IS: Maailmanlaajuinen LAMA tulossa! Miten olette varautuneet?
Jotenkin en nyt vaan jaksa uskoa siihen.
Venäjän ja ukrainan bkt:t aika pieni siivu maailman bkt:stä.
Kiinassa tehtaat pyörii koronasta huolimatta kun työntekijät lukitaan niihin sisään.
Kommentit (43)
Ainahan niitä lamakausia tulee. Saa nähdä tuleeko sen kaltainen kuin 90--luvun alussa Jotenkin tuo lama on nuorille kaukainen, kun kuvitellaan, että kukaan boomeri ei ole koskaan kokenut köyhyyttä ja työttömyyttä. Mutta niin se oli, että esim. asuntojen hintataso romahti puoleen monin paikoin. Ostajia ei ollut ja moni joutui myymään, kun ei muuten selvinnut veloistaan. Monelle jäi velka ilman asuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Piensijoittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen varautunut asiaan 90-luvun lamasta viisastuneena viimeisen neljännesvuosisadan säästämällä ja sijoittamalla. Enää ei voi huonosti käydä.
Sijoitusten arvot tulevat lamassa alas. Toivottavasti sijoituksia on sen verran paljon ettei nykyarvojen diskonttauksesta tule ongelmaa
En usko, että Helsingin keskustayksiöiden hinnat tulevat romahtamaan tai ettei niihin saisi vuokralaisia. Jos jenkkiosakkeiden arvo laskee, niin minulla on aikaa odotella niiden nousua.
Oletko sitten unohtanut sen 90-luvun laman? Silloinhan Helsingin asuntojen arvot laskivat todella paljon.
Tulossa on valuuttakriisi!
Miten asuntojen hinnat muuttuvat työpaikkojen ja rahan arvon hävitessä ei tiedä kukaan.
Työttömiä ei voi verottaa kiinteistöjä voi.
Vierailija kirjoitti:
Olen varautunut asiaan 90-luvun lamasta viisastuneena viimeisen neljännesvuosisadan säästämällä ja sijoittamalla. Enää ei voi huonosti käydä.
Sijoitusten arvot tulevat lamassa alas. Toivottavasti sijoituksia on sen verran paljon ettei nykyarvojen diskonttauksesta tule ongelmaa
En usko, että Helsingin keskustayksiöiden hinnat tulevat romahtamaan tai ettei niihin saisi vuokralaisia. Jos jenkkiosakkeiden arvo laskee, niin minulla on aikaa odotella niiden nousua.
Osakkeista ei taida olla hyötyä jos ihmisillä ei ole enää varaa niitä ostaa. Sensijaan niiden tyhjänä ylläpito voi viedä omistajan rahatkin.
Vierailija kirjoitti:
Olen haaveillut kapitalistisen maailman romahtamisesta jo vuodesta 1918 asti!
Haluat siis, että kaikki ovat tasapuolisesti käyhiä ja sorrettuja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän se vassareiden tavoite on. Kaikille tasaisesti kurjuutta (paitsi puoluepolitrukeille) ja mielivaltainen valtiovalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Romahdus on ollut vääjämätön jo pidempään, mutta sitä on aina vain lykätty lainalla ja rahanpainamisella. Seurauksena inflaatio ja nousevat korot, jotka räjäyttävät koko pasan nyt sileäksi. Ei tarvitse olla nero tuota ymmärtääkseen, vaikka media nyt louskuttaa ja toppuuttelee mitä sattuu. Taloustietäjät ovat tuosta kuitenkin varoitelleet jo pitkään.
Nyt jos vielä Kiina paukkii Taiwaniin kuten merkkejä on, niin lännestä loppuu kaikki reaalinen ja käsissä on vain vivutettu hyperinflaati, velkavuori ja kaatuva pasa. Menee kaikki valtioita myöden.
Jotenkin suunnitelmalliselta tämä kaikki vaikuttaa.
Suuri nollaus on rakenteilla.
Joitain asioita työstetty vuosikymmeniä.
Arvojen varassa on ihmiskunnan selviytyminen. Vähän heikolta kyllä näyttää.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka vanha olet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyäänhän pahat valtiot sortaa biljonäärejä tyhmällä lainsäädännöllään. Parempi vaan toteuttaa se wefin agenda ja saada valtiot korvausvastuuseen biljonäärien köyhtymisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä itse asiassa haluan. En ole tuo yli satavuotias kirjoittaja, mutta minä voin käsi sydämellä vannoa, että olisin onnellinen kun kaikki rikkaat, hyväosaiset ja paremmat ihmiset saisivat maistaa miltä tuntuu olla heikko osainen.
Oppisivat vähän.
Vierailija kirjoitti:
En oikeastaan mitenkään, tai no itseasiassa olen varautunut jo useamman vuoden ajan elämällä köyhyysrajalla, ja samalla keskittynyt elämässäni ilmaisiin, ei materialistisiin asioihin ja löytänyt niistä merkityksellisyyttä ja iloa.
Sama. Ja jos ruuan hinta nousee vielä tästä niin luovun sitten netti- sekä puhelinliittymästä.
Ei ole ikinä ollutkaan mitään netflixejä joista voisin säästää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän se vassareiden tavoite on. Kaikille tasaisesti kurjuutta (paitsi puoluepolitrukeille) ja mielivaltainen valtiovalta.
Seksituputuksella ja päihdemyönteisellä politiikalla turrutetaan massat jotta saadaan vaivihkaa lisättyä kokoajan valtion kontrollia. Eli hämärretään ihmisten taju siitä mitä on tekeillä isossa mittakaavassa. Tätä tämä meno nyt on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko sitten unohtanut sen 90-luvun laman? Silloinhan Helsingin asuntojen arvot laskivat todella paljon.
Ei ole tarvetta myydä niitä laman pohjissa, kun ne on jo maksettukin.
Tämä. 90-luvun laman lapsena on tiedot siitä, mitä oikea lama tarkoittaa. Tämä on kätevästi kierretty sillä että on skipattu kuluerät akka ja kersat sekä se, että ei tule tapahtumaan "erilleen kasvamisia" eikä ruokkoja.
Kaikista ed. mainituista on kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tarvetta myydä niitä laman pohjissa, kun ne on jo maksettukin.
Voipi olla että asuntosi arvo miljoonakertaistuu ja siten kiinteistövero myös.
Olen varautunut sillä tavalla, että kulutan sekä roskaan kahta kauheammin eikä kiinnosta hittoakaan mikään ns. kestävä kehitys tai muu piiperrys :D:D:D
Heitin akan pihalle että ei ole ketään tuhlaamassa rahaa ja nyt pystyy helposti säästämään rahaa
Siitä lamasta eletään läpi, kuten on eletty ennenkin. Mun perheeltä meni aikanaan 90-luvun lamassa kaikki, mutta niin vaan kömpivät jaloilleenkin kaikki.
Aina voi elää pelko perseessä ja maalailla kauhukuvia, tai sitten voi elää päivä kerrallaan nauttien niistä asioista, mitä nautittavissa on.
Pitämällä tätä samaa ankeaa vakituista sairaanhoitajan työpaikkaa kunnalla...jatkuupahan edes pienen palkan tuleminen.
Muutamia laman merkkejä ja syitä:
- Tokmannin ja Puuilon myynti laskenut pari kuukautta putkeen. Edes halvaksi mielletty tavara ei nyt tee kauppansa.
- Kallis ja edelleen kallistuva energia (sähkö, polttoaineet) syövät yhä isomman osan palkoista ja muista tuloista ---> ei jää rahaa ostaa tuotteita tai palveluita
- Yhä useampi on perustanut oman kasvismaan, monet hyötykasvien siemenet myyty jo loppuun
- Vuokrien hinnat tulevat nyt alaspäin ja yksiöitä myynnissä huippumäärä (joko rahat tarvitaan pois sijoitusasunnoista ruokarahoiksi, tai velkavivulla sijoitusasunnon ostaneet eivät selviä lyhennyksistä)
- Lainankorot nousussa, syksyllä 1-2 %
- Logistiikkaongelmat Kiinassa jatkuvat, Shanghaissa laivat purkamatta lastista/lastaamatta s
- Kiinan koronapolitiikka laittaa maan säppiin lähiaikoina
- Ruuasta tulossa jossain päin maailmaa todellinen pula, monet maat ovatkin kieltäneet ruuan viennin muualle (esim. vehnän, paistoöljyn)