Miten saada työkaveri hiljenemään?
Etätyösuositus loppui, ja paluu konttorille, kahden hengen huoneissiin. Huonekaveri saapuu aamulla töihin ja alkaa puhua, puhua ja puhua. Pyynnöstä hiljenee, mutta korkeintaan vartiksi, ja sitten homma alkaa taas alusta. Töistä ei tule mitään. Jos laitan kuulokkeet, puhuu silti, ja kun en vastaa tulee viereen koputtamaan hartiaan ja vaatimaan huomiota. Joudun pyytämään joka viikko kymmeniä kertoja että olisi hiljaa, turhaan.
Esimiehelle on puhuttu ongelmasta, ratkaisu oli yritä nyt vaan kestää, ja yksi etäpäivä viikossa. Kukaan ei suostu vaihtamaan huonekaveria, kun kukaan ei jaksa kuunnella. Sen sijaan tulevat välillä valittamaan minulle, kun sallin huonekaverin pitää yksinpuhelujaan, ja tuo on sen verran kovaääninen, että muissakin huoneissa istujia häiritsee.
Mitä tässä enää voi tehdä?
Kommentit (47)
Mulla sama tilanne.Lopuksi ylikuormituin jatkuvasta pulinasta ja työn keskeytyksistä niin että oli pakko jäädä sairauslomalle. Tämä siis usean vuoden altistuksen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Huono neuvo, mutta itse luultavasti räjähtäisin kunnolla.
Tuo on ainoa keino. Ekstrovertti pulputtajat eivät muuten opi. Sille pitää sanoa, että turpa kiinni.
En usko aloitusta ollenkaan. Luultavasti ap on joku, joka ei haluaisi mennä työpaikalle ja nyt keksii syitä mm. haukkumalla työkaveriaan.
Vaadi siirtoa toiseen huoneeseen tai jos teillä on läppärit käytössä niin siirryt toiseen tilaan. Voit sanoa, että pidät kokouksia paljon etkä halua häiritä toista....
Sun ei auta puhua esimiehelle tästä ongelmasta vaan sulle työkaverille.
Nostat kissan pöydälle ja asiallisesti kerrot tämän minkä nyt just täällä meille. Ei se muuten lopu. Sanot, että et pysty keskittymään töihisi ja kohta ei ole muuta mahdollisuutta kuin jäädä sairaslomalle tai etsiä kokonaan uusi työ.
Eikö tosiaan ole mahdollisuutta saada omaa työhuonetta?
Teet selväksi, että kun sinulla on kuulokkeet niin silloin ei saa keskeyttää.
Hankkikaa hänelle joku innokas puhekaveri ja äänieristetty kahvihuone jossa voi puhua kuin viimeistä päivää. Muilla hiljaisuus. On myös mahdollisuus että hän juttelisi skypessä joidenkin kanssa tai joku palsta/chat. Etätyö?
Vierailija kirjoitti:
Hommaa kuulokkeet tai korvatulpat?
Luitko koko jutun? Kuulokkeet ei auta.
Vierailija kirjoitti:
Vaadi siirtoa toiseen huoneeseen tai jos teillä on läppärit käytössä niin siirryt toiseen tilaan. Voit sanoa, että pidät kokouksia paljon etkä halua häiritä toista....
Mikä hyvä ihme siinä on, että ei voi vaan sanoa suoraan niinkuin asia on? Ei tuommoisia tekosyitä kannata alkaa keksimään. Aikuinen osaa avata suunsa ja keskustella asiasta niin, että menee jakeluun.
Kuinka hän voi tietää, että häiritsee jos sitä ei suoraan sano? Kun ei ilmeisesti nyt ole vihjeitä ymmärtänyt.
Aloittaja on liian nössykkä. Kiekaiset kerran oikein kovalla äänellä että nyt jumalauta se leipäläpi kiinni, että pystyy hoitaa duuninsa! Jo on kumma jos ei mene jakeluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ainoa keino. Ekstrovertti pulputtajat eivät muuten opi. Sille pitää sanoa, että turpa kiinni.
Antisosiaalinen häirintä ja ekstroverttiys on kaksi eri asiaa. Eihän tuo huonekaveri edes ole ekstrovertti, kun ilmeisesti pulisee menemään ilman mitään vastavuoroisuuttakin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama tilanne.Lopuksi ylikuormituin jatkuvasta pulinasta ja työn keskeytyksistä niin että oli pakko jäädä sairauslomalle. Tämä siis usean vuoden altistuksen jälkeen.
Vähän pelkään, että tämä on minullakin jossain vaiheessa edessä :(
Ap
Suomessa ollaan jo liian kohteliaita ja keskustelustaidot puuttuu tyystin. Mistään hankalista asioista ei osata puhua, vaan luikitaan pomon koppiin valittamaan
Vierailija kirjoitti:
Tämänkin olen jo ennättänyt kokeilla. Ei auttanut.
Mulla on ihan p...a työ, mutta sitä voi tehdä 100 % etänä!!
Kiitos ap, nyt ei taaskaan ketuta huominen työpäivä niin paljoa, kun mullahan on oikeasti asiat hyvin! :)
Sinuna ostaisin vastamelukuulokkeet ja olisin kuuntelematta työkaveria ollenkaan. Määräisin säännön, että olkaani ei tulla koputtamaan, kun minulla on kuulokkeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä hyvä ihme siinä on, että ei voi vaan sanoa suoraan niinkuin asia on? Ei tuommoisia tekosyitä kannata alkaa keksimään. Aikuinen osaa avata suunsa ja keskustella asiasta niin, että menee jakeluun.
Kuinka hän voi tietää, että häiritsee jos sitä ei suoraan sano? Kun ei ilmeisesti nyt ole vihjeitä ymmärtänyt.
Onhan tuossa jo suoraan pyydetty olemaan hiljaa. "Pyynnöstä hiljenee, mutta korkeintaan vartiksi, ja sitten homma alkaa taas alusta."
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei oikein toimi, kun minulla ei ole ikinä kokouksia, joissa tuo työkaveri ei itsekin ole paikalla. Meillä on muutama ns. hiljainen huone, mutta ne ovat myös aina täynnä, koska osa ihmisistä istuu avokonttorissa jaetuilla paikoilla, joita on vähemmän kuin työntekijöitä.
Suukapula olisi ihanne, mutta tuskinpa työnantaja sallii.