***ELOISAT loppuviikkoon (pe-su)***
Kommentit (34)
Perjantai ja 13. päivä.
Päivä alkoi hienosti kun Tommi otti ja oksensi kaiken aamumaitonsa äitin syliin ihan yht' äkkiä. Olin juuri vaihtamassa rintaa ja poika oli mun reisien päällä köllöttelemässä. Nostin pojan pystyyn laskeakseni toiselle rinnalle ja sitten sitä tavaraa alkoi tulla... ... pääsi poju sitten aikaiseen aamukylpyyn ja äiti suihkuun. Onneksi nojatuoli ja matto säästyivät kuin ihmeen kaupalla suuremmilta vaurioilta. (nimimerkki: meidän vauva ei juuri puklaile - paitsi nyt kahtena peräkkäisenä aamuna vatsa tyhjäksi äidin päälle).
Opemamma: Kiitos tapaamisinfosta!
Meillä poika söi laitoksella ja reilun ekan kuukauden hyvällä halulla lypsettyä maitoa myös tuttipullosta. Sitten tuli parin viikon tauko kun ei tarjottu pulloa ja enää se ei sitten kelpaa - ei sitten millään. On kokeiltu erimalliset tutit ja kaikki mahdolliset vippaskonstit, mutta hirveä huuto vaan tulee. Onneksi ehdin käydä rauhassa yksikseni ostoksilla pari kertaa ennen tätä pullolakkoa. Nyt voin ainoastaan lähteä käymään esim. läheisessä Prismassa jos olen antanut pojalle rintaa juuri ennen lähtöä. 3 kk iästä eteenpäin voi kuulemma alkaa käyttää jo nokkamukia, joten pitäisi varmaan hankkia sellainen, jos jos jos jos vaikka kelpaisi tuttipullon sijaan. Osaako joku vinkata mikä on hyvä nokkamuki? Niihin osaan saa kuulemma niitä nokkia vaihdettua mm. sellaiseksi pehmeäksi. Osaakohan tällainen pieni käyttää sitä venttiiliä?
Nyt alkaa kuulua ähinää makkarista - adjö!
meillä meni yö taas hyvin heräsi puol 3 söi ja heräsi puol 6 kun oli käsi päässy livahtaa kapalosta. annoin tissii 6 aikaan ja nukahti hetkeks meiän sänkyyn. muuten en ookkaan tissii antanu.
me mennään tänään vyöhyketerapiaa kokeilee,jonkin verran masusta ottaa kait?! tai sitte saa liian vähän ruokaa :D
mä oon niin sekasin noitten neuvoloitten ohjeista! tuo syö 70-100ml nytte (oon seurannu ja pitäny kirjaa) ja 2h pitäs pitää väliä,mutta tutti käy siihen malliin ja ei meinaa nukahtaa vaikka onkin väsy..ottaakohan sitten masusta?! oon nytte pitäny sen 2h vähintään taukoa mutta kun aamullakin vetäs 100ml helposti joutu vaihtaa tyhjän pullon tuttiin. samoin aamulla laitoin 80ml niin tuntuu että loppuu kesken,ainakun loppuu röyhtäytän niin tuo parkasee/marisee..liekkö ne sitten masuvaivoja?! kauheen vaikeeta kun ei tiiä!! nyt nukahti ku kapaloin,omaan sänkyyn ei alkanu,tuli huuto ja sitte mun viekkuunkaan ei alkanu ennen kun kapaloin. ehkä toi on niin vilkas vauva ettei malta ellei kapalo rauhota :)
onko kukaan tilanu amautista mitään? tilasin 2.10 kapalon ja ei oo vieläkään tullu ja maksoin sen jo,ei vastaa mailiin eikä tekstariinkaan :S alkaa mietityttää onko vetässy manit ohi :S :O siellä sivuilla on että toimitus 1-5 päivää ja täs on enempi menny!
ei kait nyt muuta..
k.h.p ja möhnänen 5vkoa +2pvää
Huoh, kohta pitää lähteä työasioissa kylälle. Mielenkiintoista kokoustaa vauvan kanssa. Katsotaan miten käy :) Pitäkää peukkuja.
Iltapäivällä lähden myös ostamaan ristiäisvaatteet itselleni ja esikoiselle. ahdistaa jo etukäteen.
Meilläkään ei anneta pulloa tytölle, en kyllä ole edes yrittänyt. Ei nuo isommatkaan ole saaneet pulloa (paitsi esikoinen vesipulloa, kun silloin piti antaa vettä kesällä vauvoille). Ja kuten jo joku päivä totesinkin, meillä ei edes ole pulloja, kaikki vanhat on annettu pois. Tai yksi taitaa olla lasten leikeissä. Mulla on päivät niin työntäyteisiä, että en edes ehtisi mihinkään yksin, hyvä kun ehdin syömään nykyään ;) Meillä mieskään ei ole kovin innokas jäämään yksin vauvan kanssa pidemmäksi aikaa.
Peevelille: mukavaa, että yö meni paremmin.
KHP:lle vielä siitä syöttömäärästä. Eikös teillä vauva kasvakin aika nopeasti? Eli kyllähän se silloin tarvitsee enemmän ruokaakin. Luulisin. Ja inhottavaa olisi kyllä pitää vauvaa nälässäkään. Toivottavasti masuvaivat pian helpottavat.
Lillefilkö se kummasteli pikalääkärikäyntiä. Meillä oli sama juttu. Sisään-nakuksi-ulos varmaan alle vartissa. Kysy nyt siinä sitten jotain.
PULAUTTELUSTA: Tämä píkkuriiviö pulauttelee mun mielestä ihan älyttömästi. Nyt olen alkanut tosi tarkkaan röyhtäyttämäänkin, mutta ei tunnu auttavan. Joskus saattaa tulla puklu / oksennus jopa 1-3 tuntia syömisen jälkeen ja sitä voi tulla ihan kunnolla. Tämä on vaan lisääntynyt kun syöttökerrat ovat harventuneet ja tyttö syö enemmän kerrallaan. Ennen kun söi tiheään ja vähän niin ei pulautellut paljoa, mutta nyt viikon verran kun on syönyt harvemmin ja enemmän niin pulauttelu on ihan kamalaa. Voiko olla jotain takaisinvirtausta?
Jamssa + tyttö 8vk
mitä jos kokeilisit vauvalle laittaa reilusti maitoa pulloon, vaikkapa 140ml syötät ähkyksi, röyhtäytät ja tarjoat tirat vielä päälle :) ei se ota jos ei annakaan, kokeilla aina voi! Kokeilin kakkoselle tosin tissistämutta muuten samaan tapaan, tarjoilin niin paljon, ettei lapsi enää huolinut yhtään enempää ja kas, syöttövälit pitenivät kummasti!
Eria
Täällä uskomaton yö takana vauva nukkui kymmenestä puoli yhdeksään aamulla!! On kyllä koko ajan ollut hyvä nukkumaan yöt eli menee siinä kymmenen yhentoista aikaan nukkumaan ja herää syömään kuuden aikaan ja nukkuu vielä yheksään kymmeneen, mutta esikoinen oli meillä ihan samanlainen nukkuja =)! Täytyy myöntää että meillä on saatu nukkua molempien vauva ajat loistavasti.
Viimeviikolla käytiin neuvolassa ja pikkunen on kasvannut kauheesti painaa tällä hetkellä rapiat 6,8 kg ja on 60cm ( meijän pikkanen on siis muutaman viikon päälle kaks kuukautta).
Pia: Laitoinkin tonne yhteen pinoon jo viestii, mutta laitoin sen niin myöhään. Eli jos vauvan simmun rähmiminen ei lopu tippa kuuriin niin kannattaa varovasti sormella päivittäin painella siittä kyynelkanavan kohdalta. Meijän esikoisen kyynelkanava aukesi tällä konstilla, kylläkin vasta viidenkuukauden iässä ja kolmen tippa kuurin jälkeen!
Piti vielä jotain kommentoida, mutta jotenkin tää muisti pätkii pahasti..............=)
olipas kirpakka syysaamu tänään. Mittari oli +0.1 lukemissa aamusella.
Me olimme aamupäivän kolmen pienimmän kanssa mll:n perhekerhossa. Pikku-ukko veteli hirsiä kerhon pihalla rattaissa sen kaksituntisen kun olimme siellä. Kerhossa levottiin taikataikinaa, jota juuri paistetaan kotona uunissa.
Opemamma: minä olen myös sidottu kiinni vauvaan maitoineni, mutta olen siihen niin tottunut tässä vuosien varrella. Nyt seurakunta järjestää äideille rentoutumisviikonlopun Sauvossa. Ensin sanottiin että ilman lapsia ja ilman vauvoja. Eihän sellainen mitenkään käy että ilman vauvaa. Onneksi yksi äiti puhui niiden äitien puolesta joilla on vauva. Oli sanonut jossain kokouksessa että suurperheen äideille on ihan sama jos vauva on mukana sillä sekin on jo rentoutumista että on täyshoidossa vauvan kanssa eikä ole kotihommia hoidettavana. jopas tuli sekavaa selostusta... mutta tämä mamma suuntaa pojun kanssa sinne viikonlopun viettoon vaikka tuntuukin haikealta jättää muu perhe kotiin. Ajattelen kuitenkin sen niin että olen oikeutettu siihen kun olen kymmenen vuotta ollut kotiäitinä ja hoitanut kotia ja lapsia pääosin yksin kun mies tekee yksityisyrittäjänä pitkää päivää...enkä juuri ole missään yksin ollut.
k.h.p. minäkin olen sitä mieltä että anna vauvalle niin paljon maitoa kun hän vain haluaa ja röyhtäytät sitten. Hän kasvaa kovaa vauhtia niin tarvitsee myös paljon maitoa.
puuhikselle ja perheelle tsemppiä pitkään automatkaan.
meillä kuukauden päästä kuuden tunnin lentomatka edessä, saa nähdä kuinka vauvan kanssa lentäminen sujuu... emme ole ennen lentäneet kun lapsi on ollut vauva.
koululaiset tulivat hetki sitten koulusta ja kertoilivat päivän tapahtumat joten kuunnellessani heitä unohdin mitä vielä piti kommentoida...
mukavaa loppuviikkoa kaikille
myry ja Eetu
Se on muuten ihan totta että tuntee olevansa " vapaalla" jos muut lapset on jossain ja ite on vauvan kanssa kahdestaan. Hassua mutta totta :)
Peeveli ja Toivo 6½kk + 3 muuta ipanaa
Samaa mieltä minäkin muiden kanssa, että anna vain ruokaa tytölle niin paljon kun syö. Meillä saman kokoiset vauvat suurinpiirtein ja tämäkin syö joskus reilusti yli 100ml, esim. 140ml. Toisinaan syödään vain 40-70ml kun ollaan " tissuttelupäällä" . :o) Neuvolan ohjeita en ainakaan itse noudata kirjaimellisesti, nehän ovat yleisiä suosituksia.
Villa ja poju 1kk ja pari päivää
Khp: meidän tyttö on syönyt kuukauden ikäisestä lähtien yhteensä 650 -700 ml vuorokaudessa ja suurin piirtein sama tahti jatkuu edelleen sillä erotuksella että määrästä on nyt enemmän korviketta. Kerrallaan 70 ¿ 120 ml ja illalla saattoi/saattaa tankata juuri niin että siinä on yksi tunnin väli 17 ¿ 18 aikoihin. Muuten on näköjään pitänyt 2 ¿ 4 h väliä. Olen kirjannut tytön kaikki syömiset synnäriltä asti. Kiva seurata miten syönti kehittyy.
Erian vinkkiä kannattaa kokeilla, itsekin olen tehnyt juuri noin eikä vuorokautiset ruokamäärät ole kasvaneet ollenkaan.
Pate: kiva kuulla että pienen peppu on jo parempi, kuulosti silloin vaan niin pahalta että harmitti todella puolestanne. Hankalaa varmasti tuo ruokavalio, mutta lienee huojentavaa että vihdoin asiassa joku tolkku.
Pantoufle: meillä aivan vastaava rytmi kuin teillä : )
Tapaamisesta: olisi tosi kiva tavata teidät kaikki, mutta ehkä joku toinen kerta pääsisimme mukaan. Nyt se ei valitettavasti onnistu. Ainakin Pumpuli ja Opemamma ovat tapaamisen eteen tehneet kovasti työtä, mutta onhan teitä kivankokoinen porukka jo nytkin kasassa.
Neuvolalääkäri: kummastuneena luen että olette käyneet neuvolalääkärillä jo vauvoja näyttämässä. Meillä täällä päijät-hämeessä on synnäritarkastuksen jälkeen vasta 4 kk lääkäritarkastus vauvalle.
Nauratti tuo Opemamman kolmosen Katto-kassis leikit, vaikka ei varmaan siinä tilanteessa paljon naurattanut¿ Voin nähdä mielessäni sen hypyn niihin verhoihin, viuh vaan.
K.h.p ja Peevelille jaksamisia kipeiden masujen kanssa. Toivottavasti vyöhyketerapia auttaa Kh.p:n vauvaa, kerrothan mitä vauvasi tykkäsi siitä. Peevelin vauvalla taisi jo helpottaa : )
Lillefi: mekin annoimme rotavirusrokotteen reilu viikko sitten ja alkuun ei tullut mitään oireita. Muutaman päivän päästä tyttö alkoi olla kiukkuisempi (normaalisti ei siis kiukuttele juuri ollenkaan). Ohjeessa oli että seitsemäntenä päivänä rokotteen jälkeen sitä virusta on kakassa paljon joten täytyy olla huolellinen käsienpesujen kanssa ( neuvolan täti kyllä sanoi että ihan normaali käsien pesu riittää kakkavaipan vaihdon jälkeen). Kun tuo 7 päivää on nyt mennyt ja pimu päräyttänyt parit megakakat, tuntuu että olemme saaneet oman päivänpaisteemme takaisin.
Karstasta vielä että näyttää olevan aika tehokasta ainetta tuo apteekin Kelual, toimii ainakin meillä.
Hauskaa viikonlopun alkua kaikille !
t. Hanhikki kera tyllerön
juttelin kaverini kanssa ja se oli sitä mieltä että vauvaa ei saa täyteen syöttää?! että pitäs nii ku antaa tyyliin vähemmän ja viihdyttää ja et söis tiheemmin ja vähän ku ettei tulis masu vaivoja,mut mustakaan siin ei oo järkee et pidän nälässä..musta lapsen pitää syödä masu täyteen että jaksaa,korvikehan sulaa hitaammib että ehkä jotain perää on mutta mistä sitäkään tietää mikä on nälkää ja mikä masuvaivaa.oon nytte pitäny kirjaa ja tuo syö vähintään 70ml/syönti eli laskin että ehkä syö päivässä n.500ml jos on se 2h taukoa. ja tuo syö illalla 90ml 20.00 ja seuraavan kerran 2-4 aikoihin ja juo sillon 100ml helposti.
pää on kyllä ihan sekasin...:(
tän päivän saldo on tällänen: 2.30 100ml
6.00 tissii ni en tiiä paljon sai
7.45 n.70ml
10.10 n.70ml
11.50 n.25ml
14.40 90ml
sit lisäks aattelin antaa kuuden aikaa sen 80ml ja yötankkaus 90ml että ei musta nyt niin kauheesti ja eilinen meni samoilla kaavoilla suunnilleen.. ja tuntuu että osilla syöttö kerroilla ois menny ehkä lisääkin,on meinaa imassu pullon tyhjäx..
Tein ihanan kahden tunnin kävelylenkin ja sitten tossa oman talon edessä ajoin vaunut koiran kakkaan. Kyllä ketutti!! Oli siinä naapureilla ihmettelemistä, kun hinkkasin vaununpyöriä pitkin nurmikkoa, kaivelin pyöränuria kepillä ja lopuksi vielä viimeistelin lopputuloksen nenäliinalla. Joudun nimittäin tuomaan vaunut kotimme eteiseen, sillä talossamme ei ole vaunujen säilytystilaa.
HANHIKKI: vai että rota-rokete vaivat voivat ilmetä vasta parin päivän jälkeen. Hyvä tietää, niin en sitten ihmettele mikä vaivaa.
Olen syöttänyt vauvaa koko ajan niin kauan kuin hän vaan jaksaa syödä. En ole pitänyt mitään tarkkaa lukua syöntiväleistä. Tästä johtuen vauva tankkaa iltaisin ja aamuisin erittäin kauan (2-3 h) välillä päästetään ilmaa pois ja seurustellaan ja taas syödään. Ilmeisesti tämän vuoksi hän myös nukkuu pitkät yö- ja päiväunet. Jos lapsi syö pelkästään rintaa, niin mistä tietää kuinka paljon maitoa hän päivässä syö?
Meidän tytöllä on jo ensimmäiset nimipäivät ensi maanantaina. Posti toi jo lahjapaketin kummitädiltä. Äiti avasi sen jo etukäteen (utelias kun on). Paketissa oli kahdet pikkuruiset sukat.
Terveisiä taas!
Lillefi + Stella
Tuossa vielä lueskelin tuota sinun ammun viestiä ja pongasin yhden jutun. Jos vauva röyhtäytyksen jälkeen narisee/itkee, niin meillä ainakin se on Nälkää.
Vauvaa EI oikeastaan VOI ylisyöttää, ylimääräiset kyllä tulee pukluna ulos. Enkä kyllä usko, että kunnon ruoka-annoksista tulisi massuvaivoja, kyllä ne varmaan jostain muusta tulee, no tiedä sitten. Mutta jospa sillä teidän vauvelilla on vain ihan pelkästään nälkä, eikä sitten kuitenkaan masuvaivoja...eihän sitä koskaan tiedä. Suosittelen edelleen kokeiltavaksi, vaikka vaan kerran tai kaksi piripintaan syöttämistä :)
Meillä ainakin tuo Jaska jos jää nälkäiseksi, niin imee tuttia niin, että kuuluu talon toiselle puolen asti, eikä tosiaankaan rauhoitu nukkumaan, vaan ketturoi, kunnes evästä annetaan tarpeeksi. Jossain vaiheessa Jaakko söi iltaisin vain 1 h välilöillä, mutta nukkuikin sitten paremmin alkuyön, kuin että olisi nälässä pitänyt. Sitäkin jouduimme kokeilemaan, kun Jaakolla oli alussa nesterajoitus (keskosen keuhkosairauden takia), eikä lapsirukalle saanut antaa maitoa niin paljon, kuin toinen olisi syönyt :( Tilanne kuitenkin helpottui heti, kun saimme luvan antaa maitoa mielinmäärin :D
Eria & Jaakko kohta 5kk tai siis 2kk :)
Yö meni ihan hyvin :) TOivo jatkoi uniaan siitä 19--> yli klo 23 jolloin heräs syömään. Vatsavaivat näytti helpottaneen. Yö jatkui entiseen tapaan, syötiin n. klo 2 ja klo 5. Aamulla oli vielä vähän vihertävää ja limaista kakkaa, toivottavasti se siitä muuttuu ettei tarvi alkaa epäilemään mitään allergioita :/
Opemamma kyseli keiden vauvat on täysin rinnassa kiinni. Meillä on näin myös. En tosin ole edes yrittänyt pulloa tarjota missään vaiheessa kun en ole jaksanu pumpata maitoa varastoon et olis voinu yrittää. Korvikkeita en edes uskalla ajatella antavani, lähinnä noiden vanhempien lasten allergioiden takia.
Vanhempana olemisesta... Joo, kyllä se niin on että vauva-aika on kaiken helpointa. Siitä eteenpäin homma vaan vaikeutuu kun yrittää kasvattaa lapsestaan hyvin käyttäytyvää, muita huomioon ottavaa rehellistä kansalaista ;o). Meillä tuo esikoinen on murrosiän kynnyksellä (12v) ja sen kanssa on kans välillä taiteilemista niiden mielenailahtelujen vuoksi. Mut toisaalta on tosi mukavaa nähdä lapsen kasvavan ja huomata miten hänen oma ajattelutapansa ja maailmansa on kehittynyt. Eskarilaisen kohdalla tunnen usein huonoa omaa tuntoa sen suhteen että jääkö hän liian vähälle huomiolle :( Pitäis yrittää olla enemmän hänen kanssa keskenään mutta kun tällä hetkellä tuntuu et on niin kiinni näissä pienemmissä. Tänään on kyllä menossa isänsä kanssa Monster Jameihin ihan kahdestaan joten saa sitä huomiota ainakin isältänsä jakamattomana.
Meillä varmaan Toivo on kohta nuhassa kun nuorin tyttökin on. Monet kerrat menee suukottelemaan Toivoa tai laittamaan omat sormensa Toivon suuhun kun silmä välttää....
Nyt ruokaa lämmittämään ja jos sit lähtis ulkoileen. Yleensä ollaan tähän aikaan ulkona ja tullaan 11 aikaan syömään sisälle mut nyt meni tänään rytmi vähän toisin.
Peeveli ja Toivo