Työpaikkakiusaamiskokemuksia?
Minkälaisia kokemuksia teillä on työpaikkakiusaamisesta?
Aloitin uudessa työpaikassa ja olen vielä aika uusi työntekijä. Huomasin pian työn aloittamisen jälkeen että tiimissäni on yksi kiusaaja. Henkilö on ohjaajani. En yritä saada hänen työtään ja olen jo työpaikkahaastattelussa kertonut etten tavoittele esimies/ohjaaja-asemaa. Jostain syystä tämä työkaveri kuitenkin haluaa sabotoida työtäni. Konkreettisia esimerkkejä on kiusaamisesta esimerkiksi se että henkilö on seurassa erilainen ja kahden kesken ilkeä /tyly tai toisinpäin. Hän on kokouksissa julkisesti kritisoinut tekemisiäni ja maalaa erilaista kuvaa asioista, hän kääntää asiat jotenkin niin aivan kuin olemassaolollani minä olisin kaiken pahan alku ja juuri aina. Hän on myös törkeä, kiroilee minulle, vitsailee loukkaavasti. Näihin olen suhtautunut niin että onpas vaikea ihminen ja olen pystynyt antamaan asioiden olla vaikka käytös ei hyvältä tunnukaan.
Mutta sitten siihen itse ongelmaan! Tämä ohjaajani neuvoo ja ohjaa minua väärin yksinkertaisissakin asioissa. Työ on minulle tuttua monesta aiemmasta työpaikasta mutta työnanatajapuoli ei, mistä syystä monet käytännöt, kirjaamistavat ym.ovat uusia. Huomasin jo parin ensimmäisen viikon aikana että hän neuvoo väärin mutta tutuissa asioissa osasin nähdä sen. Nyt olen muutaman kerran joutunut jo isomman härdellin keskelle koska olen toiminut ja tehnyt väärin. Ja kun nämä asiat alkavat selvitä, kysyn ohjaajaltani asiasta, hän edelleen neuvoi minua väärään suuntaan asiassa kunnes asia paheni. Sitten ohjaaja tiimin ja muiden kollegojen edessä kauhistelee ja voivottelee tekemiäni virheitä.
Monessa asiassa osaan nähdä mitä teen mutta suoraan sanottuna kauhistuttaa nämä tapaukset joissa olen ohjaajani uuden tiedon varassa. Esimieskin käskee kysyä ohjaajalta vaikka yritän mielummin kysyä häneltä. Yhden kollegan kanssa sovimme jo että voin kysyä häneltä mutta hän joutuu myös kysymään ohjaajalta. Esihenkilön kanssa yritin ottaa asiaa esille mutta hän ei tuntunut ymmärtävän mistä puhun ja luuli kyseessä olevan kommunikaatio-ongelma.
Miten toimia ja suhtautua tähän? Miten paljon tuhoa tällainen ihminen voi saada aikaan?
Henkisen kiusaamisen voisin kestää vielä sillä että en vaan välitä mutta olen järkyttynyt tästä että ohjaaja tietoisesti haluaa että epäonnistun ja teen virheitä. Olen kertonut kollegoille jotka ovat kysyneet ja huomauttaneet virheistäni, että en tiennyt, X ohjasi minut toimimaan näin. Vain todennut asian, en puolustelumielessä vaan siksi jotta toiminta tulee näkyväksi.
Kommentit (21)
Vierailija kirjoitti:
Pyydä joitain ohjeita kirjallisesti, jos voit. Sitten sulla on ainakin näyttää mustaa valkoisella, että on sanonut voi vaikka tietää oikean tavan.
Siis sanonut väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyydä joitain ohjeita kirjallisesti, jos voit. Sitten sulla on ainakin näyttää mustaa valkoisella, että on sanonut voi vaikka tietää oikean tavan.
Siis sanonut väärin.
Tämä on yksi ongelma että kirjallisia ohjeita ei ole.. pystyn kyllä sanomaan että minua ohjattiin väärin mutta mietityttää vaikutanko vain siltä etten osaisi myöntää omia virheitäni kun yritän ottaa tätä esille, että minua ohjataan väärin. Ap
Onko ohjaajasi epäpätevä? Olet vaikeassa tilanteessa jos ohjaus on tahallaan väärää ja esihenkilölle annetaan virheellinen kuva asiasta.
Olen ollut tilanteessa, jossa minua ohjattiin epäonnistumaan ja maalailtiin vaikeaksi henkilöksi kun sanoin asiasta, todella vaikea kuvio jos kyse on tästä.
Tuo väärin neuvominen ja tärkeiden asioiden kertomatta jättäminen tuli tutuksi minullekin. Sitä teki naispuolinen työntekijä. Sitten oli kaikkien kuullen moittimassa, kun en ollut tehnyt oikein. Myös tahallinen työmäärän lisääminen, eli eräs miespuolinen työntekijä mm. sotki tahallaan paikkoja, jotta sai minulle lisää työtä. Näistä työpaikkakiusaajista oikein näkee sen, kun ovat tyytyväisiä itseensä keksiessään uusia tapoja tehdä kiusaa.
Luulisin ap:n olevan entisessä työpaikassani, mutta olen kuullut tällaisia tarinoita liikaa. Onko hoitoala tai läheltä liippaava?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis sanonut väärin.
Tämä on yksi ongelma että kirjallisia ohjeita ei ole.. pystyn kyllä sanomaan että minua ohjattiin väärin mutta mietityttää vaikutanko vain siltä etten osaisi myöntää omia virheitäni kun yritän ottaa tätä esille, että minua ohjataan väärin. Ap
No, itse olen joskus auttanut uutta työntekijää, joka oli kollegani täyspäiväisessä ohjauksessa. Tiedän, että tämä kollega osaa olla veemäinen ja myös vähän sellainen, että tykkää huomautella muiden virheistä ja tekee virheitä kuitenkin itsekin... Tämä uusi työntekijä kertoi, että henkilö x opetti tekemään näin, kun teki virheen ja kyllä minä uskoin häntä ihan 100 %:sti! En siis epäillyt, että ei vaan halunnut myöntää virheitään, vaan tiesin, että häntä oltiin joko tahallaan neuvottu väärin tai sitten tämän kollegan tapa on tehdä tätä väärin. Ei siis mikään hengenvaarallinen moka, mutta sellainen kuitenkin, ettei sellaista ole hyvä tehdä aina...
Vierailija kirjoitti:
Onko ohjaajasi epäpätevä? Olet vaikeassa tilanteessa jos ohjaus on tahallaan väärää ja esihenkilölle annetaan virheellinen kuva asiasta.
Olen ollut tilanteessa, jossa minua ohjattiin epäonnistumaan ja maalailtiin vaikeaksi henkilöksi kun sanoin asiasta, todella vaikea kuvio jos kyse on tästä.
Joo juuri tällainen tilanne oikeastaan nyt minullakin. Todella vaikea kyllä. Miten sinun tilanteesi ratkesi ? Ap
Kuten muutkin sanovat; kirjalliset ohjeet. Sanot perusteluksi vaikka että näin ohjeet jää talteen eikä tarvitse kysyä uudestaan jos ei jotakin muista. Meillä näin toimitaan esimiehen kanssa joka muuntelee ohjeita ja neuvoja aina sen mukaan kuka sattuu valittamaan sen hetkisestä ohjeesta, ja sitten syyttää työntekijää siitä että on tehnyt asian X eikä Y, vaikka edellinen ohje oli tehdä asia X mutta joku muu olisikin halunnut tehtäväksi asian Y. Tuuliviiri siis, ja siksi omaa nahkaansa suojellakseen on paras pyytää kaikki kirjallisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo juuri tällainen tilanne oikeastaan nyt minullakin. Todella vaikea kyllä. Miten sinun tilanteesi ratkesi ? Ap
Aloin tehdä asioita ilman ohjaajan mielipidettä. Aluksi sain pitkään outoja kysymys, mutta sitten ihmiset alkoivat ajatella, että tykkään tehdä itsenäisesti asioita. Lopputulos oli kuitenkin aika hyvä, en tykkää ottaa yhteen ihmisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ainoastaan mukavia kiusaamiskokemuksia mulla on.
Kivat sulle , oletkohan kiusaajani . Jos luulet etten tajua, olet tyhmä. Minun täytyy vain luoda strategia miten pärjään kanssasi, ettet tuhoa työuraani. Toisin kuin sinulla, minulla on päättäväisyyttä, selkärankaa ja kunnianhimoa. Mikä olikaan syynä kun luulet että voit nujertaa ja nolata minut, en tiedä, mutta tiedoksi sinulle että et onnistu.
Ap
Osta laadukas mikrofoni ja piilota se taskuun. Seuraavalla kerralla oikein lypsät väärät ohjeet, ettei jää epäilyksen varaa ja soitat nauhoitteen, jos joku sinua syyttää. Kerran nauhoitin kännykän mikrofonilla yhden keskustelun, siltä varalta, että minua aiotaan petkuttaa.
Maailmassa on pahoja ihmisiä jotka oikeasti nauttivat toisten satuttamisesta.
"Maailmassa on pahoja ihmisiä jotka oikeasti nauttivat toisten satuttamisesta."
Näinhän se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoastaan mukavia kiusaamiskokemuksia mulla on.
Kivat sulle , oletkohan kiusaajani . Jos luulet etten tajua, olet tyhmä. Minun täytyy vain luoda strategia miten pärjään kanssasi, ettet tuhoa työuraani. Toisin kuin sinulla, minulla on päättäväisyyttä, selkärankaa ja kunnianhimoa. Mikä olikaan syynä kun luulet että voit nujertaa ja nolata minut, en tiedä, mutta tiedoksi sinulle että et onnistu.
Ap
Et taida ymmärtää sarkasmia!
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut lukea. Oli niin pitkä teksti.
Kiitos kun kerroit sen meille.
_________
Minä tunsin kerran yhden joka oli oikeasti narsistinen. Minulle hän oli ystävällinen, koska olin hänen kaverinsa, mutta pyrki nostamaan omaa itsetuntoaan kettuilemalla ja halveksimalla muita. Näin kuinka hän oikein kukoisti nähdessään jonkun tekevän virheen ja päästyään äänekkäästi motkottamaan siitä. Sai leikkiä tärkeää henkilöä joka ojentaa ja jota pelätään. Ei oltu pitkään tekemisissä, kun näin hänen luonteensa. Hän haukkui itsensä hyvin agressiivisesti mokatessaan jotakin ja oli hyvin lapsellinen.
kyllä myös työpaikoilla on kiusaajia. ja myös tällä palstalla. ja kaikkialla. ei se ole ajasta tai paikasta kiini vaan se on tietynlaisten ihmisten ominaispiirre.