Miten estää juhlissa rohmuajien käytös?
Vinkkejä? Eli kun järkkäät juhlat joissa on ruuat, kahvit ym, niin miten estää ilmiö jossa jotkut rohmuaa kaiken "paremman"? Eli lohi salaatti, fetat, lohikeitto jne. Rohmu ottaa kaiken lohen/fetan ja muille jää perunat ja salaatin lehdet. Ymmärrät mitä tarkoitan? Suvussa jossa on paljon ruoka allergiaa, ei voi yhdistää esim. salaattia kaikkea sekaan vaan näitä lajeja täytyy olla erikseen. Ja lohikeitosta on helppo rohmuta vain lohet. Jokainen tietää näitä ihmisiä. Täyte kakkua otetaan hirveä pala ja muille jää keksit, pullat. Jos isot juhlat, yli 50 henkeä, tulisi konkurssi jos ostaisi sadan hengen edestä lohta, fetaa, täytekakkua. Tämän lisäksi sitten se viinin ottaminen kaksin käsin.
Kommentit (2539)
No en kyllä todellakaan ymmärrä. Tee enemmän jos jokin loppuu kesken. Oikeastiko ajattelet, että jotain "parempaa" juhlaruokaa pitäisi säännöstellä tyyliin "1 kpl per henkilö kiitos"?
Älä järkkää mitään juhlia. Juhlat ylipäätään ovat vastenmielisille laumasieluille, jotka rakastavat parveilla pätemässä muille tylsimyksille ja jauhaa tyhjänpäiväisyyksiä.
Syököhän kukaan oikeasti kuitenkaan enempää tai niin paljon, kuin ovat lahjana antaneet ansaitakseen "pääsylippunsa" juhlapöytään? Jos ei ole tarjoiltaviin varaa, älä laita kallista esille. Jos kukaan ei halua syödä pullaa ja keksiä, älä tarjoa niitä??
Vierailija kirjoitti:
Käytöstapojen puutetta! Muinoin opetettiin, että vierailulla ollessa ei saa rohmuta, vaan otetaan ruokia hillitysti. Oli köyhyyden ja huonotapaisuudeb merkki, jos mentiin juhliin varta vasten nälkäisenä ahmimaan. Sehän kertoi suoraan köyhyydestä, ja siitä että kotona ei ollut riittävästi ruokaa. Yleiset käytöstavat ovat kadonneet. Tilalle on tullut hyödyn tavoittelu: mistä vaan saa ilmaiseksi jotain, se myös otetaan. Itse katson tosi alentuvasti alaluokkaisia ahmatteja. Low class, joka arvottaa ilmaisen LOHEN (?) ja tietenkin alkoholin korkealle.
Siis pitäisikö syödä ennen kuin menee juhliin vai? Jos juhlissa on tarjoilua, eikö idea nimenomaan ole nauttia siitä tarjoilusta juhlien lomassa? Omituista. Usein juhlat eivät ole osallistujallekaan ilmaiset vaan pitää antaa jokin lahja tai vastaavaa, ehkä pääsylippu pitää ostaa tms. Toisaalta jos itse järjestelee jotain illanistujaisia ja vastaa yksin tarjonnasta, niin ei sitten kannata laittaa esille sellaista, mihin ei ole varaa, tai ilmoittaa vaikka etukäteen että nyyttäri-periaatteella tms.
Varasta rohmuajalta tekarit tai tinttaa turpaan. Voi myös käskeä poistumaan ta kantaa itse pihalle.
Ohis. Onko "pelinappula-roolissa" helppoa olla 'vieraana'? 🤭
Tarjotaan sellaista jota on varaa tarjota. Kannattaa tehdä tuhtia evästä, niin ei mene niin paljoa, ja ei mitään vesikeittoa jossa ui pari kokkaretta kalaa. Veden voi tarjota kannusta erikseen, ei yhdistämällä ruokaan.
Tervetuloa!
Tarjoilujen riittämiseksi toivomme, että noudatat tarjoilurajoituksia. Listassa maksimi, mitä on varattu per ruokailuja
Lohi 1 pala
Leipäjuusto 3 palaa
Feta 4 palaa
Patonkia 3 viipaletta
Lihapullia 4 kpl
Viinirypäleitä 7 kpl
Tomaattilohkoja 3 kpl
Porkkanaraaste 52 suikaletta
Jne.
Helppoa, kun sen osaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäpä kun se rohmu on miehesi aikuinen poika? Stressaan aina kun hän tulee mökille. Kiva mies, mutta ruokailutavoiltaan juntti. Jättää aamupalan väliin, jotta voisi satsata lounaan kalliisiin osiin. Ottaa pihvejä 3 kpl, lohta puolet yhdestä kokonaisesta jne. Salaatit, perunat, kasvikset jättää syömättä.
Joskus kun lounasta oli niukemmin, odotin että hän heräisi ja tulisi aamiaiselle. Klo 13 oli vaan pakko jo mennä laittamaan ruoka tarjolle ja sieltähän tuo kömpi pihveille. Ihmetteli kun minä syön vain perunaa ja kasviksia. Niin, pihvejä oli 1 reilun kokoinen ihan jokaiselle. Hän otti 2.
Neuvo: kun hän on tulossa mökille, niin varaa silloin jotain normaalimpaa ruokaa. Lohet kannattaa jättää aina niille kerroille kun rohmuja ei tule :) se on ketjusta opittu.
Tuohon on "äitipuolena" tosi paha sanoa: kyseessä miehen poika ja vieläpä aikuinen sellainen. Miehen tehtävähän tuo olisi sanoa pojalleen asiasta että ota perunaa ja leipää etc myös.
Tai sitten tuossa pihvitilanteessa, kun niitä on se 3, eli jokaiselle yksi: niin sanot ystävällisesti ja äitimäisesti kun ruoka on kypsää, että näitä on sitten yksi per syöjä.
Tiedän tapauksen jossa nuorimies alkoi syömään perunoita ykskaks anoppipäivällisillä. Siihen tarvittiin yksi keino: anoppi kuori ne valmiiksi. Kuori siis koko kattilallisen, eikä vain tälle vävykokelaalleen. Jo alkoi peruna maistua. Tämä vinkkinä. En ota kantaa siihen pitäisikö nuorenmiehen itse kuoria perunansa mutta voi olla ettei kaikille ole opetettu ja tämä ei ole v**uilua. Sehän ei ole pojan vika. Mutta opetella kyllä kannattaisi, ehkä nuori morsio tämän vielä opettaa, jos siis itse kykenee kyseiseen toimeen.
Perunankuoriminen on niin yksinkertaista, että se pitäisi jokaisen oppia ilman opetusta:) Opetin sen pojalleni, koulusta kuulin juorun, että pari vuotta vanhempi sisko kävin kuorimassa hänelle perunat toisessa luokassa. Se tapa päättyi heti. Nykyisinhän koulussa on kuoritut perunat. Mutta jokainen halukas kyllä oppii.
Ei ole. Näin väitettiin jos silloin kun olin itse koulussa ja itse kuorin perunat...
Riippuu toimittajasta, mutta ne koulut mitä minä tiedän käyttävät valmiiksi kuorittuja perunoja. Alkuviikosta nelikymppisiä juhlinut kertoi, että alakoulussa piti itse kuoria, mutta sen jälkeen koulussa ollut valmiiksi kuoritut perunat. Kauhukuvia lapselle:) omasta lapsuudestaan
Mä olen 30v ja meillä oli kuoriperunat koulussa. Myös meidän koululaisella on kuoriperunat koulussa
Voi sanoa suoraan esim. jätä vähän muillekin tms. Jouduin kerran sanomaan tiukasti tuttavaperheen lapselle joka söi PUOLET täytekakusta. Vanhemmat eivät reagoineet mitenkään kun vieressä, sanoin lapselle että nyt riittää muutkin haluavat syödä kakkua. Siirsin kakun korkeammalle. Että raivostutti! Sen koodin en tätä uusperhettä kutsunut meidän juhliin.
Huvittavaa kun joku sama keskustelija spämminyt tätä "tarjoa sen verran kuin varaa" juttua :D taitaisi olla peiliin katsomisen hetki
Lahjat eivät ole mikään pääsylippu rohmuta kahden edestä.
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa!
Tarjoilujen riittämiseksi toivomme, että noudatat tarjoilurajoituksia. Listassa maksimi, mitä on varattu per ruokailuja
Lohi 1 pala
Leipäjuusto 3 palaa
Feta 4 palaa
Patonkia 3 viipaletta
Lihapullia 4 kpl
Viinirypäleitä 7 kpl
Tomaattilohkoja 3 kpl
Porkkanaraaste 52 suikalettaJne.
Nauroin ääneen.
Olen sanonut kerran sukujuhlissa eräälle että"älä saatana taas syö kaikkia pihvejä kun muillekin pitää jäädä" . Arvasin tämän ja niin siinä kävi että ensin otti pelkkiä pihvejä ja malliksi pienen perunan ja ei kun santsaamaan. Sen verran olin jo katsonut että toppi piti panna. Ei olla oikein väleissä, mutta hei. En minä tuollaisilla sukulaisilla mitään teekään.
Taas tämmöinen alimman sosiaaliluokan ongelma kysymys.
Helppoa.
Annostelet valmiiksi lautaselle. Jos ei kelpaa, se on voi voi, jättäkööt loput lautaselle. Alkusalaattikipot ja patonki/ leipä pöytään ensin, niin kukaan ei rohmua pääruokaa. Ja siskonkaimanserkku annostelemaan tai ainakin "valvomaan" pitopöytää.
Ja mitä jos miettisi, millaisia tuttavia kutsuu juhliin? Tai ylipäätään pitää tuttavanaan? Rohmut ja sikailevat röyhkimykset voi jättää juhlien ulkopuolelle.
mikä juhla hullu on palstalla päivittäin on häitä, hautajaisia ym kekkereitä. miksi järjestätte jos se niin rankkaa on. en ole tuttava työ piirissäni 2v kenenkään edes kuullut puhuvan joistakin kissan ristiäisistä. oletko joku viittä vaille konkka järjestäjä vai miksi näitä päivittäin rustaa eihän niihin kukaa edes mene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten pöydässä on usein nakkeja, halpislihapullia ja ranskalaisia tms. Pahimmat rohmut voi ohjata aloittamaan sieltä, "jos on jo kova nälkä, kun tässä vielä kestää hetken". Pitää vain huolen, että pakasteranskiksia ja lihapullia on hankittu pussi per rohmu.
Tämäkin on jännä juttu. Miksi tarjota lapsille pelkkää roskaa? Eikö kotona syödä esim sitä lohta? Kyllä mun lapset haki ruokansa aikuisten pöydästä jo ihan pienenä.
Mistä ihmeestä tämä joutuu muuten? Että lapsille hampparit, ranut ym? Ei kannata ihmetellä kun lapset ei opi syömään kunnolla kun juhlissakin tulee tuota mättöä. Missä iässä saa siirtyä aikuisten lohi ja feta taivaaseen?
Vierailija kirjoitti:
~ mummo ~ kirjoitti:
Näitä juttuja kun olen lukenut niin olen myös käsittänyt sen, että jos antaa lahjaksi rahaa vaikka 100€ niin saa syödä mahansa täyteen. Sen sijaan 20 eurolla saa vaan ehkä leipäpalan.
Saatan olla väärässäkin, mutta onko oikeasti tuo raha ns. sisäänpääsymaksu nykyään? Ja kuka sen tarkistaa?
On paljon keskusteluja täällä(kin), että esim. hääpari on pettynyt, kun rahaa ei olekaan tullut niin paljon, että se olisi kattanut kaikki kulut.
Mites sille tädille kävi, joka osti lahjaksi kattilan?
Tämä nyt meni ohi aika paljon aiheesta.
Meillä yo-juhliin meni 800 euroa - teimme itse kaiken ja kaikkea oli reilusti - lahjoja tuli n.4000 euroa käteistä + astioita, koruja jne. Minua hävetti, mutta en vieläkään tiedä miksi. Tarjolla oli kylmäsavulohta, kylmäsavuporoa, fetaa........ Nyt jos tekisin jotakin toisin ostaisin Auraa tarjolle. Kakkuja oli 3 erilaista ja monet maistoivat ainakin kahta kakkua, mutta silti ei ollut hätää riittämisen suhteen.
Tuosta rahasta - yo kävi jo päivän aikana sanomassa, että on saanut älyttömästi rahaa, mutta ei tulisi mieleen tarkistella, lahjojen arvoa.
Tsekkaatteko muuten juhlissa juhlakaluina, mitä saitte keneltäkin? Jos ette niin voi olla että seuraavissa rippijuhlissa tuleekin vain Tokmannin vitosen tuikkukupit kun muutoin olisi tullut satku kuoressa? Eli jos juhlakalu ei tsekkaa näitä niin halvan lahjan tuojat on siipiporukkaa ts. lokkeilijoita.
Yksi ratkaisumahdollisuus on että laittaa vain sellaista mihin on varaa. Ihminen syö vähemmän samaa lajia kuin useita eri sortteja. Älä laita seitsemää sorttia. Laita vaikka vaan 2. Tai jos laitat monta sorttia, niin laita edullisia. Joku lämmin ruoka voisi olla edullisempi kuin mikään leikkelepöytä. Lohikeitossa kala voi olla pikkusiruina. Paljon perunaa, juureksia ja kasviksia seassa.