Miksi???
Miksi ihmeessä kaikki hedelmöityshoitoihin kielteisesti suhtautuvat luokitellaan heti kiihkouskovaisiksi, vanhoillisiksi ja suvaitsemattomiksi homo-vihaajiksi? Mistä ihmeestä tämä stereotypia on saanut alkunsa? Tajuatteko te, että väittämällä noin te syyllistytte ihan samaan suvaitsemattomuuteen ja yleistämiseen!
Haluaisin vielä kertoa jotain itsestäni, jos se vaikka helpottaisi jonkun oloa, auttaisi ymmärtämään tai ihan mitä vaan.
Minä en siis hyväksy hedelmöityshoitoja, ja koin tämän uuden lain negatiivisena asiana.
Olen kirkkoon kuulumaton, jotain ateistin ja pakanan väliltä. En ole koskaan uskonut Jumalaan, enkä ole vanhoillinen ajattelutavaltani. Minusta koti, uskonto, isänmaa-litania on usein vain pelkkä tekosyy pahoille sanoille tai teoille, enkä itse pidä sitä merkityksellisenä saati elämäni perusteena.
Syy, miksi en hedelmöityshoitoja hyväksy, ei ole mikään erityinen aate, eikä lähelläkään rasismia kuten jotkut ajattelevat. Pikemminkin päinvastoin; hedelmöityshoidot tuovat jatkuvasti rodunjalostusta lähemmäs ja lähemmäs, haluttiin sitä uskoa tai ei. Joissakin maissa se on jo totta!
Ja juuri siksi, koska vastustan rasismia äärimmäisesti, en hyväksy hedelmöityshoitojakaan. Koska en halua edistää maailmaa, jossa ei enää ole vammaisia, rumia, älyllisesti heikkolahjaisempia tms. " huonoja" ihmisiä.
Tiedän, että hoidoilla tehdyt lapset ovat useimmiten rakastettuja ja kaivattuja, ja tiedän miten raastavaa on oman lapsen kaipuu. Mutta silti en voi koskaan hyväksyä lasten tekemistä sellaisella tavalla.
Olen pahoillani jos kirjoitukseni loukkaa jotakuta, mutta minun on pakko saada sanottua tämä jossakin. En ole paha ihminen, vaikka en kaikkea hyväksykkään.
Kommentit (27)
Mutta jos niitä annetaan, pitää niitä sitten antaa kaikille.
Tässä mielestäni on tiivistetysti se, miksi minä pelkään hedelmöityshoitojen johtavan rodunjalostukseen.
ap
Niin, mietitäänpä hetki mitä kaikkea tästä voi seurata...
Hedelmöityshoidot ovat pieni mutta vakaa askel kohti rodunjalostusta. Kuka olisi vielä 100 vuotta sitten uskonut, että lapsi voidaan hedelmöittää koeputkessa, niin että mies ja nainen eivät koskaan näe toisiaan, saati sitä syntyvää lasta?
Kuka olisi 50 vuotta sitten uskonut, että lesboäidit voivat julkisesti, yhteiskunnan avustuksella synnyttää lapsia?
Kuka olisi 20 vuotta sitten uskonut, että joissakin maissa voi valita, tahtooko lapsesta tytön vai pojan, tai että joissakin maissa työskennellään aktiivisesti, jotta ihmisen kloonaaminen onnistuisi?
Kuka meistä uskoisi, että 100 vuoden päästä kaikki voivat valita, paitsi lapsen sukupuolen, myös ihonvärin, terveydentilan, kauneuden, älykkyyden... Lista on yhtä pitkä kuin tunnettujen (ja tulevaisuudessa löydettävien!) geenien määrä.Jokaisessa kohdassa tulevaisuuden aavistaneita (ja sitä vastustaneita) ihmisiä on hyvin vähän. He ovat marginaaliryhmä, erilaisia, suvaitsemattomia, jääräpäisiä idiootteja. Heillä on vähän liian vilkas mielikuvitus ja he maalailevat piruja seinille. Mitä pahaa tästä voisi muka seurata?
Valitettavasti nuo ihmiset ovat kuitenkin aina olleet oikeassa. Kehitys kehittyy ja aikaamyöten ihmiset turtuvat. Se mikä nyt tuntuu rakkauden riemuvoitolta, on parin vuosikymmenen kuluttua arkipäivää. Luuletko, että silloin kehitys pysähtyy? Minä olen 100% varma, että niin ei käy vaan tutkijat selvittävät aina lisää ja lisää. Raja oikean ja väärän välillä on veteenpiirretty viiva, joka liikkuu sitä mukaa kun tiede kehittyy. Aikanaan hedelmöityshoidot ovat arkipäivää, ja uutena lisänä on mahdollisuus " kehittää" vauvaa vähän lisää.
Tämä on väistämätön seuraus, tämä on se harmi joka tästä seuraa. Ei Jumalan viha, vaan ihmiskunnan muuttuminen täydelliseksi ja samalla kaiken epätäydellisen tuhoaminen.
Tiedän, hyvin harva ihminen on samaa mieltä kanssani. Toivon itsekin olevani väärässä.
Minä tiedän, ja jos sen voisi poistaa " rodunjalostuksella" niin tuskinpa siinä kovin monella mitään valittamista olisi.
vai pojan. Mulla on tutuille " tehty" kaksoset keinohedelmöityksellä. Tyttö ja poika - vanhempien toive kun oli, että samalla kertaa kumpaakin sukupuolta.
Ei liity suoraan keinohedelmöitykseen, mutta tähän ajatukseen, että sikiöitä pitää voida valkata. Israelissa jo pitkään ollut nää vimpan päälle ultrat käytössä raskaudenseurannassa ja siellä abortoidaan kaikki suu- ja kitalakihalkioiset sikiöt.
Sitten tämä ilmiö, että 50-65- vuotiaille naisille tehdään ostomunasoluilla keinohedelmöityksiä. Kukaan teistä ei näe näissä ilmiöissä mitään ongelmallista vai?
Hyvä kysymys. Tämä nykyinen kvasisuvaitsevainen ilmapiirihän lähtee siitä, että ainoastaan suvaittavia asioita saa suvaita, hyvänä esimerkkinä tämä hedelmöityshoitolaki. Sitä vastustavia pidetään vanhoillisina änkyröinä ja leimataan idiootiksi ja ties miksi. Vastakkainen mielipide ei yksinkertaisesti ole sallittua tässä poliittisesti ylikorrektissa kulttuurissamme.
Monet nykyajan kasvikset (mm. peruna) on pitkälle jalostettua eri lajikkeineen. En tarkoita geenimuuntelua vaan ihan puhdasta jalostusta. Syötkö vain mätiä perunoita...
eri arvoisina asioina, mutta vissiin ei näin ookaan. Eli jos musta on ok, että jalostetaan erivärisiä syklaameita joulumyyntiin, niin mun pitäis samaan syssyyn hyväksyä myös ihmisten jalostus - hmmmm.....
En oikein tajua miten se liittyy tähän rasismi-mielipiteeseen...
ap
Taidat olla niitä tyyppejä joita asuu alabamassa (kulkevat hevoskärryillä) vai missälie. Suljetussa kehittymättömässä onnellisessa yhteisössä. On noita suomessakin, pieniä suljettuja yhteisöjä..
No, eihän se lesboille eri asia olekaan.
Minusta luonnon valintaan ei saa sitten puuttua ollenkaan. Ne yhdenväriset syklaamit pitää kelvata ellei tule luonnostaan uusia värimuunnoksia.
Vierailija:
eri arvoisina asioina, mutta vissiin ei näin ookaan. Eli jos musta on ok, että jalostetaan erivärisiä syklaameita joulumyyntiin, niin mun pitäis samaan syssyyn hyväksyä myös ihmisten jalostus - hmmmm.....
Vierailija:
Taidat olla niitä tyyppejä joita asuu alabamassa (kulkevat hevoskärryillä) vai missälie. Suljetussa kehittymättömässä onnellisessa yhteisössä. On noita suomessakin, pieniä suljettuja yhteisöjä..
Kertoisitko muuten millä lääkkeillä vaikutetaan perimään ja miten?
Kaikkea ei edes tehdä, esim. ihmisen kloonausta ei tehdä. Sen sijaan kasveja ja eläimiä kloonataan.
Vierailija:
Minusta luonnon valintaan ei saa sitten puuttua ollenkaan. Ne yhdenväriset syklaamit pitää kelvata ellei tule luonnostaan uusia värimuunnoksia.
Se ei tarkoita sitä, että sairastavat yksilöt parannetaan sikiövaiheessa, vaan sitä, että heidät tapetaan. Eli jos sinulla on joku sairaus, sinut olisi tapettu kohtuun. Kenelläkään ei olisi mitään valittamista, koska kaikki jotka voisivat valittaa, on tapettu kauan ennenkuin he oppivat edes puhumaan...
Vierailija:
Minä tiedän, ja jos sen voisi poistaa " rodunjalostuksella" niin tuskinpa siinä kovin monella mitään valittamista olisi.
Joiden korjaaminen ja siitä seuraavat hammashoidot, mahdolliset muut korjausleikkaukset, puheenparannusleikkaukset, vuosien puheterapiat sekä muiden ihmisten suhtautuminen erilaiseen ulkonäköön eivät todellakaan tee elämästä herkkua.
Vierailija:
Ei liity suoraan keinohedelmöitykseen, mutta tähän ajatukseen, että sikiöitä pitää voida valkata. Israelissa jo pitkään ollut nää vimpan päälle ultrat käytössä raskaudenseurannassa ja siellä abortoidaan kaikki suu- ja kitalakihalkioiset sikiöt.
?
Vierailija:
Se ei tarkoita sitä, että sairastavat yksilöt parannetaan sikiövaiheessa, vaan sitä, että heidät tapetaan. Eli jos sinulla on joku sairaus, sinut olisi tapettu kohtuun. Kenelläkään ei olisi mitään valittamista, koska kaikki jotka voisivat valittaa, on tapettu kauan ennenkuin he oppivat edes puhumaan...Vierailija:
puhe on vähän epäselvää, mutta ilmeisen hyvin on elämässään pärjännyt. En yhtään epäile, etteikö olis ollut vanhemmille ja hänelle itselleen rankkaa hänen lapsuudessaan käydä hoitotoimenpiteitä läpi, muttei hän kyllä tosiaan niin kärsineeltä vaikuta, että olis parempi ollut, jos hänet olisi abortoitu. Ihan on kivan näköinen vaimokin löytynyt ja kolme suloista lasta syntynyt perheeseen.
Mihin nää rajat sitten vedettäis? Onko kuurot niin surkeita, että pitäis tappaa pois kuleksimasta, jos kohdussa tommonen vika havaitaan? Säästyisivätpähän toisten tujottelulta, kun viittoilisivat sitä kummaa kieltään ja pahimmassa tapauksessa ääntelisivät tämmösen normaalin valioyksilön korvaan omituisesti?
Ja miks ihmeessä sydänvikasia vauvoja leikataan? Hirveetä stressiä ja kärsimystä. Parempi ois kun tappetais pois, jos ultrassa havaitaan semmosia sydänvikoja, jotka vaatii useamman leikkauksen.
Tää ei nyt liity keinohedelmöityskeskusteluun, mutta pakko oli kommentoida, kun näin tän mielipiteen, jossa " suvaitaan" se, että abortoidaan pois sikiöt, joilla saattaa olla puhevikaa ja rumiakin saattavat olla sitten aikuisena ryttysine huulineen ja omituisine nenineen.
Olen ihan liian monta kertaa kuullut kun joku tulee mulle sanomaan, ettei me vaan tehtäis lasta hoidoilla, jos ei muuten onnistuta. Sen tietää, kun sen on kokenut.
Tähän kommenttiin " tiedän miten raastavaa on oman lapsen kaipuu" sanoisin että tee niinkuin tykkäät tai jätä tekemättä, mä tein kaikkeni että sain vihdoin sen oman rakkaan lapsen syliini.
Olisin mielelläni adoptoinutkin, mutta miehen iästä johtuen ei ollut mahdollista.
Mukava huomata että samoin ajattelevia ihmisiä on olemassa, olen samaa mieltä 8 kanssa. (En kuitenkaan ajattele, että lapsettomuudesta kärsivä ihminen on jotenkin huono ja häntä siksi rankaistaan lapsettomuudella)
ap