Osallistuuko teidän miehet juhlajärjestelyihin?
Ärsyttää, kun mies ei osallistu riittävästi yo-juhlajärjestelyihin. Olen tehnyt listan töistä, mitä pitäis tehdä ennen ensi vkl, mutta ei ole tehnyt juuri mitään listalta. Hänen mielestään turhia töitä tai ei kannata tehdä kuin vasta pe iltana (eihän kaikkea voi tehdä viimeisenä iltana!).
Mulle tärkeitä olisi:
-lattioiden pesu (ei ole pesty vuoteen)
-auton pesu (ihan ravassa)
-rikkaruohojen kitkeminen pihalta
-eteisen raivaaminen harrastuskamoista ja talvivaatteista
-liesituulettimen ja uunin pesu
-pihakalusteiden pesu
Itse olen leiponut pakastimeen juhlatarjottavat, ostanut juhlavaatteet, laittanut kesäkukat, siivonnut pihan roskista, pessyt ikkunat ja ovet.
Ensi viikko on mulla tosi kiireinen töissä :(. Aina sama juttu. Mä stressaan ja toinen ottaa rennosti ja maistelee leipomuksia.
Ylioppilas itse lukee pääsykokeisiin ja ei ehdi auttamaan.
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Ap kommentoi: Meillä tarjotaan pienessä keittiössä lämmin ruoka kaukaa tuleville vieraille. Ruoka lämmitetään uunissa. Nyt liesituulettimesta valuu keltaista rasvaa ja uuni on ihan roiskeissa. Ymmärrätte varmaan nyt, miksi ne pitää pestä. Vanhat sukulaistädit puhuvat pahaa selän takana, jos on likainen keittiö juhlapäivänä. Autolla haetaan osa vieraista juhlapaikalle, siksi auton pitää olla siisti. Kyse on nyt maalaisten juhlista, eikä mistään kaupunkilaisten yo-juhlista, johon pitopalvelu tuo tarjottavat ja kilistellän olohuoneessa.
Maalaisena on pakko puuttua tähän: meillä sekä uuninpesu että liesituulettimen suodattimen puhdistus tehdään joka kuukausi, mitään keltaista rasvaa ei siis valu - älä ap kuvittele, että kaikki ovat kaltaisiasi sottapyttyjä. Ja toisaalta meillä on aina pitopalvelu huolehtimassa tarjottavista ja kilistellään salin puolella kaikessa rauhassa. Lattiat pestiin toukokuun alkupuolella, ei jätetty viimetinkaan.
Toisaalta en keksi mitään syytä sille, että järjestetään perhejuhlat niin, että yksi päättää, mitä tehdään ja koska. Tämä on yhteinen koti eikä miehelle tai lapselle tehdä listaa siitä, minkä pitää olla valmiina milloinkin. Puhumalla nämäkin asiat saadaan toimimaan.
Kyllä taas kannatti.
T. Lapseton sinkku.
Johan teillä varmaan sukat tarttuu lattiaan, jos ette ole niitä vuoteen pessyt 😱😬
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap kommentoi: Meillä tarjotaan pienessä keittiössä lämmin ruoka kaukaa tuleville vieraille. Ruoka lämmitetään uunissa. Nyt liesituulettimesta valuu keltaista rasvaa ja uuni on ihan roiskeissa. Ymmärrätte varmaan nyt, miksi ne pitää pestä. Vanhat sukulaistädit puhuvat pahaa selän takana, jos on likainen keittiö juhlapäivänä. Autolla haetaan osa vieraista juhlapaikalle, siksi auton pitää olla siisti. Kyse on nyt maalaisten juhlista, eikä mistään kaupunkilaisten yo-juhlista, johon pitopalvelu tuo tarjottavat ja kilistellän olohuoneessa.
Onko lähellä pizzeriaa? Jos on, sieltä noutopizzoja. Vanhoille sukulaistädeille pizzat voisivat olla elämys, jos eivät ole ikinä päässeet niitä maistamaan.
Vanhan sukulaistädin pitää olla aika lähellä 100 vuoden ikää ja elänyt siihenastisen elämänsä todella kaukana kaikesta.
Vierailija kirjoitti:
Johan teillä varmaan sukat tarttuu lattiaan, jos ette ole niitä vuoteen pessyt 😱😬
Miksi tarttuisi - en ole ap, mutta mietin ihan tosissani tätä. Meillä ei olla kotona kengät jalassa eikä ruokia saa kuljetella ympäriinsä, joten mitä lattialle kertyy takerruttamaan sukkia?
hyi helvetti, millaisessa saastassa te elätte.
Nuorempi veljeni näki mikä mekkala oli aikoinaan meikäläisen lakituksista. Hän yksiselitteisesti kielsi järkkäämästä mitään juhlia omiin lakkiaisiinda, itseasiassa lähti suoraan lakkiaisista johonkin ja tuli kotiin vasta parinnpäivän kuluttua.
Vanhemmiten minustakin on tullut hyvin juhlavastainen, en halua että minub takiani niitä järkkäillään saati että menisin muiden juhliin.
Ap: joo koti on aika läävä, koska tämä vuosi ollut tosi raskas mulle töiden takia ja muutakin vastoinkäymistä ollut... Normaalisti olen kyllä ihan siisti ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko lähellä pizzeriaa? Jos on, sieltä noutopizzoja. Vanhoille sukulaistädeille pizzat voisivat olla elämys, jos eivät ole ikinä päässeet niitä maistamaan.
Vanhan sukulaistädin pitää olla aika lähellä 100 vuoden ikää ja elänyt siihenastisen elämänsä todella kaukana kaikesta.
Ei niitä pizzerioita joka kylällä ole eikä ole ollutkaan. Moni ruuanlaittotaitoinen ihminen ei taas tule lähteneeksi minnekään ravintolaan, koska monesti ravintolaan menevällä rahalla saa itse tehtyä paljon parempaa ruokaa. Sinä voisit kyllä tipahtaa maanpinnalle realiteetteihin.
Nuo ovat kaikki naisten töitä, paitsi auton miehesi voisi kyllä viedä pesuun.
Ymmärrän ap:ta vaikka oma mies onkin hyvin osallistuva. Ei meilläkään ehditä joka kuukausi jynssäämään lattioita tai uunia, joten ennen juhlia on paljon tekemistä. Olenkin ottanut kesälomapätkän niin, että minulla on viikko ennen juhlia lomaa.
Onneksi olen pessyt ikkunat ja jääkaapin sisustan jo pari viikkoa sitten sekä istuttanut terassien kesäkukat, mutta esim. eilisen illan jynssäsin keittiön kaappien ovia ja vetimiä puhtaaksi sekä liesituulettimen. Peilipinnat ja valaisimet puhdistan tänään. Vessan pesu jäänee torstaille tai perjantaille. Mies lupasi pestä lattiat ja ulkoterassit tulevalla viikolla. Leipomuksia teen pakkaseen tässä muutaman tulevan päivän aikana. Viime viikolla aloitin myös juhla-astioiden pesun, esim. kuoharilasit ja viinilasit on pakko pestä, sillä niihin on kertynyt ikävästi pölyä vaikka vitriinissä ovat olleetkin. Ai niin viime viikolla meni yksi ilta, kun pesin kahden ison sohvan päälliset ja sohvatyynyt. Se on sellainen kerran vuodessa tehtävä homma mitä inhoan; päällisten takaisin laittaminen on todella hikistä hommaa, mutta minäpä olen onneksi keksinyt siihen tosi hyvän niksin. Kerron sen tänne jos joku kaipaa apua :)
Joten, kyllä isompi osa juhlavalmisteluista jää minulle, mutta mies osallistuu kyllä pyynnöstäni. Ylioppilasta en ole vaivannut, sillä hänellä on ollut kesätyö ja pääsykoe kiireitä.
Kyllä mies osallistuu. Tarjottavia hän ei tee, koska se sujuu minulta kaikkein parhaiten, yleensä jonkun lapsemme avustuksella. Mutta hän käy listan kanssa autolla kaupassa, siivoaa kodin, siistii pihan ja pesee pihakalusteet, ja mitä nyt muuta sattuukaan olemaan. Uunia meillä ei ruveta pesemään, eikä autoa juhlan alla. Lattioista katsotaan, että on siistit, mutta ei pestä niitä juhlia ennen, sillä juhlan jälkeen joutuu ne heti pesemään. Juhlissahan ollaan kengät jalassa, ja näin keväällä ja kesällä ne on tietty ne samat kengät, millä tullaan jo ulkoa, eli sotkua on odotettavissa.
No kyllä ja ei. Mies osallistuu, meillä juhlat ei ole kyllä tuollainen työleiri kuin teillä, varmaan minunkin puolisoni pitäisi puolia tuon listan hommista turhina etenkin jos on töiden puolesta hirveä kiire ja vapaa-aika kortilla. Kohtuullisiin valmisteluihin voi minusta odottaa osallistumista, mutta minkään kiillotetun kulissin rakentamiseen ei tarvitse osallistua.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mies osallistuu. Tarjottavia hän ei tee, koska se sujuu minulta kaikkein parhaiten, yleensä jonkun lapsemme avustuksella. Mutta hän käy listan kanssa autolla kaupassa, siivoaa kodin, siistii pihan ja pesee pihakalusteet, ja mitä nyt muuta sattuukaan olemaan. Uunia meillä ei ruveta pesemään, eikä autoa juhlan alla. Lattioista katsotaan, että on siistit, mutta ei pestä niitä juhlia ennen, sillä juhlan jälkeen joutuu ne heti pesemään. Juhlissahan ollaan kengät jalassa, ja näin keväällä ja kesällä ne on tietty ne samat kengät, millä tullaan jo ulkoa, eli sotkua on odotettavissa.
Ei tulisi mieleenkään mennä kenenkään kotiin ulkokengät jalassa. Ihme käytöstavattomia vieraita teillä.
Sikäli olen sitä mieltä, että nyt kun siitepölyä lentää pirusti, kannattaa tosiaan vasta perjantaina vetäistä painepesurilla puutarhakalusteet ja autot.
Meillä mies ei tee yhtään mitään, ellei käsketä. Niinpä olen antanut hänelle siivousvastuuksi tiskikoneen (väh. joka toinen päivä) ja uunin ja saunan pesemisen (jouluksi ja juhannukseksi). Myös lehdet hän vie keräykseen (kun karjun tarpeeksi monta kertaa, että pino on jo melkein kattoon asti ja vyöryy niskaan).
Kun on jokin sukulaiskestitsemisjuhla, hänen hommaansa on hakea ja koota varastosta lisäpöytä sekä hakea aamulla leipomosta minun varaamani ja maksamani kakut. Minä teen kaiken muun. Yhtenä vuonna hän jostain käsittämättömästä syystä sai päähänsä ruveta pesemään saunaa kaksi tuntia ennen vieraiden tuloa. Siinä kohtaa meinasi meikäläiseltä mennä hermot.
Vierailija kirjoitti:
Mekin ollaan maalaisia, mutta pitopalvelu tekee silti tarjottavat meille kuten on tehnyt aiemminkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tulisi mieleenkään mennä kenenkään kotiin ulkokengät jalassa. Ihme käytöstavattomia vieraita teillä.
Juhlapukuihin kuuluvat kengät ehdottomasti. Sinä se moukka olet, jos tepastelet juhlamekossa sukkasiltasi.
Vierailija kirjoitti:
Sikäli olen sitä mieltä, että nyt kun siitepölyä lentää pirusti, kannattaa tosiaan vasta perjantaina vetäistä painepesurilla puutarhakalusteet ja autot.
Meillä mies ei tee yhtään mitään, ellei käsketä. Niinpä olen antanut hänelle siivousvastuuksi tiskikoneen (väh. joka toinen päivä) ja uunin ja saunan pesemisen (jouluksi ja juhannukseksi). Myös lehdet hän vie keräykseen (kun karjun tarpeeksi monta kertaa, että pino on jo melkein kattoon asti ja vyöryy niskaan).
Kun on jokin sukulaiskestitsemisjuhla, hänen hommaansa on hakea ja koota varastosta lisäpöytä sekä hakea aamulla leipomosta minun varaamani ja maksamani kakut. Minä teen kaiken muun. Yhtenä vuonna hän jostain käsittämättömästä syystä sai päähänsä ruveta pesemään saunaa kaksi tuntia ennen vieraiden tuloa. Siinä kohtaa meinasi meikäläiseltä mennä hermot.
Linnunkakasta puhumattakaan. Tirpoilla on joku kumma intuitio ja kuudes aisti lennähtää paikalle ruikkimaan heti kun olet saanut valmista ja pesuvehkeet kerättyä pois.
Kun liesituuletin rupeaa keltaista rasvaa tiputtamaan, se on merkki siitä, että osat pitää tunkea tiskikoneeseen. Meinaa sitä, että on tullut tehtyä wokkia, mistä kertyy äkkiä tiputtava kerros rasvasuodattimeen.