Onko suomenruotsalaisilla perheillä paljon ongelmia?
Näin olen ymmärtänyt. Tiedän perheen jossa äiti jäi huumeista kiinni ja joutui vankilaan moneksi vuodeksi ja lapset hoitaa isä uuden suomenruotsalaisen työttömän äitipuolen kanssa.Lisäksi perheillä paljon köyhyyttä.
Kommentit (5)
Vierailija kirjoitti:
Perhe jossa isä ruotsinkielinen ja äiti suomenkielinen, niin perheen lapsilla ongelmia molemmissa kielissä koulussa.
Jaa mulla monta kaveria ja kenelläkään ei ole ollut ongelmia
Selvästi harvemmin kuin suomenkielisissä tai vieraskielisissä perheissä. Näin ainakin lasten voinnista päätellen. Olen lastenpsykiatrialla töissä, ja erittäin harvoin tulee ruosinkielisiä lapsia meidän palveluiden piiriin, vaikka alueella on useampi ruosinkielinen alakoulu. Ulkomaalaistaustaisten perheiden lapset ovat suhteellisesti yliedustettuja, ja valtaosa kaikista on luonnosllisesti suomenkielisiä. Kuvaavaa on myös se, että teemme myös jalkautuvaa työtä kouluihin, ja olen käynyt työni puolesta alueen jokaisessa suomenkielisessä koulussa, mutta en kertaakaan ruotsinkielisissä kouluissa.
Niillä on ongelma, ei saa puhhu tarpeeks råååtsi. Joutu fifan puuhhu soome kioski. Svenskaklubbenilla nååråmme aina rååtsiksi.
Perhe jossa isä ruotsinkielinen ja äiti suomenkielinen, niin perheen lapsilla ongelmia molemmissa kielissä koulussa.