Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ärsyttää joutua 10.luokalle

Vierailija
01.06.2022 |

Hain jatkuvass ahauss aperustason ensihoitajaksi, mutta en päässyt sinne... sittne hain yhteishaussa sotealalle 4 eri paikkakuntaan, mutta soveltuvuuskokeet menivöt ihan penkinalle varsinkin luetunymmärtäminen sekä sellainen sovellustehtävä ja myös osin matikka. Harmittaa joutua jonnekkin 10. Luokalle missä mua ei todellakaan kiinnosta opiskella. Sinut mikä oikeasti noista kiinnosti oli ensihoito, ja luin kokeisiin monta kuukautta, sekä olen urheilullinen niin ajattelin että pärjään fyysisissä testeissä. Lisäksi siellä oli haastattelu, joka oli minulle aika haastava sillä ryhmissä juttelimme eri aihesta ja en ole ehkä sosiaalisin ihminen, mutta pärjään sosiaalisilla taidoillani. Siinä kun tehtiin kirjallista koetta jäin miettimään ihan muita asioita ja siellä käytävällä oleva söpö pikkukoira vei huomiota itse testistä. Mitä oikein teen kun oikeasti en halua kymppiluokalle. Missä niitä edes järjestetään jos asuu pienellä paikkakunnalla? Onko niin että menee sitten vain tulevan 9-luokan luokkaan kertaamaan vuodeksi?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on mahdollista kun liittää hakemukseen joulutodistuksen hakemukseen?

Vierailija
22/47 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"mua ei todellakaan kiinnosta opiskella."

Se kai sun perimmäinen ongelmasi onkin. Ei ole liian myöhäistä muuttaa asennetta. Käy kymppiluokka ja hyödynnä se.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensihoitajan työ on jatkuvasti sosiaalista, vaatii keskittymiskykyä ja tarkkuutta. Sinulla on nyt vuosi aikaa miettiä millaiselle alalle sovellut. Se ei välttämättä valitettavasti ole aina se, mikä kiinnostaa. Toivottavasti osaat käyttää ajan omaksi hyödyksesi.

Kyllä kuule keskittymiskykyä riittää jos aihe kiinnostaa oikeasti moneksikin tunniksi peräkkäin, mutta ongelmia tuli juuri niiden lääkelaskujen kanssa ja turhauduin jolloin keskittyminenkin on haastavampaa

No tuosta on hyvä lähteä liikkeelle. Mikä on sellainen asia, mihin jaksat keskittyä monta tuntia?

Tätä ei moni tunnu ymmärtävän, mutta niillä lääkelaskuilla mitataan muutakin, kuin sitä suoranaista laskutaitoa.

Siis ihan mielenkiinnosta että mitä niillä mitataan muuta kuin sitä laskutaitoa?

Mm. sitä, että jaksaa kiinnostua myös tylsistä asioista ja että ei ole minkä tahansa pienen vihjeen vietävissä, vaan osaa poimia tehtävästä oikean asian. Tehtävänannoissa on usein ylimääräistäkin tietoa.

Vierailija
24/47 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellasta se on jos ei niiden 9 vuoden aikana jaksa koulu kiinnostaa. Tän kun saisi oman teinin ymmärtämään ennen kuin on liian myöhäistä.

Eipä tuo kymppiluokka nyt elämästä ihan hirveästi vie pois aikaa.  Kun alkaa tosissaan miettiä mistä haluaa tienata elantonsa, niin kyllä siinä jo motivaatio nousee ja yrittää kehitellä suunntelman miten pääsee etenemään niin hyvin kuin pystyy.

Vierailija
25/47 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on mahdollista kun liittää hakemukseen joulutodistuksen hakemukseen?

Joopa joo. Tää provo kuivui jo kasaan. Peruskoulun päättävä hakee ensisijaisesti yhteishaussa ja jos jää siinä ilman opiskelupaikkaa, voi hakea jatkuvassa haussa. Tämä sitten vasta myöhemmin kesällä, kunhan parin viikon päästä tulee ensin ne yhteishaun tulokset.

Kuka voi hakea jatkuvassa haussa?

"Voit hakea jatkuvassa haussa, jos

- olet jo aiemmin suorittanut toisen asteen tutkinnon tai korkeakoulututkinnon

- sinulla on työelämässä hankittua osaamista

- haluat hakea suorittamaan ammatillista tutkintoa tai tutkinnon osia

- et ole saanut opiskelupaikkaa yhteishaun kautta

HUOM! Jos haet jatko-opintoihin suoraan peruskoulusta, kymppiluokalta tai ammatilliseen koulutukseen valmentavasta koulutuksesta (VALMA), haet ensisijaisesti yhteishaussa."

https://opintopolku.fi/konfo/fi/sivu/jatkuva-haku-perusopetuksen-jalkei…

Vierailija
26/47 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensihoitajan työ on jatkuvasti sosiaalista, vaatii keskittymiskykyä ja tarkkuutta. Sinulla on nyt vuosi aikaa miettiä millaiselle alalle sovellut. Se ei välttämättä valitettavasti ole aina se, mikä kiinnostaa. Toivottavasti osaat käyttää ajan omaksi hyödyksesi.

Kyllä kuule keskittymiskykyä riittää jos aihe kiinnostaa oikeasti moneksikin tunniksi peräkkäin, mutta ongelmia tuli juuri niiden lääkelaskujen kanssa ja turhauduin jolloin keskittyminenkin on haastavampaa

No tuosta on hyvä lähteä liikkeelle. Mikä on sellainen asia, mihin jaksat keskittyä monta tuntia?

Tätä ei moni tunnu ymmärtävän, mutta niillä lääkelaskuilla mitataan muutakin, kuin sitä suoranaista laskutaitoa.

Siis ihan mielenkiinnosta että mitä niillä mitataan muuta kuin sitä laskutaitoa?

Esimerkiksi älykkyyttä. Yliopistossa lääkelaskuja ei pidetä mitenkään ongelmallisina. Ne eivät tuota päänvaivaa farmaseuteille, proviisoreille ja lääkäreille. Opistotasolla taas lääkelaskut ovatkin jo monille oikeasti vaikeita.

Lääkelaskujen kautta voidaan arvioida opiskelijan matemaattista-ajattelua mm. loogista ymmärrystä, muistia, päättelykykyä, abstraktia hahmotusta, suhteellisuuden tajua, keskittymiskykyä, oppimiskykyä jne

Vierailija
27/47 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

10. luokan käytät siihen että varmasti pääset vuoden päästä sinne mihin aiot hakea.

Vierailija
28/47 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis en ymmärrä teitä jotka kyseenalaistavat että et voi olla hakenut tuonne tai tänne kyllä näin on olen peruskoulu pohjainen 9-luokan päättävä, jolloin voi hakea jatkuvass ahaussa. Toki yhteis haku on ns se tärkeämpi, mutta kaikille ammatillisen puolen aloille ei ole yhteis haussa jolloin voit hakea niihin jatkuvassahaussa

Vierailija
29/47 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis en ymmärrä teitä jotka kyseenalaistavat että et voi olla hakenut tuonne tai tänne kyllä näin on olen peruskoulu pohjainen 9-luokan päättävä, jolloin voi hakea jatkuvass ahaussa. Toki yhteis haku on ns se tärkeämpi, mutta kaikille ammatillisen puolen aloille ei ole yhteis haussa jolloin voit hakea niihin jatkuvassahaussa

"Kuka voi hakea jatkuvassa haussa?

Voit hakea jatkuvassa haussa, jos

olet jo aiemmin suorittanut toisen asteen tutkinnon tai korkeakoulututkinnon

sinulla on työelämässä hankittua osaamista

haluat hakea suorittamaan ammatillista tutkintoa tai tutkinnon osia

et ole saanut opiskelupaikkaa yhteishaun kautta

HUOM! Jos haet jatko-opintoihin suoraan peruskoulusta, kymppiluokalta tai ammatilliseen koulutukseen valmentavasta koulutuksesta (VALMA), haet ensisijaisesti yhteishaussa."

Vierailija
30/47 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän nykyään ole 10.-luokkaa vaan tuva.

Siellä korotat numeroita ja ehkä suoritat jonkun lähihoitajan tutkinnonosan. Ensi keväänä haet uusiksi.

Treenaa matikkaa ja lääkelaskuja ja käy koulupsykologilla selvittämässä onko sulla tarkkaavaisuudessa isompia pulmia. Jos on, siihen on apua.

Vierailija
31/47 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siellä korotat numeroita ja ehkä suoritat jonkun lähihoitajan tutkinnonosan. Ensi keväänä haet uusiksi.

Treenaa matikkaa ja lääkelaskuja ja käy koulupsykologilla selvittämässä onko sulla tarkkaavaisuudessa isompia pulmia. Jos on, siihen on apua.

No en ny usko että mulla mitää keskittymishöiriötä sentää on vaikka välillä ongelmia keksittymisen ja tarkkaavuuden kanssa? Eikö muka kaikilla joskus ole?

Vierailija
32/47 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos niin eihän kaikilla aina edes tehoa lääkket oireisiin vai? Eikö siitä diagnoosista voi olla haittaa ja luulis että olis jo todellakin tähän ikään mennessä todettu jos ongelmia olisi riittävästi?

Vierailija
33/47 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en ny usko että mulla mitää keskittymishöiriötä sentää on vaikka välillä ongelmia keksittymisen ja tarkkaavuuden kanssa? Eikö muka kaikilla joskus ole?

No on Sinulla päässäsi aika paljon muutakin vikaa kuin keskittyminen tai tilapäinen herpaantuminen jos "söpö pikkukoira" kiinnostaa enemmän kuin pääsykoe, opiskelu, työelämä, oma tulevaisuutesi ja jopa toimenpiteesi kohteena oleva elävä potilas.

Toivottavasti et milloinkaan pääse ainakaan hoitoalalle etkä esim. saa ajokorttia.

En oikein keksi mitään ammattia tai työtä johon noin tyhmä sopisi. Jos jotain pitäisi väkisin suositella, voisikohan joku eläinlääkäri tarvita sellaista kouluttamatonta apulaista, joka silittelisi ja paijailisi vain niitä söpöjä pikkukoiria odotustiloissa jotta ne pysyisivät mahdollisimman hiljaisina ja rauhallisina oudossa paikassa jossa on muitakin elukoita ja niiden hajuja?

Äläkä vain milloinkaan tee omaa lasta. Ala varmuuden vuoksi syödä e-pillereitä ellei Sinulla ole jo niitä: lapsi ei varmasti säily hengissä Sinun hoidossasi kauaa jos vaikka näet jossain söpön pikkukoiran.

Vierailija
34/47 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tohtori Zivago kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No on Sinulla päässäsi aika paljon muutakin vikaa kuin keskittyminen tai tilapäinen herpaantuminen jos "söpö pikkukoira" kiinnostaa enemmän kuin pääsykoe, opiskelu, työelämä, oma tulevaisuutesi ja jopa toimenpiteesi kohteena oleva elävä potilas.

Toivottavasti et milloinkaan pääse ainakaan hoitoalalle etkä esim. saa ajokorttia.

En oikein keksi mitään ammattia tai työtä johon noin tyhmä sopisi. Jos jotain pitäisi väkisin suositella, voisikohan joku eläinlääkäri tarvita sellaista kouluttamatonta apulaista, joka silittelisi ja paijailisi vain niitä söpöjä pikkukoiria odotustiloissa jotta ne pysyisivät mahdollisimman hiljaisina ja rauhallisina oudossa paikassa jossa on muitakin elukoita ja niiden hajuja?

Äläkä vain milloinkaan tee omaa lasta. Ala varmuuden vuoksi syödä e-pillereitä ellei Sinulla ole jo niitä: lapsi ei varmasti säily hengissä Sinun hoidossasi kauaa jos vaikka näet jossain söpön pikkukoiran.

En nyt ihan ymmärtänyt mitä tällä tarkoitit, sillä et ensinnäkään ole nähnyt minua face to face? Et tiedä älykkyysosamäärääni jonka olen testannut ja keskiverroksi todettu. Lisäksi mulla on ajokortti enkä ainakaan nyt puolessavuodessa oo kolaris tai ojaan ajanut😂💀.

Vierailija
35/47 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et hakenut vaikka johonkin lukioon? Olisi kai sitä voinut vuoden käydä ja ensi vuonna yrittää uudestaan sinne mihin haluat. Niitä lukion kursseja hyväksi luetaan ammattikoulussa.

Vierailija
36/47 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hakenut lukioon, koska joudun jo peruskoulussa tekemään kauheasti töitä saadakseni edes 8. Eli joudun lukemaan koealuueen moneen kertaan verrattuna muihin jotka eivät edes lue ja saavat 9. Ammattikoulussa opitaan enemmän tekemällä kuin lukemalla. Lisäksi aina hoitotyö kiinnostanut ja halusin yhdistää siihen liikunnallisen puolen, jolloin ensihoito on napa kymppi. Lisäksi tuollainen akuuttityö kiinnostaa.

Vierailija
37/47 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastasin jo toiseen ketjuun kymppiluokkaan liittyen, mutta ap, voisiko sinulla olla tarkkaavaisuuden häiriö tai kenties lukihäiriö?

Vierailija
38/47 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastasin jo toiseen ketjuun kymppiluokkaan liittyen, mutta ap, voisiko sinulla olla tarkkaavaisuuden häiriö tai kenties lukihäiriö?

Mistäs noin päättelet?

Vierailija
39/47 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt ihan ymmärtänyt mitä tällä tarkoitit, sillä et ensinnäkään ole nähnyt minua face to face? Et tiedä älykkyysosamäärääni jonka olen testannut ja keskiverroksi todettu. Lisäksi mulla on ajokortti enkä ainakaan nyt puolessavuodessa oo kolaris tai ojaan ajanut😂💀.

Olet nyt ysiluokalla ja sulla on ajokortti? Oletko siis montakin kertaa jäänyt luokallesi, kun olet ajokortti-ikäisenä yläasteella?

Vierailija
40/47 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet nyt ysiluokalla ja sulla on ajokortti? Oletko siis montakin kertaa jäänyt luokallesi, kun olet ajokortti-ikäisenä yläasteella?

Joo tota mulla on mopokortti sen saa 15-vuotiaana jo?