Suosittele gluteenitonta tarjottavaa!
Tuttavapiirissä on henkilöitä, jotka eivät voi saada pienintäkään gluteiinipitoista murua suuhunsa. Pitäisi siis ostaa kahvipöytään jotain, minkä voi tarjota siten, että paketti on suljettuna ja henkilö itse avaa sen. Suositelkaa jotain tarjottavaa. Kerro tuotemerkki myös. Jäätelöä ostetaan. Mitä muuta voisi olla?
Kommentit (20)
Fazerilla on nykyisin ihan hyviä kahvipöydän tarjoomuksia gluteenittomana. Tässä muutama jotka meillä kelpaavat hyvin niin minulle kuin alakouluikäisille lapsille:
https://www.fazer.fi/tuotteet-ja-asiakaspalvelu/8645/fazer-gluteeniton-…
https://www.fazer.fi/tuotteet-ja-asiakaspalvelu/13996/fazer-gluteeniton…
Sitten tietenkin perinteinen Daim kakku yleensä kelpaa mutta on toki iso: https://www.foodie.fi/entry/almondy-400g-mantelikakku-daim/7312930000382
Pirkka tuotesarjassa on myös kasoittain erilaisia gluteenittomia leivonnaisia.
Noita gluteenittomia jäätelöitä on listattukin Keliakialiiton sivuilla.
https://www.delice.fi/valikoima/group/gluteenittomat/product/satumaista…
Nuo ovat ainakin hyviä, ja jos esim. branderin tuotteita löytyy niin ainakin omenapiirakka oli hyvää.
Osta sellaista joka on pakastealtaassa. Muffinseja tai juustokakkua tms. On tuoreempaa.
Porokylän Kanelikasit ovat tosi hyvän makuisia ja meheviä. Ne näyttävät ehkä vähän tylsiltä, mutta voittavat mennen tullen monet muut gluteenittomat leivonnaiset. Gluteenittoman ihmisen voi myös tehdä tosi iloiseksi, jos tarjolla on monenlaista hänelle sopivaa syötävää. Se ei tietystikään ole pakollista, mutta koska se on niin harvinaista, niin se yllättää iloisesti.
https://porokylanleipomo.fi/fi/tuote/kanelikasi-3-kpl-200-g-gluteeniton/
Banaania, omenoita, porkkanaa, lanttua, puolukkaa.
Leivo itse unelmatorttu tai osta pakasteesta gluteeniton mutakakku.
Helpoin tapa tehdä gluteeniton kakkupohja on käyttää vehnäjauhojen tilalla perunajauhoja
Tosi hyviä olivat S-Marketin Runebergin tortut, mutta en tiedä onko niitä vain kausittain.
Itse gluteenia välttelevänä olen luopunut monien tuotteiden syömisestä kokonaan ja ihan hyvä näin. Herkuista syön nykyään lähinnä laktoositonta ja gluteenitonta Brumbergin suklaata, marmeladia, vanukkaita, sipsejä ja tietysti hedelmiä. Leivonnaisia, keksejä ja muuta vastaavaa en juurikaan enää syö. Olisin itse todella iloinen jos tarjolla olisi esim. hedelmiä ja jotakin jälkiruokakastiketta sekä juurikin jäätelöä.
Pirkka gluteeniton mutakakku pakastealtaasta.vaniljajäätelöä kylkeen
Gluteeniton mutakakku pakasteena ja päälle vadelmia. Sama tarjottava käy ihan kaikille!!
Vierailija kirjoitti:
Leivo itse unelmatorttu tai osta pakasteesta gluteeniton mutakakku.
Jos nämä vieraat ovat superhypertarkkoja (kuten ap:n kuvauksesta vaikuttaa), he eivät välttämättä uskalla syödä itse leivottua, kun eivät pysty täysin vakuuttumaan puhtaudesta. Periaatteessa mikä tahansa kaupan gluteeniton valmistuote suljetussa alkuperäispakkauksessa on hyvä valinta. Tarjoiltuna sillä tavalla erikseen, että muut eivät siihen koske. Nykyään on hiukankin isommissa kaupoissa hyvät valikoimat erilaisia gluteenittomia herkkuja.
Mäkin suosittelen ostamaan kaupasta, pääset helppmmalla ja keliaakikko voi olla varma ettei saa vahingossa gluteenia.
Kaupoissa on pakkasessa gluteenittomia "karjalanpiirakoita". Sekä K, S että Lidlissä. K-kaupan on mun mielestä parhaita. Muista laittaa keliaakikolle avaamaton Voi tmv rasia ja oma veitsi, ettei se kontaminoidu tavallisen leivän tmv kanssa.
Lisäksi on gluteenittomia (muta) kakkuja, jota voi syödä muutkin vieraat jätskin kanssa. Ja sipsejä, hedelmiä tmv.
Vierailija kirjoitti:
Pirkka gluteeniton mutakakku pakastealtaasta.vaniljajäätelöä kylkeen
Tälle iso peukku. Niin hyvää!
Ja tuo hedelmäsalaatti vaniljakastikkeella olisi myös namnam!
Vierailija kirjoitti:
Porokylän Kanelikasit ovat tosi hyvän makuisia ja meheviä. Ne näyttävät ehkä vähän tylsiltä, mutta voittavat mennen tullen monet muut gluteenittomat leivonnaiset. Gluteenittoman ihmisen voi myös tehdä tosi iloiseksi, jos tarjolla on monenlaista hänelle sopivaa syötävää. Se ei tietystikään ole pakollista, mutta koska se on niin harvinaista, niin se yllättää iloisesti.
https://porokylanleipomo.fi/fi/tuote/kanelikasi-3-kpl-200-g-gluteeniton/
Gluteenitonta käyttävän ihmisen tekee ihan erityisesti iloiseksi kun kaikille on tarjolla samaa. Ne muut vieraat eivät mene piloille syömällä gluteenitonta ja eivät maustakaan erota, jos eivät tietäisi syövänsä gluteenitonta. On myös paljon luontaisesti gluteenitonta tarjottavaa, ei aina tarvitse olla "vehnäpullaa" .
On jotenkin todella "vanhanaikaista", että tehdään eri tarjottavat, jos ei isoista kekkereistä ole kyse. Kustannuskymyksen toki ymmärtää, jos suurelle joukolle järjestää juhlia, onhan se vehnäjauho halpaa.
Lähtisin siis ihan siitä liikkeelle, että kaikille samaa.
JOS vieras uskaltaisi syödä itsetehtyjä leipomuksia (minun elämässäni oleva keliaakikko voi näin tehdä), niin itse tekisin kaikille yhteiset tarjottavat: kääretorttu perunajauhosta, marenkeja, mutakakku (tästä voi tehdä useammallakin tavalla gluteenittoman) ja jonkun suolaisen piirakan, jossa pohja esim. kaupan gluteeniton valmistaikina.
Mutta jos kyseessä on keliaakikko, joka joutuu olemaan erityisen tarkka, niin silloin kaupan valmistuotteet ovat se turvallisin vaihtoehto, kaikille jää hyvä mieli. Ja nimenomaan KAIKKI tarjoilut olisivat gluteenittomia ja tarkoitettu kaikille.
Pirkka parhaat gluteenittomat macaronsit (pakaste). Ne tavalliset ovat saattaa sisältää, vaikka eivät muuten gluteenia sisälläkään. Hyviä ja sopivat kaikille.
Fazerilla on myös hyviä Dumle- ja Pätkis-pipareita.
Raana vesi, raaka peruna, kyssäkaali, vichy, kahvi, tee, tomaatti, raaka kanamuna (voi olla myös mätämuna), hauki.
Ensiksi tietysti jotain luonnollisesti gluteenitonta, kuten hedelmät tai marjat. Gluteenittomia jäätelöitä on useita, mutta kaikissa ei sitä lue, vaan tuotesisällöstä pitää osata se itse päätellä. Kallista jäätelöistä kuitenkin mm. 3 kaverilla on ihan virallisestikin gluteenittomia jäätelöitä, joissa siis tuo lukee. Myös mm. marmeladi ja useat sipsit, kuten myös esim. Brumbergin laktoositon ja gluteeniton maitosuklaa sopivat. Sitten on tietysti näitä ihan gluteenittomia leivonnaisiakin kaupassa omassa omissa hyllyissän. Monenlaista kyllä löytyy.