Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Introvertti ei koskaan voi olla sellainen henkilö, josta tuntuvat pitävän kaikki" - pitääkö paikkansa?

Vierailija
28.05.2022 |

Muutamissa palstalla pyörineissä keskusteluissa on viime päivinä pyörinyt ajatus, joka jäi mietityttämään. Palstalla pohdittiin, miksi jotkut ihmiset ovat sellaisia, joista kaikki tuntuvat pitävän. Yhteistä näille pidetyille ihmisille on ystävällisyys, hyvät sosiaaliset taidot ja mukava luonne. Jotkut kuitenkin sanoivat, että nämä kaikkien mielestä kivat henkilöt ovat järjestään ekstroverttejä: ulospäinsuuntautuneita, jotka mielellään viihtyvät ihmisten seurassa ja tutustuvat helposti muihin. Esiin nousi ajatus, että introvertti ei koskaan voi olla tällainen kaikkien rakastama henkilö. Mitä mieltä olet väitteestä, pitääkö paikkansa? Jos pitää, niin mikä siinä introverttiydessä on ongelma? Kyllähän introverttikin voi olla ystävällinen, mukava luonne ja vielä hyvillä sosiaalisilla taidoilla varustettu.

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Introvertti (ja ekstrovertti) määrittelee ihmisessä tasan yhden asian, ei mitään muuta. Ei siis myöskään sitä, onko minkä luonteinen tai mitä muut ajattelevat.

Vierailija
2/51 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä ulospäinsuuntautuneella sosiaalisella ekstrovertillä on enemmän kontakteja. Jos Essi-ekstrovertti tuntee paljon ihmisiä ja nämä ihmiset pitävät Essiä mukavana, kuuluu tuo viesti laajalle. Jos taas Iina-introvertti on mukava viiden ihmisen mielestä, niin harva tietää, kuinka mukava se Iina onkaan.

Puhdasta matikkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma arvio on, että introverttiys saatetaan tulkita väärin ja siksi introvertit eivät ole kaikkien suosiossa. Se sisäänpäinkääntynyt, vähäsanainen tai paljon omaa aikaa kaipaava voi näyttäytyä toisten silmissä vaikka ylimielisenä, vaikka ei oikeasti olisi ollenkaan sellainen. Herkästi tulkitaan väärin, jos joku ei ole suuna päänä juttelemassa muiden kanssa. 

Vierailija
4/51 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen introvertti ja väsyn liiasta ihmispaljoudesta. Tämä tekee sen, että en jaksa olla loputtomiin sosiaalistelemassa tai tutustumassa uusiin ihmisiin. Aika usein arjessa on tilanteita, joissa olen kuulokkeet korvilla tai omissa ajatuksissani, koska en jaksa jatkuvasti olla läsnä muille. Tämä tietysti tekee sen, että tuttavapiiri ei ole kovin laaja, koska en jaksa juosta lukuisissa harrastuksissa, kaikenlaisissa kissanristiäisissä jne. Työni on niin sosiaalista ja kotona on pieni lapsi, joten kaipaan pitkälti yksinoloa, jos saan valita. Vaikea tässä tilanteessa olisi kovin suosittu muiden silmissä olla, kun en jaksa olla jatkuvasti muita varten ja muiden kanssa.

Vierailija
5/51 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Introvertti (ja ekstrovertti) määrittelee ihmisessä tasan yhden asian, ei mitään muuta. Ei siis myöskään sitä, onko minkä luonteinen tai mitä muut ajattelevat.

Introvertilla voivat olla erinomaiset sosiaaliset taidot. Introvertti ei vain puske itseään esille ja ole äänessä koko aikaa. Ennemmin kuuntelee sitä, mitä muilla on sanottavaa ja analysoi sitä mielessään.

Vierailija
6/51 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma arvio on, että introverttiys saatetaan tulkita väärin ja siksi introvertit eivät ole kaikkien suosiossa. Se sisäänpäinkääntynyt, vähäsanainen tai paljon omaa aikaa kaipaava voi näyttäytyä toisten silmissä vaikka ylimielisenä, vaikka ei oikeasti olisi ollenkaan sellainen. Herkästi tulkitaan väärin, jos joku ei ole suuna päänä juttelemassa muiden kanssa. 

Jonkinlaisena sosiaalisena introverttina kärsin juuri tällaisesta. Pystyn aika hyväänkin sosiaalisuuteen, työnikin sitä vaatii, mutta ne akut, sosiaaliset akut siis kuluvat toisin kuin varmaan oikeilla sosiaalisilla ekstroverteilla. Vaikeaa säännöstellä sos. jaksamistaan, josta syystä jätän mm. rientoja/harrastuksia väliin latautuakseni, ja siitäkös saat äkkiä sen tylyn ja ylimielisen maineen, kun ihmiset on tottuneet näkemään vaan sen sosiaalisen puolesi. Ei vaan voi voittaa, koska ylikuormittuneenakaan ei varsinkaan kellään ole kivaa.

Vierailija
7/51 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Introvertti on henkilö, joka rentoutuu yksin ollessa ja kuormittuu seurassa, ja ekstrovertti taas rentoutuu seurassa ja kuormittuu yksin ollessa. Tämä ei suoraan liity sosiaalisiin taitoihin, avoimuuteen tai edes puheliaisuuteen. Minä esimerkiksi olen hyvin puhelias, mutta kuormitun sosiaalisissa tilanteissa ja oman tilan tarpeeni on suuri. Olenko ekstrovertti vai introvertti? Yleensä muut pitävät minua ekstroverttinä, mikä näkyy esimerkiksi niin, että minut usein määrätään tiimin vetäjäksi työtehtävissä. Inhoan tätä, samoin kuin sitä, että epämukavissa vuorovaikutustilanteissa, kuten ennestään tuntemattomien kesken, ekstroverteiksi miellettyjen odotetaan pitävän keskustelua ja mukavaa ilmapiiriä yllä.

Sosiaalisia taitoja on monenlaisia, eivätkä taidot riipu persoonasta. Ääripäät ovat tässäkin huonot eli kaikkea keskustelua dominoiva tyyppi on yhtä haitallinen kuin se, joka ei osallistu ollenkaan.

Vierailija
8/51 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sillä ulospäinsuuntautuneella sosiaalisella ekstrovertillä on enemmän kontakteja. Jos Essi-ekstrovertti tuntee paljon ihmisiä ja nämä ihmiset pitävät Essiä mukavana, kuuluu tuo viesti laajalle. Jos taas Iina-introvertti on mukava viiden ihmisen mielestä, niin harva tietää, kuinka mukava se Iina onkaan.

Puhdasta matikkaa.

Mieleesi ei tullut, että Iina voi kuunnella kontakteistaan enemmän ihmisiä. Kontaktien määrä riippuu ihan koulutuksesta ja työelämästä.

Vierailija
9/51 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon stressannut, miksi en ole noussut oman alani työntekijöiden keskuudessa sellaiseksi "kaikkien kaveriksi", joka tuntee jokaisen ja jonka jokainen tuntee. Alallani ne muutamat kaikkien kaverit ja kaikkien rakastamat tyypit ovat todella sosiaalisia ekstroverttejä, jotka ovat hyvin puheliaita, mukavia ja välittömiä. Mä olen mukava ja välitön (vaikka itse sanonkin), mutta en jaksa olla jatkuvasti äänessä ja monissa tilanteissa mieluummin kuuntelen kuin kerron omia mielipiteitäni. Tämä on tulkittu sellaiseksi, että minulla ei olisi mielipiteitä ja olisin jotenkin "tylsempi" tapaus kuin nämä todella sosiaaliset työntekijät.

Vierailija
10/51 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Introvertistä harvoin saa eka tapaamisella mitään irti. Ekstrovertin on helpompi tehdä hyvä ensivaikutelma. Vieraat pitävät hiljaisempaa ihmistä yleensä tylynä tms. 

Vierailija
11/51 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajat usein suosivat ekstrovertteja introverttien sijaan ilman järkevää syytä. M24

Vierailija
12/51 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä paikkaansa. Olen introvertti ja minulla on todella hyvät sosiaaliset taidot. Jos joskus työyhteisössä mainitsen introversiostani, se lähinnä herättää hilpeyttä, koska kukaan ei osaa kuvitella minun olevan intro.

Vierailija
13/51 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantajat usein suosivat ekstrovertteja introverttien sijaan ilman järkevää syytä. M24

Emme suosi. Suosimme ihmisiä, jotka ovat sopivia tehtäviinsä. Omalla alallani se tarkoittaa sitä, että pitää olla sosiaalinen, muut huomioiva, aktiivinen, positiivinen, eikä ole ongelmaa esimerkiksi hoitaa asioita puhelimella.

t. introvertti esihenkilö ja rekrytoija

Vierailija
14/51 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tytär on sellainen kaikkien kaveri, tosin niin, että hän ei itse hakeudu muiden seuraan vaan muut hänen seuraan. Ja on sellinen tyyppi, johon luotetaan.

Mutta toisaalta tyttö väsyy ihmiskontakteista ja vaatii toipumisaikaa itsekseen. On siis sosiaalinen introvertti.

Vierailija
15/51 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Introvertistä harvoin saa eka tapaamisella mitään irti. Ekstrovertin on helpompi tehdä hyvä ensivaikutelma. Vieraat pitävät hiljaisempaa ihmistä yleensä tylynä tms. 

Ei pidä ollenkaan paikkaansa. Introvertti voi olla sosiaalisesti lahjakas, hauska, puhelias, aktiivinen. Hän vain tarvitsee työn vastapainoksi aikaa toipua kontakteista.

Vierailija
16/51 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhdasta matikkaa.

Mutta jos ajatellaan introvertin ja ekstrovertin kaikkia kohtaamia ihmisiä ja sitä, kuinka moni prosentuaalisesti pitää introvertista ja ekstrovertista, kumpi tahansa näistä voidaan kokea miellyttävämpää muista piirteistä riippuen.

Puhdasta matikkaa.

Vierailija
17/51 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Introvertilla voivat olla erinomaiset sosiaaliset taidot. Introvertti ei vain puske itseään esille ja ole äänessä koko aikaa. Ennemmin kuuntelee sitä, mitä muilla on sanottavaa ja analysoi sitä mielessään.

Introvertti voi olla hyvinkin puhelias niissä omissa piireissään ja puskee näkemyksiään siinä missä muutkin. Hän vain tarvitsee latautumisaikaa enemmän.

Vierailija
18/51 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekstrovertti voi kyllä epäonnistua projektin johtamisessa siinä missä introverttikin. Introvertilla ovat usein selkeät linjaukset ajankäytölle ja sille, että saadaan konkreettista tulosta aikaan.

Toki voi vaikuttaa tylyltä kun jaetaan tehtäviä itse kullekin. Introvertti jakaa ne omien toisista ihmisistä tekemiensä arvioiden mukaan. Sen lisäksi introvertti on ryhmänjohtajana helpompi saada kiinni, koska hän ei käytä aikaa turhuuksiin. Tietenkin introvertin vapaa-aikaa pitää kunnioittaa kuten muidenkin ihmisten vapaa-aikaa.

Vierailija
19/51 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se näin taitaa olla. Usein ekstrovertit ei pidä introista, he kokevat olan tilan tarpeen ja hiljaisuuden jotenkin epämiellyttävintä piirteitä. Jotkut kokee että heidän pitää vetää perässään tuppisuista intron, toiset ajattelee että introvertti on ylimielinen ja ajattelee muista pahaa.

Mutta miksi sitten kaikkien täytyisi pitää itsestä, ei minusta ainakaan tarvi. Riittää että esim töissä on sellainen että muut kokee että yhteistyö onnistuu, ihan sama pitääkö ne minusta persoonana vai ei.

Vierailija
20/51 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä ollenkaan paikkaansa. Introvertti voi olla sosiaalisesti lahjakas, hauska, puhelias, aktiivinen. Hän vain tarvitsee työn vastapainoksi aikaa toipua kontakteista.

Taitaa mennä enemmän ambivertti-osastolle nämä. Jos on vahvasti introvertti-päässä intro-ekstro-janaa, ei ole tuollainen kuin korkeintaan perheen ja läheisten seurassa.