87,5% valitsi polttomoottorin toukokuun ensirekisteröinneissä
Vain 12,5% valitsi sähkön. Kyllä polttomoottori on edelleenkin useimmille ehdoton vaatimus. Tokihan polttiksessa voi olla sähköavustusta tai silloin tällöin päästä lyhyen pätkän sähköllä, mutta ilman polttomoottoria vain 12,5% pärjää.
https://www.aut.fi/tilastot/ensirekisteroinnit/ensirekisteroinnit_kaytt…
Kommentit (35)
Melkein sama prosentti kuin mitä uusien autojen valmistus on pudonnut Venäjällä huhtikuusta 2021 huhtikuuhun 2022, 85,4%. Hauska sattuma.
Tuohon 87,5% tietenkin kuuluu myös hybridit mutta näitä ei tietenkään ostettaisi ilman polttomoottoria joten siksi nekin lasketaan polttisautoiksi. Tuskin kukaan ostaisi autoa jonka toimintamatka kesällä 40km ja talvella 20km, siksi hybridit ostetaan polttomoottorin takia.
Onhan se todella vähän että vain reilut 10% valitsee sähkön. Kertoo ettei se yksinkertaisesti sovellu useimmille. EIkö siitä ollut talvella tutkimuskin että 64% suomalaisista ilmoitti etteivät koskaan voisi ostaa sähköautoa. Myyntitilastot varmaan vahvistaa tämän.
Yllättävän haluttomia kansa kyllä ostamaa sähkiksiä
Taustalla ennenkaikkea hinta. Sähköautot ovat liian kalliita vielä. Sehän on ihan selkeä juttu.
Vierailija kirjoitti:
Yllättävän haluttomia kansa kyllä ostamaa sähkiksiä
Ei siinä mitään yllättävää ole. Sähköautot ovat kalliita, toimintamatka on epävarma, latausmahdollisuuksia vähän, auton todellinen käyttöikä on edelleen täysi arvoitus.
Polttomoottorin itsekkin hommasin! Sähköautoa en vielä ajattele 10 vuoteen! Ehkä joskus sekin on ajankohtainen!
Vierailija kirjoitti:
Samalla autokanta vanhenee, koska suurimmalla osalla ei ole varaa uuteen autoon vaan ajavat vanhalla polttomoottoriautollaan.
Miksei ajaisi. Jos toimii hyvin ja pääsee paikasta a paikkaan b. Tottakai kannattaa ajaa vanha autokanta loppuun ja sitten joskus kun tulee kansan sähköautoja myyntiin hintansa puolesta voi niihin siirtyä.
Vierailija kirjoitti:
Polttomoottorin itsekkin hommasin! Sähköautoa en vielä ajattele 10 vuoteen! Ehkä joskus sekin on ajankohtainen!
Jos uuden auton ostaa polttomoottorilla täytyy olla aika tuplatyhmä, a)ostaa uuden auton, kun ajaa liikkestä 25% lähtee arvosta pois b) näillä bensan hinnoilla kannattaa olla sähköauto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllättävän haluttomia kansa kyllä ostamaa sähkiksiä
Ei siinä mitään yllättävää ole. Sähköautot ovat kalliita, toimintamatka on epävarma, latausmahdollisuuksia vähän, auton todellinen käyttöikä on edelleen täysi arvoitus.
Akku tekniikka tonnin painoisine akkuineen on vielä lapsen kengissä. Sama kuin kännyköissä, oli alussa silitysraudan kokoisia.
Vierailija kirjoitti:
Yllättävän haluttomia kansa kyllä ostamaa sähkiksiä
kyllä minä haluan. jos otan pikavippiä, voin saada kasaan jopa 1000e autoa varten. millaisen sähköauton sillä saa? vetokoukku pitää olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Polttomoottorin itsekkin hommasin! Sähköautoa en vielä ajattele 10 vuoteen! Ehkä joskus sekin on ajankohtainen!
Jos uuden auton ostaa polttomoottorilla täytyy olla aika tuplatyhmä, a)ostaa uuden auton, kun ajaa liikkestä 25% lähtee arvosta pois b) näillä bensan hinnoilla kannattaa olla sähköauto.
Kaikki eivät ole pers'aukisia vaan heillä on varaa ostaa uusi auto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Polttomoottorin itsekkin hommasin! Sähköautoa en vielä ajattele 10 vuoteen! Ehkä joskus sekin on ajankohtainen!
Jos uuden auton ostaa polttomoottorilla täytyy olla aika tuplatyhmä, a)ostaa uuden auton, kun ajaa liikkestä 25% lähtee arvosta pois b) näillä bensan hinnoilla kannattaa olla sähköauto.
Kaikki eivät ole pers'aukisia vaan heillä on varaa ostaa uusi auto.
Ei kyse ole siitä onko varaa vaan siitä että se nyt vaan on tyhmää enää ostaa polttomoottoriautoa kun ne onn romujätettä parin vuoden päästä kun tulee halvat sähköautot markkinoille.
Noh, oon erilainen ja valitsin sähkön. yli 7000km mittarissa Teslassa enkä vieläkään ole käyttänyt rahaa sähköön rahaa yhden bensatankillisen vertaa. Saa toki rikkaat ajella litkuautoilla joita saa olla jatkuvasti korjaamassa, ei siinä mitään, mut köyhillä ei ole varaa kuin sähköautoiluun.
Menepä autoliikkeeseen tarjoamaan sitä 7-8 v vanhaa sähköautoa, jossa edessä on ehkä yli kymppitonnin akkuremppa, viiden tonnin jarruremppa jne. Ja jonka jälkeen on tullut jo monta vuosikertaa uudempaa teknologiaa.
On kyllä näköjään täysin margiinalilaji tuo dinoauto nykyään. Yli 2/3 kulkee sähköistetyllä voimalinjalla. Parin vuoden päästä tuskin kukaan edes muistaa mikä on polttomoottoriauto.
Norjassa kielletään normipistokkeista ja voimavirrasta lataus. Vain erilliset latausasemat sallitaan tulipaloriskin takia.
Vierailija kirjoitti:
Menepä autoliikkeeseen tarjoamaan sitä 7-8 v vanhaa sähköautoa, jossa edessä on ehkä yli kymppitonnin akkuremppa, viiden tonnin jarruremppa jne. Ja jonka jälkeen on tullut jo monta vuosikertaa uudempaa teknologiaa.
Siitä saa reilun kympin. Mutta tarjoa saman ikäistä dieseliä, eivät ota enää vastaan. Pelkkää ongelmajätettä.
Samalla autokanta vanhenee, koska suurimmalla osalla ei ole varaa uuteen autoon vaan ajavat vanhalla polttomoottoriautollaan.