Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Är det svårt för dig att skriva/diskutera på svenska?

Vierailija
30.05.2022 |

Hur är det?

Kommentit (66)

Vierailija
61/66 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mannen har ätit upp barnens puddingar. Men samma man vill inte göra hushållarbete. Mamman måste göra allt. Mannan har fått höra att manna ska lämna den mannen. Bruden bjöd på 200 gram mat på sitt bröllop.

Det var makaronilåda på bröllopet, inte vilken som helst mat hörni!

Vierailija
62/66 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ren ändamålsenlighetsfråga. Vid konversation med en helt tvåspråkig finlandssvensk "nöjer" jag mig med finskan - ingen idé att förhala vardagsdiskussioner genom att snobba med min skolsvenska som trots allt inte når upp till ett andra modersmål. På Åland eller i Österbotten talar jag däremot gärna svenska såframt jag märker att det är på svenska som bägge parterna blir bättre förstådda.

Nå just så. Du är antagligen helt tvåspråkig eller annars bara förbannat bra på svenska om du har skrivit ihop ditt inlägg själv!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/66 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jag har bott i Sverige i flera år men börjat hata det mer och mer. Saknar Finland. <3

Varför hatar du Sverige? Jag har tänkt om att söka jobb i Sverige.

Jag saknar det finska språket och kultur, det känns att man kan vara sig själv i Finland och behöver inte vara snygg och rik. Men det är lättare att hitta jobb här i Sverige och det var roligt det första ett par år.

Vierailija
64/66 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jag har bott i Sverige i flera år men börjat hata det mer och mer. Saknar Finland. <3

Jag saknar det finska språket och kultur, det känns att man kan vara sig själv i Finland och behöver inte vara snygg och rik. Men det är lättare att hitta jobb här i Sverige och det var roligt det första ett par år.

Behöver man vara snygg och rik i Sverige? På riktigt? På Östermalm kanske men i Kiruna till exempel?

Vierailija
65/66 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Men det här var roligt. Finns det någon svensk motsvarighet till Vauva i Sverige eller svensk Finland? Jag skulle gärna läsa.

Vierailija
66/66 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Behöver man vara snygg och rik i Sverige? På riktigt? På Östermalm kanske men i Kiruna till exempel?

Inte nödvändigtvis, men det känns som att det är mer press att vara på ett visst sätt, här i Stockholm i alla fall. Men kanske inte lika mycket i Kiruna.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi neljä