Asuntolaina ja 6 %:n stressitesti
Kun otit(te) asuntolainaa, tehtiinkö lainanhoitoa varten stressitesti 6 prosentin korolla? Missä pankissa ja koska? Miten silloin suhtauduit ajatukseen - tuntuiko se täysin utopistiselta? Olisitko oikeasti ollut valmis maksamaan sellaista korkoa vaikka koko laina-ajan?
Kommentit (15)
Joo, "stressitestasin" n. 6%:lla ensimmäiset 5 vuotta lainastani. Olihan tässä välillä luxusta kun ei korkoja juuri ollut.
kupla puhkeaa 23 on moni läävä myynnissä valtiolla ei ole varaa tukea.
Handelsbankenin ehtona lainan saannille, että elämiskulujen ja lainankulujen jälkeen jää yli puolet tuloista, eli noihin menee alle puolet palkasta. En täyttänyt ehtoa eikä Handelbanken tarjonnus lainaa minulle. Minun 3500e käteen jäävät kuukausituloni eivät riittäneet.
Älä välitä, ei onnistunut Nordeassakaan yli 7000 euron kk-tuloilla.
Otin lainan, kun korko oli 4,85. No onneksi heti tuosta alkoi laskea.
Vierailija kirjoitti:
Handelsbankenin ehtona lainan saannille, että elämiskulujen ja lainankulujen jälkeen jää yli puolet tuloista, eli noihin menee alle puolet palkasta. En täyttänyt ehtoa eikä Handelbanken tarjonnus lainaa minulle. Minun 3500e käteen jäävät kuukausituloni eivät riittäneet.
Tähän vielä lisäyksenä että kaikista muista pankeista tarjosivat lainaa. Halvimmat samalla prosentilla olivat Nordea ja Danske, valitsin Nordean. Tuolla Handelsilla oli tuo käsittämätön "puolet pitää jäädä" ehto.
Kun otin asuntolainaa niin stressitesti tehtiin 6% korolla, OP. Vuosi oli 2006. 2008 korot romahtivat, laina on ajat sitten maksettu.
Ottaako tämän päivän stressitesti huomioon kasvavan inflaation, ts. miten käy kun korkojen nousun lisäksi inflaatio syö ansioista 5% vuodessa? Veikkaan että ei.
Miksiköhän testissä on naurettavan pieni maksimi 6% ?
Kahdeksankymmentäluvulla nykyistä vastaavassa tilanteessa jenkkien peruskorko kävi 18% huipuissa. Mikä lienee neuvostosuomen historiallinen maksimi ollut?
Vierailija kirjoitti:
Haettiin uusi asuntolaina 2021 handelsbankenista. Siellä sanottiin että haku on pelkkä muodollisuus ja nimet alle. Kysyin muista pankeista myös tarjouksen, kaikista ei vastattu ollenkaan ja vastanneista kukaan ei yltänyt lähellekään handelsbankenin tarjousta.
ei ole tehty, ostettu asunto ilman lainaa =)
Stressitesti on aivan turha, siinä ei oteta huomioon muita velkoja ja nykyään lähes jokainen ihminen elää velkarahalla.
Se korkojen nousu ei itsessään aiheuta mitään ongelmia ihmisille vaan ongelmia aiheuttaa se kun ostetaan auto velkarahalla ja sitten on vaikka remonttilainaa, näitä ei oteta huomioon stressitestissä ja noiden lainojen lyhennys vie kuukaudessa helposti sen 200-500 euroa kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Stressitesti on aivan turha, siinä ei oteta huomioon muita velkoja ja nykyään lähes jokainen ihminen elää velkarahalla.
Se korkojen nousu ei itsessään aiheuta mitään ongelmia ihmisille vaan ongelmia aiheuttaa se kun ostetaan auto velkarahalla ja sitten on vaikka remonttilainaa, näitä ei oteta huomioon stressitestissä ja noiden lainojen lyhennys vie kuukaudessa helposti sen 200-500 euroa kuukaudessa.
Tämäpä juuri. Muutenkin pakolliset menot katsotaan/voi ilmoittaa ihan alakanttiin eli ei missään suhteessa todellisiin ja toteutuneisiin.
Otin asuntolainen vuonna 2007, jolloin korot olivat muistaakseni 4,85%. Pankki vaan sanoi, että hyvät kaupat teit.
Tehtiin syksyllä 2020 osuuspankissa. Pankkivirkailijakin sanoi että tuskin tulee realisoitumaan ikinä. Onneksi meillä on pienen pieni lyhennyserä ja valtion korkotakaus (asp). Muuten voisi harmittaa.