Teinin käytös ahdistaa niin, etten saa kunnolla henkeä
Kotona on nykyään hirveän riitaisa ilmapiiri ja teini on koko ajan vihainen, huutaa ja väittää vastaan kaikessa. Tämä ahdistaa jo niin paljon, että se haittaa hengitystäni ja on koko ajan kireä ja stressaantunut olo. Mikä ihme tähän auttaa, kun on aivan kamala murrosikä?
Kommentit (74)
Kenen geenit ja kenen antama kasvatus sillä teinillä on?
Älä ota niin tosissasi. Anna huutaa ja vängätä, älä mene mukaan siihen. Sanot vaan että ihassama, mitävälii. Astu murrosikäisen yläpuolelle.
Aika ja se, ettei ota itseensä asioita. Mä en esim suutu, jos mun 14v teinipoika sanoo mulle pahasti, ajattelen vain, että se kuuluu ikään. Osaa hän kilttikin olla.
Ignooraa teinin huuto ja käyttäydy itse normaalisti vaikka ärsyttäisi
Vierailija kirjoitti:
Kenen geenit ja kenen antama kasvatus sillä teinillä on?
Äiti on varma, mutta isästä ei hajuakaan...
Älä kommunikoi teinin kanssa koko ajan tai vaadi liikoja tai mitään, anna olla rauhassa. Yritä ymmärtää. Tue positiivisesti asioissa ja anna hänen elää omaa elämääkin. Teini ei voi mitään "raivoaivoilleen" ja häntä vasta saattaa ahdistaakin jopa stressata. Hän kokee ettei häntä ymmärretä oikein ja muilla ei ole empatiaa. Ota lomaa itsellesi, käy jossain, ota rauhallisesti, kokeile meditaatiolevyä. Älä lähde tunteella mukaan mihinkään tai triggeröidy. Opettele olemaan erilailla, ota aikuista seuraa jutteluun vaikka kaverista tai sukulaisesta. Parin vuoden kuluttua se on ohi ja teini asuu omassa asunnossa. Aikuisena voit vaikuttaa omaan tunnemaailmaasi, teini ei voi sitä nyt hallita, myöhemmin kyllä.
Tehkää jotain kivaa yhdessä. Juokaa vaikka kaakaot ja pelatkaa korttia.
Noin yritänkin reagoida, mutta kun kyse on muihinkin perheenjäseniin vaikuttavista asioista. Jos teini kuuntelee musiikkia ja pelaa kavereiden kanssa yöllä, niin a) hän ei itse saa tarpeeksi unta ja b) kukaan muukaan ei saa tarpeeksi unta. Tällaisia asioita ei voi vain jättä silleen, vaan on pakko yrittää ylläpitää jotain sääntöjä. Siitä tulee siis joka ikinen päivä ahdistavaa riitaa ja huutoa.
Ap
Teini kaipaa omaa rauhaa, mutta myös välittämistä. Ennen kaikkea teini kaipaa hyväksyntää, kuten me kaikki. Näe hyvä teinissäsi.
Vierailija kirjoitti:
Älä ota niin tosissasi. Anna huutaa ja vängätä, älä mene mukaan siihen. Sanot vaan että ihassama, mitävälii. Astu murrosikäisen yläpuolelle.
Teini käyttäytyy kehitystehtävänsä tasolla. Teinien pitää inhota ja vihata vanhempaansa saadakseen napanuoransa poikki. Ennen sitä ei aikuistu ja voi luoda normaaleja välejä vanhempiin. Yleensä vaikeinta on omaa sukupuolta olevan vanhemman kanssa. Yksinhuoltajilla kaikkien kanssa.
Anna vängätä ja ajattele, kuinka hienosti teinisi on normaalisti kehittyvä. Lähde vaikka uimahalliin tai lenkille jos alkaa ärsyttää liikaa.
Miten muut siis pärjäävät ja selviytyvät sellaisesta, että normaalit arjen asiat eivät suku perheessä? Siitä kärsivät sekä sisarukset että vanhemmat. Teini ei siis noudata ihan peruselämänsääntöjä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Noin yritänkin reagoida, mutta kun kyse on muihinkin perheenjäseniin vaikuttavista asioista. Jos teini kuuntelee musiikkia ja pelaa kavereiden kanssa yöllä, niin a) hän ei itse saa tarpeeksi unta ja b) kukaan muukaan ei saa tarpeeksi unta. Tällaisia asioita ei voi vain jättä silleen, vaan on pakko yrittää ylläpitää jotain sääntöjä. Siitä tulee siis joka ikinen päivä ahdistavaa riitaa ja huutoa.
Ap
Katkaiset netin öiksi. Niin muissakin perheissä tehdään. Otat modeeemin vaikka irti ja omaan huoneeseen.
Vierailija kirjoitti:
Teini kaipaa omaa rauhaa, mutta myös välittämistä. Ennen kaikkea teini kaipaa hyväksyntää, kuten me kaikki. Näe hyvä teinissäsi.
Niin näenkin. Mutta miten muut voivat vain antaa teinin elää omaa elämäänsä hyväksyvästi myhäillen ja nähdä pelkkää hyvää hänessä, jos teini ei esim anna muiden perheenjäsenten nukkua kuin klo 03-06 välisen ajan yöllä? Ei sillä lailla voi kukaan elää.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApKatkaiset netin öiksi. Niin muissakin perheissä tehdään. Otat modeeemin vaikka irti ja omaan huoneeseen.
No aivan. Sellaisesta tässä juurikin tulee sitä ahdistavaa jokapäiväistä huutoa ja riitaa, kun tekee jotain tuollaista ja yrittää ylläpitää jotain järkeviä sääntöjä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Se on vain píllun tai munan puutetta. Pidä huoli että se saa sellaista.
Lerppamuna setämies taas vitseineen. Häivy!
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sopikaa että käyttävät kuulokkeita musiikkiin illalla, on myös yhteiskuulokkeita kaupassa. Ja musiikkia ei ole pakko huudattaa. ÄLÄ lähde riitaan mukaan silti, anna teinin yksin huutaa ja anna kuulokkeet pitkillä johdoilla. Sano että muu perhe haluaa nukkua. Käy uudelleen korjaamassa tilanne jos tarvitsee tai toinen käy.
Vierailija kirjoitti:
Miten muut siis pärjäävät ja selviytyvät sellaisesta, että normaalit arjen asiat eivät suku perheessä? Siitä kärsivät sekä sisarukset että vanhemmat. Teini ei siis noudata ihan peruselämänsääntöjä.
Ap
Älä lähde riitaan. Selitä lyhyesti rauhassa perustelu miksi joku asia on jotenkin. Älä pakota mihinkään epämiellyttävään teiniä kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApSopikaa että käyttävät kuulokkeita musiikkiin illalla, on myös yhteiskuulokkeita kaupassa. Ja musiikkia ei ole pakko huudattaa. ÄLÄ lähde riitaan mukaan silti, anna teinin yksin huutaa ja anna kuulokkeet pitkillä johdoilla. Sano että muu perhe haluaa nukkua. Käy uudelleen korjaamassa tilanne jos tarvitsee tai toinen käy.
En oikein voi uskoa, että olisi ok antaa teininkään valvoa yöt läpeensä. Kaikki tarvitsevat unta.
Ap
Tarkkaile omaakin käytöstäsi niin todennäköisesti ymmärrät mistä kiikastaa.