Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko karismaa opetella?

Vierailija
28.05.2022 |

Olen nelikymppinen akateeminen nainen, ja tuntuu että työelämässä pärjäisi paljon paremmin, jos olisi paljon karismaa. Ammattitaitoni on ihan hyvä, vastaava kuin saman alan kollegoillani. Mutta se ei taida tänä päivänä riittää. Joten: voiko karismaa opetella?

Kommentit (281)

Vierailija
121/281 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. Maustetytöt ovat karismaattisia huonolla ryhdillä, hymyttömällä olemuksella, tökeröillä sosiaalisilla taidoilla ja epäselvällä puheella.

Mikä on heidän karismansa salaisuus? Eivät niin itsevarmoiltakaan vaikuta.

Aitous ja rohkeus kulkea omaa polkua. Eivät kumartele ketään

Vierailija
122/281 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni tässä ollaan oikeilla jäljillä. Karisma koostuu eri osa-alueista, joita voi tietoisesti kehittää. Ulkoinen karisma syntyy hyvästä ryhdistä, kehonhallinnasta, vapaasti resonoivasta äänestä sekä huolitellusta olemuksesta. Näitä voi kehittää esimerkiksi tanssin, laulun ja kamppailulajien avulla.

Sisäinen karisma on ennen kaikkea muiden huomioon ottamista. Katso silmiin, kutsu ihmisiä nimellä, pysähdy kuuntelemaan ja aktiivisesti pyri tekemään muiden päivästä hieman parempi. Nämä eivät edellytä feikkiyttä tai vuorosanoja. Nämä eivät varsinaisesti vaadi harjoittelua vaan säännöllinen tekeminen riittää. Pohjalla toki tulee olla vilpitön halu auttaa muita. Jos halua ei ole, tämän voi koittaa nähdä myös investointina sosiaalisen pääoman pankkitilille, mutta silloin on riskinä teennäisyys.

Tämän lisäksi on myös hyvä olla maadoittunut ja tasapainoinen sielu. Kulkeeko hengitys ja ajatukset vapaasti? Onko keho ja mieli lukossa ja kireänä? Onko tunteille tilaa? Oletko sinut itsesi kanssa? Näistä asioista syntyy autenttisuus ja vilpittömyys. Laulajilla tämä näkyy lavalla hehkumisena, johtajilla määrätietoisuutena ja luotettavuutena. Jooga, meditaatio ja terapia toimivat näiden alueiden kehittämisessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/281 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paitsioviiva kirjoitti:

Mielestäni tässä ollaan oikeilla jäljillä. Karisma koostuu eri osa-alueista, joita voi tietoisesti kehittää. Ulkoinen karisma syntyy hyvästä ryhdistä, kehonhallinnasta, vapaasti resonoivasta äänestä sekä huolitellusta olemuksesta. Näitä voi kehittää esimerkiksi tanssin, laulun ja kamppailulajien avulla.

Sisäinen karisma on ennen kaikkea muiden huomioon ottamista. Katso silmiin, kutsu ihmisiä nimellä, pysähdy kuuntelemaan ja aktiivisesti pyri tekemään muiden päivästä hieman parempi. Nämä eivät edellytä feikkiyttä tai vuorosanoja. Nämä eivät varsinaisesti vaadi harjoittelua vaan säännöllinen tekeminen riittää. Pohjalla toki tulee olla vilpitön halu auttaa muita. Jos halua ei ole, tämän voi koittaa nähdä myös investointina sosiaalisen pääoman pankkitilille, mutta silloin on riskinä teennäisyys.

Tämän lisäksi on myös hyvä olla maadoittunut ja tasapainoinen sielu. Kulkeeko hengitys ja ajatukset vapaasti? Onko keho ja mieli lukossa ja kireänä? Onko tunteille tilaa? Oletko sinut itsesi kanssa? Näistä asioista syntyy autenttisuus ja vilpittömyys. Laulajilla tämä näkyy lavalla hehkumisena, johtajilla määrätietoisuutena ja luotettavuutena. Jooga, meditaatio ja terapia toimivat näiden alueiden kehittämisessä.

Selitä sinä arvoitus, miksi Maustetytöt ovat karismaattisia? Eivät he sovi tähän listaan ollenkaan

Vierailija
124/281 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidätkö heitä karismaattisina? Mikä heissä vetoaa sinuun?

Itse näen heissä seuraavia asioita, jotka tekevät heistä mielestäni karismaattisia: Symmetriset kasvot, vapautunut itseilmaisu ja kyky kirjoittaa (kohderyhmälle) samaistuttavia tekstejä. Kaikki kohdat aikaisemmasta listasta eivät luonnollisesti täyty, mutta se ei ole karismaattisuuden edellytys. Epätäydellisyys voi toimia osana karismaa, varsinkin jos haluaa olla lähestyttävä.

Vierailija
125/281 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paitsioviiva kirjoitti:

Pidätkö heitä karismaattisina? Mikä heissä vetoaa sinuun?

Itse näen heissä seuraavia asioita, jotka tekevät heistä mielestäni karismaattisia: Symmetriset kasvot, vapautunut itseilmaisu ja kyky kirjoittaa (kohderyhmälle) samaistuttavia tekstejä. Kaikki kohdat aikaisemmasta listasta eivät luonnollisesti täyty, mutta se ei ole karismaattisuuden edellytys. Epätäydellisyys voi toimia osana karismaa, varsinkin jos haluaa olla lähestyttävä.

Kyllä pidän ja olen heidät myös livenä tavannut. En tiedä mistä karismansa tulee, muuten en kysyisi. Sen tiedän, ettei liittynyt ainakaan teksteihinsä mitenkään. Symmetriset kasvot kuulostaa hieman erikoiselta olettamukselta karisman lähteeksi, pätee aika harvaan tietämääni karismaattiseen henkilöön.

Vierailija
126/281 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidätkö heidän lauluäänestään? Ovatko he mielestäsi autenttisia ja sinut itsensä kanssa vai feikkaavatko he? Onko heillä hyvä huumorintaju? Ovatko he määrätietoisia? Onko heillä seksuaalista energiaa? Nämä voivat olla osa-alueita, joihin heidän karismansa sinun silmissäsi perustuu. Ajatusleikin voi kääntää myös niin, että mitä heiltä voisi ottaa pois (esim. lauluääni) niin, että he olisivat vielä mielestäsi karismaattisia.

Symmetriset kasvot eivät luonnollisesti ole tae karismasta ja itsekin tunnen lukuisia ihmisiä, jotka ulkoisesti ovat karismaattisia, mutta sisältä täysiä lieroja. Listasin edellisessä asioita, jotka minun silmissäni lisäävät heidän karismaansa, mutta ymmärrän, että olemme kaikki virittyneet huomaamaan eri asioita.

Esimerkiksi sinua heidän tekstinsä eivät ole koskettaneet samalla lailla kuin minua.

Karisma on varmasti hyvin subjektiivinen kokemus ja riippuu paljolti omasta arvo- ja kokemusmaailmasta.

Yksi mahdollisuus on myös plasebokarisma. Tutkimusten mukaan ihmiset (myös viinikriitikot) pitävät sokkona maistamiaan viinejä paremman makuisina, jos heille väitetään viinin olevan kalliimpaa kuin verrokit. Ehkä tämä pätee myös julkisuuden henkilöihin? Ehkä heidän karismansa perustuu siihen, että he ovat julkisuuden valokeilassa ja muut ihailevat heitä. En itse tosin usko että tämä riittää yksistään.

Vierailija
127/281 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Mitsubishi Carisma on aivan opeteltavissa oleva auto!

Vierailija
128/281 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähäeleinen, melkein sisäänpäin kääntynyt voi olla hyvin karismaattinen. Esiintyjistä ovat esimerkkejä Nick Cave, edesmenneet Johnny Cash ja Leonard Cohen. Eivät ole showmiehiä ja tanssijoita Jaggerin tapaan, mutta naulitsevat yleisön.

Vierailija
129/281 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa googlettaa Heikki Hietanen, jääkiekkoliitossa jotain virkaa pitävä. Katso sitä kuvaa pitkään ja totea, että sinulla on oikeasti karismaa.

Sama ohje toimii useamman muunkin jääkiekkoihmisen kohdalla.

Vierailija
130/281 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähäeleinen, melkein sisäänpäin kääntynyt voi olla hyvin karismaattinen. Esiintyjistä ovat esimerkkejä Nick Cave, edesmenneet Johnny Cash ja Leonard Cohen. Eivät ole showmiehiä ja tanssijoita Jaggerin tapaan, mutta naulitsevat yleisön.

Kumihuuli jaggerilla ei koskaan ole karismaa ollutkaan, paskoja biisejä tuupannut yli 60 vuotta ihmisten harmiksi.

Vierailija
131/281 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskinpa voi juurikaan opiskella tai harjoitella. Itsevarmuus ja yleinen esiintymisen harjoittelu voi tapauksessasi auttaa, mutta karisma on jotain syvempää.

Ymmärrän, että se on jotain syvempää kuin mikään päälleliimattu tai teennäisesti opeteltu. Mutta miksi sitä on joillain niin paljon? Miten he sen oikein tekevät? Ap

Se tulee pitkälti läsnäolosta ja siitä että on sinut itsensä kanssa ja tietää mitä on tekemässä. Näitä kaikkia kolmea voi opetella: teatteriharrastus, terapia ja ammattitaito.

Vierailija
132/281 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Karisma on synnynnäinen asia.

Vierailija
133/281 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. Maustetytöt ovat karismaattisia huonolla ryhdillä, hymyttömällä olemuksella, tökeröillä sosiaalisilla taidoilla ja epäselvällä puheella.

Mikä on heidän karismansa salaisuus? Eivät niin itsevarmoiltakaan vaikuta.

Aitous ja rohkeus kulkea omaa polkua. Eivät kumartele ketään

Tässä kommentissa on iso pointti sille, miksi Suomessa on niin vähän karismaattisia ihmisiä. Heikommat luuserit ilman karismaa alkavat kiusaamaan ihmistä, joka huokuu itsetietoisuutta.

Sen takia kannattaakin tässä junttilassa olla mahdollisimman vähän muiden ihmisten kanssa.

Vierailija
134/281 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karismaattisia:

Elvis.

Marilyn Monroe.

John F. Kennedy.

Marlon Brando.

Al Pacino.

Tauno Palo.

Mannerheim.

Vierailija
135/281 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ehdotan, että jos sinulla ei nyt ole karismaa. Niin voi opetella meditoimaan, kiittämään joka päivä pienistäkin asioista, antamalla anteeksi niille, joille olet vihainen ym. Olen huomannut tämän jälkeen itse, että monet kiinnittivät minuun huomiota enemmän. Kaupassa ihmiset hymyilevät ja jostain kumman syystä ihmiset alkavat kysymään minulta neuvoja, kysyvät kaupoissa, että hei, voinko auttaa sinua ym. Hyviä asioita alkaa tapahtumaan, kun hiljennät itsesi joka aamu ja ilta. Kirjoita päiväkirjaa niistä asioista, mistä olet kiitollinen, esim. minulla on asunto, työpaikka, voin maksaa laskuni, minulla on vettä ja ruokaa ym. Nämä toki ovat itsestään selviä meille lähes jokaiselle, mutta jos näistä ei osaa kiittää, niitä ei ehkä joku päivä ole? Kiitollisuus elämää kohtaan, lisää myös sinun hyvinvointiasi, ja ennen pitkään huomaat, että kappas vain, minua ei huomattu aikaisemmin, mutta jostain kumman syystä ihmiset alkavat kiinnittää sinuun enemmän huomiota. Kokeile ap, ei sillä ole välttämättä mitään tekemistä aina karisman kanssa. 

Vierailija
136/281 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi.

Se on sama asia kuin kusipäisyyden kanssa. Tulee syntymälahjana, jos on tullakseen.

Vierailija
137/281 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Runsas alkoholin ja tupakankäyttö lienee helpointa ainakin miehille. Ainakin tuo matalan karismaattisen johtaja-uros äänen.

Vierailija
138/281 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voi. Karisma on olemukseltaan lämpöä, läsnäoloa, itsevarmuutta. Nämä on opittavissa olevia asioita. Vinkki teatteriharrastuksesta oli ihan hyvä. Käytännön keinoja on esim. äänenkäytön harjoittelu, mutta paljon muutakin asiaan liittyy. Kun etsit netistä, tietoa kyllä löytyy, mutta mammapalsta ei ole siihen paras.

Karismaa on tapana mystifioida ja väittää että sitä joko on tai ei ole, eikä asialle voi tehdä mitään. Se ei pidä paikkaansa. 

Karismaa ei sinänsä voi opetella, kun se ei ole mikään yksittäinen taito, vaan eräänlainen persoonan mittari. Omaa persoonaa muuttamalla karisman vaikutelmaa voi joko parantaa tai huonontaa. Teatteriharrastus ei lisää karismaa siksi, että henkilö osaa käyttää ääntä ja eleitä paremmin, vaan siksi, että hänestä tulee niiden kehittymisen myötä itsevarmempi. 

Vierailija
139/281 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oikeastaan. Se tulee perusluonteesta.

Vierailija
140/281 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni karismaan kuuluu tietynlainen luonnonlapsimaisuus. Osaa heittäytyä, pitää hauskaa, hauskuuttaa ja olla oma itsensä. Myös positiivisuus, äly ja hyvät keskustelunlahjat lisäävät karismaa. Minua on kutsuttu karismaattiseksi naiseksi. Olen melko itsevarma omissa nahoissani ja tykkään jutella melkeinpä kaikkien kanssa. Joidenkin mielestä olen ihanan avoin, kun toisten mielestä heitän välillä sopimattomia juttuja. Olen myös aika heittäytyjä. Otan helposti ohjat haltuuni ryhmässä, jos vaikuttaa siltä etteivät muut saa mitään päätöksiä aikaiseksi. Tykkään keskustella asioista laidasta laitaan, koska olen hankkinut laajan yleistietopohjan. Minusta noita asioita voi opetella, vaikkakaan luontaista karismaa ei voi väkisin synnyttää.