Raskaaksi 46 vuotiaana
Kuinka moni on tullut raskaaksi 46 vuotiaana?
Onko onnistunut luomusti vai hoidoilla?
Itse täytän 46v. tänä syksynä ja toiveissa vielä yksi lapsi.
Kommentit (47)
Keskity mieluummin oikeinkirjoitukseen kuin lastentekoon.
Kyllä vaan tehtiin ainakin n. 12 v. sitten, kun työtoverini tuli raskaaksi. Tosin maksoi paljon. Omakotitalo piti myydä kulujen kattamiseksi. Mutta mies oli 14 vuotta nuorempi kuin vaimo, joten homma piti hoitaa. Voisi melkein sanoa "maksoi mitä maksoi".
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vaan tehtiin ainakin n. 12 v. sitten, kun työtoverini tuli raskaaksi. Tosin maksoi paljon. Omakotitalo piti myydä kulujen kattamiseksi. Mutta mies oli 14 vuotta nuorempi kuin vaimo, joten homma piti hoitaa. Voisi melkein sanoa "maksoi mitä maksoi".
Totta, yksityisellä tehdään. Julkisella ikäraja on 40. Yksityisillä riippuu klinikasta.
Eihän se vaadi kuin ahkeraa panemista 😜
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monta kertaa viikossa täytyy nussia, että se on ahkeraa panemista ja tulee raskaaksi?
Yksityiselläkin hoitojen ikäraja menee 45 vuodessa, julkisella 40 vuodessa.
Ihan jo pelkillä labroilla (AMH) voit selvittää onko hedelmällisyys jo hiipunut.
Minä sain esikoisen kun olin juuri täyttänyt 38v, ensi vuonna täytän 40 ja kovalla kiireellä yritetään hoidoilla saada vielä toista lasta ennen sitä.
Ihmisillä on helposti tosi virheellinen käsitys hedelmällisyyden kestosta siksi kun joku jossain on sattunut saamaan lapsen 47-vuotiaana.
(Tai joku upporikas julkkis joka jättää kertomatta, että lahjasoluja käytetty).
Hyi yöks. Pikkasen liian vanha. Oma moraalinen rajani menee siinä 43-vuodessa, jolloin sain viimeisimmän. Sitten varmistus toimenpide, että oli viimeinen. Kamalia riskejä alkaa olemaan raskaudessa. Ja tarkoitin ihan luonnollisella tavalla raskautuvia. Hedelmöityshoidot julkisilla voisi lopettaa 35-ikään ja jos lapsia 2 ei oikeutta niihin.
Vierailija kirjoitti:
Hyi yöks. Pikkasen liian vanha. Oma moraalinen rajani menee siinä 43-vuodessa, jolloin sain viimeisimmän. Sitten varmistus toimenpide, että oli viimeinen. Kamalia riskejä alkaa olemaan raskaudessa. Ja tarkoitin ihan luonnollisella tavalla raskautuvia. Hedelmöityshoidot julkisilla voisi lopettaa 35-ikään ja jos lapsia 2 ei oikeutta niihin.
Hirmu kätevää, että se sun moraalinen raja menee juuri siinä kohdassa, jossa itse lopetit lisääntymisen!
Ottaen huomioon ydinsodan uhka, sivistymättömien (johon aloituksen huono kirjoitustaito viittaa) tulee olemaan haastavinta. Onko Sinulla elättäjä?
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa, kun joillain ilmeisesti luulo, että jotkut haluaisivat raskautua reilusti yli nelikymppisinä ja tuntisivat jotain haikeutta kun ei ehkä enää onnistu. No ei ainakaan mulla tuollaisia tuntemuksia, jolla 4 lasta ja sterisaatio. Valitettavasti joillekin saattaisi tulla vahinkoja vielä viisikymppisenäkin. Jotkut jopa haluavat tuon ikäisinä, mutta onneksi hedelmöityshoidot on kielletty tietyn ikärajan yli. Jos luonnollisesti onnistuu niin kuka kieltää, mutta riskithän alkaa olemaan melkoiset yli 45-vuotiailla.
Vierailija kirjoitti:
Ei vaadi, vaan normaalia hedelmällisyyttä & siitosta "kiima-aikana".
Vierailija kirjoitti:
Ottaen huomioon ydinsodan uhka, sivistymättömien (johon aloituksen huono kirjoitustaito viittaa) tulee olemaan haastavinta. Onko Sinulla elättäjä?
Olen tehnyt työurallani paljon kielenkorjausta. Monet menestyneet, akateemisen loppututkinnon suorittaneet ihmiset tekevät ihan yksinkertaisia oikeakielisyysvirheitä. Tämän tiedon varjolla tuntuu kummalliselta, että niin moni tuntuu netin keskustelupalstoilla olevan sitä mieltä, että oikeakielisyysvirheitä tekevät kuuluvat suunnilleen holhoukseen.
Minä tulin luonnollisesti raskaaksi 45-vuotiaana.
Kokeilemalla selviää. Mitä siinä on menetettävää? Joko tulee raskaaksi tai sitten ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hirmu kätevää, että se sun moraalinen raja menee juuri siinä kohdassa, jossa itse lopetit lisääntymisen!
Niin en viitsinyt vääntää rautalangasta että tuossa oli pieni tarkoituksellinen sarkasmin tvisti.
Oikeasti mielestäni:
Moraalinen häilyvä raja häilyvä 45, vaikka parempi olisi yrittää ehtiä tehdä kaikki ennen 40-vuotisia.
Tuo siis luonnollisesti. Hedelmöityshoitoja ei yli 35-vuotiaille eikä minkään ikäisille, jos 2 lasta. Tuo siis julkisella.
Yksityisellä raja voisi olla 40 ja jos lapsia min. 4 ei tarvitse väkisin yrittää enempiä mielestäni, vaikka siitä maksaisi. Suurperheet vain jos luonnollisesti luonnistuu.
Henkinen puoli tässä ratkaisee. Stressi pois. Aloittakaa vaikka rakennusprojekti, niin ajatukset on muualla.
Onnea yritykseen.
Vierailija kirjoitti:
Minä tulin luonnollisesti raskaaksi 45-vuotiaana.
Not bad. Itse olisin sairaana huolesta riskien takia
Toki huolia voi poistaa osallistumalla seulontoihin. Joskus aikoinaan julkisella sai lapsivesipunktion tietyn iän jälkeen oliko jotain 40 v. Nykyään ei kai tuollaisia rajoja ole, vaan kaikille tarjotaan veri- ja ultrakokeet ja jos niissä jotain ohjataan jatkotutkimuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Henkinen puoli tässä ratkaisee. Stressi pois. Aloittakaa vaikka rakennusprojekti, niin ajatukset on muualla.
Onnea yritykseen.
Huh onneksi on lapset tehty ja paikat suljettu eikä tarvitse stressailla "toiveilla". On tuo niin haikeata, siis ap:n tilanne.
Itse odottelen kun nuoremmat olis kaikki yli 10.
Ei taideta hoitoja enää tehdä tuon ikäisille.