Poskihampaan poisto pelottaa
Hampaan juuren luona on tulehdusta. Puutuukohan se..itku meinaa tulla kun oon niin peloissani.
Kommentit (15)
Vierailija kirjoitti:
Puutuu se
Ei ne aina puudu, varsinkin jos on pahasti tulehtunut. Ja ai että, miten makoisalta se puudutuspiikki tuntuu tulehtuneessa lihassa! Jo pelkkä ajatuskin pistää irvistämään...
Puutuu ja poskihampaan poisto on loppujen lopuksi aika helppo toimenpide jos se tarvitsee vain vetää pois. Ärsyttävin osuus on sen jälkeen kun pitää varoa haavaa, mutta se on lähinnä ärsyttävää ja siinä sitten mussuttaa toisella poskella... hyvä syy syödä niin paljon jätskiä kun tekee mieli! :D
Itseltäni on poistettu pahasti tulehtunut hammas yläleuasta. Puudutusainetta laitettiin 3 piikkiä ja en tuntenut juuri mitään. Vasta puudutuksen lakattua alkoi jomotus joka lähti särkylääkkeellä.
Ymmärrän, minultakin poistettu itseasiassa 2-3 hammasta ja aika traumaattista ollut. Muista purra sitä tuppoa siinä kolossa useampi tunti äläkä yhtään kaivele sitä, edes kielellä, syö/juo viileitä ja anna alueen olla IHAN rauhassa! Paina viileätä/jäistä poistopuolen poskea vasten, laskee turvotusta ja rauhoittaa verenvuotoa.
Minulla tuli ns kuiva kuoppa toisella kertaa ja se oli helvettiä, leukaluu kuulema näkyi sieltä ja selitti kivun.
Pyydä vaikka useampi puudutuspiikki, itselläni laitettu 2-3 ja poiston jälkeen tikit tai ompeleet kuopan suojaksi, ne sain toisella kerralla tuon kuivakuoppa-episodin jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puutuu se
Ei ne aina puudu, varsinkin jos on pahasti tulehtunut. Ja ai että, miten makoisalta se puudutuspiikki tuntuu tulehtuneessa lihassa! Jo pelkkä ajatuskin pistää irvistämään...
Joo, sinä varmaan näet siitä oikein makoisia päiväunia! harmi vain että useimmiten se proseduuri on paljon helpompi kuin mitä toivoisit.
Eiköhän ne hammaslääkärit osaa hoitaa asian, ja sellainenkin asia on olemassa kuin pintapuudutus joka vähentää epämukavuutta. Lääkärille voi aina sanoa jos huolestuttaa.
Puutuu se varmastikkin juu. Varsinkin jos se on jo valmiiksi kunnolla mätä juurista ni ei se oo ku pikku rusaus ja hammas on poissa. Melkeen se ääni itessään pelottavampi ku ei ainakaan itellä puudutuksessa ollu oikeen mitään tuntoa kivusta nyt sitten puhumattakaan.
Puutuu.
Ennen nähdäkseni puudutus kohdistettiin hampaan juuren alueeseen, jolloin tulehtunut hampaanjuuri ei puutunut.
Tästä varmaan vanhhojen kauhukertomukset ovat peräisin.
Nykyään puudutus kohdistuu hermoon, jolloin puudutus on laaja-alaisempi, eikä sitä tökitä tulehtuneeseen kudokseen vaan kauemmas hampaasta.
Eihän poskihampaan poisto hauskaa ole, mutta tavallisesti menee ihan hyvin.
Kysy hammaslääkäriltä, josko saisit etulääkityksen (yleensä kai Diapam tai muu bentso) kun pelottaa ja hermostuttaa ja kirjoittaako hän särkylääkereseptin, yleensä parasetamoli+kodeiini, vaikka Panacod. Käsikauppalääkkeet eivät juurikaan auta. Jos hammas poistuu helposti niin ei se paljon särje jälkeenpäinkään. Ilman särkylääkettä voi tulla uneton yö.
Kissat ja koiratkin saavat semmoisen lääkityksen, että ei taatusti pelota. Kotiinkuljetus pitää järjestää sen mukaan.
Taakse puuduttaminen ei tunnu missään. Siellä on hermoja vähemmän. Huoli pois!
Mulla pilkottu kaikki 4 viisaudenhmmasta kun eivät muuten lähteneet, en silmääni räpäyttänyt.
Mieshammaslääkäri on parempi isojen hampaiden kanssa. Niillä on enemmän voimaa.
Mulla ei ole toisella puolella ylhäällä enää yhtäkään poskihammasta. Kerran poistettiin kaksi poskihammasta kerralla. Siitä tuli sairaslomaa koska olisi pitänyt ottaa rauhallisesti eikä nostella mitään, ei ollut mahdollista mun työssä. Siitä sitten lähti se veripaikka irti niin se oli todella kipeä ja siihen piti tehdä uusi veripaikka mikä oli myös kivuliasta.
Puutuu se