Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi juhlissa annetaan nykyisin niin suuria rahalahjoja? Ja lahjaksi toivotaan vain rahaa

Vierailija
29.05.2022 |

Raha antaa toki lahjan saajalle mahdollisuuden itse valita ostaako sillä ruokaa, maksaako vuokran, sijoittaako vai ostaako vaikka matkan.

Mutta rahalahjoissa on usein oletus, että summan pitää olla tietyn suuruinen ja moni pitää sopimattomanakin vaikka 10-20 antamista lahjaksi.

Monille kummeille ja isoista suvuista oleville juhlia saattaa kertyä melkoinen määrä ja siihen päälle syntymäpäivät ja joulut.

Miksi kaikesta pitää ansaita rahaa? Onko rippikoulun käyminen todella sellainen mistä pitäisi saada vaikkapa 100?

Voisiko lahjoja antaa vaikka yhdessä niin että useampi osallistuu pienellä summalla tai että on joku yksi isompi hankinta mitä moni tukee?

Kommentit (110)

Vierailija
41/110 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki on kallistunut. Ei sillä 20e saa nykyään enää mitään, toisin kuin 10 vuotta sitten.

Samalla tavalla kaikki on kallistunut sille lahjan antajallekin eli ei ehkä ole varaa enempään. Menot on kaikilla suuremmat ja nykyhinnoilla pitää jo katsoa tarkkaan mm. mitä ruokaa ostaa.

Oma perhekin pitää ruokkia, sähkölasku maksaa ja bensa on myös jo niin kallista, että rahat hupenee silmissä.

20 on ihan hyvä summa.

Vierailija
42/110 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapseton monen kummi, jolla on useita sisaruksia jää ainaiseen antajan rooliin.

Niin jää!  Laskin yhtenä vuonna että minulla lapsettomalla meni yli 340 euroa  sisarusten lasten ja 2 kummilapsen lahjoihin, siis synttärilahjat ja joululahjat, vaikka ne eivät olleet mitään kalliita. Tämä toistuu yli 10 vuotta. Sittenkö pitäisi vielä antaa 50-100 euroa kun jokainen menee ripille ja pääsee ylioppilaaksi, ihan älytöntä. Itse saan kyseisiltä perheiltä synttärionnittelut wa-viestinä ja jouluna suklaarasian, enkä nyt tarkoita että heidän pitäisikään alkaa sen kummemmin lahjoa jos eivät halua, mutta onhan tämä aika järjetön epäsuhta.

Tästä syystä en ole kenellekään kummiksi ryhtynyt vaikka pyydetty on. En halua olla lahjaautomaatti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/110 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavaralahjoissa voi myös kysyä onko jotain mitä toivoo. Joku kympin parin asia voi olla todella toivottu, jos vain toiveen tietäisi.

Vierailija
44/110 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ylipäänsä nykyään asenne tuntuu olevan se että alle tietyn summan ei kelpaa ja vieras saa hävetä . Ei ole enää pääasia nähdä ihmisiä ja onnitella kykyjensä mukaan, pääasia on paljollako vieras kustantaa mukanaoloaan. Ja lahjoo juhlakalua. Oli häät, ylppärit tai rippijuhlat.

Miten tämä asenne tulee esille?

Ei tarvi kun kysyä mikä olisi sopiva määrä niin vastaukset ovat lajia " noloa jos ei niin ja niin paljon, kyllä pitää sen verran että kehtaa, mieti paljonko sun kulut juhlissa ovat, en ikinä kehtaisi antaa vain x määrää jne....tämä vieraiden näkökulmasta. Sitten nää juhlijat jotka kehtaavat arvostella. Ennen ensimmäinen ajatus oli että kivaa, pääsee juhlimaan, nykyään eka asia on miettiä onko riittävän arvokas lahja että voi mennä juhliin.

Kyllä, juuri näin! Meidän suvusta löytyy juurikin näitä arvostelijoita, jotka saattavat vastata juuri noin, jos vaikka kysyy, että "onko 30 euroa hyvä summa sille Aapo-Eepelille". Se on noloa ja kyllä nyt ainakin 50 euroa per pää pitää antaa.

Minä en kysele yhtään mitään ja en ikinä anna kenellekään yli 50 euron lahjoja. Varmaan olen sitten nolo. Noloa sekin on, että joku köyhä antaa 100 euroa vaan sen takia, ettei olisi muiden silmissä nolo ja sille rahalle olisi paljon parempaa käyttöä.

Vierailija
45/110 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapseton monen kummi, jolla on useita sisaruksia jää ainaiseen antajan rooliin.

Todellakin. En ymmärrä, miten yksi ihminen kehtaa soittaa ennen lapsensa synttäreitä ja kertoa, mitä ostan lapselle. Ikään kuin minä olisin se hänen huoltajansa

Vierailija
46/110 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai nykyaikana enää tarvitse antaa lahjoja tai rahaa. Eikö kaikkein tärkeintä ole ne ihmiset, joiden kanssa juhlitaan.

Olisikin. Mutta kyllä se eka ajatus on että annanko riittävästi ja kelpaako. Itse kun kasvanut ajatukseen että pääasia on juhliminen ja tapaaminen eikä se kuinka kallista ja paljonko lahjoja saa, tuntuu tämä nykymeno tympeältä. Se lähtee jo lasten synttäreistä liikkeelle.

Tästä syystä itse annan aina tavaran lahjaksi, rahan sijaan. Ja tavara on hyvin mietitty ja tarjouksesta hankittu. Esim just ostin serkulle lahjaksi kirjan muutamalla eurolla. Normihinta olisi ollut noin 30. Olen todella hyvä löytämään tavaralahjoja halvalla. Ja tiedän serkun pitävän tästäkirjasta takuulla. Ihan sama mulle vaikka rahaa lahjaksi pyytävätkin, annan silti tavaran. Esim rippilahjaksi korun jonka taas löysin super edullisesti.

Vierailija
47/110 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ostin juuri 10 euron arvoisen kirjan 2-vuotiaalle kummipojalle synttärilahjaksi. Pyysin äidiltänsä listan kirjoista, joita toivoisi ostettavan. Lista ei sisältänyt yhtä ainutta kirjaa, joka olisi maksanut alle 50 euroa, kirjoja oli listalla 6 kpl. Voi äidillä mennä kakkukahvi väärään kurkkuun, kun paketista paljastuu 10 euron arvoinen kirja. Aivan posketonta pyytää tuollaisia, vaikka olenkin hyvätuloinen ja varaa olisi ollut myös tuohon 50e kirjaan tai vaikka kahteen.

Vierailija
48/110 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ostin juuri 10 euron arvoisen kirjan 2-vuotiaalle kummipojalle synttärilahjaksi. Pyysin äidiltänsä listan kirjoista, joita toivoisi ostettavan. Lista ei sisältänyt yhtä ainutta kirjaa, joka olisi maksanut alle 50 euroa, kirjoja oli listalla 6 kpl. Voi äidillä mennä kakkukahvi väärään kurkkuun, kun paketista paljastuu 10 euron arvoinen kirja. Aivan posketonta pyytää tuollaisia, vaikka olenkin hyvätuloinen ja varaa olisi ollut myös tuohon 50e kirjaan tai vaikka kahteen.

Aivan oikein teit.

Parivuotiaalle hyviä lahjoja löytyy ihan kympillä parilla eikä lapsi arvosta kymmenien eurojen kirjoja sen enempää.

Vierailija
49/110 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen katsonut parhaaksi olla osallistumatta ollenkaan yksiinkään rahastusjuhliin. 

Sinä oletki pers aukinen pihi kus ipää 😊

Vierailija
50/110 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettekö osaa laittaa "e"-kirjainta rahasumman perään? Näyttää todella typerältä joku pelkkä 10-20, 50-100 eikä edes rahaa kuvaavalta.

Luulet siis, että kirjoittaja tarkoittaa kiloja, metrejä tai tunteja?

Sitä paitsi se on €.

Vierailija
51/110 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omista rippi- ja lakkiaisjuhlista ei jäänyt yhtään muistoja siitä kuka antoi ison tai kuka pienen lahjan. Kauniit kortit ja ystävälliset sanat myös merkitsevät.

Vierailija
52/110 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan oikein teit.

Parivuotiaalle hyviä lahjoja löytyy ihan kympillä parilla eikä lapsi arvosta kymmenien eurojen kirjoja sen enempää.

Juuri näin. Jatkan vielä tuohon että äitinsä erikseen mainitsi vielä kalleimman kirjan listalta, että tuo olisi todella ihana kirja. Eivät siis itsekään ole mitään pienituloisia ja voisivat yhtä hyvin ostaa nuo kalliimmat lahjat itsekin pojalle. Tämä lahja-automaattina toimiminen alkaa olla väsyttävää, nämä ovat kyllä viimeiset syntymäpäivät mihin osallistun, jos listat ovat jatkossakin tuollaisia. En siis muuten edes ole nähnyt kummipoikaa kahden vuoden aikana ristiäisiä lukuunottamatta (äidistä tullut sosiaalisesti rajoitteinen synnytyksen jälkeen), mutta näinä lahjojen keruu -ajankohtina muutun taas olemassaolevaksi.

Vierailija
53/110 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen aina ylioppilaat onnitellut aikaisemmin pankissa, nykyään meillä paikallisessa Hhallissa olevalla listalla. Siellä on lista johon saa kirjoittaa nimensä ja toinen lista, johon tulee summa. Ylioppilas saa nimilistan ja kokonaissumman. Viitosen laitoin tuttujen lapsille ja se riittää. Juhliin en mene kun ei kiinnosta, yleinen kutsu on täälläpäin useimmilla.

Häissä en ole viitsinyt käydä vuosiin kun omat lapset on jo naimissa. Tytär ja vävy vihityttivät itsensä kahdestaan kirkossa, todistajatkin olivat seurakunnan puolesta. Molemmille toinen liitto niin halusivat noin, seurakunta oli valaissut koko kirkon kynttilöin, olivat olleet aivan otettuja kotiseurakunnan huomiosta. Poika ja miniä vihittiin kastejuhlan jälkeen heidän uuden omakotitalonsa pihassa, oli ihanat juhlat. Sattui tosi lämmin sää, ulkona oli omia ja lainattuja puutarhan pöytäryhmiä, tarjoilut haettiin sisältä joka oli viilennetty.

Meidätkin on vihitty pienesti kauniissa vanhassa pappilassa, vain lähisuvut oli läsnä.

Nykyään häät on menneet typeräksi öyhöttämiseksi, ei kiitos sellaisille.

Vierailija
54/110 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Antaako joku pienempiä lahjasummia täällä?esim 10 tai 20e? Vai silloin mieluummin kortti ja kukka?

Minuakin kiinnostaa, antaako kukaan ylppäri- tai edes rippilahjaksi 20 euroa?

Opiskelijalle (tuttava) annoin 20 euron lahjakortin kirjakauppaan, kukan ja kortin. Ostaa kuitenkin opiskelutarvikkeita. Näytti olevan kasa saman kirjakaupan lahjakortteja, joten saa lisärahaa toivomaansa laskimeen, joka olisi ollut liian kallis ostaa lahjaksi.

Naapurille vein kortin ja kukkia, mutta en jäänyt kahvillekaan, joten en ollut heille kuluksi.

Vierailija
55/110 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuisi oikealta että oikeasti puhuttaisiin siitä että lahja voi olla summalta pienempi, koska monilla ei yksinkertaisesti ole rahaa käyttää kesällä moniin juhliin 50-100 e per juhlittava lahjansaaja ja siihen lisäksi laittautuminen ja matkustaminen juhlapaikalle.

Varsinkin kun erilaisia synttäreitä yms voi olla paljonkin vuoden aikana ja lisäksi nämä rippi-, valmistujais- ja hääjuhlat

Vierailija
56/110 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin juuri lahjakysymystä, kun olen menossa kesällä häihin, mutta vain kirkkoon, en juhlatilaisuuteen. Ilmoitin näin ilmoittautuessani. Kutsussa oli kuitenkin se tilinumero. Mitä tekisitte lahjan suhteen?

Vierailija
57/110 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä vein naapurin tytölle ruusun ja kortin ja edelleen hän moikkaa yhtä iloisesti, kuin ennenkin. 😊

Tässähän ei ole mitään vikaa. Mukava muistaminen :)

Vierailija
58/110 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin juuri lahjakysymystä, kun olen menossa kesällä häihin, mutta vain kirkkoon, en juhlatilaisuuteen. Ilmoitin näin ilmoittautuessani. Kutsussa oli kuitenkin se tilinumero. Mitä tekisitte lahjan suhteen?

Ei tarvitse. Tai esimerkiksi kaunis kortti. Ihan sen mukaan mikä tuntuu hyvältä.

Vierailija
59/110 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei? Raha on ainut asia millä on merkitystä tässä maassa.

Vierailija
60/110 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mielestänne parempi antaa pieni lahja, esim 10-20 e vai jättää kokonaan antamatta ja viedä esimerkiksi vain kortti?