Olen 26-vuotias nainen ja kriisissä
En niinkään ulkonäöllisten asioiden takia, vaan kaiken muun. Lähipiirissä monet alkavat mennä naimisiin, saada lapsia jne. Itse olen onnellisessa parisuhteessa seitsemättä vuotta, joten siltä saralta voisin myös haaveilla näistä asioista. Olen aina halunnut lapsia, mutta jotenkin se tuntuu vielä kaukaiselta. En tiedä onko syynä se, että koko nuoruus meni masennuksen kanssa kamppailuun, joten tuntuu että en ole elänyt vielä sitä omaa aikaani ennen äitiyttä. Toisaalta olen aina halunut tulla äidiksi alle kolmekymppisenä (jos mahdollista). Onko muilla ikäisilläni tälläisiä ajatuksia? Tai oliko tässä iässä?
Tuntuu että aika vain juoksee eteenpäin, ja nyt ne asiat jotka vielä pari vuotta sitten olivat niitä joskus vähän alle kolmekymppisenä-juttuja, ovat nyt ajankohtaisia :D
Kommentit (40)
Mieluummin nuorempana kuin vanhempana, koska ihminen kehittyy henkisesti vanhetessaan.
Vierailija kirjoitti:
En ole paritellut neljään vuoteen. Mistä korona-aikana muut löytäneet parisuhteen?
N30
Farmers Only
Vierailija kirjoitti:
Odotapa vaan kun eroatte
Ja tässä tuli taas perisuomalainen kommentti.
Ihmisiä on liikaa maailman jokaisessa maassa. Tästä puhuminen on kuitenkin tabu, koska itsensä hillittömän monistamisen lopettamisen sijaan neuvotaan tappamaan itsensä. Menee siis kovin tunteisiin.
Kuitenkin syntymättömyys on jotain mistä ihminen ei kärsi, toisin kuin kuoleminen, eivätkä ne ole sama asia.
Kun työskentelee lasten parissa (ja hyvin lapsirakkaiden ja naiivien aikuisten kanssa), ei tee mieli hankkia lapsia ollenkaan. En ole koskaan ollut mitenkään lastenhankintaa vastaan mutta tämä työ muutti mieltäni.
Vajaat ihmiset haluavat lapsia. Siksi tehdään lapsia. Saadaan joku jota halia ja rakastaa, tullaan kokonaiseksi. Todellisuudessa kokonaiseksi tulee parhaiten itsekseen.
Vierailija kirjoitti:
Vajaat ihmiset haluavat lapsia. Siksi tehdään lapsia. Saadaan joku jota halia ja rakastaa, tullaan kokonaiseksi. Todellisuudessa kokonaiseksi tulee parhaiten itsekseen.
Maistuu katkeralta.
Vierailija kirjoitti:
Kun sikiät, olet olemassa vain seuraavan sukupolven tarpeiden tyydyttämistä varten, kunnes luonto korjaa lopullisesti pois. Suorittavaa työtä.
Ja lapsettomat ovat työnantajan tarpeita tyydyttämässä tai Kelan armoilla, kunnes kuolevat pois. Pois lukien ne harvat, joilla on esim. perintöä niin paljon, että voivat elää taloudellisesti riippumattomina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maistuu katkeralta.
Olen 22-vuotias. Ei syytä olla katkera. Ajattelen vain noin. Jos on henkisesti eheä ja täysi, ei tarvitse muita täyttämään sitä koloa. Monesti lapselliset sanovat että eivät tekisi mitään ilman lasta tai lapsi toi ilon elämään. Itselläni on riittävästi iloa ilmankin.
Ei sinulla ole mikään kiire saada lapsia. Niitä tulee sitten jos tulee. Ja jos haluat että tulee. Nauti nyt elämästäsi vielä vapaana ja nuorena!:)
Mitä fiksummaksi itse olen tullut, sitä vähemmän lapsia haluan. Olen samanikäinen kun sinä. Masennuksen jälkeen varmastikin kaipaat juuri päinvastaista kuin lapsiperherumbaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maistuu katkeralta.
Olen 22-vuotias. Ei syytä olla katkera. Ajattelen vain noin. Jos on henkisesti eheä ja täysi, ei tarvitse muita täyttämään sitä koloa. Monesti lapselliset sanovat että eivät tekisi mitään ilman lasta tai lapsi toi ilon elämään. Itselläni on riittävästi iloa ilmankin.
Ei kuulosta kovin henkisesti kypsän tai omaan elämäänsä tyytyväisen ihmisen argumentoinnilta todeta joidenkin olevan vajaita, vain koska heillä elämän arvot ovat toiset kuin itsellä. Lapsia ei kannata tietenkään yrittää saada, jotta saisi täytettyä jonkin henkisen tyhjiön, koska omaa elämää ei voi elää toisen ihmisen - esimerkiksi oman lapsen - kautta. Aika usein kuitenkin noilla ilmaisuilla, joihin viittaat, viitataan siihen kuinka suurella tavalla oma lapsi mullistaa elämän ja kuinka mikään ei oikein ole enää samanlaista kuin ennen häntä.
Jokainen tehkööt omasta elämästään juuri sellaisen kuin omakseen kokee ja antakoot kaikkien kukkien kukkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maistuu katkeralta.
Ei kuulosta kovin henkisesti kypsän tai omaan elämäänsä tyytyväisen ihmisen argumentoinnilta todeta joidenkin olevan vajaita, vain koska heillä elämän arvot ovat toiset kuin itsellä. Lapsia ei kannata tietenkään yrittää saada, jotta saisi täytettyä jonkin henkisen tyhjiön, koska omaa elämää ei voi elää toisen ihmisen - esimerkiksi oman lapsen - kautta. Aika usein kuitenkin noilla ilmaisuilla, joihin viittaat, viitataan siihen kuinka suurella tavalla oma lapsi mullistaa elämän ja kuinka mikään ei oikein ole enää samanlaista kuin ennen häntä.
Jokainen tehkööt omasta elämästään juuri sellaisen kuin omakseen kokee ja antakoot kaikkien kukkien kukkia.
Vajaa ei tässä yhteydessä meinannut vajaata älykkyyttä tai kognitiivisia häiriöitä omaavaa, vaan että tunnetaan olonsa vajaaksi. Eli ei kokonaiseksi ilman lasta.
Parempi sun olla tekemättä samaa virhettä, tulevaisuudessa ne sitten eroaa, lapsiin ei riitäkään rahat ja lasten kanssa menee jaksaminen ja mielenterveys. Ainoa ilo mitä lapsista voi saada, on se että saa huolehtia jonkun muun elämästä kun itsellä ei ole mitään elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisiä on liikaa maailman jokaisessa maassa. Tästä puhuminen on kuitenkin tabu, koska itsensä hillittömän monistamisen lopettamisen sijaan neuvotaan tappamaan itsensä. Menee siis kovin tunteisiin.
Kuitenkin syntymättömyys on jotain mistä ihminen ei kärsi, toisin kuin kuoleminen, eivätkä ne ole sama asia.
Oletko tehnyt jotain asian eteen, esim. käynyt puhumassa somalialaisille tai afganistanilaisille, jotka hankkivat edelleen suurperheitä? Suomalaisethan hankkivat keskimäärin alle kaksi lasta, joten ongelman perimmäinen syy on muualla.
Helppo syytellä muita ja ratsastaa toisten saavutuksilla.
Suomalaiset porsivat lähes yhtä paljon kuin kiinalaiset: https://ourworldindata.org/grapher/children-per-woman-un?tab=table
Afrikka-korttia liikakansoituksesta puhuttaessa ei ole varaa heittää kenenkään suomalaisen, joka lisääntyy saman verran kuin afrikkalaiset (4 lasta). Suomessa on EU-maista eniten perheitä, joissa on vähintään 4 lasta: https://yle.fi/uutiset/3-10137838
Se että jollain suomalaisella on vähintään 4 lasta ja jollain toisella suomalaisella ei ole, ei tee sitä afrikkalaiseen tyyliin lisääntynyttä yhtään afrikkalaista vähemmän lisääntyväksi. Toisten saavutuksilla ei voi ratsastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maistuu katkeralta.
Kunhan ei siinä samalla tee kärsimykseen ja kuolemaan viatonta, joka ei pysty itse vaikuttamaan syntymiseensä.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maistuu katkeralta.
Vajaa ei tässä yhteydessä meinannut vajaata älykkyyttä tai kognitiivisia häiriöitä omaavaa, vaan että tunnetaan olonsa vajaaksi. Eli ei kokonaiseksi ilman lasta.
On toki ongelmallista, jos kokee olevansa "vajaa" eli ei mielestään kokonainen ilman lasta. Lapsea toivoneet lapsettomaksi jääneet kenties käsittelevät eniten tällaisiin asioihin liittyviä tunteita. En ainakaan kuitenkaan itse koe, että olen vajaa jos minulla ei ole lasta, vaikka haluaisin lapsen. En usko, että kovin moni lapsea toivova kokee täyttävänsä jotain vajaata, vaan enemmänkin kaikkea sitä mitä hyvää mitä heillä on ja mitä he haluaisivat myös lapselle jakaa. Lapsi ei ole vanhempaa varten, vaan toisinpäin. Välttäisin noin mustavalkoista ajattelua toisten elämän valintoja arvioidessa, koska harvoin asiat täysin mustavalkoisia ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odotapa vaan kun eroatte
Ja tässä tuli taas perisuomalainen kommentti.
Ai että ainoastaan Suomessa erittäin moni parisuhde päättyy ja aika nopeastikin?
Kun sikiät, olet olemassa vain seuraavan sukupolven tarpeiden tyydyttämistä varten, kunnes luonto korjaa lopullisesti pois. Suorittavaa työtä.