Masennuslääkityksen lopettamisesta?!?
Vauvakuume vaivaa ja tilanne alkaa olla sellainen, että käyttämäni masennuslääkkeen (SSRI) lopettamisesta ollaan lääkärin kanssa puhuttu ja sen jälkeen voisi yritys alkaa.
Tiedän vain, että lääkitystä ei voi lopettaa kuin seinään, mutta olisin utelias tietämään kauanko siihen lopettamiseen menee aikaa (eli kun kauanko syödään pienempää annosta jne).
Seuraava tapaaminen lääkärin kanssa vasta ensi viikolla, ja miehen kanssa haluttaisiin tässä jo alkaa haaveilla ja miettiä "minkä kuun vauvan" saisimme, jos tulisin heti raskaaksi ja muuta hömppää... ;) Tekisi asiasta jotenkin todemman. :)
Nimim. Vastauksista kiitollinen
Kommentit (13)
Oireita voi tulla siitä, että masennus ja ahdistus pukkaa päälle. Siksi pitää lopettaa lääkitys hitaasti.
Mulla on lääkityksenä vain pieni annos, 20mg, Sepramia. Olen kuullut noista oireista lopettamiseen liittyen, ja täytyy ottaa varman päälle sitten.
Kiitos tsemppaamisesta! Kerrankin täällä saa heti kivoja vastauksia ainaisen kettuilun sijaan! :)
Muutama viikko puolitetulla annoksella ja lopetus. Masennuslääkkeet eivät onneksi aiheuta riippuvuutta.
lääkärin tuella lopeta/ vähennä lääkitys. ettei mene ap:n pää sekasin...
Jos sitten reilun kuukauden kuluttua voisi ajatella aloittavansa (olettaen, ettei lääkäri keksi syytä olla sittenkin lopettamatta lääkitystä). Ihanaa! Toivottavasti ei menisi kuukausitolkulla odotuksen odottamiseen! (Mutta paras tietty varautua henkisesti siihenkin.)
Ap.
Muutaman viikon ajan söin joka toinen päivä. Kuten lääkäri oli neuvonut. Silti tuli vieroitusoireet, jotka kestivät noin viikon. Pinna oli tosi kireällä, mutta sen kesti, kun tiesi, mistä johtuu. Eli kannattaa lopetella pikku hiljaa.
vieroitusoireita. No todellakin tulee!! Vaikka lopettaisi varovastikin. Mulla esim. sitkeää huimausta. Viikkoja meni ennen kuin sain lääkkeet ja oireet pois.
puolikasta muutaman päivän välein. Pikku hiljaa harvennan siihen että lääke jää kokonaan pois. Vaikka olen todella rauhallisesti lääkettä vähentänyt, vieroitusoireet kyllä huomaa. Lääkärissä tilannetta seurataan jatkuvasti. Minulla siis nyt rv 20++.
Kylläpä vaan tulee. Esim. Efexor on aivan kamala lopetettava. Hikoilua, huimausta, hermostuneisuutta, päänsärkyä, sähköiskun tunteita päässä, kuvotusta noin esimerkiksi. Ja kyllä, on ihan omakohtaista kokemusta asiasta. Vaatii kovaa päättäväisyyttä kestää vierotusoireet läpi ja päästä ohi sen kaksi tosi pahaa päivää ja muutama muuten vaan huonohko.
Varmaan lääkkeissä on eroja, mutta ei pidä lupailla mitään vieroitusoireettomuutta.
Masennuslääkkeiden vieroitusoireet
Duodecim
2002;118(1):21-24
Esa Leinonen
"Masennuslääkityksen äkilliseen lopettamiseen, unohtamiseen tai jopa annoksen asteittaiseen suunniteltuun vähentämiseen saattaa liittyä ongelmia. Vieroitukseen liittyvistä oireista huolimatta masennuslääkkeet eivät kuitenkaan aiheuta psykologista riippuvuutta. Vieroitusoireiden kuva vaihtelee hiukan eri ryhmiin kuuluvilla masennuslääkkeillä, ja eri valmisteiden taipumus aiheuttaa ongelmia hoitoa lopetettaessa vaihtelee lääkeryhmän sisälläkin. Pidempään jatkunutta masennuslääkehoitoa ei pitäisi lopettaa äkillisesti vaan asteittain. Useimmiten vieroitusoireet ovat onneksi lieviä ja menevät itsestään ohi. Potilaat sietävät yleensä oireet, kunhan he tietävät, mistä on kysymys. Masennuslääkkeiden vieroitusoireet ovat pitkälti ehkäistävissä ja hoidettavissa, jos asiaan kiinnitetään riittävästi huomiota."
"Useimmiten lopetusoireet ovat lieviä ja lyhytaikaisia. Silti oireisto voi olla osalla potilaista yllättävän voimakas ja siihen liittyy suuri väärintulkinnan mahdollisuus. Oireiden luonne riippuu keskeisesti lääkeaineesta. Niinpä trisyklisten masennuslääkkeiden (TCA) ja SSRI-lääkkeiden käytön lopetukseen liittyvät oireistot ovat hiukan erityyppiset."
"Brittiläisen suosituksen mukaan yli kahdeksan viikkoa jatkunutta masennuslääkehoitoa ei pitäisi lopettaa äkillisesti (British Medical Association and Royal Pharmaceutical Society of Great Britain 1997), vaan asteittain mieluiten neljän viikon aikana. Jos masennuslääkitys joudutaan lopetusreaktion vuoksi aloittamaan uudelleen, se lopetetaan myöhemmin erittäin hitaasti. Mikäli ongelmia on odotettavissa, voidaan lyhytvaikutteinen lääke vaihtaa pidemmän puoliintumisajan omaavaan valmisteeseen, jonka annosta sitten pienennetään asteittain. Asteittaisen vähentämisen päätteeksi voidaan pitkävaikutteisen masennuslääkkeen pienintä mahdollista annosta ottaa vielä joka toinen päivä."
"Pahoinvoinnin, päänsäryn ja ripulin oireenmukaisena lääkkeenä on käytetty ondansetronia (Raby 1998). Vaikeammissa reaktioissa voidaan joutua käyttämään myös bentsodiatsepiineja unettomuuden hoitoon, vaikka niidenkin tehosta on ristiriitaista tietoa (Coupland ym. 1996)."
"Ellei masennuslääkkeiden vieroitusoireita tunnisteta, ehkäistä tai hoideta, ne saattavat haitata potilaan myöhempää hoitoa. Lievät lopetusoireet menevät itsestään ohi, ja potilaat sietävät ne, kunhan he vain tietävät, mistä on kysymys. Masennuslääkityksen lopettamisen yhteydessä ilmenevät oireet ovat hallittavissa ja hoidettavissa, kun ilmiö tiedostetaan ja sen estämiseen ja hoitoon kiinnitetään riittävästi huomiota.
ESA LEINONEN, professori, ylilääkäri Tampereen yliopisto, psykiatrian opetusala TAYS:n psykogeriatrian klinikka 33380 Pitkäniemi"
Tulikohan äskeinen viesti ollenkaan vai tuplana?!
Masennuslääkkeiden vieroitusoireet
Duodecim
2002;118(1):21-24
Esa Leinonen
"Masennuslääkityksen äkilliseen lopettamiseen, unohtamiseen tai jopa annoksen asteittaiseen suunniteltuun vähentämiseen saattaa liittyä ongelmia. Vieroitukseen liittyvistä oireista huolimatta masennuslääkkeet eivät kuitenkaan aiheuta psykologista riippuvuutta. Vieroitusoireiden kuva vaihtelee hiukan eri ryhmiin kuuluvilla masennuslääkkeillä, ja eri valmisteiden taipumus aiheuttaa ongelmia hoitoa lopetettaessa vaihtelee lääkeryhmän sisälläkin. Pidempään jatkunutta masennuslääkehoitoa ei pitäisi lopettaa äkillisesti vaan asteittain. Useimmiten vieroitusoireet ovat onneksi lieviä ja menevät itsestään ohi. Potilaat sietävät yleensä oireet, kunhan he tietävät, mistä on kysymys. Masennuslääkkeiden vieroitusoireet ovat pitkälti ehkäistävissä ja hoidettavissa, jos asiaan kiinnitetään riittävästi huomiota."
ovat yleensä melkoista tuubaa. he harvoin itse joutuvat kärsimään noista vieroitusoireista!
Itse lopetin toodella rauhakseen, mulla kolmas päivä pudotuksen jälkeen oli aina pahin, silloin pukkasi ne vierotusoireet.
Tein niin, että vähensin 25mg kerrallaan ja pidin 2vkoa aina jokaista "pudotusannosta" ennen seuraavaa pudotusta. Tämä oli ns. varman päälle-linja, ja ainakin mulle hyvä tahti.
Millaiset annokset sulla on?
Olen kuullut ihan menestyksekkäistä lopettamisista myös viikon välein tapahtuvalla pudotusrytmillä.
Muista, että jonkun aikaa lopetuksen jälkeen menee takapakkia ja kunnolla, silloin kun aine lopullisesti alkaa kadota sun elimistöstä.
Se ahdistus ja tuska on melkein pahempi kuin itse masennuksen aikana, ainakin mulla. Onneksi meni nopeasti (noin viikossa-kahdessa) ohi!
Tsemppiä lopetukseen ja ihanaa tulevaa vauvanodotusta=)