Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis voiko kirjastoon ihan vain mennä koko päiväksi lukemaan jotain kirjaa?

Vierailija
04.06.2022 |

Ja ihan ilmaiseksi?

Kommentit (106)

Vierailija
41/106 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turun pääkirjastossa on vanhan kirjastotalon puolella ihan Lukusalonki sitä varten. Ja kirjoista on lukusalikappaleita, joita ei anneta ollenkaan kotilainaan.

Jotain uutta suosikkikirjaa voi joutua jonottamaan lainaan kuukausia, mutta lukusalongissa sen voi päästä lukemaan heti.

Turun pääkirjastossa voi hoitaa samalla myös päihdeasiansa kuntoon, on sen verta epämääräistä sakkia siellä... Hyvät valikoimat kyllä.

t. asun kävelymatkan päässä

Ei se epämääräisin sakki siellä Lukusalongissa ole.

Ja kävelymatkan päässä mäkin asun.

Vierailija
42/106 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän hämmentävää, että joku kysyy tällaista?

Jos on nuori, niin on voinut saada häädön "notkumisesta", kun muut teinit käyttäytyvät kieletyllä tavalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/106 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän hämmentävää, että joku kysyy tällaista?

Aivan, luulisi, että ainakin koulussa lapsille kerrotaan kirjastojen toiminnasta.

Kirjastot ovat niitä harvoja paikkoja, joihin voi mennä viettämään aikaa tarvitsematta ostaa mitään. Tietysti tästä seuraa myös ongelmia, kuten häliseviä porukoita ja huumehörhöjä vessoissa. Mikään ei ole täydellistä.

Vierailija
44/106 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan tuli istuttua kirjaston musiikkisalissa levyjä kuuntelemassa.

Vierailija
45/106 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi ja suosittelen. Harmittaa, että täällä kirjastot on hoploppeja, lasten ja nuorten puuhamaita. Häiritsee keskittymistä huuto ja melske.

Vierailija
46/106 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä esimn Töölön kirjasto on parempi kuin Oodi

Vierailija
47/106 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on erikseen vielä lehtilukusali.

Ja voi kuunnella myös musiikkia.

Vierailija
48/106 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus nuorena tuli luettua kirjoja hyllyn edessä seisten. Olen myös istunut kirjastossa lueskelemassa. Pk-seudun kirjastoista ainakin Tapiola aikoinaan oli mukavan rauhallinen, Kannelmäessä myös on usein hiljaista. Omenan kirjasto taisi olla ihan rauhallinen myöskin. Sellon nuorten osasto on aika levoton ja lastenosastollakin on paljon leikkitilaa.

Vierailija
49/106 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis voiko oikeesti mennä vaan ottamaan kirjaston hyllystä kirjan ja jäädä lukemaan sitä? Minä oon luullut että kirjastossa lukevat lukee jotain koulukirjoja tms.

Tietysti, miksei voisi? Minä olen monesti mennyt, jos joudun vaikka sateen yllättämäksi kaupungilla. Istun tunnin pari lukemassa.

Ainoa mikä voi tulla ongelmaksi on, että olisi hyvä palauttaa kirja oikeaan paikkaan. Mikään ei varmastikaan ole vittumaisempaa kuin, että kirja ei ole oikesassa paikassa, jolloin sitä ei enää löydy.

No jos ei sitä nyt vallan ole ikkunasta ulos heitetty, niin kyllä se sieltä aamulla siivoojan taholta aina jostain löytyy, ja virkailijat hyllyttävät paikoilleen.  Aina kirjastoissa on kirjoja ja muuta materiaalia väärissä paikoissa asiakkaitten jättäminä.  Jotkut työntää katsomansa kirjankin vaan hyllyyn mihin kohtaan sattuu, mutta jossain vaiheessa sitten se huomataan ja pannaan paikoilleen.  Oudointa on kirja tai muu materiaali, joka ei ole kellään lainassa, mutta silti ei löydy mistään.  Mutta katoaahan niitä tavaroita ihmisten kotonakin.  Kerran vuodessa ainakin meillä tehdään suursiivous, jolloin kaikki kirjat vedetään pois hyllystä ja siivotaan pölyt sun muut pois.  Silloin saattaa löytyä sieltä jostain takaa kauankin kateissa ollut kirja.  

Ei kai se siivooja hyllyjen aakkosjärjestystä tarkasta? Siinä kun pökkää Waltarin Kingin kohdalle, niin seuraava Sinuhea metsästävä kiroaa, kun "paikalla" olevaa kirjaa ei mistään löydy.

Vierailija
50/106 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voi. Suosittelen muuta kuin Oodia pääkaupunkiseudulla.

Myyrmäen kirjasto kannattaa myös kiertää kaukaa. Koko kirjasto on yhtä isoa tilaa eli lastenosaston äänet kuuluvat kaikkialle. Lisäksi isommat lapset juoksentelevat ympäriinsä ja pitävät ääntä, eikä kirjastotätejä kiinnosta estellä. Ja siellä pidetään myös jotain puhumistilaisuuksia, joissa joku puhuu mikkiin ja kaikki asiakkaat joutuvat kuuntelemaan.

Vierailija
51/106 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi Oodia kutsutaan kirjastoksi. Sehän on kieltä osaamattomien sisätila jota voi rikkoa ilman rangaistusta.

Ja kirjojakin on vain yhdessä kerroksessa, loput kaksi ovat kauppakeskuksen kaltaisia hengailutiloja.

Vierailija
52/106 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko mennä tulostamaan. Viimeksi tekninen häiriö netissä. Mitenköhän tällä viikolla.

Vierailija
53/106 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis voiko oikeesti mennä vaan ottamaan kirjaston hyllystä kirjan ja jäädä lukemaan sitä? Minä oon luullut että kirjastossa lukevat lukee jotain koulukirjoja tms.

Voi. Turun pääkirjastossa on paikka, missä on aina joitakin uutuuskirjoja, mitä ei edes lainata, vaan niitä lukukappaleita saa lukea ainoastaan paikan päällä. Vierestä löytyy mukavia istumapaikkoja.

Vierailija
54/106 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti, miksei voisi? Minä olen monesti mennyt, jos joudun vaikka sateen yllättämäksi kaupungilla. Istun tunnin pari lukemassa.

Ainoa mikä voi tulla ongelmaksi on, että olisi hyvä palauttaa kirja oikeaan paikkaan. Mikään ei varmastikaan ole vittumaisempaa kuin, että kirja ei ole oikesassa paikassa, jolloin sitä ei enää löydy.

Jos ei tiedä, mihin pitäisi laittaa, niin palautettujen hylly on ihan hyvä paikka, siitä virkailijat kuskaavat kirjat jossain vaiheessa oikeisiin paikkoihinsa tai sitten voi jättää virkailijoiden tiskille.

Vierailija
55/106 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhat kirjastot pienilläkin paikkakunnilla olivat taivaallisia rauhan tyyssijöita.

Kävin jokin aika sitten Oodissa. Jos ei olisi kerrottu, että kyseessä on kirjasto, en ehkä olisi sitä siksi tunnistanut. Löytyihän siltä muutama kirjahyllykin, joissa oli vähemmän kirjoja kuin muutaman tuhannen asukkaan kunnankirjastossa ennen oli. Kauhea pettymys hehkutuksen jälkeen.

Kirjastossa pitää olla kirjoja. Kummallista, että tuollainen perusasia on unohtunut.

Vierailija
56/106 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei tiedä, mihin pitäisi laittaa, niin palautettujen hylly on ihan hyvä paikka, siitä virkailijat kuskaavat kirjat jossain vaiheessa oikeisiin paikkoihinsa tai sitten voi jättää virkailijoiden tiskille.

Nimenomaan näin! Jos ottaa kirjan hyllystä eikä ole sataprosenttisen varma sen oikeasta paikasta, niin kannattaa laittaa kirja suosiolla palautushyllyyn tai tiskille. Suin päin sokkona hyllyyn työnnetty kirja voi joutua hukkaan ties kuinka pitkäksi ajaksi, ja tarpeeksi pitkään kadoksissa oltuaan se yleensä poistetaan järjestelmästä. Monilla asiakkailla ei tunnu olevan kovinkaan suurta ymmärrystä kirjaston luokitusjärjestelmästä (tai aakkosjärjestyksen tärkeydestä). Kirjoja on mahdotonta löytää hyllyistä, jos ei noudata oikeaa järjestystä.

Vierailija
57/106 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä saa vaikka käydä ohikulkiessaan vessassa.

Vierailija
58/106 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voi. Kirjastoissa on lukusoppeja ja opiskelualueita, mutta nykyään ei välttämättä kovin hiljaista. Monissa kirjastoissa on myös omatoimiaikoja virallisten aukioloaikojen ulkopuolella, jos hankkii oikeuden käyttää näitä niin kirjastossa on usein rauhallista silloin, tosin omatoimiajat ovat usein epäkäytännöllisiä monille.

Omatoimiajathan on just käytännöllisiä, minä en ole käynyt varmaan vuoteen meidän lähikirjastossa kun se on vaan parina iltana viikossa auki ja päivisin olen töissä. Käyn viereisen kaupunginosan kirjastossa, kun sinne pääsee kirjastokortilla melkein mihin aikaan vaan (ainoastaan yöllä ja viikonloppuiltaisin on kiinni).

Vierailija
59/106 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapaus clueless z-sukupolven ignorantti vol 654188.

Miten voi olla noin huono yleissivistys???

Vierailija
60/106 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä oli työttömänä rakas harrastukseni. Luin lehtiä ja kirjoja.

Sitten tuli korona enkä ole sen jälkeen lukusalissa käynyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kahdeksan