antaa sitä muiden tehtäväksi. Omasta lapsuudestani minulla on tosi hyvät muistot ja uskon ison syyn olleen siinä, etten joutunut päiväkotiin.

Tiedän kyllä että on paljon perheitä joissa vanhemmat ovat ongelmaisia, ja tällaisissa tilanteissa päiväkoti voikin varmasti olla lapsen kannalta parempi ratkaisu.

Saksassa, Englannissa ja (etelä/keski-länsi) USA:ssa on kotiäiti yhteisöjä. Sinkkuna suuntaisin noihin maihin.

Ainoa mitä nuo miehet toivoo on ettet piilottele Tinderissä kotiäiti piirteitä. Jo kuvista pitäisi näkyä rouvuus. Profiiliteksti luetaan vasta kuvien jälkeen.

Vierailija
28/34 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ihmettelen tuossa, että kauanko ne lapset oikein nukkuu yössä. Kun meidänkin lapset on melkein 9 tuntia päivässä hoidossa, mutta kyllä me keretään tekemään iltaisin kaikenlaista yhdessä. Kotiintulon ja iltatoimien välissä on melkein 4 tuntia. Kesällä käydään päiväkodin jälkeen uimassa. Talvikautta lukuunottamatta ulkoillaan paljon omassa pihassa. 

Vierailija
29/34 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs saksalainen mies ihmetteli minulle, miksi tehdä lapsia, jos ne kerran vie vieraalle hoitoon.

Tuo mies oli nuori ja Etelä-Saksasta.

Vierailija
30/34 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskastahan se lasten kanssa on. Me pidämme lapsivapaita viikonloppuja n. 2-3 kuukaudessa niin jaksamme taas elää arkea päiväkotipäivien jälkeen. Kummasti sitä jaksaa, kun käy festareilla, autourheilutapahtumissa ja yhteisissä juhlissa ystäväpiirin kanssa ja nollaa päätä.

Vierailija
31/34 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävää työssäkäyvien äitien syyllistämistä täällä taas vaihteeksi.

Vierailija
32/34 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen kyllä sitä, että juuri ja juuri vuoden täyttänyt lapsi lykätään kiireellä päiväkotiin. Viikonloppuina usein esim. isovanhemmilla hoidossa, vanhempien loma-aikana viedään silti päiväkotiin jne. Miksi ihmeessä se lapsi on pitänyt tehdä, jos sen kanssa ei haluta olla vaan koetaan parhaaksi vain itse ottaa jatkuvasti ''omaa aikaa''? Milloin se lapsi saa olla rauhassa kotona ja vaikka lomailla vanhempien kanssa?

Vierailija
33/34 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän sopisi ihmetellä tätä, että Suomessa kuvitellaan, että vanhemman kuuluisi itse yksin hoitaa lapsensa. Kansainvälisestihän se on aika harvinainen ajatus. Joissakin maissa ns. kyläyhteisö kasvattaa, joissakin maissa lapset ovat pääsääntöisesti isovanhempien kanssa (esim. Kiinassa yleistä), joissakin maissa on tavallista, että esim. varakkaammissa perheissä on omat lastenhoitajat (esim. nanny-kulttuuri jenkeissä).

Eihän siinä ole mitään järkeä yhteiskunnallisesti, että fiksu, koulutettu ihminen leikkisi kotona päivät pitkät lapsensa kanssa, eikä tekisi koulutustaan vastaavaa hommaa. Myöskään ei ole järkevää, että hyväkuntoiset, työikäiset ihmiset eivät tekisi yhteiskunnan fyysisiä töitä, vaan leikkisivät yhden lapsen kanssa kotona. Todella tehotonta yhteiskunnallisesti.

Ja kyllä varmasti on järkevää, että fiksut ja hyväkuntoiset tekee lapsia, että yhteiskunta säilyy vahvana, eikä vaan, että ne muuhun kyvyttömät kotonaolijat olisivat ainoita, ketkä saa lisääntyä.

Vierailija
34/34 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sinut elätti lapsena vanhempasi ja opiskellessa elätti yhteiskunta(oletettavasti, ehkä tienasit lisärahoja osa-aikatyöllä, mutta tukia olet saanut kuitenkin), mitä sitten?

Miksi yhteinen talous PERHEESSÄ nähdään niin isona ongelmana? Vai pitäisikö lapsiltakin vaatia osuuttaan vuokranmaksuun heti kun saavat ekan kesätyöpaikan? Todella masentavaa :(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kahdeksan