Kolmannes nuorista pelkää, että työelämä on liian raskasta, kertoo tuore raportti
Voi että! Hellanlettas!
>Kolmannes nuorista pelkää, että työelämä on liian raskasta, kertoo tuore raportti
Työelämä liian RASKASTA! Mä en pysty! Mä en kestä! Mä en voi mennä T Ö I H I N
Minkä takia kolmannes suomen [[nuorisosta]] uskoo töissä käymisen olevan liian raskasta?
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma teinipoika just kysyi multa, kun että miksi teen niin usein pitkiä työpäiviä. Kello oli 21:30, kun viimeistelin esitystä seuraavan päivän palaveriin. Tuollaisen kuvan ne saa vanhemmilta työelämästä. Ei ihme, että ahdistaa jo etukäteen...
Sama meillä.
Kaikila aloilla/kaikissa töissä työkalupakki kun ei tipu kädestä klo 15.30 tai tehtaanpiippu vihellä.
Homma muuttui täysin kun tuli internet ja kännykät.
Olen 56 v ja asiantuntijatehtävissä, enkä tiedä kuinka kauan jaksan, vaikka tykkään työstäni.
Tutulta kuulostaa. Kännykkä, Skype, Teams ja avokonttori varmistavat ettei vahingossakaan saa yhtä ainoaa ajatusta hoidettua valmiiksi keskeytyksettä. Olisikin lankapuhelin, työhuone ja tietokone vain kirjoittamiseen ja sähköpostin lukemiseen. Ja sellainen tietokone, että se toimii vain tasan siellä toimistolla.
Ehkä juuri APn kaltaisten ilkiöiden takia. Pitää kestää idioottejakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rottailu on parasta, lampaat tarjoaa kaiken 😎
Oletko miettinyt kuinka paljon tulet saamaan eläkettä? 😁
Jos kyseessä on kovin nuori ihminen, niin ei ole varmaa, onko hänen eläkeiässään enää eläkejärjestelmää olemassakaan. Nykyhallitukset syytävät sellaisella vauhdilla rahoja ulkomaille mm. Etelä-Euroopan maiden talouksia auttaakseen (Kreikka, Italia, Espanja), kehitysapuun ja globaalin ilmastokriisin ratkaisemiseksi & vihreään siirtymään, että en ihmettelisi, vaikka tulevaisuudessa suomalaisten eläkkeisiin ei jäisi rahaa enää ollenkaan.
Eikä tarvitse välttämättä olla edes kovin nuori. 30-vuotiailla eläkeikä heiluu jossain 70v tuntumassa. Kyllä se systeemi romuttuu paljon nopeammin kuin 40v.
Vierailija kirjoitti:
Voihan sitä työelämää pelätä, mutta kyllä siihen sopeudutaan, kun pääsee kiinni työhön.
Niin eli turha muuttaa työelämää siedettävämmäksi?
Olen nyt n. 5-kymppinen. Tehnyt töitä 18- vuotiaasta asti. Vielä pitäisi jaksaa painaa ainakin 17 vuotta ennen eläkkeelle pääsyä. Voin kertoa, että ei taida tapahtua suorittavassa työssä. Jos ihmiset haluttaisiin todella pitää työelämässä vanhuuteen asti, pitäisi kaikille yli 5- kymppisille räätälöidä työkuviot niin, että niissä jaksaa. Nyt vain ahdistaa.
Noissa eläkeiän nostoissakin katsotaan vain sitä elinikää, ei sitä missä kunnossa ihminen on.
Joku voi elää 100-vuotiaaksi, mutta olla viimeiset 30-vuotta liikuntakyvytön/pahasti muistisairas tmv. "kiva" siinä pitää sitten tuollaista 70-vuotiaaksi saakka töissä... Työuran loppupuolella voi olla jo ihan "kujalla" kaikesta, tai eläkkeelle jäätyä onkin jo valmis hoitokotiin...
Toisekseen moni iäkäs voi olla muulla tavoin hyödyllinen, esim. moni eläkkeellä oleva mummo hoitaa paljon/joskus lapsenlapsiaan ja sitä kautta mahdollista lapsensa ja miniänsä/vävynsä (=nuorempien sukupolvien) työssäkäymistä. Monesti myös yhteiskunta säästää, jos esim. päivähoitoa ei niin paljon tarvita jne.
Samoin eläkeläiset myös käyttävät palveluita silloin kun työssäkäyvät eivät ehdi (=ovat töissä) esim. käyvät uimahalleissa/kylpylöissä/risteilyillä/kampaajalla jne. arkena/päivällä jne.
On aika iso ero sekä määrässä että eläkeläisten kunnossa onko noissa 65-70vuotiaita vai 75+ vuotiaita.
Se mitä eläkeikäisille voitaisiin harkita, on ns. avustavat työt. Tarkoitan sellaisia helppoja/kevyitä/simppeleitä/kiireettömiä hommia, ja mielellään osa-aikaisena (esim. pari päivää/vko tai tai muutama tunti/päivä jne.)
Vierailija kirjoitti:
Noissa eläkeiän nostoissakin katsotaan vain sitä elinikää, ei sitä missä kunnossa ihminen on.
Joku voi elää 100-vuotiaaksi, mutta olla viimeiset 30-vuotta liikuntakyvytön/pahasti muistisairas tmv. "kiva" siinä pitää sitten tuollaista 70-vuotiaaksi saakka töissä... Työuran loppupuolella voi olla jo ihan "kujalla" kaikesta, tai eläkkeelle jäätyä onkin jo valmis hoitokotiin...
Toisekseen moni iäkäs voi olla muulla tavoin hyödyllinen, esim. moni eläkkeellä oleva mummo hoitaa paljon/joskus lapsenlapsiaan ja sitä kautta mahdollista lapsensa ja miniänsä/vävynsä (=nuorempien sukupolvien) työssäkäymistä. Monesti myös yhteiskunta säästää, jos esim. päivähoitoa ei niin paljon tarvita jne.
Samoin eläkeläiset myös käyttävät palveluita silloin kun työssäkäyvät eivät ehdi (=ovat töissä) esim. käyvät uimahalleissa/kylpylöissä/risteilyillä/kampaajalla jne. arkena/päivällä jne.
On aika iso ero sekä määrässä että eläkeläisten kunnossa onko noissa 65-70vuotiaita vai 75+ vuotiaita.Se mitä eläkeikäisille voitaisiin harkita, on ns. avustavat työt. Tarkoitan sellaisia helppoja/kevyitä/simppeleitä/kiireettömiä hommia, ja mielellään osa-aikaisena (esim. pari päivää/vko tai tai muutama tunti/päivä jne.)
Tuota sinun ajatustapaasi kutsuttiin ennen maalaisjärjeksi. Nykyään se on poissa muodista.
Nykyään systeemin kannalta olisi ideaali, että
- vanhukset olisi töissä 70+ vuotiaiksi ja lähtisivät sitten kiltisti saappaat jalassa, terveydenhoito tehdään heille sopivasti saavuttamattomaksi, että kuolo korjaisi raihnaiset mahdollisimman pian
- äidit ja isät painaisi vuorotahtiin ylitöitä, kotitöitä, metatöitä. Päivittäisivät yökaudet osaamistaan, tämä on brändätty hienoksi termiksi "elinikäinen oppiminen" ja sen kautta työllistetään iso joukko tyhjänpuhujia, jotka myy burn outisille keski-ikäisille toivoa siitä, että yt:t ei osu kohdalle tai työmarkkinoilla on heille tarvetta
- vauvat heitetään jo pieninä systeemiin säilöön vanhempien ylipitkien työpäivien ajaksi, tämä on brändätty nimellä "laadukas varhaiskasvatus" ja vanhemmat kannustetaan tähän leikkaamalla kotihoidontukia ja äitiysloman päiviä
- hammashoito ja terveydenhoito on 404, näin saadaan säästöjä, silti kulut on valtavat, koska pomojen bonukset
- luodaan lisää veroja, kuluja, maksuja, jotka lankeaa keskiluokan maksettaviksi
- koulujen taso laskee kuin lehmän häntä, silti kansalaisten pitäisi olla tehokkaampia, tuottavampia, innovatiivisempia
Eihän kukaan luvannut, että tänne synnytään oleskelemaan! Pulinat pois ja systeemin armottomien rattaiden vauvaltaan vain. Suuri ikäluokka loi upean järjestelmän ja sinun tulee kiitollisena olla sen nöyrin palvelija.
Tämä nuorten velttoilu johtuu myös siitä, että nykyisin kodit ovat monilla niin vauraita että ei ole koskaan tarvinnut tehdä esim kesätöitä saati sitten kotitöitä tai sitten on käyty jossain kaupassa hyllyttämässä tavaroita 2 vko ja pappa betala loput. On käyty lukio ja sen päälle pappa maksaa edelleen välivuoden, sitten amkkiin tai yliopistoon jossa opiskellaan 4-7 v.
Hups - sit pitäs mennä töihin jossa painetaan 10-12 h työpäiviä. Suorittavassa työssä työ 7,5 h mutta voi olla fyysisesti raskasta ja joutuu ottamaan muita huomioon. Kaikki ei pyörikään enää minun ympärilläni ja joku saattaa sanoa minulle napakastikin jos räplään 8 h työpäivästä 2 h kännyäni työpaikalla. En pääse enää frendien kanssa lattea lipittämään kahvilaan ku joku kitupiikki on määrännyt mulle iltavuodon.
Raskasta on!
Jos on liian raskasta, niin ainahan voi mennä osa-aikatyöhön. Tekee vaikka 4 h / päivä kaupassa, ravintolassa tai vaikka siivoojana.
Lopun aikaa voi hengailla yhteiskunnan tuilla.
Lisää vaan pumpuliin käärimistä niin saadaan se loppu 2/3 myös uupumaan pelkästään työn ajattelemisestakin.
Jos pienestä pitäen saa vain olla ja elää sen mukaan mikä kulloinkin on kivaa, ei ole ihme ettei työnteko kiinnosta. Vanhempien pumpulissa kasvattama uniikki erityisherkkä lumihiutale joutuu tekemään töissä esimiehen määräämiä tehtäviä. Ja se voi olla oikeasti kova paikka. Monelle nuorelle todelliset yhteiskunnan rajat tulevat eteen vasta työelämässä. Siellä ei voi vain olla ja odottaa että joku muu tekee ja hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä töissä välillä on raskasta. Kiire ja paineita suoriutua hyvin. Itse olen ollut työelämässä 12vuotta. Jaksan kyllä ihan hyvin. Mikä siis on se, mitä nuoret pelkäävät? Ehkä heille tulisi puhua ja kannustaa, selventää mitä työelämä on.
Paskaa se on 99%
Ajat muuttuu.
Itse oikein odotin nuorena että pääsen jo a) kesätöihin sillon kun täytin 13 b) heti koulun jälkeen opiskelemaan ja sitten harjottelupaikkoihin ja kesäduuniin. Muistan vieläkin mikä fiilis oli 90 luvun laman aikaan kun puolet kavereista oli vielä joko opiskelemassa tai makasivat kotona työttömänä, kun sain äitiyslomansijaisuuden ja voin sanoa muille, että olen töissä. Joku pyysi illaksi notkumaan jonnekin, olin ylpeä sanoessani, että "sorry, en voi lähteä kun mulla on iltavuoro".
Toisaalta onhan se niin että sillon ei tullut rahaa mistään, vanhemmat eivät maksaneet, kaikki piti hommata itse. Nykyään ihmiset ovat vauraampia ja vielä kolmekymppisiä vanhemmat jeesaa taloudellisesti. Turhahan sitä on töihin mennä rasittamaan itseään. Työssä käynti ei ole enää kunnia-asia.
Jos kyseessä on kovin nuori ihminen, niin ei ole varmaa, onko hänen eläkeiässään enää eläkejärjestelmää olemassakaan. Nykyhallitukset syytävät sellaisella vauhdilla rahoja ulkomaille mm. Etelä-Euroopan maiden talouksia auttaakseen (Kreikka, Italia, Espanja), kehitysapuun ja globaalin ilmastokriisin ratkaisemiseksi & vihreään siirtymään, että en ihmettelisi, vaikka tulevaisuudessa suomalaisten eläkkeisiin ei jäisi rahaa enää ollenkaan.