Työnhakuvelvoite 4 työpaikkaa kuukaudessa!!
Terveisiä kaikille tuleville työttömille, jotka kesät viettävät työttömänä itsestään riippumattomista syistä. Esim. Koulunkäynninohjaajat, opettajat, varhaiskasvatuksen määräaikaisuuksia tekevät ja kaikki te jotka palaavat kesän jälkeen syksyllä sorvin ääreen.
Olethan huomioinut, että olet välittömästi velvoitettu työttömäksi jäätyäsi hakemaan neljää eri työpaikkaa. Varmistamaan hakusi te-keskuksen oma-asioinnissa. Joudut lisäämään itsesi myös työmarkkinatorille. Joudut käymään 2vk sisään työttömäksi jäätyäsi kasvotusten keskustelemassa omalla työllisyysneuvojallasi ja tämäkin omakustanteisesti, ellei matkojen kesto yhteensä ole yli 3 tuntia.
Minä en ymmärrä asiaa meillä, jotka käymme töissä suurimman osan vuodesta. Emme me ole työtä vieroksuvia tai tahallisesti työttömiä kesäaikaan.
Mitä vit@% täällä maassa tapahtuu!? Miksi näitä suurimpimpia kyttäystoimia ja resursseja ei laiteta niiden tahallaan, omasta tahdosta työttömien pään menoksi, jotka hyödyntävät veronmaksajien rahavirtaa vuodesta toiseen.
Mitä meille on vielä luvassa? Kaikille, kun ei kuitenkaan riitä sitä vakityöpaikkaa.
Kommentit (3609)
Vierailija kirjoitti:
Juuri minulle soitti virkailija!!! Hän sanoi, että 4 työpaikan hakeminen koskee kaikkia!!!!!!! Ja kyllä sinne joutuu kasvotusten taatusti 2 vk päästä, kun olet työttömäksi jäänyt.
Minulla on tällä hetkellä voimassa ns. vanha malli, työllistymissuunnitelma päivitetty huhtikuun -22 puolella joten kesän mennään 0 hakemusta kuussa, elokuussa kaikki voi olla sitten toisin.
Vierailija kirjoitti:
Juuri minulle soitti virkailija!!! Hän sanoi, että 4 työpaikan hakeminen koskee kaikkia!!!!!!! Ja kyllä sinne joutuu kasvotusten taatusti 2 vk päästä, kun olet työttömäksi jäänyt.
Se on 0-4. Osa on vajaakuntoisia.
Vierailija kirjoitti:
Miksi työtön ei töitä hakisi? Itse olin vakipaikassa, kun aloin viime keväänä etsiin uusia töitä. Tein toista kymmentä hakemusta kolmen kuukauden aikana, kävin useissa haastatteluissa. Sitten tärppäsi.
6-kymmpisen on turha väsätä mitään hakemuksia enää, työtilanne on ollut ohi jo 10 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Luetun ymmärtämisestä m? NOL-LA VII-VA NEL-JÄ TY-Ö-PAIK-KAA KUU-KAU-DES-SA.
Aivan oikein! Meinasin itsekkin kirjoittaa tuon saman!
Ei TE-toimisto voi vaatia ihmisiä laittamaan tietojaan nettiin kaikkien nähtäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Minun ystäväni on raskaana ja joutuu lähtemään tähän samaan paskarumbaan, kun jää kesäkuun jälkeen pitkän määräaikaisuuden jälkeen työttömäksi. Ihan samat säännöt hänelläkin tulee olemaan. Ei pätkääkään armoa, vaikka liittoon kuulunut vuosia. Sepä mukavaa vielä loppuraskaudessa alkaa näitä työkkärin kyykyttämisiä hoitamaan.
Eli joutuu parin kuukauden ajan kirjoittamaan hakemuksia, jonka jälkeen jää äitiyslomalle. Joka on todennäköisesti suunnitelmassa huomioitu.
Munkin suunnitelma tehtiin kuukaudeksi, koska on todennäköistä, että kuukauden päästä on eri tilanne, jota katsotaan sitten uudelleen.
Taitaa koskea näköjään enempikin meitä tämä, joilla on realistiset mahdollisuudet työllistyä. Minuun oltiin työkkäristä yhteyksissä jo ennen kuin virallinen työttömyyteni kesäkuussa edes alkaa. Eipä taida olla tasa-arvoista tämä järjestelmä kaikille.
Ja sille vittuilevalle tiedoksi, että pienestä palkasta ei säästetä kesän varalle mitään. Olisikin säästöjä, niin saisi edes kesän olla rauhassa, koska burnoutin partaalla painanut hoivatyössä. Pakko ilmoittautua työttömäksi, että kassasta saa sen pienenkin avun.
Vierailija kirjoitti:
Ei TE-toimisto voi vaatia ihmisiä laittamaan tietojaan nettiin kaikkien nähtäväksi.
Tätä työtori-porttaalia hallinnoi ilmeisesti ns. kolmastaho, ei siis ely ja en laita sinne mitään tietoja itsestäni, saa virkailija esittää lakipykälän mihin vaatimus perustuu.
Ei!! kyllä työkkäri ohjaa raskaana olevat suoraan kelan sairauspäivärahalle, jos et ole työkuntoinen. Lääkäriltä tuolloin haettava sairauslomaa. Aika moni raskaana oleva nainen tekee määräaikaisuuksia myös!
Monesko sadas aloitus tämä on tätä samaa narinaa?
Vierailija kirjoitti:
Päinvastoin. Jokaisen tilanne katsotaan erikseen.
Niin kauan kun ei ole virkailijan kanssa mitään erikseen sovittu, voitte ihan huoletta olla ja odottaa sen virkailijan soittoa. Siis tekemättä mitään! Kaippa ne virkailijat kaikkiin mahdollisimman pian yrittää olla yhteydessä..
Luulis, että meihin ensimmäisenä, jotka on lähiaikoina jääny työttömäks. Varmaan sen jälkeen sitten pitkäaikaistyöttömiin.
No huh. Onneksi en ole koskaan ollut työtön!
Vierailija kirjoitti:
Aivan älytöntä! Ymmärtäisin minäkin jos tämä uusi systeemi kävisi näiden pitkäaikaistyöttömien kimppuun. Jotka haluavat tahallaan olla työttömiä.
Eikö sitä työtä, palkkaa, korvauksen määrää tulisi muuttaa niin, että työhön a. halutaan tai b. pitää mennä eikä keksiä tällaisia outoja keinotekoisia systeemejä, joista on jopa haittaa monelle ihan oikeasti työtä hakevalle.
Vierailija kirjoitti:
Monesko sadas aloitus tämä on tätä samaa narinaa?
Samaa olen itsekkin ihmetellyt! Nähtävästi sama henkilö/henkilöt avaavat tämän typerän aiheen tasaisin välein!
Mun pitääkin hakea 0:llaa työpaikkaa kuussa.
Ammattityötön
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päinvastoin. Jokaisen tilanne katsotaan erikseen.
Tää näkyy työkkärin sisäisissä tilastoissa. Jos joku virkailija laittaa vähemmän kuin 4 paikkaa kaikille, niin joutuu puhutteluun.
Aivan varmasti. Ja kahvitauolle ei ole asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Hoitoalalla lomakorvaus ja lomaraha on minulla ainakin 1300 käteen 😅 Sekin menee ihan suoraan elämiseen, että sillä summallako loisia kesä kotona 🤦🏻 Harmi, että pakko turvautua liittoon ja hakea samalla niitä 4 työpaikkaa.
No, kyllä sillä nyt pari viikkoa lomailee.
Minä olen jäämässä varhaiskasvatuksesta juuri työttömäksi. Olen raskaana jo yli puolenvälin. Minua koskee samat säännöt ja jollen ole työkuntoinen/ työmarkkinoiden käytettävissä, niin joudun hakemaan sairauslomaa.
Kesäkuussa haen siis 4 työpaikkaa ja minäkin joudun tapaamaan virkailijaa 2 vk päästä toiseen kaupunkiin asti. Kuulostaa hyvin erikoiselta, että minut joku vielä palkkaisi ison mahani kanssa, ennen äitiysloman alkua.
Enkä oikein ymmärrä mitä varten lähteä kasvotusten tapaamaan virkailijaa. Eiköhän jokainen osaa hoitaa asiansa puhelimitse ja verkossa nykyisin.
Määräaikaisenko pitäisi koko vuosi painaa töitä?! Toukokuun lopussa työttömäksi ja siitä uuteen hommaan lennosta! Idiootit, on meilläkin oikeus olla lasten kanssa kesää kotona. Ja varsinkin, kun pienipalkaisesta työstä ei liitonrahoilla juhlita muutenkaan. Tuli vaan mieleen, että eipä taida määräaikaisuudet kiinnostaa ketään jatkossa.