Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vegetaristivanhemmat ja lapset...

Vierailija
12.10.2006 |

Usein kasvissyöjävanhemmat/vanhempi opettavat myös lapsensa vegetaristeiksi ihan pienestä pitäen, aika usein aatteellisista syistä. Mitä mieltä olette tästä?

Mun mielestä outoa ja vähän itsekeskeistä, varsinkin jos lapsi itse on tätä vastaan...

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
13.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

4-5v tyttö itkee surkeasti kohtaloaan, kun ei saanut syödä samaa ruokaa muiden lasten kanssa. Tyttö määrätty täysin kasvispitoiselle ruokavaliolle, ei allergioiden tai sairauksien tms. takia...

Vierailija
2/36 |
13.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

o saa ylimääräisen välipalan jota muut eivät saa. Se diabeetikko taas itkee sitä kun joutuu syömään kun muutkaan eivät syö. Ja sitä itketään että imeytymishäiriöstä kärsivä lapsi saa ruualla mehua vaikka muut eivät, ja se imeytymishäiriöstä kärsivä taas itkee koska joutuu juomaan mehua....

Vierailija:

4-5v tyttö itkee surkeasti kohtaloaan, kun ei saanut syödä samaa ruokaa muiden lasten kanssa. Tyttö määrätty täysin kasvispitoiselle ruokavaliolle, ei allergioiden tai sairauksien tms. takia...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
13.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

paska lentää ku oikein äkistää.

Vierailija
4/36 |
13.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos joku haluaa ruokkia lapsensa kasvisruoalla, niin siitä vaan. Jos joku haluaa ruokkia lapsensa terveellisellä sekaravinnolla niin sekin sopii. Ainoastaan kaikkinaisen roskan syöntiä voisi kaikki rajoittaa, ettei tarvitse maksaa elintasosairauksien seurauksia vaan käyttää nekin verorahat johonkin hyödyllisempään.

Vierailija
5/36 |
13.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

positiivinen juttu. Olen vanhempieni ratkaisusta ylpeä ja onnellinen. Kertaakaan en ole ollut katkera tai katunut sitä, että mäkin oon kasvissafkannut 20 vuotta.

Mieskin on innostunut tästä vegeilystä. Punaista lihaa syö todella harvoin (muutaman kerran vuodessa). Syö kalaa/kanaa toisinaan (1-2 ateriaa viikossa).

Lapset elävät samoin kuin mies. Eli aika kasvispainotteisella linjalla mennään.

Lakto-ovovegtaristi olen minä ja sitä toteutetaan perheessä. Joskus olen ollut täysin vegaani, mutta Fazerin suklaalevyistä ei voinut sittenkään luopua :D

Aina kokee ulkopuolisilta kauhean ennakkoluuloisia juttuja kasvissyönnistä. Eivät edes ole perehtyneet kasvissyöntiin. Itse olen hyvin perillä minkä verran mitäkin pitää syödä, että se on terveellistä ja että saa kaikki tarvittavat aineet.

Vierailija
6/36 |
13.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun mielestä tuo on ihana tapa ajatella että vain sellainen joka poikkeaa siitä enemmistön suosimasta linjasta on erikseen VALINTA :D että lihansyöntihän ei oo mitenkään valittua, se vaan on.

ja että jos jonkun perheessä ollaan ja elellään eri lailla kuin meillä niin se on heti kauhee " tuputtamista" ja lapsen kiduttamista suorastaan. mun on kyllä vaikea hahmottaa että minkä tähden kukaan vanhempi kasvattaisi lapsensa jotenkin eri muottiin kuin mitä itse noudattaa.. miten se ylipäätään tapahtuisi ja olisko lopputulos minkämoinen? ajatelkaa nyt että vl-perheissä kasvatettais lapsista buddhalaisia tai urheilijavanhemmat urheilis salaa jälkikasvulta ja kehottais näitä löffimään sohvalla sipsipussi kainalossa. ettei vaan tule ujutettua lapsen päähän omaa ajatusmaailmaa! :)

Vierailija
7/36 |
14.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on valinta, joka vähentää kärsimystä maailmassa.

Vierailija
8/36 |
13.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

pieni lapsi ei pärjää pelkällä kasvisruoalla, vaan tarvitsee kasvaakseen jonkun verran tukevampaakin ruokaa, siis myös lihaa, kananmunaa jne. Ja kalansyöntikin on tärkeää jo pienenä. Miten ihmeessä joku voi syöttää pelkkää kasvisruokaa lapselle " aattteellisista" syistä? Eikö neuvolassa sanota mitään tällaisissa tapauksissa?

Vierailija
9/36 |
13.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen aivan samaa mieltä ap:n kanssa. Lapsen täytyy saada KAIKKI ravintoaineet, kun on kasvavassa iässä. Tiedän, että jos niiden saannista huolehtii muilla tavoin, se on ok. Mutta ei kaikki osaa tai muuten vaan " pillereiden" syöttäminen lapsille on hankalaa.

Myöskin lapsen oikeuksiin kuuluu saada totuteltua kaikkiin ruokalajeihin, koska jos he kasvettuaan tahtovat aloittaa lihan ym. siihen mennessä kiellettyjen tuotteiden syönnin, heidän vatsansa saattaa tehdä lakon tai allergioitakin voi kehittyä helpommin.

Mutta olen samalla tavalla vastaan lapsen kasvattamista johonkin tiettyyn uskontoon. Hänen pitäisi saada tietää eri uskonnoista, kunnes on valmis valitsemaan " omansa" tai olla valitsematta mitään.

Vierailija
10/36 |
13.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auuu, mitä tietämättömyyttä. Neuvolassa juuri tiedetään, että normaalilla hyvällä kasvisruualla lapsi voi hyvin ja kasvaa normaalisti. Oletko kuullut koskaan ravintoterapeuteista?

Käy nyt se peruskoulu loppuun ja palataan sitten asiaan. Joohan!

Vierailija
11/36 |
13.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja älykkäänä, aatteellisena ihmisenä kannattaisi sunkin opetella vaikka kirjoittamaan.

Vierailija
12/36 |
13.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko sitä mieltä, että heidän olisi pitänyt tehdä kahdet ruuat? Kasvisruuat itselleen ja liharuuat meille lapsille?

Me lapset olimme myös kasvissyöjiä, kun kotona tehtiin vain kasvisruokaa, mutta ei meille suurella palolla mitään aatteita syötetty.

Kun olimme sen ikäisiä, että osasimme valita syötävämme, saimme södä myös lihaa halutessamme vaan ei me kovin usein haluttu. Joskus tuli käytyä kavereiden kanssa hampurilaisella tms.

Nykyään en ole kasvissyöjä, mutta syön erittäin vahvasti kasvispainotteista ruokavaliota kalalla ja kanalla höystettynä.

Ai niin, koulussakin söimme kasvisruokaa. Eikä siitäkään mitään traumoja jäänyt. Ja tämä tapahtui 70-80-luvulla.

Nyt kovasti mietin, mitä lapseni haluaisin koulussa syövän ja ihan varteenotettavana vaihtoehtona olen miettinyt kasvis-kalaruokavaliota, mutta onneksi minulla on vielä mutama vuosi aikaa.

Minusta ruokavalio on yksi osa perheen elämää ja tokihan vanhempien valinnat heijastelee lasten elämään niin ruuassa kuin perheen muissakin arvoissa. Tuskin esim. oikeistolainen haluaa kasvattaa lapsestaan vasemmistolaista jne.

Vierailija
13/36 |
13.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis pointtihan on se, että on väärin pienestä pitäen kieltää lasta syömään lihaa, täysin ilman omaa valintaa. Täysin ilman minkäänlaista kokemusta lihatuotteista. Painetaan lapsen kalloon väkisin oma aate/mieltymys/whatever... Se on itsekeskeistä.

Vierailija
14/36 |
13.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika usein tämä sekaravinto tarkoittaa eläinrasvoja, lisäaineita, sokeria, vehnäjauhoja ja muuta roskaa, eli lapsi ei saa kunnollista ravintoa mikä näkyy sitten huonona vastustuskykynä ja jatkuvina flunssa- ja korvatulehduskierteinä (toki näihin voi olla muitakin syitä!).

Meillä syödään kasvisvoittoisesti (myös siis lihaa) ja terveellisesti, jos olisimme kokonaan kasvissyöjiä, lisäisin vain palkokasvien sekä erilaisten siementen ja pähkinöiden määrää ja siten vain b12 vitamiini tarvitsisi ottaa purkista. uskoisin suurimman osan kasvisruokavaliota noudattavista osaavan asiansa ja ruokkivan lapsensa huomattavasti monipuolisemmin ja terveellisemmin kuin " valtaväestön" , josta kohta puolet sairastavat metabolista oireyhtymää ja erilaisia sydän- ja verisuonitauteja!

Vierailija
15/36 |
13.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvisruokailu lapsuudessa on mulle siis täysin positiivinen kokemus. Mulla ei ollut koskaan puutostiloja, kasvoin hyvin, olin terve, ei allergioita, ei vatsakipuja jne.

Tuntuu, että monille, jotka eivät ole asiaan perehtyneitä, kasvisruokailu on suuri kummajainen, joka ei voi johtaa muuhun kuin tuhoon.

Ihan omaa laiskuuttani ei ole tullut jatkettua perinnettä vaan nuo mainitut kala ja kana ovat ruokavalioon " lipsahtaneet" .

Vierailija
16/36 |
13.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän viitseliäisyyttä se vaatii, mutta varmasti saavat kasvatettua ja terveitä lapsia monipuolisella kasvisravinnolla!

Vierailija
17/36 |
13.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuo omat aatteesi. Joko tietosesti tai tietämättäsi. Muista, että lapsesi saa kokeilla ihan kaikkee kivaa.

ihmettele täällä sitten taaperosi tai koululaisesi levottomuutta, allergioita ja oppimisvaikeuksia. Tyyliin, meidän Janicaa ahdistaa koulus, kun sen täytyy noudattaa niitä typeriä sääntöjä. Se ahdistuu niistä säännöistä, kun se haluais kokeilla kaikkee kivaa. onks sillä nyt ADHD.

Onko sullakin se koulu jäänyt hormoonihumalassa käymättä?

Vierailija
18/36 |
13.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tavalla kaikkia ravintoaineita ja vitamiineja, kuin mainitsemasi purkista syödyt.

Ja riippuen tietenkin " tyylistä" , kasvisruoat ovat aika rasvaisia ja kermaan, juustoon ym. upotettuja. Jos nyt yleistämään haluat alkaa.

Vierailija:

Aika usein tämä sekaravinto tarkoittaa eläinrasvoja, lisäaineita, sokeria, vehnäjauhoja ja muuta roskaa, eli lapsi ei saa kunnollista ravintoa mikä näkyy sitten huonona vastustuskykynä ja jatkuvina flunssa- ja korvatulehduskierteinä (toki näihin voi olla muitakin syitä!).

Meillä syödään kasvisvoittoisesti (myös siis lihaa) ja terveellisesti, jos olisimme kokonaan kasvissyöjiä, lisäisin vain palkokasvien sekä erilaisten siementen ja pähkinöiden määrää ja siten vain b12 vitamiini tarvitsisi ottaa purkista. uskoisin suurimman osan kasvisruokavaliota noudattavista osaavan asiansa ja ruokkivan lapsensa huomattavasti monipuolisemmin ja terveellisemmin kuin " valtaväestön" , josta kohta puolet sairastavat metabolista oireyhtymää ja erilaisia sydän- ja verisuonitauteja!

Vierailija
19/36 |
13.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tosiaan syödään lihaa, kalaa kaksi kertaa viikossa, kaksi kertaa valkoista lihaa ja kerran-pari korkeintaan punaista lihaa, mielellään kokolihaa tai jauhelihaa jonka rasvaprosentti max 7. Joten eipä meillä oteta muuta kuin d-vitamiinia purkista taaperolle. Yhä edelleen väitän että suurempi osa sekaravinnon syöjistä syö epäterveellisemmin kuin kasvisruokavaliota noudattavat, ja siten kasvisruokavaliota noudattavat lapsetkin ovat keskimääräistä paremmin ruokittuja! Kasvisruokavaliosta saa kaiken muun paitsi tuon B12-vitamiinin, jonka voi ottaa purkista sekä tietenkin lapset tarvitsevat tuon d-vitamiinilisän, kuten sekaravintoa syövätkin.

Vierailija
20/36 |
18.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia meillä ei miehen kanssa ole, mutta mies on hyvin innokas sekasyöjä, sanoisinko jopa, että lihansyöjä.. Hän saa tehdä valintansa itse, mutta tulevaisuudessa jos/kun lapsia saamme niin ruokavalinta on kyllä vaikea..

Olisi mukava kuulla perusteltuja mielipiteitä kasvissyöntiä vastustavilta niistä " puutteista" , joita ruokavaliomme sisältää.. Itse ainakin huolehdin aika tarkasti esim. B12-vitamiinin saannistani, tai ainakin pyrin sitä saamaan sopivan määrän.. Väitän, että suurin osa kasvissyöjistä syö terveellisemmin kuin sekasyöjät, vaikka täytyy myöntää, että itse olen aikamoinen sokerisyöppö...