Keitä ne pääsykokeiden valvojat ovat?
Nuoren näköistä porukkaa. Opiskelijoita? Toisaalta varmaan vanhempaakin opiskelijaa ja eivät ole valvomassa? Miksei opettajat valvo?
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Onko esim kasvatusalan kokeen valvoja itsekin kasvatusalan opiskelija? Miten tiedotetaan haetaan valvojia pääsykokeisiin? Kysytäänkö suoraan joltain tai joiltain? Vai yleinen haku yliopiston sivuilla? Mitkä kriteerit ja miten prosessi menee?
Tiedekunnalla on tietty määrä pääsykokeiden valvojia, jokaiseen pääsykokeeseen ei rekrytoida erikseen opiskelijoita juuri siitä aiheesta. Minun aikanani ilmoitettiin sähköpostilla siitä, että paikkoja saa hakea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten nämä valvojat valitaan? Ovatko varmasti luotettavia?
Kun olin valvojana, piti lähettää hakemus tiedekuntaan. Jos oli ollut aiemmin, pääsi ilmoittamalla. Mitä tarkoitat luotettavalla?
Esim. Ettei anna vinkkejä koetta tekevälle kaverille vessareissulla. Vessaan saattaminen on valvojan työtä.
No siellä vessareissulla ei ensinnäkään saa puhua ja toisaalta sinne harvemmin lähtee yksi kokelas kerralla. Miksi valvoja antaisi vinkkejä? Tai osaisi antaa, en mä ollut valvomassa oman aineen pääsykoetta kuin kerran.
Mistä sitä syitä ja keinoja tietää. Mutta kerrohan nyt, miten valvojien luotettavuus on varmistettu?
Miten sellaisen asian voi mielestäsi varmistaa?
Ei ole minun tehtävä varmistaa kokeiden rehellisyys. Kai tuohon nyt joku seula ja valvonta on kehitetty?
Ainoa seula, jonka mä keksin, on se, ettei laitetaisi tietojenkäsittelytieteen opiskelijoita valvomaan tietojenkäsittelytieteen pääsykoetta. Saman aineen opiskelijoilla voi olla jo syvempää tietoa siitä pääsykokeen aiheesta, jolloin joku neuvominen voi olla teoriassa mahdollista.
Ko. koulun opiskelijoita. Esim. Helsingin yliopistolla on Vaasassa oikeustieteen opetusta ja sinne lähtee sitten Helsingistä opiskelijoita valvomaan, että ovat saaneet yhdenmukaisen koulutuksen muiden kanssa.
Valvojan tehtävä on jakaa paperit paikoilleen, tarkistaa hakijoiden henkilöllisyys, pyörittää se valintatilaisuus juuri siinä salissa ja valvoa tilaisuutta yliopiston ohjeiden mukaan. Esim. vilpin havaitsemiseen on ohjeita, mutta ne eivät ole julkisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun olin valvojana, piti lähettää hakemus tiedekuntaan. Jos oli ollut aiemmin, pääsi ilmoittamalla. Mitä tarkoitat luotettavalla?
Esim. Ettei anna vinkkejä koetta tekevälle kaverille vessareissulla. Vessaan saattaminen on valvojan työtä.
No siellä vessareissulla ei ensinnäkään saa puhua ja toisaalta sinne harvemmin lähtee yksi kokelas kerralla. Miksi valvoja antaisi vinkkejä? Tai osaisi antaa, en mä ollut valvomassa oman aineen pääsykoetta kuin kerran.
Mistä sitä syitä ja keinoja tietää. Mutta kerrohan nyt, miten valvojien luotettavuus on varmistettu?
Ne valvojat on randomeita opiskelijoita. Aika hyvä tuuri saa olla, että oman pääsykokeen vessareissulle osuu just saman aineen opiskelija, joka on valmis antamaan mulle vinkkejä pääsykokeeseen. Eikä sillä vessareissulla saa tietysti olla muita opiskelijoita, jotka kuulisi, että mä huijaan.
En kyllä olisi osannut antaa mitään vinkkejä teknillisen tiedekunnan valintakokeessa, koska opiskelen ihan muuta :D. Opiskelijavalvojathan ei sitten niitä koekysymyksiä keksi, eikä kokeita tarkista, niin vaikka jollain ihmeen tavalla joku olisikin voinut kertoa vastauksia, ei hakija voi luottaa että ne olisivat oikein. Yliopiston tilat eivät ole suljettuja, ja vessareissulla voi teoriassa tulla joku vastaan. Eli aika hankalaa vastauksien kertominen olisi. Sitä paitsi työtä hakiessa tarkistetaan esteellisyys. On laitonta valvoa esim. puolison tai sukulaisen koetta. Muitakin sellaisia oli listattu, esimerkiksi julkinen vihamies (mitä se sitten tarkoittaakaan.)
Mä olin maanantaina pääsykokeessa (HY/TKT) ja ne valvojat näytti mun silmiin opiskelijoilta. Ei ne tuntuneet pitävän liian tiukasti säännöistä kiinni, näin lähelläni kahdellakin tyypillä pullon, joka ei ollut läpinäkyvä. Siellä olisi saanut olla läpinäkyvä pullo, kahvin ja energiajuoman juominen oli kiellettyä. Sisääntullessa oli jonoa, niin yksi kiskoi siellä jonossa viimeiseen asti jotain energiajuomaa :-D
Ajattelen, että tuosta valvomisesta sai jotain pientä palkkaa? Ainakin silloin kun olin nuori, oli välillä tarjolla näitä koevalvomisia ja jotainhan niistä maksettiin.
Vierailija kirjoitti:
Mä olin maanantaina pääsykokeessa (HY/TKT) ja ne valvojat näytti mun silmiin opiskelijoilta. Ei ne tuntuneet pitävän liian tiukasti säännöistä kiinni, näin lähelläni kahdellakin tyypillä pullon, joka ei ollut läpinäkyvä. Siellä olisi saanut olla läpinäkyvä pullo, kahvin ja energiajuoman juominen oli kiellettyä. Sisääntullessa oli jonoa, niin yksi kiskoi siellä jonossa viimeiseen asti jotain energiajuomaa :-D
Ajattelen, että tuosta valvomisesta sai jotain pientä palkkaa? Ainakin silloin kun olin nuori, oli välillä tarjolla näitä koevalvomisia ja jotainhan niistä maksettiin.
Ihan normaalia tuntipalkkaa siitä saa.
Kun mä olin valvomassa, ei ollut mitään ohjeita eväisiin.
Tämän kevään valintakoevalvoja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne valvojat on randomeita opiskelijoita. Aika hyvä tuuri saa olla, että oman pääsykokeen vessareissulle osuu just saman aineen opiskelija, joka on valmis antamaan mulle vinkkejä pääsykokeeseen. Eikä sillä vessareissulla saa tietysti olla muita opiskelijoita, jotka kuulisi, että mä huijaan.
En kyllä olisi osannut antaa mitään vinkkejä teknillisen tiedekunnan valintakokeessa, koska opiskelen ihan muuta :D. Opiskelijavalvojathan ei sitten niitä koekysymyksiä keksi, eikä kokeita tarkista, niin vaikka jollain ihmeen tavalla joku olisikin voinut kertoa vastauksia, ei hakija voi luottaa että ne olisivat oikein. Yliopiston tilat eivät ole suljettuja, ja vessareissulla voi teoriassa tulla joku vastaan. Eli aika hankalaa vastauksien kertominen olisi. Sitä paitsi työtä hakiessa tarkistetaan esteellisyys. On laitonta valvoa esim. puolison tai sukulaisen koetta. Muitakin sellaisia oli listattu, esimerkiksi julkinen vihamies (mitä se sitten tarkoittaakaan.)
Niin, ja tuo koe tehtiin useammassa salissa. Huomasin, ettei kenenkään valvojan sukunimi alkanut samoilla kirjaimilla kuin saliin laitettujen hakijoiden. Tuollakin lailla varmaan varmistellaan.
Jos lunttauksesta jää kiinni, menee koko opiskelupaikka. En usko, että kovinkaan moni hakija haluaa ottaa tuota riskiä tai valvoja päästää hakijaa sellaiseen riskiin.
Vierailija kirjoitti:
Ko. koulun opiskelijoita. Esim. Helsingin yliopistolla on Vaasassa oikeustieteen opetusta ja sinne lähtee sitten Helsingistä opiskelijoita valvomaan, että ovat saaneet yhdenmukaisen koulutuksen muiden kanssa.
Valvojan tehtävä on jakaa paperit paikoilleen, tarkistaa hakijoiden henkilöllisyys, pyörittää se valintatilaisuus juuri siinä salissa ja valvoa tilaisuutta yliopiston ohjeiden mukaan. Esim. vilpin havaitsemiseen on ohjeita, mutta ne eivät ole julkisia.
Miten varmistetaan, ettei valvojaksi valittu paljasta annettuja vilpin havaitsemisen ohjeita? Mikä on sanktio, jos hän jää kiinni tästä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempia opiskelijoita on valvomassa valintakokeita, ja heidät on pestattu palkalliseen tehtävään haun ja valintakoekoulutuksen kautta. Miksi valvojina pitäisi olla pelkästään henkilökunnan jäseniä?
Henkilökuntaahan he ovat, jos kerran palkkaa saavat.
Miksi olisivat? Eihän tuntiassaritkaan ole henkilökuntaa, mutta saavat korvauksen työstään.
Tiedän ainakin yhden yliopiston pääsykoevalvonnasta, että valvojina on yliopiston opettajia ja lehtoreita. Mm tytär, joka lehtori ja myös tohtoriksi väitellyt on ollut valvojana.
Vierailija kirjoitti:
Toiset ovat sääntöorientoituneempia.
Eräs valvoja oli kieltänyt viemästä kynät ja kumit läpinäkyvässä minigrip-pussissa, sillä pussia ei ollut mainittu listassa.
Nykyään pussi on listassa mainittuna.
Energiajuoman juominen jonossa ei ole kiellettyä. Jonossa saa myös keskustella ja lukea, mutta salissa sisällä ei niitä enää saa tehdä. Tavarat seinustalle ja kynän kanssa omalle paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempia opiskelijoita on valvomassa valintakokeita, ja heidät on pestattu palkalliseen tehtävään haun ja valintakoekoulutuksen kautta. Miksi valvojina pitäisi olla pelkästään henkilökunnan jäseniä?
Henkilökuntaahan he ovat, jos kerran palkkaa saavat.
Miksi olisivat? Eihän tuntiassaritkaan ole henkilökuntaa, mutta saavat korvauksen työstään.
Pääsykoevalvojat eivät tosiaan saa henkilökuntaoikeuksia, vaikka he tiedekunnan palkkalistoilla ovatkin, mutta mä oon ollut omaan laitokseeni työsuhteessa opiskelijana (olin digitoimassa arkistoa) ja sain henkilökuntaoikeudet kirjastoon. Samoin sain käyttää henkilökunnan ruokalaa ja laitoksen kahvihuonetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten varmistetaan, ettei valvojaksi valittu paljasta annettuja vilpin havaitsemisen ohjeita? Mikä on sanktio, jos hän jää kiinni tästä?
Se varmistetaan sillä tavalla, että kun pääsykokeet ovat ohi, kaikki valvojat teloitetaan varmuuden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Aika outoa, jos valvojille ei ole kerrottu mitkä säännöt koskee eväitä. Eikö muka annettu edes linkkiä siihen ohjeeseen, mikä kokeisiin osallistuville on annettu? Sieltä minä itse tavasin niitä sääntöjä ja riisuin rannekellon (joka ei ole älykello, mutta kaikki rannekellot oli kielletty) pois ja juoma oli läpinäkyvässä pullossa.
Miten valvojat voi valvoa, jos ei tiedä mikä on sallittua ja mikä ei?
Vierailija kirjoitti:
No jonossa tapahtuviin asioihin ei voi oikein puuttua. Mutta ainakin meidän salissa yhdellä kokelaalla oli termospullo ja käskimme hänen viedä se reppuunsa ennen kokeen alkua. Virheitä tapahtuu myös valvojille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika outoa, jos valvojille ei ole kerrottu mitkä säännöt koskee eväitä. Eikö muka annettu edes linkkiä siihen ohjeeseen, mikä kokeisiin osallistuville on annettu? Sieltä minä itse tavasin niitä sääntöjä ja riisuin rannekellon (joka ei ole älykello, mutta kaikki rannekellot oli kielletty) pois ja juoma oli läpinäkyvässä pullossa.
Kyllä kerrotaan ohjeet aika tarkkaankin. Nämähän ovat voineet päivittyä, mutta omassa salissa tarkastimme ovella, että on henkkarit mukana, laskin on sallittujen listalla ja ettei ole kelloa ranteessa. Ja pari juomapulloa piti pyytää viemään pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule, ihan ensinäkin siitä, kun minä olen valvonut pääsykokeita, alkaa olla 20 vuotta aikaa. Toiseksi kaikkien oppilaitosten ja tiedekuntien ohjeet ja säännöt eivät ole samanlaisia. Eli mitään outoa tässä ei ole.
Valvojalla on ainakin joku toisen asteen tutkinto ja yliopisto-opintoja takana. Yliopistossa tiedekunta järjestää infotilaisuuden, jossa selitetään tehtävät. Valvominen ei ole mitenkään erityisen haastava työ, joten siihen ei järjestetä monimutkaista rekrytointiprosessia, jossa esim. selvitettäisiin hakijoiden persoonallisuutta tarkemmin. Valvomiseen kuuluu enimmäkseen salissa istumista ja kokelaiden viemistä vessaan.