Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lesken asumisoikeus

Vierailija
03.06.2022 |

https://www.svahn.fi/mita-lesken-asumisoikeus-tarkoittaa-perillisten-na…

Onko tämä näin,
1)Alma ja Eino ovat naimisissa ja Alma kuolee ennen Einoa.
2)Almalla ja Einolla on lapsia, joko toistensa kanssa tai edellisistä suhteista.
3) Alma ja Eino ovat omistanneet yhdessä osakehuoneiston, jossa he ovat asuneet.
4)Einolla on oikeus asua pariskunnan yhdessä omistamassa asunnossa Alman kuoleman jälkeen tietyin rajoituksin.
5) Asunnon omistavat nyt Eino ja Alman lapset yhdessä.
6) Asuntoa ei voi myydä, mutta perintövero on lasten maksettava.
7) Lasten on myös osaltaan vastattava hoito-ja rahoitusvastikkeen maksamisesta (esim putiremontti)
8) Lesken asumisoikeutta ei voi rajoittaa avioehdolla.

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskinäinen testamentti jättää ahneet lapset nuolemaan näppejään.

Ei jätä.

Vierailija
42/64 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eino voi luopua asumisoikeudestaan jos niin tahtoo.

Yleensä ei tahdo. Vrt. Pia Nykänen/Elina Kanerva. Loisiminen on tehty lailla helpoksi myös kuoleman jälkeen.

Hyvin harvoin vanhempi leskeksi jäätyään haluaa hankaloittaa lastensa elämää. Jos minun puolisoni kuolee ensin, niin pidän lesken asumisoikeuteni niin kauan kunnes perintövero on määrätty ja maksettu, mutta luovutan sitten talon pojallemme ja muutan itse jonnekin yksiöön tai kaksioon. Talo on vaimoni nimissä, joten poikamme perii sen yksin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä ei tahdo. Vrt. Pia Nykänen/Elina Kanerva. Loisiminen on tehty lailla helpoksi myös kuoleman jälkeen.

Avioliitossa yleisimmin jaetaan myös raha-asiat. Jos taloa on maksettu vaikka 50-50 samoin muut kulut, niin ei se mitään loisimista ole, jäädä omaan kotiinsa asumaan. Vanhoilla pareilla saattaa olla käytäntöjä, joissa omaisuus on miehen nimissä ja vaimo maksellut kaiken juokseva, Ihan yhtä lailla se talo leskenkin on, kun kuolema tulee. Lapset siinä loisia ovat, jos jotkut.

Mietipä näitä esimerkkejä, ei todellakaan ole maksettu puoliksi. Harvoin uusperheissä on, kun muutetaan suoraan toisen valmiiseen pesään ja kuvitellaan sitä omaksi.

Vierailija
44/64 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me tehtiin kauan sitten , ei kenenkään tarvitse miettiä mitään ennen kuin olemme molemmat kuolleet.

Mietimme myös , että mehän tämä omaisuus ollaan työllämme hankittu, miksi toisen kuollessa pitäisi puolet omaisuudesta lapsille jakaa.

Lakiosuus menee vaadittaessa rintaperillisille. Sille ette voi mitään edes testamentilla.

Vierailija
45/64 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perintövero on tuossa tapauksessa pienempi kuin 50% asunnon arvosta, koska Eino jää asumaan asuntoon, mutta kyllä, lasten on se maksettava omalta osaltaan. Koska he omistavat 50% asunnosta, niin hoito- ja rahoitusvastikekin napsahtavat maksettaviksi, mutta ei esim. sähkö tai vesi.

Lystiä on sekin, että jos Eino menee avioon ja asuu puolisonsa kanssa tätä kotia, niin Einon kuollessa leski saa edelleen asua asunnossa eikä Alman lapset saa vieläkään omaansa pois.

Lihavoitu ei pidä paikkaansa. LEsken asumisoikeus eli hallintaoikeus ei siirry uudelle puolisolle. 

Vierailija
46/64 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat myyneet talon, uusi kerrostaloasunto ostettu äidin nimiin, isä kuolee, lapset perivät isänsä, ei juuri perintöä, koska isällä vain.n 15.000 euroa tilillä ja siitä iso osa hautajaiskustannuksiin. Asunto on yli puoli miljoonaa.

Isä ja äiti eli ratkaisua tehdessään ja elävä saa tehdä omaisuudellaan mitä lystää. Ei heidän tarvii ajatella vuosien päähän että voivoi kun lapsille tarvii jättää asunto tai jotain. KÄYTTÄKÄÄ IHMISET RAHANNE JA REALISOIKAA OMAISUUTENNE OMAKSI HYÖDYKSENNE!! Teillä ei oo velvoitetta jättää ahneille lapsillenne yhtään mitään!

NÄIN! KÖYHÄ KANSA PYSYY KÖYHÄNÄ SULUPOLVESTA TOISEEN TOISIN KUIN RUOTSISSA!

Vierailija
47/64 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lesket ne vasta ahneita onkin. Saavat asua isossa asunnossaan loppuelämänsä ja saavat puolet kuolleen puolison työeläkkeestä koko loppuelämän ajan.  Ajattelisin että leski voisi luopua isosta asunnosta ja lapset saisivat perintörahansa.   Nykyään kuulemma myös avoparin leski saa samat oikeudet kuin avioparin leski.  Ja nykyäänhän voi olla myös naispari ja miespari.  

Noh, pari kuin pari - kukin taaplatkoon tyylillään noissa parisuhdeasioissa. Sitähän voi  ajatella, että toisen ihmisen on annettava rahansa ja omaisuutensa pois ja elettävä kurjasti - saahan sitä ajatella. Mutta voithan itse näyttää esimerkkiä ja luovuttaa nyt alkajaisiksi asuntosi ja säästösi Hurstille ja muuttaa veneen alle. 

Leskellä nyt vaan on oikeuksia ja yleensä pitävät niistä kiinni - onneksi.

Rintaperisilläkin nyt vaan on oikeuksia ja yleensä pitävät niistä kiinni - onneksi.

Vierailija
48/64 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin harvoin vanhempi leskeksi jäätyään haluaa hankaloittaa lastensa elämää. Jos minun puolisoni kuolee ensin, niin pidän lesken asumisoikeuteni niin kauan kunnes perintövero on määrätty ja maksettu, mutta luovutan sitten talon pojallemme ja muutan itse jonnekin yksiöön tai kaksioon. Talo on vaimoni nimissä, joten poikamme perii sen yksin.

Ongelma ei olekaan ydinperheissä.

Vierailija
49/64 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei jätä.

No kyllä vaan jättää. Mieheni kuoli hiljattain , kaikki jäi minulle, lapset perivät minun kuoltuani mitä jäljellä on.

Vierailija
50/64 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sanonut vanhemmilleni, että pistää kaikki vaan omiin tarpeisiin, käyttäkää parhaita lääkäreitä ja hoitoja sekä kotipalveluita.

Näin tekevät, mutta hautaisrahat on säästössä, ettei minun tarvitse semmoista miettiä ja hyvä niin.

Vierailija
51/64 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei jätä.

No kyllä vaan jättää. Mieheni kuoli hiljattain , kaikki jäi minulle, lapset perivät minun kuoltuani mitä jäljellä on.

Koska eivät vaatineet lakiosuuksiaan. Jos olisivat vaatineet, olisit maksanut tai osa omaisuudesta olisi heidän. Kiltit lapset sulla. Uusperheissä ei näin kilttejä lapsia yleensä ole.

Vierailija
52/64 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sanonut vanhemmilleni, että pistää kaikki vaan omiin tarpeisiin, käyttäkää parhaita lääkäreitä ja hoitoja sekä kotipalveluita.

Näin tekevät, mutta hautaisrahat on säästössä, ettei minun tarvitse semmoista miettiä ja hyvä niin.

Minäkin olen sanonut että itse tienaamansa rahat voivat törsätä, mutta sen minkä ovat saaneet perinnöiksi on suotavaa siirtää eteenpäin kuten heillekin tehtiin.

Vierailija
53/64 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinnöstä voi kieltäytyä, jos ei halua maksaa niitä veroja.

Vierailija
54/64 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei jätä.

Koska eivät vaatineet lakiosuuksiaan. Jos olisivat vaatineet, olisit maksanut tai osa omaisuudesta olisi heidän. Kiltit lapset sulla. Uusperheissä ei näin kilttejä lapsia yleensä ole.

En luonnehtisi kilteiksi vaan normaaleiksi. Miksi vaatisivat meidän omaisuuttamme toiveimme vastaisesti?

Vierailija
55/64 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perintövero on tuossa tapauksessa pienempi kuin 50% asunnon arvosta, koska Eino jää asumaan asuntoon, mutta kyllä, lasten on se maksettava omalta osaltaan. Koska he omistavat 50% asunnosta, niin hoito- ja rahoitusvastikekin napsahtavat maksettaviksi, mutta ei esim. sähkö tai vesi.

Lystiä on sekin, että jos Eino menee avioon ja asuu puolisonsa kanssa tätä kotia, niin Einon kuollessa leski saa edelleen asua asunnossa eikä Alman lapset saa vieläkään omaansa pois.

Mitä jos vuorotellen toinen kuolee ja eloonjäänyt vaihtaa nuorempaan/pitkäikäisempään? Tuossa tilanteessa pesää ei jaeta sitten varmaan koskaan ":D". Tuossa olisi oiva kikka porsaanreikään kusettaa puoli-ilmainen asuminen monelle niin, että avioituisi sopivasti.

Vierailija
56/64 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei jätä.

En luonnehtisi kilteiksi vaan normaaleiksi. Miksi vaatisivat meidän omaisuuttamme toiveimme vastaisesti?

Miksi ei? Sinähän voit rakastua tulisesti Gambian mieheen ja lapsille jää sen seurauksena zero euro. Olisi se isän muistokin ollut jokin arvoinen lapsille vai eikö?

Vierailija
57/64 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menee omille lapsille eli ongelma siirtyy.

Vierailija
58/64 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asunnon voi myydä, jos Alma suostuu luopumaan asumisoikeudestaan.

Jos asunnosta on velkaa, asunto voidaan myydä velkojen kattamiseksi, sillä velkojan oikeudet ovat leskenoikeuksia suuremmat.

Alma on hautausmaalla.

Vierailija
59/64 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei jätä.

Lapsilla on aina oikeus lakiosaan. Lesken omaisuuteen sitä ei tietenkään ole, sillä hänellä ei ole velvollisuutta luovuttaa tasinkoa vainajan perillisille.

Vierailija
60/64 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menee omille lapsille eli ongelma siirtyy.

Perintöosuus ja samoin perintövero pienenee, jos lapsia on useampia kuin yksi.