Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Missä ihmiset asuu esim.kylppäriremontin aikana?

Vierailija
02.06.2022 |

Emme voi kotona silloin asua, ei ole pesu eikä pyykkipistettä silloin lainkaan käytössä, WC niin pieni ettei siellä voi jollain käsisuihkulla todellakaan peseytyä.
Hmph🤔😐

Kommentit (83)

Vierailija
41/83 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Putkiremontti eli saneeraus vai teetättekö itse rempan? Taloyhtiön putkirempan aikaan ei asunnossa oikein voi asua. Itse tehdyn tai teetetyn rempan aikaan mikään ei estä asumista. Teillä on vessa, pesut ranskalaisittain pesulapulla, hiukset lavuaarissa bideesuihkulla jne. Völillä voi käydä vanhempien tai kaverien luona kunnolla suihkussa. Pyykit pestään itsepalvelupesulassa tai nyrkkipyykillä. Pesuloita löytyy suunnilleen joka paikkakunnalta. Pyykit voi myö spestä jonkun luona.

Loppuhjen lopuksi puhutaan ehkä viikosta, korkeintaan kahdesta. Sen ajan aikuinen pärjää oikein hyvin.

Ei ole putkiremppa, asunnot valmistui 18v sitten ja siitä asti asuttu tätä kotiamme. Omistusasunto kuten kaikki tässä talossa ja kaikkien asuntojen kylppäri-ja saunatilat menossa remppaan.

Ei ole ketään keiden luona käydä pesulla/pyykillä.

Ap

Nyt en usko sanaakaan. Sellaista taloyhtiötä ei olekaan, jossa kaikki asukkaat pakotetaan remontoimaan kylpyhuoneensa ilman, että kyseessä on putkiremontti. Kylpyhuoneen remontointi on asukkaan, ei taloyhtiön vastuulla. 

Ne kylppäreiden eristeet ym on kyllä yhtiön vastuulla ja ei niitä oikein voi korjata purkamatta päällisiäkin 🙄

Ei edes ole. Jos ne pitää korjata, asukas hoitaa asian. Taloyhtiön edustaja käy vain tarkistamassa, että asia hoidetaan oikein. Putkiremontti on ainut, joka tehdään halusi asukas sitä tai ei. Kaikesta muusta huolehtii asukas itse, jos omistaa asuntonsa. 

Oletko vastuunjakotaulukosta kuullut? Sieltä selviävät asunto-osakeyhtiölain määrittelemät vastuut, ei tarvitse väitellä täällä, kun asia on helposti selvitettävissä. Toivottavasti et asu omistusasunnossa, kun olet noin heikosti oikeuksistasi perillä.

Vierailija
42/83 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asuimme putkiremontin ajan 3kk anoppilassa. Heillä omakotitalon yläkerrassa iso huone, jossa pieni keittiönurkkaus ja vessakin oli. Lapset oli vielä päiväkoti-ikäisiä ja meitä oli siis neljä. Olihan se vähän ahdasta ja säätöä ja välillä pinna kiristyi anopin kanssa mutta olemme kiitollisia että tuo järjestyi noin ja ilman lisäkustannuksia. Ja tottakai kiva lapsille että näkivät mummoa ja vaaria päivittäin. Olin silti todella onnellinen kun pääsimme takaisin omaan kotiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/83 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Putkiremontti eli saneeraus vai teetättekö itse rempan? Taloyhtiön putkirempan aikaan ei asunnossa oikein voi asua. Itse tehdyn tai teetetyn rempan aikaan mikään ei estä asumista. Teillä on vessa, pesut ranskalaisittain pesulapulla, hiukset lavuaarissa bideesuihkulla jne. Völillä voi käydä vanhempien tai kaverien luona kunnolla suihkussa. Pyykit pestään itsepalvelupesulassa tai nyrkkipyykillä. Pesuloita löytyy suunnilleen joka paikkakunnalta. Pyykit voi myö spestä jonkun luona.

Loppuhjen lopuksi puhutaan ehkä viikosta, korkeintaan kahdesta. Sen ajan aikuinen pärjää oikein hyvin.

Miksi ei voisi?

t. koko remontin ajan omassa kodissaan asunut

Se nyt riippuu aivan rempasta. Tiedän sellaisia tapauksia, missä on pitänyt tyhjentää asuntokin kokonaan, kun tehty kunnon remppa ja muutakin kuin putket, he vuokrasivat toisen asunnon siksi aikaa.

Me olimme osan rempan ajasta kokonaan poissa, kun oli asbestipurkua ja laitteet pörräsivät ympäri vuorokauden. Ne, jotka eivät uusineet kylppäriään samalla, pystyivät asumaan koko rempan ajan, jos ei remppamelu päivällä haitannut. Oltiin ahtautuneena sukulaisen asuntoon pahimmat ajat ja yksi kävi sukuloimassa muualla, palasi sitten ennen kylppärin valmistumista. Vessa toimi kuitenkin, sieltä kannettiin tiskivedet keittiöön, missä toimi vain viemäri (uudet vesiputket tuli kylppärin kautta). Pyykkitupa ja sauna olivat käytössä alakerrassa.

Vierailija
44/83 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostalossa oli putkiremppa sekä kaikkien kylpyhuoneiden saneeraus. Vuorollaan, joilla oli kylpyhuone pois käytöstä, saivat käyttää saunaosaston vessaa ja suihkua. Meillä tehtiin myös keittiöremontti samalla niin syötiin vain mikrossa tehtyä ruokaa, tai syötiin ulkona.

Useamman kuukauden kesti koko remontti. Kova työ oli tyhjentää koko eteisaula, kylpyhuone ja keittiö, pienten lasten kanssa ja raskaana vielä aikamoista ramppaamista jonotella tuolla yleisessä pesutuvassa. Mutta selvittiin ja oltiin tyytyväisiä lopputulokseen!

Vierailija
45/83 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rintamamiestalossa remppa, niin perinteinen huussi ja pihasauna kantovedellä. Tämän piti kestää max yhden kesän, mutta lopulta käytiin taskulamppujen ja kynttilöiden kanssa vielä ensilumiin asti ulkona.

Vierailija
46/83 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole putkiremppa, asunnot valmistui 18v sitten ja siitä asti asuttu tätä kotiamme. Omistusasunto kuten kaikki tässä talossa ja kaikkien asuntojen kylppäri-ja saunatilat menossa remppaan.

Ap

Nyt en usko sanaakaan. Sellaista taloyhtiötä ei olekaan, jossa kaikki asukkaat pakotetaan remontoimaan kylpyhuoneensa ilman, että kyseessä on putkiremontti. Kylpyhuoneen remontointi on asukkaan, ei taloyhtiön vastuulla. 

No, en minä sinun uskoasi mihinkään tarvitsekaan, mutta mielenkiintoinen ajatusmaailma sulla on, kun tuumaat, että tässä asiassa joku heittäisi valheellista hetulaa, ei ole putkirempalle tarvetta tämän ikäisessä asunto-osakeyhtiössä, kosteusmittaukset on tulossa ja kh/saunatilojen rempoille varattu tietty summa kunnossapitotarveselvityksessä muutaman seuraavan vuoden sisällä.

Ap

Vierailija
47/83 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen vanhan kansan vinkki, jota voit hyödyntää, ovat froteiset kasvopyyhkeet tai pesukintaat. Niitä voit kastella lämpimässä vedessä ja pyyhkiä itsesi kostealla päästä varpaisiin. Se on hätäapua silloin, jos et ihan heti pääse mihinkään peseytymään.  Onnistuu pienessäkin vessassa. 

Vierailija
48/83 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, meillä mies kotona töissä ja minä en työpaikallani voi peseytyä.

Ap

Onkos siellä lähellä jotain uimahallia tai kohtuuhintaista pikkusalia, jonka kokeilujäseneksi voisit ilmoittautua?

Vierailija
49/83 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No, en minä sinun uskoasi mihinkään tarvitsekaan, mutta mielenkiintoinen ajatusmaailma sulla on, kun tuumaat, että tässä asiassa joku heittäisi valheellista hetulaa, ei ole putkirempalle tarvetta tämän ikäisessä asunto-osakeyhtiössä, kosteusmittaukset on tulossa ja kh/saunatilojen rempoille varattu tietty summa kunnossapitotarveselvityksessä muutaman seuraavan vuoden sisällä.

Ap

Meidän taloyhtiössä aivan sama juttu, ettei putkirempalle ole tarvetta seuraavaan 20 vuoteen. Kylppärit halutaan nyt uusia, sillä ne ovat jo tiensä päässä. 

Vierailija
50/83 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempien luona aikoinaan saatiin käydä saunan vessassa ja suihkussa, kun kenelläkään ei ollut saunavuoroa ja talossa oli pyykkitupa.

Vierailija
51/83 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mutta vesieristeet ja pöntöt ja hanat on taloyhtiön vastuulla. Jos siellä on syytä olettaa, että esim. vesieristeet eivät enää ole A1-luokkaa, kuten 18-vuoden kuluttua voi hyvinkin olla, ja hanoissa ja pöntöissäkin on ihmisillä jo ollut häikkää ja vuotoa, on ihan normaalia, että taloyhtiössä tehdään koko yhtiön kylppäriremontti, vaikkei putkiremontti olis lähellekään ajankohtainen vielä.

Vierailija
52/83 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ne kylppäreiden eristeet ym on kyllä yhtiön vastuulla ja ei niitä oikein voi korjata purkamatta päällisiäkin 🙄

No mistä es taloyhtiö tietää, milloin ne eristeet ovat vaihdon tarpeessa? Ei meillä ainakaan kukaan käy niitä tarkastamassa, vaan asukkaan vastuulla ovat. Jos tarvitsee korjata, asukas tilaa ja maksaa remontin. Ei todellakaan mene niin, että yksi haluaa remontin ja kaikki pakotetaan tekemään se samaan aikaan. 

1. asukkaalla on velvollisuus ilmoittaa havaitsemistaan vioista. 2. rakennusmateriaaleilla on ihan tiedossa olevat elinkaaret eli kuinka kauna mikikän materiaali normaaleissa käyttöoloissa kestää hyvänä, että ihan niidesn mukaan voi päättää sen, koska on tarvetta uusia ja koska ei.

Tämänkin ketjun muutamat kommentit kyllä taas osoittavat sen, miten pihalla monet omistusasujatkin ovat asukkaan ja taloyhtiön vastuista ja velvolisuuksista sekä ihan näistä perus asumiseen liittyvistä asioista, kuten nyt kylpyhuoneen käyttöiästä. Lukekaa ne vastuujakotaulukot ja perehtykään niihin asumiseen liittyviin asioihin viimeistään siinä vaiheessa, kun ostatte oman asunnon. Ja käykää niissä yhtiökokouksissa tai vähintäänkin lukekaa ne pöytäkirjat.

Vierailija
53/83 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyykit voi pestä kavereilla tai sitten 24h pesulassa. Suihkuun pääsee esim. uimahallissa tai kuntosaleilla, osta sinne kuukauden tai parin jäsenyys niin homma valmis. Me asuttiin ihan koko remontin ajan ja ei mitään ongelmaa. Oli itseasiassa kivakin käydä välillä samalla uimassa kun käy suihkussa. Ei muuten ehkä oltais lähdetty. 

Vierailija
54/83 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli tarkoitus tehdä kylppäriremppa kesällä. No, elokuussa päästiin aloittamaan ja 8kk jälkeen tuli valmiiksi. Mies teki itse kaiken ja mä meinasin tulla hulluksi. Ostettiin kyllä pihasauna terassin kylkeen ja sinne puukiuas, jossa pata lämmitti veden. Lasten kanssa vaan vaati aina säätämistä odotella veden lämpiämistä jne ja kun remppa vaan venyi ja venyi niin koetteli hermoja. Meillä myös koiria, joiden pesut oli pakko käydä tekemässä kaverin luona. Tassut nyt hoituivat vadissakin, mutta oli se työlästä aikaa. Pyykit 24 pesulassa ja itse kävin välillä töissä pesulla kun halusin aamulla suihkuun.

Hienot saunatilat tuli, mutta oli se turhauttavaa aikaa. En ois suostunut, jos ois ollut etukäteen tiedossa, että mies joutuu itse tekemään. Palkattu kaveri loukkaantui ja koska oli yksityisyrittäjä niin ei ollut ketään tilannekaan.

liimasiko yhden laatan päivässä kun 8kk kesti? Ei hyvää päivää. 

Vierailija
55/83 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona asuttiin. Käytiin ulkosaunassa pesulla.

Vierailija
56/83 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hotellista voi pyytää tarjouksen kuukaudeksi niin on vähän halvempaa. Ihan kiva asua kuukausi hotellissa.

Vierailija
57/83 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli kerrostalon alakerrassa 1 vesivessa ja siten päätimme yhtiökokouksessa ottaa neljä bajamajaa pihalle. Hyvin pärjättiin vaikka noin puolet asukkaista asui kämpissään remontin ajan.

Vierailija
58/83 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei voisi?

t. koko remontin ajan omassa kodissaan asunut

No meillä esim. siihen ei annettu lupaa, enkä kuullut, että kukaan olisi siitä hermostunut. Kaikki muuttivat pois suosiolla. Mitään väliaikaisia pesutiloja ei järjestetty. Minä en olisi asunut kotona porausäänien ja pölyn keskellä, vaikka olisi maksettu. Talvella en pysty olemaan ulkonakaan koko päivää, etenkään kun pitäisi töitä tehdä, ja nimenomaan etätöitä kotona. 

Miksi sinun pitää esittää tyhmää ja ymmärtämätöntä? Normaali järki-ihminen tajuaa, että on montakin syytä (mm. sairaudet, joiden takia pitää päästä vessaan just heti eikä melkein), joiden takia ei kannata asua putkirempattavassa kodissa. 

Vierailija
59/83 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä siis asuin kalustetussa vuokra-asunnossa, mutta harkitsin myös väliaikaisen, tyhjän asunnon vuokraamista Helsingin kaupungilta. Niitä ei aina ole tarjolla, eikä välttämättä saa vaikka hakisi, mutta kannattaa ainakin yrittää. En tiedä, onko sellaisia muissa kaupungeissa. 

- 58 -

Vierailija
60/83 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pian edessä putkiremppa ja samalla rempataan kylppäri. Itse asun sen aikaa lapsien kanssa siskoni luona, mies ei sinne halua tulla joten hän aikoo asua kotona. Suihkussa aikoo tosiaan käydä töissä ja vessassa läheisellä huoltoasemalla. Mikäs siinä sitten. Pyykinpesua ei olla vielä pohdittukaan, mutta luulen että itsepalvelupesulaan vie vaatteitaan tarvittaessa.