Miten kiittää ennakkoperinnöstä?
Vanhempani ovat tehneet suuria järjestelyjä ja tarkoitus heillä on antaa ennakkoperintöä minulle ja lapsilleni. Käsittääkseni puhutaan huomattavista summista. Miten tuosta osoitetetaan kiitollisuutta? Kun ymmärtääkseni pitää olla kiitollinen? Olen jo kiittänyt. Korona-aikana eivät halua vierailijoita, joten mikään "kotityöt heidän puolesta" ei käy (ovat hyväkuntoisia ja kaiket päivät aikaa tehdä niitä kotitöitä). Minkään ostaminen heille ei ole hyvä idea, kun eivät halua rahojaan (!) tuhlattavan turhuuteen.
Tuntuu, että olemme kiitollisuudenvelassa.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Ei kai se sitten enää ole lahja, jos se pitää säästää vanhempien myöhempää hoitoa varten?
Onko kyse ylipäätään lahjasta vai perinnöstä? Voiko lahjaan sitoa toiveen hoitovelvollisuudesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos saatte ennakkoperintönä, tarkoittaa se että heillä on ylimääräistä antaa ja sinä ja lapsesi olette heille tärkeitä.
Älä yritä kuitata lahjaa kerta-kiitoksella. Vanhemmat varmaan toivovat, että näyttely heidän elämässään mahdollisimman paljon. Käykää siis kylässä ja kutsukaa kylään, järjestäjää yhteisiä piknikkejä tai muuta hauskaa tekemistä.
Ja muista saamasi lahja vielä vuosienkin jälkeen. Tarjoa apua sitten kun vanhempasi ovat niin vanhoja, että siivoukset, kaupassa käynnit yms kelpaavat.
Eivät missään tapauksessa toivo meitä kylään (pihallekaan). Ennen tuppauduimme jouluna ja kesälomalla lyhyesti, mutta nyt korona-aikana eivät toivo vieraita. Jouluna veimme kukan ovensuusta. Eivät ole tulleet meille päin, eivätkä aio ensi kesänäkään tulla. Ovat tämän jo kertoneet.
Tulee kyllä olo, että jotta en olisi täysin kiittämätön, niin minulla on velvollisuus hoitaa heitä, kun ovat vanhoja. Samalla sidotaan myös lapset hoitorinkiin.
Ap
Olet trolli, joka yrittää taas saada aikaan yhden vanhempien parjausketjun.Tätä on täällä jo niin nähty.
Niin outoja juttuja, että taitaa olla vain, toive jotta antaisivat ennakkoperintöä. Mikä mahtaa olla ap:n ja perheensä taloudellinen tilanne?
Ei ole normaalia vanhempien tuollainen eristäytyminen, melkein täydellinen koronan varjolla.
Ap on kirjoittanut vain provoillaakseen eli ehkä siksi että lukijat tuntisivat kateutta...
Vierailija kirjoitti:
Niin outoja juttuja, että taitaa olla vain, toive jotta antaisivat ennakkoperintöä. Mikä mahtaa olla ap:n ja perheensä taloudellinen tilanne?
Ei ole normaalia vanhempien tuollainen eristäytyminen, melkein täydellinen koronan varjolla.
Ap on kirjoittanut vain provoillaakseen eli ehkä siksi että lukijat tuntisivat kateutta...
Taloudellinen tilanteemme on hyvä ja EN haluaisi sitä ennakkoperintöä. Tulee vaan hankaluutta, kun pitää sitä omaisuutta hoitaa. En myöskään tiedä, onko lapsille hyväksi päästä kiinni rahoihin jo nuorena.
Vanhempani eivät koskaan ole pitäneet lapsista. Minä olin pienenä pikkuvanha, mitä minulta odotettiinkin.
Ovat erakkoluonteisia. Kuulemma jos joku tulee pihalle, niin odotetaan, että tarjotaan jotain tai että kutsutaan sisään, mitä eivät halua tehdä.
Ap
Jos vanhempasi luottavat sinuun niin, että ovat antamassa suurta ennakkoperintöä, kyllä sulla pitäisi olla niin paljon järkeä, että keksisit edes tavan kiittää heitä. Etkä alkaisi keksiä heistä ikäviä vauvapalstalle ominaisia valituksia.
0/5
Jos et halua ennakkoperintöä, olisiko parempi että he testamenttaisivat omaisuutensa lapsillesi? Eikö sillä tavalla säästy yhdet perintöverotkin. En tosin ole mikään ekspertti näissä.
Kuulostaa kummalliselta suhteelta vanhempiin, ennemmin tuollaista luulisi miettivän epätietoisena, jos lahja tulisi joltain lähes ventovieraalta.
Meinaan itse olen saanut lahjana mummiltani asunnon 2-vuotiaana, puhelinosakkeen, läjäpäin pörssiosakkeita ja rahat kesämökkiin, enkä ole erikseen kiitellyt. Toki huomioin mummiani ihanana ihmisenä ja minulla oli hänelle aina aikaa, kun hän tarvitsi jne (ei ollut mikään roikkuja, hänellä oli paljon ystäviä ja meitä jälkeläisiäkin 9 lasta ja lastenlasta. Kaikille lahjoitti isosta omaisuudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos et halua ennakkoperintöä, olisiko parempi että he testamenttaisivat omaisuutensa lapsillesi? Eikö sillä tavalla säästy yhdet perintöverotkin. En tosin ole mikään ekspertti näissä.
Kertoivat, että ovat tehneet testamentin, jossa minulle tulee lakiosa ja loput lapsilleni puoliksi. Voin toki heidän kuoltuaan kieltäytyä perinnöstä kokonaan.
Ap
Sain aikoinaan rahaa sukulaiselta ja erehdyin kiittämään häntä lähettämällä kukkia.
Kukat raivostuttivat häntä, joten suosittelen kiitoskirjettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoita kirje. Ihan perinteinen sellainen.
Hyvä idea ! Mutta mitä ihmettä siihen kirjoitan?
Ap
Tuo vastaus kertoo, että olet provo tai erittäin yksinkertainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai se sitten enää ole lahja, jos se pitää säästää vanhempien myöhempää hoitoa varten?
Onko kyse ylipäätään lahjasta vai perinnöstä? Voiko lahjaan sitoa toiveen hoitovelvollisuudesta?
Todennäköisesti voi mutta eihän siinä ole mitään järkeä kun lahjasta pitää maksaa veroa ensin. Se raha kannattaa siis hoitoa tarvitsevan itse pitää itsellään ja maksaa sillä hoidot. Näin välttää turhat verot.
Kuulostaa tosi oudolta, etteivät teitä toivo edes pihalle vierailulle. Ovatko he aina olleet erakkoluonteita?
Luulisi, että on ikäväkin lapsenlapsia. Näistä perintöjärjestelyistä päätellen olette heille kuitenkin tärkeitä.