Voiko orvokintaimenen istuttaa pihan kukkapenkkiin vai lähteekö se siitä leviämään liikaa??
Leviääkö hurjasti jos laittaa kukkapenkkiin orvokin? Ja jos laittaa kukkapenkkiin muita kukkien siemeniä niin syökö linnut ne?
Kommentit (4)
Riippuu ihan orvokista. Minulla on tuoksuorvokkia ja olen vain iloinen siitä, että se leviää.
Tavallinen kaupan kesäorvokki ei yleensä selviä talvesta, siementaimia voi näkyä seuraavana kesänä.
Meille tuli mieluinen rikkaruoho orvokista. Pihassa oli jo luonnostaan näitä villimpiä keto-pelto-mikälie -orvokkeja, joten kesäkukkia ostaessa ounastelin että leviäisi. Helppo se on hävittää jos siitä eroon haluaa, sen kun nyppii pois sorakolta ja jyrää ruohonleikkurilla nurmelle karanneet yksilöt, mutta itse en raatsi. Kukkii urheesti usein vielä joulun allakin jos on lauhempia kelejä riittänyt alkutalven, ja avaa kukkansa ensimmäisenä kunhan taimet paljastuvat keväällä lumen alta.
Taimenet istutetaan yleensä veteen. Kukkapenkkiin ilmeisesti orvokintaimia istutat. Sarviorvokki on se monivuotinen, joka voi levitä, mutta kuihtuneet kukat nyppimällä senkin voi välttää.
Ei leviä. Ensi vuonna tosin saatat saada muutaman yllätysorvokin, jos käy hyvä tuuri. Linnut saattavat syödä siemenet tai jättää syömättä. Yleensä siemenet peitetään.