Tuntuu, että mies ei arvosta panostustani
Suhteen alussa mies panosti kovasti kotitöihin. Ihan tavallisistakin asioista olen aina jaksanut kiittää, eli siitäkään ei voi olla kyse. Jos mies vaikka tiskaa, kiitän siitä. Nyt hän on alkanut taantumaan ja valtaosa kotitöistä jää minulle. Nykyään joudun usein erikseen pyytämään häntä tekemään jonkin kotityön ja senkin hän tekee pitkin hampain.
Välillä minusta tuntuu, että hän ei arvosta panostani kodin siisteyteen ollenkaan. Jättää vaatteita lojumaan sohvalle, eteiseen, jopa lattialle. Olen monesti huomauttanut asiasta, aluksi aina nätisti mutta joskus turhautuneena vähän tiukastikin. Nyt kun asia tuli taas puheeksi, hän vertasi tätä siihen, että kyllähän minäkin jätän vaatteita "lojumaan", eli toisin sanoen viikattuna jätän vaatteet valmiiksi vaikkapa pesukoneen päälle seuraavaa työpäivää varten.
En pian viitsi enää edes ottaa näitä asioita puheeksi, kun hän heti suuttuu ja minusta tuntuu, että saan vaan nalkuttavan "vaimon" maineen kun kehtaan pyytää häntä osallistumaan kotitöihin enemmän. Ihan sama vaikka pyytäisin nätisti, reaktio on silti sama. Olen yrittänyt kysellä, kokeeko olevansa masentunut, kun kerran alkuun oli paljon aktiivisempi, mutta ei kuulemma ole. Mikä mättää? Kehun, pidän hyvänä, hemmottelen.
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Kiität kun toinen tiskaa.🤣
Minä kerran kiitin miestä, kun hän oli oma-aloitteisesti laittanut jäähtyneen keittokattilan jääkaappiin. Sitten tajusin, että ei helkkari, ei minuakaan ole kukaan koskaan kiittänyt siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopeta kiittämästä ja lopeta tekemästä mitään kotitöitä. Hoida vain itsellesi ruoka ja pese omat vaatteesi jne. Lopeta tekemästä asioita miehen puolesta
Arvasin että joku tulee ehdottamaan tätä. En kuitenkaan itse nauttisi elää sikolätissä ja enhän minä kehtaa ketään kyläänkään päästää, jos koti on kuin pommin jäljiltä. Ap
No tuliko yllätyksenä, että toinen tykkää elää sikolätissä? Miksi alat seurustella kumppanin kanssa, jonka tapoja pitää alkaa heti muuttaa? Etsi sopivampi kumppani itsellesi, jota sinun ei tarvitse muuttaa.
Kyllä tuli, sillä kuten sanoin, hän oli alussa aivan erilainen. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopeta kiittämästä ja lopeta tekemästä mitään kotitöitä. Hoida vain itsellesi ruoka ja pese omat vaatteesi jne. Lopeta tekemästä asioita miehen puolesta
Arvasin että joku tulee ehdottamaan tätä. En kuitenkaan itse nauttisi elää sikolätissä ja enhän minä kehtaa ketään kyläänkään päästää, jos koti on kuin pommin jäljiltä. Ap
No tuliko yllätyksenä, että toinen tykkää elää sikolätissä? Miksi alat seurustella kumppanin kanssa, jonka tapoja pitää alkaa heti muuttaa? Etsi sopivampi kumppani itsellesi, jota sinun ei tarvitse muuttaa.
Kyllä tuli, sillä kuten sanoin, hän oli alussa aivan erilainen. Ap
No nyt jätät sitten miehen ja homma ratkaistu? Miksi haluat jatkaa ihmisen kanssa, jonka käytöksestä et pidä?
Ei kannata jatkaa suhdetta, jos toisen käytöstä pitää alkaa muuttaa. Siitä ei tule mitään muuta kuin ongelmia.
Kiittääkö miehesi sinua joka kerta kun teet kotitöitä? Jos ei, niin minkä ihmeen takia sinun pitää häntä kiittää? EIkö molempien pitäisi tehdä kotitöitä ihan yhtä paljon pyytämättä ja odottamatta siitä mitään kiitosta?
Ehkä sä tarvitset aupairin kotihommiin, et miestä.
Oletko yhtään ihmetellyt miksi miehen käytös on muuttunut?
Jos miehen käytös on muttunut, niin keskittyisin siihen enemmän kuin ettei enää siivoa.
Kuulostaa hyvin tyypilliseltä mieheltä.
Hän on huomannut että miksi vaivautua kun sinä hoidat kuitenkin asiat.
Anna jonkun ajan olla ne hänen vaatteet pitkin ja poikin. Siivoa vain omat jälkesi. Ehkä tajuaa pointin.
Toinen vaihtoehto, uhkaa jättää hänet jos homma ei muutu. Et ole hänen huoltaja ja holhooja.
No hän on masentunut Voitko yrittää puhua hänen kanssaan, että hakee apua masennukseensa?
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa hyvin tyypilliseltä mieheltä.
Hän on huomannut että miksi vaivautua kun sinä hoidat kuitenkin asiat.
Anna jonkun ajan olla ne hänen vaatteet pitkin ja poikin. Siivoa vain omat jälkesi. Ehkä tajuaa pointin.Toinen vaihtoehto, uhkaa jättää hänet jos homma ei muutu. Et ole hänen huoltaja ja holhooja.
Ei kuulosta tyypplliseltä mieheltä, joka on ennen hoitanut asiansa. Hän on ihan selvästi masentunut eikä ap sitä tajua vaan miettii vain siivoamista.
Mitä jos ap kysyisi mieheltä ihan rauhallisesti miten tämä haluaisi teidän jatkossa hoitavan kotityöt.
Jos mies vastaa että on tyytyväinen nykyiseen tilanteeseen tai että ainoa ongelma on että ap nalkuttaa välillä kotitöistä niin sitten apn pitäisi vain kertoa suoraan että hän ei ole tyytyväinen tilanteeseen. Samalla voisi kertoa että jos mies kohtelee kuin äitiään (äidit hoitaa kaikki kotityöt lastensa puolesta kun nämä pieniä) niin nainen ei tunne itseään vaimoksi vaan äidiksi ja tuskinpa kukaan haluaa elää sellaisessa suhteessa.
Saisiko joku tällainen keskustelu rauhallisella hetkellä míestä heräämään. Tai sitoutuisiko hän paremmin tekemään osuutensa jos saisi esittää miten ja milloin sen hoitaa. Meillä mies esitti että hän siivoaisi vintin kerran viikossa ja se sopi minulle (miehellä muita kotitöitä paljon joten tuo riitti hyvin minusta tasoittamaan tilannetta jossa siivous oli muuttunut kokonaan minun vastuulleni).
Jos mies on muuttunut, niin mikä syy siihen voisi olla?
Jos asutte kerrostalossa, eikä miehellä ole esm yhteisessä käytössä olevaan autoon liittyviä töitä, niin kaikki kotityöt pitäisi olla puoliksi.
Meillä on usein sama juttu, ja joskus jätän miehen tavarat niille paikoilleen ja odotan että itse hoitaa ne pois kommentoimatta asiaa. Sukat, pullot, työvälineet, sipsipussit jää minne sattuu. Jos asia ei minua ärsytä, niin teen sen itse. Joskus annan niiden olla.
Meillä tulee myös helposti riitaa, niin niin jos haluan hänen hoitavan jotain, niin kirjoitan listan lapulle ja pyydän, että voitko tehdä nämä tänään. Jos vain sanon ne, niin ehkä yksi asia tulee tehtyä. Monesti kun pyydän tekemään jotain, niin se jää kesken ja hän tekee jotain ihan muuta ja siitäkin jää loppuosa tekemättä, esim jos imuroi niin se imuri saattaa olla vielä viikon päästä siinä lattialla.
Tämä lapputekniikka toimii meillä kun siinä ei ole mitään äänensävyjä, niin toinen ei voi tulkita sitä nalkutukseksi.
Miehillä on taipumus taantua parisuhteissa. Liekkö syynä täälläkin mainittu tottumus siitä että rouva tekee kuitenkin. Tai juuri se että huomaavat pääsevänsä vähemmällä.
Se mättää, että tämä on vaan taas provo. Kuinka monta provoa keksitkään päivässä?