Sinulle nykypolven edustaja tietoa työelämästä
Meillä on töissä jouduttu niin monta nuorta pistämään alkuunsa pihalle viimeisen parin vuoden aikana, että katsoin tämän aloituksen olevan erittäinkin aiheellinen ja ajankohtainen. Koskee varsinkin nuorempaa polvea.
Siis. Työpaikalle mennään tekemään töitä, ei vain olemaan. Palkkaa ei makseta vain siitä, että menetät vapaa-aikaasi ja joudut olemaan sen koko pitkän päivän työpaikalla läsnä. Sinun työpanoksesi tulee olla sellainen, että se ei ole firmalle tappiollinen, koska silloin sinua ei voida pitää töissä. Ei firma saa siitä rahaa, että sinä olet vain läsnä siellä työpaikalla, vaan firma saa rahaa sinun tekemästäsi työstä ja ennen kaikkea sen määrästä. Jättäkää ihan ensimmäisenä ne ylimääräiset puhelimen rävelöinnit pois ja älkää pitäkö ylipitkiä taukoja, nämä asiat nimittäin kyllä huomataan.
No siinäpä sitä oli. Toivottavasti tämä avasi edes jonkun silmiä ja auttaa häntä pitämään nyt ja kenties tulevaisuudessa työpaikkansa.
Kommentit (8)
Juurihan oli siitä juttua, että huomattava osa nuorista pitää työelämää aivan liian raskaana 😄
Se on myös huvittavaa, että jotkut luulee työpaikalle menon olevan jotenkin vapaaehtoista, että voidaan pitää vapaata miten halutaan. Luullaan työpaikan olevan kuin opiskelu, että voidaan suorittaa omaan tahtiin.
Juu, ihan itsestäänselväähän tuo on. Mitäs palkkaatte niitä vätyksiä ettekä minua.
Olen vapaana tulemaan töihin sitten taas ensi talvena.
AP, muistathan myös todella antaa työtehtäviä? Muistatko kertoa nuorille työntekijöille, mitä teillä töissä odotetaan? Puhelimen käyttö ei nimittäin itsessään ole synti (paitsi tiskillä) jos vaihtoehtona on peukkujen pyörittely toimettomana. Tämä on nimittäin tullut itse koettua. No, vanhempi kollega oli fiksumpi siinä mielessä, että kulutti päivänsä shoppailemalla ebayssa tietokoneella. Ei siis räplännyt kännykkää. Täysin turha duuni, mutta minä "syyllinen". Ei ollut asiakaspalvelua.
Meillä yks pimu meni esimiehelle perjantaina iltapäivällä valittamaan huonoa oloa ja pyysi lupaa päästä kotiin. Pomo totesi, ettei hän ole kouluterkkari. Jos olet kipeä, menet lääkäriin ja tuot lääkärintodistuksen esteellisyydestä työntekoon. Oli tyrmistynyt kun "lupalappua" ei herunut. Lääkäriin ei mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Meillä yks pimu meni esimiehelle perjantaina iltapäivällä valittamaan huonoa oloa ja pyysi lupaa päästä kotiin. Pomo totesi, ettei hän ole kouluterkkari. Jos olet kipeä, menet lääkäriin ja tuot lääkärintodistuksen esteellisyydestä työntekoon. Oli tyrmistynyt kun "lupalappua" ei herunut. Lääkäriin ei mennyt.
Joo, se olo kummasti paranee jos pitäisikin nähdä vaivaa sen todistuksen saamisen eteen 😆
Hyvät nuoret on työelämässä todellakin hyviä, mutta huonot täysin työelämään kelpaamattomia. Tässä on tapahtunut selkeä muutos esim 20 vuoden takaiseen, jolloin näitä täysin kelvottomia oli selkeästi vähemmän.
Meilläkin aloitti tällä viikolla nuoria kesätöissä, niin yksikin marssi tuotantotiloihin paksu pipo päässään osana lookkiaan 😆😂