Onko muilla tilannetta, että isovanhemmat ei uskalla tavata?
Koronan vuoksi lapsen isovanhemmat eivät uskalla tavata meitä ollenkaan. Ennen koulun alkua tämä hoitui sillä, että pidimme 10 pv karanteenin ennen heidän tapaamista.
Nyt odotetaan kesää, pitää taas pitää 10 pv karanteeni, että voi heitä nähdä. Eivät luota esim pikatesteihin.
Mietin, mitä tästä tulee? Tätäkö tämä on loppuelämä, että emme voi isovanhempiin oikeastaan pitää enää kunnolla yhteyttä kuin videopuheluilla tai niin, että ollaan ulkona maski kasvoilla 2 m etäisyydellä?
Jos yritän puhua asiasta, äitini suuttuu silmittömästi, että onko sitten parempi, ettei ole isovanhempia ollenkaan, kun he saa koronan ja kuolee.
Itsestäni tuntuu, että olen tavallaan jo menettänyt vanhempani, vaikka he ovat vielä olemassa. Olen alkanut miettiä ulkomaille muuttoa - aiemmin ajattelin, että asutaan Suomessa, kun voi pitää isovanhempiin paremmin yhteyttä. Mutta sama se kai, missä olen etätöissä ja mistä soitellaan videopuheluita?
Jakaisivat nyt edes sen 4. rokotteen iäkkäille, jos se saisi tilanteen rauhoittumaan.
Kommentit (21)
No ei ole. Ihan ollaan oltu tekemisissä joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo on pelkästään tervettä varautumista, johon meitä on 2 vuotta opetettu. Rokote ei suojaa kuin vakavalta tautimuodolta ja korona on tappava sairaus. Ei sitä kukaan itselleen halua, joten minusta on ihan hyvä, että äitini haluaa toimia samalla tavalla kuin sinun äitisi. Hän käy kaupassa ensimmäisten joukossa aamulla, välttelee ihmisjoukkoja ja käyttää maskia sekä tietenkin käsidesiä. Hän on saanut jo 2 vuotta hyvää elämää koronan varjossa ja toivottavasti on elossa vielä pitkään. Videopuhelut tulevat mökiltä huhtikuusta lokakuulle, joten ei hän kokonaan ole elämäänsä elämättä jättänyt.
Onhan se noinkin, että hirveää se olisi sekin, jos isovanhemmille veisi koronan ja siitä olisi vakavampia seurauksia. Miten sen kanssa sitten eläisi?
Tuohan on ihannetilanne! Selkeä syy estää tungettelu.
Eli eivät tapaa ketään vai miten muiden kohdalla karanteeni pidetään? Miten hoitavat ruokaostokset ym asioinnit?
Vierailija kirjoitti:
Eli eivät tapaa ketään vai miten muiden kohdalla karanteeni pidetään? Miten hoitavat ruokaostokset ym asioinnit?
En ole ap, mutta mun 93-vuotias isäni tilaa päivittäistavarat kotiinkuljetuksella. Suurin osa asioinneista hoituu netissä. Lääkärissä käydessään käyttää ffp3-hengityssuojainta.
Mieti sitä syyllisyyttä, jos sinä tai lapsesi tartuttaisivat isovanhempiin koronan ja nämä kuolisivat. Miltä tuntuisi? Parempi olla varovainen, ainakin ennen kuin saavat 4. rokotteen. Voittehan te nähdä ulkotiloissa ja pitää etäisyyttä, tai sisällä maskit päällä. Korona ei todellakaan ole ohi, vaikka mediat eivät enää kirjoita siitä. Suomi on ollut pitkään kuolintilastojen ykkönen Euroopassa.
Muista vaatia heiltä sama. Haluavatko että lapsi tai lapsenlapsi kuolee? Täysin tuore virallinen testi, kotitesti ei kelpaa. Kädet pesty vereslihalle. Täysin ilmatiivis maski. Mielellään kaasunaamari.
Musta on kivaa, et vanhukset pysyvät kodeissaan.
Äitini oli hyvin pitkään tuollainen. Alkuun siinä oli aitoa pelkoa, jossain kohdin se oli enää vain tekosyy sille, että ei tarvitse tavata ihmisiä ja saa rauhassa eristäytyä. Kokee ihmisten passaamisen niin rasittavana, että mieluusti kieltäytyy tuolla syyllä. Äitini siis stressaa jotain arkista kahvittelua jo kaksi päivää sitä ennen pitää murehtia ja touhuta siivouksia. Oikeasti haluaisi olla vaan, mutta kotoa saatu hyvän emännän malli istuu tiiviisti.
Äitini on siis hyväkuntoinen, mutta on hänellä sairauksia ja pitäisi käydä lääkäreissä ja verikokeissa. Äiti ei kuitenkaan oikein välittäisi hoitaa sairauksiaan, eikä mennyt vuosittaisiin verikokeisiin kun ei muka koronan vuoksi uskalla. Pelkää myös kaikenlaisia tutkimuksia ja toimenpiteitä kuollakseen, joskus on tunnepuuskassa sanonut ennemmin kuo*evansa kuin menevänsä uudelleen sairaalaan. Äiti tarvitsisi myös kaihileikkaukseen molempiin silmiin. Nyt kun ei enää ole tuota koronaa tekosyynä niin nyt on esittänyt että lääkäri keksi vaan omiaan ja haluaa jotenkin huijata häntä tällä kun kaihi on muka tullut niin nopeasti.
Vanhempi siskonsa eristäytyi samaan tapaan mutta äitiäni tehokkaammin heti eläkkeelle jäätyään. Hänellä taisi mukana olla alkoholin jokapäiväinen nautiskelu, kun taas äitini ei ole käyttänyt pisaraakaan alkoa ensimmäisen rytmihäiriönsä jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ap, mutta mun 93-vuotias isäni tilaa päivittäistavarat kotiinkuljetuksella. Suurin osa asioinneista hoituu netissä. Lääkärissä käydessään käyttää ffp3-hengityssuojainta.
Päivittäistavaroiden kotiinkuljetus on nyt silkkaa fiksuutta ihan kaikenikäisille, helpottaa elämää kovasti, samoin moni nettiasiointi. Niitä kannattaa kyllä suosia, vaikkei läheisten näkemistä kannatakaan vältellä. 👍🏻
perinnön toivossako menisit koronaa tartuttamaan. fiksuja eivät tartuta eivätkä halua tartuntaa. olet itse keskeinen lokkeilija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko 93-vuotias ollut parin vuoden ajan neljän seinän sisällä.
Nuori toimittatyttö haastatteli vanhuksia kuinka koronan kanssa on mennyt. Vanha pappa vastasi, että älkää enää määrätkö jäämään kotiin, että hänen tuttaviltaan meni jalat. Tyttä melkein tipahti, käsitti että korona viilsi jalat poikki :)
Meillä oli 10 vrk karanteeni käytössä jo ennen koronaa. Näin saimme vuosia lisää elinaikaa suvun keuhko- ja sydänsairaille vanhuksille. Ei tuotu mukanamme influenssaa tms tappajaa.
Tiedän yhden seitsemänkymppisen pariskunnan, jotka elävät juuri noin. Raskasta ja hysteeristä mielestäni. Elämä on elettäväksi, ja kaikki joutuu kuolemaan ajallaan. Korona ei ole sen tappavampi kuin muutkaan flunssat, mutta huonokuntoisuus ja vanhuus on tappavaa. On siis ihan sama mikä pöpö iskee huonokuntoiseen tai vanhaan, kun lähtö tulee ajankohtaiseksi jossain vaiheessa ihan jokaiselle.
Itse ajattelen että elämä on elämistä varten, ja sitten kun oma kroppani ei enää selviydy elämästä, on aika kuolla. Omalta osaltani sekään ei ole huono vaihtoehto, koska olen Jeesuksen pelastama. 😇
Vierailija kirjoitti:
Tiedän yhden seitsemänkymppisen pariskunnan, jotka elävät juuri noin. Raskasta ja hysteeristä mielestäni. Elämä on elettäväksi, ja kaikki joutuu kuolemaan ajallaan. Korona ei ole sen tappavampi kuin muutkaan flunssat, mutta huonokuntoisuus ja vanhuus on tappavaa. On siis ihan sama mikä pöpö iskee huonokuntoiseen tai vanhaan, kun lähtö tulee ajankohtaiseksi jossain vaiheessa ihan jokaiselle.
Itse ajattelen että elämä on elämistä varten, ja sitten kun oma kroppani ei enää selviydy elämästä, on aika kuolla. Omalta osaltani sekään ei ole huono vaihtoehto, koska olen Jeesuksen pelastama. 😇
Olen myös uskova, ja tiedän että oma elämäni ja kuolemani on Jumalan varassa, ei todellakaan koronan!! Kunpa tämän tiedostaisi kaikki muutkin ihmiset ja luottaisivat Jumalan voimaan Jeesuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko 93-vuotias ollut parin vuoden ajan neljän seinän sisällä.
Nuori toimittatyttö haastatteli vanhuksia kuinka koronan kanssa on mennyt. Vanha pappa vastasi, että älkää enää määrätkö jäämään kotiin, että hänen tuttaviltaan meni jalat. Tyttä melkein tipahti, käsitti että korona viilsi jalat poikki :)
Ei sentään neljän seinän sisällä. Mutta ei ole käynyt kaupassa yli kolmeen vuoteen. Siis sen jälkeen, kun luopui autolla ajamisesta. Alussa mä kannoin vanhemmilleni ruokaostokset, mutta opetin isäni tilaamaan itse ennenkuin menin polvileikkaukseen. Käytin äsken koiran ulkona ja isäni näytti olevan pihallaan istuttamassa kesäkukkia. Vanhempani asuvat kaksikerroksisessa asunnossa, joten portaissa kulkeminen on hyvää treeniä.
Vierailija kirjoitti:
Ehei, ei se niin mene. Olemme melkein kasikymppisiä isovanhempia. Kolma rokote saatiin joulukuun alussa, joka suojeli meitä n 3 kk, eli helmikuun loppuun. Jouluaaton vietimme lasten ja lastenlasten kanssa käyttäen Ffp2 maskia muuten , paitsi juhlapöydässä.
Emme ole mitenkään erakoituneet, lenkkeilemme ja harrastamme kaikenlaista lihaskuntojumppaa. Joka päivä ulkoilemme.
Ruokakassit ym mitä Prismasta saa kotitarvikkeita, olemme tilanneet pädillä jo yli kaksi vuotta, emmekä koskaan lopetakkaan. Hitsin hyvä palvelu.
Kyllä meidän ikäisiä on kuollut niin paljon koronaan ( kuulumme mol muutenkin riskiryhmään), ettemme ehdoin tahdoin imuroi koronaa itsellemme. Käytämme edelleen ffp2 julkisissa ym:lla missä käy paljon ihmisiä.
Katsokaa jätevesiseurantaa, tautia on paljon ja lisääntyy taas syksyn tullen.
Minusta tuo on pelkästään tervettä varautumista, johon meitä on 2 vuotta opetettu. Rokote ei suojaa kuin vakavalta tautimuodolta ja korona on tappava sairaus. Ei sitä kukaan itselleen halua, joten minusta on ihan hyvä, että äitini haluaa toimia samalla tavalla kuin sinun äitisi. Hän käy kaupassa ensimmäisten joukossa aamulla, välttelee ihmisjoukkoja ja käyttää maskia sekä tietenkin käsidesiä. Hän on saanut jo 2 vuotta hyvää elämää koronan varjossa ja toivottavasti on elossa vielä pitkään. Videopuhelut tulevat mökiltä huhtikuusta lokakuulle, joten ei hän kokonaan ole elämäänsä elämättä jättänyt.