Intuitiivinen syöminen
Oletteko kokeilleet intuitiivista syömistä tai elättekö tuolla tavalla pysyvästi? Siinä siis syödään kehon viestien mukaisesti ja itseä kuunnellen. Itsellä on jonkinlaista tunnesyömistä ja kerralla pitää ahtaa aina paljon ruokaa jos kyseessä on "herkku" ja sitten seuraavana päivänä taas "ruotuun", joskus puolestaan lähtee lapasesta ja herkuttelu jatkuu kauan. Eikä syöminen lopu siihen kun olen kylläinen tai saanut jo tyydytyksen herkusta. Ajattelin kokeilla tuota intuitiivista syömistä. Ylipainoa minulla ei ole mutta ehkä olisi keveämpi olo jos lähtisi 5-10 kg. Dieeteille en enää lähde. Onko teillä kokemuksia tuosta ja millainen suhde teillä on ruokaan muuten?
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
höpö höpö juttuja.
kun syön sen minkä päivittäin kuluttaa niin paino pysyy kurissa.
täytyykö uusavuttomia mimmejä ja peppejä opettamaan vielä syömäänkin.
jokainen syököön mitä haluaa ja koska haluaa.
mitä se kenellekkään kuuluu.
ap taasen käynyt porvoossa.
Niinhän tässä jokainen on syömässä mitä haluaa ja koska :D Halu se on vapaaehtoiset ruokailun muutoksetkin.
Miksi tulet ruokaketjuun negaamaan?
Mulla ei toimi, koska kehon viestit ovat aika lailla sekaisin. Lieneekö syynä kilpirauhasen vajaatoiminta ja raudanpuute? Joka tapauksessa mun ruokahaluni vaihtelee esim. niin, ettei kolmena neljänä päivänä tee mieli juuri mitään: tällöin syön kyllä vähän väkisinkin. Joskus taas on koko ajan kova nälkä päiväkausia ja silloin taasen hillitsen hieman. Myös jos olen esim. syönyt liian vähän hiilaria, tekee koko ajan mieli rasvaa ja prodea tai jos liian vähän prodea on ollut koneessa, haluaisin leipää...
Itselle sopii parhaiten, että olen tietoinen makroista ja niiden suhteesta ja yritän pitää ne tasapainossa vähän väkisinkin. Reippaat 20 vuotta söin mielitekojen mukaan ja olin koko ajan 10 kg normaalipainon ylärajan yli; nyt taas tällä tiedostavammalla ja tieteellisemmällä suhtautumisella painan tasan 20 kg vähemmän, joten ajattelin jatkaa näin.
Syön aika lailla kuvaamallasi tavalla. Olen kuitenkin hoikka, mutta pitäisi muuten terveyden vuoksi pystyä pysymään siinä vähäsokerisessa ruokavaliossa jota noudatan silloin kun olen "ruodussa".
Jossain määrin intuitiivinen syöminen toimi kun söin vähähiilarisesti. Silloin piti tarkkaan suunnitella mitä ruokaa tekee, mutta pystyi lopettamaan syömisen siihen kun oli täynnä. Kun saa syödä mitä vain, tulee välillä sellainen olo että haluaa silti syödä pääasiassa terveellisesti ja sitten välillä ei kiinnosta yhtään. Ne huonommat ruoat eivät täytä samalla lailla ja hämäävät aivoja, joten "intuitiivisesti" sitä vain haluaa syödä lisää.
Intuitiivista syömistä toteuttaakseen pitää siis syödä aika lailla terveellisesti jottei mikään sotke niitä luontaisia nälkäsignaaleja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 40+ normaalipainoinen nainen ja koen syöväni intuitiivisesti, syön siis mitä mieli tekee mutta moneen verrattuna määrällisesti vähän.
En syö ollenkaan makeaa, maitotuotteita tai lisättyä sokeria, viljaa ehkä kerran viikossa. Joskus päivällinen on vaan oliiveja, juustoa ja pähkinöitä, lounaalla syön mieluiten jotain raikasta kuten tuoreita marjoja ja kookosjogurttia.
Voin hyvin ja paino pysyy kurissa!
Siis minkä takia et syö makeaa, maitotuotteita tai lisättyä sokeria?
En koe em. tuotteiden edistävän hyvinvointiani millään tavoin enkä pidä makeasta.
Jätä siideri, sipsit ja suklaa pois!