Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Osallistuuko teidän miehet juhlajärjestelyihin?

Vierailija
29.05.2022 |

Ärsyttää, kun mies ei osallistu riittävästi yo-juhlajärjestelyihin. Olen tehnyt listan töistä, mitä pitäis tehdä ennen ensi vkl, mutta ei ole tehnyt juuri mitään listalta. Hänen mielestään turhia töitä tai ei kannata tehdä kuin vasta pe iltana (eihän kaikkea voi tehdä viimeisenä iltana!).
Mulle tärkeitä olisi:
-lattioiden pesu (ei ole pesty vuoteen)
-auton pesu (ihan ravassa)
-rikkaruohojen kitkeminen pihalta
-eteisen raivaaminen harrastuskamoista ja talvivaatteista
-liesituulettimen ja uunin pesu
-pihakalusteiden pesu

Itse olen leiponut pakastimeen juhlatarjottavat, ostanut juhlavaatteet, laittanut kesäkukat, siivonnut pihan roskista, pessyt ikkunat ja ovet.
Ensi viikko on mulla tosi kiireinen töissä :(. Aina sama juttu. Mä stressaan ja toinen ottaa rennosti ja maistelee leipomuksia.
Ylioppilas itse lukee pääsykokeisiin ja ei ehdi auttamaan.

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies osallistuu omalla tavallaan. Hankki siivoojan käymään kotona kolme päivää ennen juhlia (erittäin ihana!) ja sit juhlia edeltävä päivänä tekee kaikkea tarpeellista. Osallistuu juhlan kustannuksiin ja on mukana mun "kotkotuksissa", kun joka juhlassa pitää olla joku erilainen juttu. Olen tyytyväinen hänen panokseensa ja meidän juhlien tunnelmaa on aina kiitelty.

Kerro lisää, vinkkejä kiitos.

Vierailija
42/53 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osallistuu tietenkin. Yleensä kyllä haluaa tehtävälistan. Sen lisäksi että siivoaa käy kaupassa ja auttaa ruuan laittamisessa, kutsujen askartelussa ja kaikessa muussakin. Tällä palstalla on kyllä välillä hyvä pyöriä. Muistaa ettei auttava mies ole itsestään selvyys edelleenkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen lattiat joka kerta ennenkuin tulee vieraita eli noin kerran kaksi viikossa. En tiedä miten elätte niin ettei lattioita ole vuoteen pesty. 

Itse asiaan eli mieheen kommentoin, että miehet ei samalla tavalla ymmärrä tehdä asioita ja en todellakaan katselisi miestä joka ei osallistu ja pitää juhlia jonain naisten hommina. Meillä mies tekee sen mitä käsketään ja mukisematta. Osaa myös olla ärsyttämättä ja kyseenalaistamatta, on jo oppinut että minä tiedän mitä pitää tehdä ja missä järjestyksessä, jotta juhlat saadaan kasaan. 

Vierailija
44/53 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kesällä synttärit pyöreitä vuosia niin mies hoiti pihan kuntoon ja savusti ruoalle broilereita, mä tein muut sapuskat ja siivosin. Ihan oli hyvä työnjako. Yhdessä suunniteltiin menu.

Vierailija
45/53 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se osallistuu.

Yhdessä yleensä suunnitellaan. Meillä oli ylppäreitä varten perhepalaveri noin kuukausi sitten ja listattiin kaikkea mitä keksittiin.

Meillä on lista jääkaapin ovessa ja siitä voi vetää yli sitä mukaan. Myös lapset + ylioppilas on osallistunut.  Osassa tehtäviä saattoi olla summa, jonka saa hyvin tehdystä työstä.

APn listan kaltaiset työt ovat jo tehty ajoissa. esim lattiat pestään joka viikko tarvittaessa kahteenkin kertaan, ulkokalusteet ja terassi pesty ja öljytty yms kesäkukat ja taimet laitettu, rikkaruohoja kitketään jatkuvasti. Autoja pestään koko ajan. Mies oli edellisessä elämässä autokuski ja silloin auto pestiin työpäivän jälkeen. Nyt ei sentään joka päivä, mutta viikottain..

Lieden, uunin, liesituulettimen (keittiön) pesen jatkuvasti tää on mun töistä jäänyt tapa. Olen kokki. Osa ruuista odottaa pakkasessa.

Talvikamat raivasin nyt pyhinä. Treenikamat ovat kodinhoitohuoneessa hujan hajan, kuivurissa, lattialla, pesussa... Meillä on kaksi lätkän pelaajaa. Saavat perjantaina raivata kamansa ja jynssätä khh:n.

Mies on hyvä kaupassa kävijä. Se osaa ostaa listan tuotteet, näkee hyvät tarjoukset ja osaa luovia. Hän siivoaa, tekee.. Toki vaatii ehkä mua vähän päällysmieheksi, eikä se mua haittaa. Samassa sen "komentaa" kuin lapsetkin. Ei tarvii kuin kerran sanoa tai jättää viesti. ;)

Parasta tuossa miehessä on, että se hallitsee isännöinnin. Mun ei ihan hirveesti tarvii persettä nostella, kun juhlat on päällä. Keskityn vieraiden kuulumisiin täysin. Meillä on keittiöön palkattu nuoria huoltamaan tarjoilua ja tiskiä, että keritään olemaan vieraiden kanssa. Hyviä ovat olleetkin aina, kunhan vaan pyörähtää siinä päältä katsomassa ja tsekkaamassa, onko sormia mennyt suuhun. Rennolla otteella eteenpäin. :)

Oikeasti aivan ihanaa järjestää taas juhlat pitkästä aikaa ja nähdä ihmisiä. Tuntuu, että kaikki kutsututkin on innoissaan tulossa, kun ei olla nähty pariin vuoteen.

Vierailija
46/53 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän ap:ta vaikka oma mies onkin hyvin osallistuva. Ei meilläkään ehditä joka kuukausi jynssäämään lattioita tai uunia, joten ennen juhlia on paljon tekemistä. Olenkin ottanut kesälomapätkän niin, että minulla on viikko ennen juhlia lomaa.

Onneksi olen pessyt ikkunat ja jääkaapin sisustan jo pari viikkoa sitten sekä istuttanut terassien kesäkukat, mutta esim. eilisen illan jynssäsin keittiön kaappien ovia ja vetimiä puhtaaksi sekä liesituulettimen. Peilipinnat ja valaisimet puhdistan tänään. Vessan pesu jäänee torstaille tai perjantaille. Mies lupasi pestä lattiat ja ulkoterassit tulevalla viikolla. Leipomuksia teen pakkaseen tässä muutaman tulevan päivän aikana. Viime viikolla aloitin myös juhla-astioiden pesun, esim. kuoharilasit ja viinilasit on pakko pestä, sillä niihin on kertynyt ikävästi pölyä vaikka vitriinissä ovat olleetkin. Ai niin viime viikolla meni yksi ilta, kun pesin kahden ison sohvan päälliset ja sohvatyynyt. Se on sellainen kerran vuodessa tehtävä homma mitä inhoan; päällisten takaisin laittaminen on todella hikistä hommaa, mutta minäpä olen onneksi keksinyt siihen tosi hyvän niksin. Kerron sen tänne jos joku kaipaa apua :)

Joten, kyllä isompi osa juhlavalmisteluista jää minulle, mutta mies osallistuu kyllä pyynnöstäni. Ylioppilasta en ole vaivannut, sillä hänellä on ollut kesätyö ja pääsykoe kiireitä.

Sohva ja sen päälliset pitää pestä useammin kuin kerran vuodessa,johan se mainitaan sohvaa ostaessa ainakin nettikaupoissa

Vierailija
47/53 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän ap:ta vaikka oma mies onkin hyvin osallistuva. Ei meilläkään ehditä joka kuukausi jynssäämään lattioita tai uunia, joten ennen juhlia on paljon tekemistä. Olenkin ottanut kesälomapätkän niin, että minulla on viikko ennen juhlia lomaa.

Onneksi olen pessyt ikkunat ja jääkaapin sisustan jo pari viikkoa sitten sekä istuttanut terassien kesäkukat, mutta esim. eilisen illan jynssäsin keittiön kaappien ovia ja vetimiä puhtaaksi sekä liesituulettimen. Peilipinnat ja valaisimet puhdistan tänään. Vessan pesu jäänee torstaille tai perjantaille. Mies lupasi pestä lattiat ja ulkoterassit tulevalla viikolla. Leipomuksia teen pakkaseen tässä muutaman tulevan päivän aikana. Viime viikolla aloitin myös juhla-astioiden pesun, esim. kuoharilasit ja viinilasit on pakko pestä, sillä niihin on kertynyt ikävästi pölyä vaikka vitriinissä ovat olleetkin. Ai niin viime viikolla meni yksi ilta, kun pesin kahden ison sohvan päälliset ja sohvatyynyt. Se on sellainen kerran vuodessa tehtävä homma mitä inhoan; päällisten takaisin laittaminen on todella hikistä hommaa, mutta minäpä olen onneksi keksinyt siihen tosi hyvän niksin. Kerron sen tänne jos joku kaipaa apua :)

Joten, kyllä isompi osa juhlavalmisteluista jää minulle, mutta mies osallistuu kyllä pyynnöstäni. Ylioppilasta en ole vaivannut, sillä hänellä on ollut kesätyö ja pääsykoe kiireitä.

Sohva ja sen päälliset pitää pestä useammin kuin kerran vuodessa,johan se mainitaan sohvaa ostaessa ainakin nettikaupoissa

Niinkö!?  :)

En ole nettikaupoista sohvia ostellut. Aika harvan kangassohvankaan päällisiä saa edes vesipestä. Eli myöskin sen perusteella olen sohvat valkannut, että pesun voi suorittaa kotikoneella.

Minulla on ollut tapana pestä sohvanpäälliset silloin kuin ne näyttävät vaativan pesua.

Vierailija
48/53 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap: joo koti on aika läävä, koska tämä vuosi ollut tosi raskas mulle töiden takia ja muutakin vastoinkäymistä ollut... Normaalisti olen kyllä ihan siisti ihminen.

Jos tilanne on ollut tuo ja lapsen yo-juhlat tiedossa, niin olisit vaan armahtanut itseäni ja hankkinut siivoojan vaikka päiväksi pesemään lattiat, uunin ja vierasvessan. Itselle ja perheelle olisi jäänyt vielä eteisen kenkä- ja tavarakaaoksen siivoaminen. Auton voi maallakin viedä konepesuun kauppa- tai kaupunkireissulla.  

Vierailija
49/53 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viikko kesälomasta siivoamiseen? Ai kamala. Minulle kesäloma on niin odotettu ja kaivattu lepohetki, että sen aikana en tasan tarkkaan tee ikäviä asioita. Meille ei enää muita juhlia ole tiedossa kuin jos puoliso haluaa juhlia syntymäpäiviään ja niitä juhlia ei pidetä kotonaan vaan vuokrataan pitopaikka ruokineen. Sellaisia juhlia hänelle tarjosin, kun hän täytti 65, mutta ei halunnut. Katsotaan haluaako seitsemänkymppisille.

Vierailija
50/53 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siat,jättäkää tollaset naiset

Vierailija
51/53 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap kommentoi: Meillä tarjotaan pienessä keittiössä lämmin ruoka kaukaa tuleville vieraille. Ruoka lämmitetään uunissa. Nyt liesituulettimesta valuu keltaista rasvaa ja uuni on ihan roiskeissa. Ymmärrätte varmaan nyt, miksi ne pitää pestä. Vanhat sukulaistädit puhuvat pahaa selän takana, jos on likainen keittiö juhlapäivänä. Autolla haetaan osa vieraista juhlapaikalle, siksi auton pitää olla siisti. Kyse on nyt maalaisten juhlista, eikä mistään kaupunkilaisten yo-juhlista, johon pitopalvelu tuo tarjottavat ja kilistellän olohuoneessa.

Onko lähellä pizzeriaa? Jos on, sieltä noutopizzoja. Vanhoille sukulaistädeille pizzat voisivat olla elämys, jos eivät ole ikinä päässeet niitä maistamaan.

Vanhan sukulaistädin pitää olla aika lähellä 100 vuoden ikää ja elänyt siihenastisen elämänsä todella kaukana kaikesta.

Ei niitä pizzerioita joka kylällä ole eikä ole ollutkaan. Moni ruuanlaittotaitoinen ihminen ei taas tule lähteneeksi minnekään ravintolaan, koska monesti ravintolaan menevällä rahalla saa itse tehtyä paljon parempaa ruokaa. Sinä voisit kyllä tipahtaa maanpinnalle realiteetteihin.

Pizzaa varten ei mennä ravintolaan ainakaan täällä maalla. Omat melkein 100v ikäiset isotätini ovat syöneet pizzaa pizzeriassa jo 1980-luvulla ollessaan vielä mukana työelämässä. Tästä juteltiin pari vuotta sitten heidän kanssaan, kun kaipasivat "sitä oikeaa pizzaa eikä tällaista pullapohjaa", jota oli pakastepizzassa.

Vierailija
52/53 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mies osallistuu. Tarjottavia hän ei tee, koska se sujuu minulta kaikkein parhaiten, yleensä jonkun lapsemme avustuksella. Mutta hän käy listan kanssa autolla kaupassa, siivoaa kodin, siistii pihan ja pesee pihakalusteet, ja mitä nyt muuta sattuukaan olemaan. Uunia meillä ei ruveta pesemään, eikä autoa juhlan alla. Lattioista katsotaan, että on siistit, mutta ei pestä niitä juhlia ennen, sillä juhlan jälkeen joutuu ne heti pesemään. Juhlissahan ollaan kengät jalassa, ja näin keväällä ja kesällä ne on tietty ne samat kengät, millä tullaan jo ulkoa, eli sotkua on odotettavissa.

Ei tulisi mieleenkään mennä kenenkään kotiin ulkokengät jalassa. Ihme käytöstavattomia vieraita teillä.

Juhlapukuihin kuuluvat kengät ehdottomasti. Sinä se moukka olet, jos tepastelet juhlamekossa sukkasiltasi.

Ulkokengät ja juhlakengät on ainakin meillä ihan erikseen.

Vierailija
53/53 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osallistuu kyllä. Yleensä ottaa päävastuun siivoamisesta ja minä sitten taas tarjottavista.