Suosittele uutta alaa opettajalle/ muta vinkkiä?
Opetan matemaattisia aineita peruskoulussa. Pätevyys ma,fy,ke ja vakivirka on. Palkka on minun tarpeisiin ok ja lomat tietysti plussaa, mutta vähän kaivelee, että olenko kuitenkaan alalle ihan sopiva. Kuormitun ainakin kovasti, tiedä sitten johtuuko se minusta vai tästä työstä.
Pärjäilen ihan ok ryhmien kanssa, ainakin useimpien. Veikkaisin että olen ihan ok ope oppilaiden mielestä. Harvemmille mikään lemppariope, mutta tuskin inhokkikaan.
Mutta niin, koen että jatkuva "vääntö" ja kurinpito ei ole sitä ominta juttua. Teen sitä kyllä, koska noh, on pakko. Se vaan vie voimat. Kaipaisin vähän seesteisempää ilmapiiriä.
Opintovapaa olisi taloudellisesti mahdollista, mutta en keksi alaa, mitä lähteä opiskelemaan. Suositteleppas jotain!
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohdetaan tällä kertaa nuo loukkaukset ja verrataan opettajan ja hoitajan lomia. Hoitajalla on ensimmäiset 10 vuotta 28 lomapäivää, työvuodet 11-14 30 ja vasta 15 vuoden jälkeen 38 lomapäivää. Opettaja saa heti pitkät lomat. Tai vaihtoehtoisesti on kesät alkuun työttömänä, mutta joka tapauksessa töihin ei tarvitse kesällä mennä.
Opettajalla on kesä-elokuussa 10 viikkoa lomaa, hoitajalla max 5, joista osan joutuu pitämään touko- tai syyskuussa. Hoitaja saa ehkä pari kertaa lastensa 12 kouluvuoden aikana lomailla koulujen syys-ja hiihtoloman aikaan, opettaja aina. Opettajalla on joulun aikaan yli kahden viikon loma, hoitaja on töissä joka toinen jouluaattokin ja joulun aikaan on usein noin kuuden viikon pituinen lomakielto.
Ei siis ainakaan hoitoalalle.Puhe opettajien pitkistälomista ei yleisesti pidä paikkaansa. Vakivirassa olevilla kuten ap:llä on lomat, mutta suuri osa opettajista ei saa lomia. Tuntiopettajat eivät saa lomia, jos työnantaja katkaisee työsuhteen viimeisern työpäiväön ennen lomaa. Moni työnantaja tekee niin. Opettajat eivät saa lomia myös rahana. Olen määräaikainen tuntiopettaja ja olen ollut koko talven töissä, eikä minulla ole yhtään päivää lomaa. Sinä, joka väität, että opettajilla olisi pitkät lomat, MAKSATKO minulle vuoden lomapäivät vai lopetatko valehtelun? Tiollaiset väitteet pitkistä lomista ovat kiusaamista, kun kaikki koulujen loma-ajat ovat PALKATTOMIA.
Vakivirassa ope saa palkan myös kesällä.
Monen opettajan palkanmaksu päättyy aina kun loma alkaisi. Silloin ei saa palkkaa loma-ajalta. On kiusaamista hokea, kunka hyvät lomat opettajilla on, kun suurella osalla opettajista ei ole palkallista lomaa.
Onko totta että osa opettajista on virkavapaalla lukukaudet ja palaavat kesäloman ajaksi työhön nostamaan palkkaa?
Ja samalla on sijainen jolla loppuu homma lukuvuoden loppuun sopivasti kesälomaan mennessä?
Lomat ovat usein se ainoa aika, jolloin ehtii korjaamaan opiskelijoiden tuotoksia. Lisäksi arkiviikkoina tulee tehtyä 6 päiväistä työviikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Onko totta että osa opettajista on virkavapaalla lukukaudet ja palaavat kesäloman ajaksi työhön nostamaan palkkaa?
Ja samalla on sijainen jolla loppuu homma lukuvuoden loppuun sopivasti kesälomaan mennessä?
Niin voi tehdä kyllä, jos moraali kestää. Meidän kunnassa kaikki sijaiset saavat palkan koko lukuvuodelta, koska muuten ei saataisi viransijaisia ollenkaan (pienehkö kunta kaukana kaikesta).
Vierailija kirjoitti:
No ei ihan noin. Virkavapaiden myöntämiseen on tietyt säännöt ja rajoitukset. Sellainen tilanne jossa joku viranhaltija olisi useita lukuvuosia virkavapaalla palaten aina kesäksi töihin ei ole mahdollinen.
Kunnat usein säästävät palkkaamalla sijaiset vain lukuvuoden päätöspäivään asti, riippumatta siitä miten viranhaltija hakisi virkavapautta. Esimerkkinä voin käyttää omaa tilannettani. Olin vanhempainvapaalla, ja hyvin poikkeuksellisesti minun ei kannattanut keskeyttää sitä kesäkeskeytyksen ajaksi (vaikka olisin siihen ollut oikeutettu, koska opettaja ei voi pitää laskennallista lomaansa vanhempainvapaan päätteeksi vaan se on pidettävä kesällä) koska päivärahani oli niin iso suhteessa peruspalkkaan, jota olisin saanut palatessani virkaan kesällä. Sijaiseni sopimus loppui silti suvivirteen.
Vierailija kirjoitti:
No ei noin voi mielivaltaisesti toki tehdä, mutta tietyissä tapauksissa joo. Eli jos nyt esimerkiksi jäisin opintovapaalle ensi lukuvuodeksi, saisin palata kuitenkin ensi kesäksi "töihin".
Tästä se yleisin ja "kuuluisa esimerkki" on kuitenkin varmasti se, että äitiyslomalta opettajat tapaavat palata kesäksi töihin, mikä äkkiseltään voi kuulostaa epäreilulta (mitä se kyllä sijaiselle onkin). Toki eipä sitä muissakaan töissä äitiysloma ja kesäloma tapaa olla yhtä aikaa...
Mutta vielä oleellisemmin: jos nyt joku opeäiti jättäisi palaamatta kesäksi töihin, työnantaja tuskin maksaisi palkkaa sitten kesältä kenellekään. Eli vaikka se sijaiselle on epäreilua, ettei saa kesän palkkaa, ei siitä oikein voi sitä äitiyslomailijaakaan syyttää.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin voi tehdä kyllä, jos moraali kestää. Meidän kunnassa kaikki sijaiset saavat palkan koko lukuvuodelta, koska muuten ei saataisi viransijaisia ollenkaan (pienehkö kunta kaukana kaikesta).
No nyt olet kyllä tainnut käsittää väärin. Virkavapaiden myöntämiseen on kyllä ihan järkeenkäyvät säännöt. Ei ole opettajien moraalin varassa tämä asia.
Ap
Amk insinööri: sinulle keveät opinnot ja varma työpaikka. Valitset vaan alan, joka kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Farmaseutti
Voisi olla ihan leppoinen asiakaspalvelutyö. Eikä koulutuskaan muistaakseni kuin 3 vuotta, josta varmaan saisi jonkin verran jopa hyväksilukuja. Hmmm, ei huono!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohdetaan tällä kertaa nuo loukkaukset ja verrataan opettajan ja hoitajan lomia. Hoitajalla on ensimmäiset 10 vuotta 28 lomapäivää, työvuodet 11-14 30 ja vasta 15 vuoden jälkeen 38 lomapäivää. Opettaja saa heti pitkät lomat. Tai vaihtoehtoisesti on kesät alkuun työttömänä, mutta joka tapauksessa töihin ei tarvitse kesällä mennä.
Opettajalla on kesä-elokuussa 10 viikkoa lomaa, hoitajalla max 5, joista osan joutuu pitämään touko- tai syyskuussa. Hoitaja saa ehkä pari kertaa lastensa 12 kouluvuoden aikana lomailla koulujen syys-ja hiihtoloman aikaan, opettaja aina. Opettajalla on joulun aikaan yli kahden viikon loma, hoitaja on töissä joka toinen jouluaattokin ja joulun aikaan on usein noin kuuden viikon pituinen lomakielto.
Ei siis ainakaan hoitoalalle.Puhe opettajien pitkistälomista ei yleisesti pidä paikkaansa. Vakivirassa olevilla kuten ap:llä on lomat, mutta suuri osa opettajista ei saa lomia. Tuntiopettajat eivät saa lomia, jos työnantaja katkaisee työsuhteen viimeisern työpäiväön ennen lomaa. Moni työnantaja tekee niin. Opettajat eivät saa lomia myös rahana. Olen määräaikainen tuntiopettaja ja olen ollut koko talven töissä, eikä minulla ole yhtään päivää lomaa. Sinä, joka väität, että opettajilla olisi pitkät lomat, MAKSATKO minulle vuoden lomapäivät vai lopetatko valehtelun? Tiollaiset väitteet pitkistä lomista ovat kiusaamista, kun kaikki koulujen loma-ajat ovat PALKATTOMIA.
Kirjoitin: Tai vaihtoehtoisesti on kesät alkuun työttömänä. Joka tapauksessa kesällä ei tarvitse mennä töihin.
Farmaseutti