Tajusin tänään, ettei lapseni osaa kirjoittaa kunnolla
Huomasin tuon pojan todistuksesta, kun siellä komeili äidinkielestä arvosana 6. Ihmettelin mistä tuo oikein johtuu ja pyysin häntä näyttämään muutamaa hiljattain tehtyä arvioitavaa tekstiään. Olin erittäin järkyttynyt, kun huomasin, ettei hän osannut edes alkeellisimpia kielioppisääntöjä. Pilkut olivat miten sattuu ja yhdyssanoja oli kirjoitettu väärin enemmän kuin oikein. En ollut kiinnittänyt juurikaan huomiota tähän aiemmin, sillä en ollut nähnyt pitkiin aikoihin hänen kirjoittamiaan pidempiä tekstejä. Olen kuitenkin yrittänyt välillä kannustaa lukemaan edes jotain vapaa-ajalla. En tiedä kuinka yleinen ilmiö yläkouluikäisten poikien keskuudessa on se, että mitään ei lueta vapaaehtoisesti ja että nettipelit vievät leijonanosan vapaa-ajasta. Myönnän olleeni aiemmin turhan tietämätön siitä, miten huonosti poika pärjää koulussa, mutta joka tapauksessa nyt ajattelimme saada tähän ryhtiliikkeen. Ilman kunnollista kirjoitustaitoa on aika vaikeaa pärjätä muissakaan aineissa.
Kommentit (16)
Jos olisit kiinnostunut lapsesi asioista, niin olisit toki huomannut jo aikoja sitten.
Todella harva teinipoika lukee yhtään mitään vapaaehtoisesti, ja tämä heijastuu etenkin sanavarastoon, joka on nykynuorilla usein todella suppea
No tiedetään ainakin mistä surkea kirjoitustaito on periytynyt
Vierailija kirjoitti:
Ei kirjottamisen opetteluun tarvitse lukea vapaa-ajalla. Riittää kun tekee läksyt ja kuuntelee tunnilla.
Kieliopin ehkä oppiikin, mutta sanavarasto jää todella suppeaksi ilman vapaa-ajalla lukemista
Vierailija kirjoitti:
Todella harva teinipoika lukee yhtään mitään vapaaehtoisesti, ja tämä heijastuu etenkin sanavarastoon, joka on nykynuorilla usein todella suppea
Tämä! Toki hyvä myös huomata, että monilla aikuisillakin huonontuu kirjoitustaito ja tekstit vilisevät anglismeja
Vierailija kirjoitti:
Geenit.
Ei kirjoitustaito ole perinnöllinen asia, vaan opeteltavissa oleva taito
Katso vain peiliin, ap. Kuinka paljon luet itse kirjoja ja näin näytät mallia lapsellesi?
Parasta ehkä myös tarkistaa lukeminen ja lukemisen ymmärtäminen. Luku- ja kirjoitustaito eivät todellakaan ole suosikki aineita nuorille nykyaikana. Aivan liian monella nämä taidot ovat puutteellisia heidän lopetettuaan peruskoulun ja ne aiheuttavat monesti suuriakin ongelmia jatko opiskeluille.
Suomi on kuoleva kieli, joten ei sen osaamisella mitään kuitenkaan tee.
Eniten minua tässä tapauksessa huolettaa se, miten vähän ap on perillä edes alkeellisimmista asioista lapsensa elämässä. Vähemmän vauva-palstaa, enemmän vanhemmuuteen keskittymistä. Kyllä se siitä.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on kuoleva kieli, joten ei sen osaamisella mitään kuitenkaan tee.
Selkeä trollihan sinä olet, mutta vastaanpa kuitenkin. Muitakaan kieliä ei voi oppia kunnolla, ellei ensin osaa omaa äidinkieltään. Joten kyllä sitä suomea ainakin siihen tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kirjottamisen opetteluun tarvitse lukea vapaa-ajalla. Riittää kun tekee läksyt ja kuuntelee tunnilla.
Kieliopin ehkä oppiikin, mutta sanavarasto jää todella suppeaksi ilman vapaa-ajalla lukemista
Nyt puhuttiinkin kirjoitustaidosta. Se on eri asia kuin monipuolinen sanaston osaaminen.
Lapsesi on siis 13-17-vuotias. Ja vasta tänään tajusit, ettei hän osaa kirjoittaa? Tulitko vasta nyt lapsesi elämään takaisin, vai mikä selittää tämän tietämättömyyden?
Kieliopin sekä kirjoittamisen oppimiseen vaikuttaa moni asia. Pojalta voisi kysyä, tuntuuko kirjoittaminen, sanojen löytäminen, kirjainten hahmottaminen, kielioppi tai tarinan keksiminen työläältä. Onko kirjainten kirjoittaminen tai kynän käyttö hankalaa hienomotoriikan osalta? Onko näkö hyvä, näkeekö hän varmasti taululle? Seuraako hän opetusta ja pystyykö hän keskittymään opetukseen koko oppitunnin ajan? Pohtisin, onko pojan puhe sekä puhutun puheen ymmärtäminen arjessa ikätasoista.
Visuaalisen hahmottamisen vaikeus, lukihäiriö sekä tarkkaavaisuushäiriöt voivat myös vaikeuttaa kirjoittamisen sekä lauserakenteiden oppimista. Kun tarkkaavaisuus häiriintyy, häiriintyy usein myös opiskeltavan asian oppiminen.
Kannattaa keskustella opettajan kanssa. Hän on varmasti asian huomannut. Opettajalta saa hyvät vinkit lisäharjoitteluun.
Tsemppiä ap. Hyvä, että huomasit asian.
Ei kirjottamisen opetteluun tarvitse lukea vapaa-ajalla. Riittää kun tekee läksyt ja kuuntelee tunnilla.