Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten estää juhlissa rohmuajien käytös?

Vierailija
26.05.2022 |

Vinkkejä? Eli kun järkkäät juhlat joissa on ruuat, kahvit ym, niin miten estää ilmiö jossa jotkut rohmuaa kaiken "paremman"? Eli lohi salaatti, fetat, lohikeitto jne. Rohmu ottaa kaiken lohen/fetan ja muille jää perunat ja salaatin lehdet. Ymmärrät mitä tarkoitan? Suvussa jossa on paljon ruoka allergiaa, ei voi yhdistää esim. salaattia kaikkea sekaan vaan näitä lajeja täytyy olla erikseen. Ja lohikeitosta on helppo rohmuta vain lohet. Jokainen tietää näitä ihmisiä. Täyte kakkua otetaan hirveä pala ja muille jää keksit, pullat. Jos isot juhlat, yli 50 henkeä, tulisi konkurssi jos ostaisi sadan hengen edestä lohta, fetaa, täytekakkua. Tämän lisäksi sitten se viinin ottaminen kaksin käsin.

Kommentit (2539)

Vierailija
2221/2539 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun tuttavapiirissä on ns hyvän ruokahalun omaavia, mutta en ole ikinä törmännyt tuohon, että joku kahmii lautaselleen 10 ihmisen annoksen, tai jopa ottaa toisen lautasen jotta mahtuu tarpeeksi. 

Vierailija
2222/2539 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

~ mummo ~ kirjoitti:

Näitä juttuja kun olen lukenut niin olen myös käsittänyt sen, että jos antaa lahjaksi rahaa vaikka 100€ niin saa syödä mahansa täyteen. Sen sijaan 20 eurolla saa vaan ehkä leipäpalan.

Saatan olla väärässäkin, mutta onko oikeasti tuo raha ns. sisäänpääsymaksu nykyään? Ja kuka sen tarkistaa?

On paljon keskusteluja täällä(kin), että esim. hääpari on pettynyt, kun rahaa ei olekaan tullut niin paljon, että se olisi kattanut kaikki kulut.

Mites sille tädille kävi, joka osti lahjaksi kattilan?

Tämä nyt meni ohi aika paljon aiheesta.

Meillä yo-juhliin meni 800 euroa - teimme itse kaiken ja kaikkea oli reilusti - lahjoja tuli n.4000 euroa käteistä + astioita, koruja jne. Minua hävetti, mutta en vieläkään tiedä miksi. Tarjolla oli kylmäsavulohta, kylmäsavuporoa, fetaa........ Nyt jos tekisin jotakin toisin ostaisin Aura

Tsekkaako muuten päivänsankari paljonko tuli keltäkin? Tyyliin: vai niin, Tyynemummo toi 100€, ok, mutta häh, Erjatäti antoi vaan lahjakortin Heseen arvo 15€? Vaikuttaako lahjan määrä siihen paljonko on sopivaa ottaa fetaa ja lohta? Vaikuttaako tää siihen kutsutaanko henkilöt seuraaviin rippijuhliin?  

Jos jengi ei tsekkaa näitä, olisi hullua tuoda muuta kuin se vitosen suklaa? 

Miten jengi toimii näissä? Ja jos se Einosetä on tuonut 1000 euroa niin onko oikein että hänen lohen syöntiä tarkkailee Maarit joka toi vitosen tuikun? Täytyisikö Einon tuoda esiin muillekin lahjan arvo, muutoin jengi vaan ymmärrettävästi paheksuu lohen syöntiä? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2223/2539 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei buffet tyyppistä tarjoilua vaan annos tuodaan pöytään.

Vierailija
2224/2539 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Annostele feta ja lohi lautasille ja laita muut salaatti ainekset buffet tyyliin eri astioihin jotta "lisukkeet"voi lisätä itse

Mä olen nähnyt tällaisen kattauksen. Tosin siinä oli kanaa ja jotain muuta, en muista enää, lautasella. Muut salaattitarpeet sitten kipoissa. Jotkut ottivat kaksi lautasta.

Veli 34 v otti kolme vastaavassa tilanteessa. Siirti ne yhdelle lautaselle jotta sai kulkemaan jonossa kaikki ruuat. Ei vilpittömästi tajunnut että oli tarkoitus ottaa vain 1. Luuli että oli joku suositus vain mutta nälkäisenä otti kolme. Plus perunat, salaatit ym edullisemmat lisäksi. 

Vierailija
2225/2539 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei auta mikään,jos ei ole käytöstapoja pienestä pitäen opetettu. Eipä pidä kutsua rohmuajia toista kertaa.

Mutta jos se rohmu on oma tai puolison isä, oma sisko, lapsi tms. Ja välit muute ok. 

Vierailija
2226/2539 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen. Tarpeeksi täytekakkuja ja tarjottavia. Vieraiden rajaus, ei kutsuta liikaa porukkaa kotiin tai kerralla kaikkia. Ja jos tiedetään että joku tai teini syö enemmän, ehkä omat, kysy mitä toivoisi. Pieni siivu täytekakkua ja pari keksiä, saa vain osan vihaiseksi. Ja onko suolainen purtava sitä ennen. Mitä juomaksi. Liian rasvainen kakku ei kaikkia miellytä, voi olla hyvä maku, karkit, marjat, keveys - kuitenkin siinä muodossa ettei makeinen mene kurkkuun, lipsahda. Syöjän pitää tietää onko kakussa yllätyksiä.

Vierailija
2227/2539 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jättää vaan syömähullut kutsumatta.

Tämä. En kattelis tollaisia kyllä.

Vierailija
2228/2539 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miten jotkut edes menee juhliin sillä periaatteella, että syödään maha täyteen. Jotenkin todella moukkamaista ja rahvasta käytöstä. Kotona syödään tarvittaessa ennen, että jaksaa ja sitten vähän herkutellaan vieraissa. Tuollaisille ihmisille, myös aikuisille, pitäisi sanoa, että voisitko ottaa muutkin huomioon.

Vierailija
2229/2539 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rohmut voi kutsua tunti myöhemmin paikalle 

Vierailija
2230/2539 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä ongelma, johon en ole koskaan törmännyt.  Minulla on tavallinen pohjalainen maalaissuku, mutta ei yhtään rohmuilijaa. 

Vierailija
2231/2539 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota ranteesta kiinni tai anna pieni näpäytys rohmuajan käteen. 

Vierailija
2232/2539 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon tällainen, rohmuaja siis 🙂

Kun ilmaiseksi saa, niin vedän kyllä niin paljon, kuin vain napa vetää ja tietysti kaikkein parasta, mitä tarjolla on 😊

Ja tulee kyllä syötyä paljon, tunnustan. Ei tarvii pariin päivään kotona syödä 😊

Sitähän varten juhliin mennään, juhlimaan ja syömään hyvin.

Häpeä. Tuskin osaat.... Toivottavasti tuk ehdut johonkin herkkupalaasi.

Vierailija
2233/2539 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meille on tulossa kesällä juhlat ja sankari sai ihan itse määritellä kenet pyydämme meille. Poika sanoi heti, että vain lähimmät sukulaiset, sillä muista hän ei välitä. Olin helpottunut, sillä tällä valinnalla pääsimme kutsumasta yhden pariskunnan, jonka kanssa ajatukset eivät aina ole yhtenevät.

Ymmärrän ruoka-aineallergiat hyvin ja olen aina laittanut ruokien lähelle tarkan listan mitä ruoka sisältää, mutta silti hän haluaa aina isolla äänellä kotkottaa allergiansa ja myös ruuat, jotka eivät ole hänen makuunsa. Sitten hän ottaa tarjoiluja reilusti, mutta jättää suurimman osan syömättä, vaikka tasan tietää mitä ne sisältävät. Hänen ruokansa menee siis isolta osin kompostiin ja sekö ärsyttää.

Hänen mies taas nostelee ihan ongelmitta ruokaa lautaselleen valtavaksi keoksi ja tätä perhettä varten olen laittanut pöydille jo ennen tarjoiluja sipsejä, poppar

Luin tämän "laskelmoivat spekulaattorit" -osuuden mielessäni David Attenborough'n äänellä. On kuin luontodokumenttia seuraisi, kun rohmukuoriaisyksilö "kerää kehräten nälkäänsä" ja valmistautuu saaliinjakoon. Juhlissa sitä joutuu kohtaamaan lajitovereiden kirjon koko hirvittävässä mitassaan. Kiitos hauskasta kommentista!

Vierailija
2234/2539 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin Petterille ja Riikalle kovan sanan: Nyt riittää!

Vierailija
2235/2539 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä ongelma, johon en ole koskaan törmännyt.  Minulla on tavallinen pohjalainen maalaissuku, mutta ei yhtään rohmuilijaa. 

Meillä myös tavallinen maalaislähtöinen suku, mutta ei ketään noin junttia rohmuajaa.

Vierailija
2236/2539 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon tällainen, rohmuaja siis 🙂

Kun ilmaiseksi saa, niin vedän kyllä niin paljon, kuin vain napa vetää ja tietysti kaikkein parasta, mitä tarjolla on 😊

Ja tulee kyllä syötyä paljon, tunnustan. Ei tarvii pariin päivään kotona syödä 😊

Sitähän varten juhliin mennään, juhlimaan ja syömään hyvin.

Häpeä. Tuskin osaat.... Toivottavasti tuk ehdut johonkin herkkupalaasi.

Kyllä se on noloa, jos vieraat jäävät nälkäisiksi, mutta rajansa rohmuamisellakin.

Vierailija
2237/2539 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillekin ihmisille on nautinto, kun muut jäävät vähemmälle. Ruokaa viedään jopa kotona lasten lautaselta. Ennen vierailua ei syödä, jotta kylässä voi valittaa nälkäänsä, vaikka ei olla edes ruokailemaan kutsuttu. Mihin mahtaa tämä toisilta ryöväämisen nautinto perustua. 

Vierailija
2238/2539 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsuu rohmut viimeiseksi ja/tai porrastaa herkkujen laittamista pöytään? Meillä ei suvussa ole itsekkäitä rohmuja, mutta sukujuhlissa aika usein porrastetaan kävijöitä, ettei iso suku ole kerralla paikalla. Äiti kyselee aina etukäteen, moneltako tulijat ovat ajatelleet tulla ja sanoo samalla, moneltako olisi hiljaisempi aukko, jota voisi täyttää, jos vieraille ei itselleen ole niin väliksi, mihin kellonlyömään saapuvat. Ruokiakaan ei siten laiteta kaikkea esille, vaan sitä mukaa, kun porukkaa saapuu.

Usein on myös meidän perheystävistä joku keittiöapulaisena (meiltä mennään sitten vastaavasti heidän sukujuhliin auttelemaan) pitämässä huolta "ruokavirrasta", ja hän annostelee keitot hakijoille - ei rohmujen varalta, vaan siksi, että se on kätevämpää kaikille, mutta ehkä tällainen toimisi rohmusuvuissa rajoittimena?

Jos ei ole sukujuhlista kyse, niin niihin kutsutaan erikseen vain kourallinen ihmisiä (max. 10), ja tällöin tulee kysymykseen niukempi valikoima syötävää (tyyliin pelkät kakkukahvit ja ehkä jokin suolainen piirakka), jota ei laiteta seisovaan pöytään, vaan itse leikataan ja tarjoillaan vieraille siinä seurustelun lomassa. Vierailta toki kysytään, että iso vaiko pieni pala, mutta emäntä/isäntä määrittää leikatessaan sen, mikä on "iso". Vieras saa toki toppuutella, jos näyttää tulevan liian iso, mutta sen isompaa ei saa kuin leikkaaja antaa. Paitsi sen jälkeen, kun kaikki ovat jo saaneet.

Meillä on rento suku ja ystävät, joten voisin kuvitella, että jos rohmuja olisi joukossa, heille voisi kyllä ihan sanoakin, ettei voi ottaa niin paljon, että muille ei jää. 

Vierailija
2239/2539 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit aloitta naureskellen kuinka olet jättänyt joukon pahoja  rohmuja kutsumatta, että nyt jokainen saa maistaa kaikkea,mutta käykääpä käsiksi antimiin.

Tuskin paikalla olevat rohmut uskaltavat nyt rohmuta ainakaan täysillä.

Vierailija
2240/2539 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjoilupöytään voi laittaa lapun: Älä rohmua, että muillekin jää.