3v ja juo tuttipullosta.....
Kommentit (34)
Minä itse join tuttipullosta n. 3-vuotiaaksi ja sitten ravattiinkin puheterapioissa ja oikomishoidoissa ym. kun hampaat oli vinksin vonksin. Nimenomaan pullottelun takia. Meillä lapset 2 v ja 3 kk eikä kumpikaan ole koskaan syönyt tuttia eikä juonut tuttipullosta. Turhia vempeleitä molemmat, rinnasta on siirrytty nokkamukiin ja siitä tavalliseen mukiin.
täällä ihmettelen myös minä. Se on tosiaan sitten mukavaa kun on purentavika ja reikäiset hampaat sen takia että vanhemmat eivät ole viitsineet ottaa pulloja pois. Käsittämätöntä toimintaa antaa 3-5vee vielä juoda pullosta! tosiaan ei ole kyse enään vauvoista. olisitte toimineen ajoissa pahvit
Vanhempien saamattomuutta tollanen. Kamala nähdä noin isoja tuttipullon/tutin kanssa,
Kuopusta odotellessa raskaus oli vähän hankala, en jaksanut vierottaa. Nyt isompi on niin mustis, ettei heti voi vierottaa. Menee vielä aikaa ennen kuin pääsee pullosta.
Juo vellin. Käy hammaspesulla ja menee nukkumaan. Sängyssä on pienessä tuttipullossa vettä siltä varalta, jos yöllä tulee jano. Ei sitten tartte yöllä juoksennella etsimässä vettä eikä tartte edes vanhempien herätä. Tyttö ottaa huikat ja jatkaa unia.
Me ollaan luovuttu kaikista muista vauvajutuista kokonaan, ei tuttia, ei vaippoja. . .
Pullon ajattelin antaa olla niin kauan kuin haluaa pitää. Imetin vuoden ikäiseksi ja siitä siirtyi suoraan lasiin. Iltasin tuli pullo kehiin eli meillä pullottelu aloitettiin vasta vuoden jälkeen. Aikaisemmin ei koskaan pulloa halunnut. Olisin muuten jatkanut imettämistä, mutta aloitin työt ja mun halusta imettäminen jäi ja pullo tuli tilalle siis iltoihin.
sanoa hammaslääkärille minkäikäiset imuttaa tuttipulloa..? tuskin tulisi päänsilityksiä. Ja toooosi fiksua aloittaa pullottelu vuoden ikäisenä?!
Itse join tuttipullosta 3-vuotiaaksi asti - hampaat oli täynnä reikiä + purentavika+ puhevika lapsena, kiitos vain äidilleni :-(. Muistan kyllä, kun äiti sanoi ollessani 3-v, että nyt tuttipullot laitetaan pois - ja minä vain annoin ne pois, ilman ongelmaa!
Myöhemmin lapsena sain sitten kuulla että " sillä on tuo puhevika, kun se joi niin kauan tuttipullosta" . Ymmärtääkö 3-v ajatella, että jospa en joisi niin ei tulisi puhevikaa (tai reikiä hampaisiin jne.) vai olisiko tämä niitä asioita, joita vanhempien pitäisi ajatella?
Ei juonut pullosta muuta kuin iltavellin. Imetin 1-vuotiaaksi ja opettelin tavalliseen maitoon suoraan mukista. Mutta puolivuotiaana ei oppinut ollenkaan syömään puuroa - niin aloin antamaan iltavelliä. Velliä ei suostunut juomaan kuin pullosta - siksi annoin noinkin pitkään juoda sen siitä - kunnes siis sai syödä iltapalakseen muroja ja leipää.
Kyllä en antais 3-vuotiaan enää pulloa lutkutella - Kyllä ne saa pois, kun ottaa vaan - yleensä kynnys on suurempi aikuiselle kuin lapselle, loppu pelissä..
Eri asia jos sitä litkutellaan kaiken aikaa. Meidän lapsellemme on aiemmassa elämässään lastenkodissa annettu tuttipulloa yli 3 vuotiaaksi 3xpv. Lisäksi syö aika paljon sormiaan edelleen nyt 4 vuotiaana. Hampaat eivät hänelläkään ole väärässä asennossa. En kyllä usko tipan vertaa siihen etät yksi pullo päivässä pilaa hampaat ainakaan laittamalla ne väärään asentoon!
Hampaat olivat ihan hyvät ja hoitaja sanoi, että kunhan ei hampaidenpesun jälkeen juo, niin on ihan ok. En myöskään ymmärrä miten iltavelli, jonka juonti kestää pari minuuttiia pilaisi hampaat? Lapseni ei saa sokeria, makeisia. . .
Me saatiin ainakin ihan hyvä vastaanotto hammashoitajalta. Eikä meidän lääkäri-isäkään asiasta ole kauhuissaaan. Äidinkin tutkinto on kasvatustieteen alalta, mutta tähän tietty joku sanomaan, että suutarin lapsella ei ole kenkiä ;)
t. se, jonka 2v2kk juo iltavellin pullosta.
mutta ruokapöydässä ja ennen hampaiden pesua. Mitä haittaa siitä muka on? Ei lutkuta sitä pulloa kuitenkaan tuntitolkulla.
älä puutu tähän keskusteluun, ethän ole edes sen lapsen äiti tai mitään. Kaikenlaisia kaikkitietäviä sitä onkin.
Vierailija:
älä puutu tähän keskusteluun, ethän ole edes sen lapsen äiti tai mitään. Kaikenlaisia kaikkitietäviä sitä onkin.
mun kaksi lasta ei ole ikinä käyttänyt tuttipulloa. Ja tää on vain toteamus.
Ala- ja yläleuka ovat tuttipullosta juodessa sellaisessa asennossa, joka voi vaikuttaa purentaan ja myöskin hampaiden asentoon. Mut rajansa kai silläkin - en oo mikään asiantuntija :) Ei kai vähäisellä käytöllä ole niin suurta riskiä, luonnollisesti.
Itse en antaisi isommalle lapselle pulloa lähinnä itseni takia - hävettäisi. Mut sekään ei tarkota sitä että muiden pitäisi kokea tai tehdä samoin. Näin vain omalla kohdalla :)
tarkoitin ihan just sitä mitä sanoin eli ei ole ÄITI sille lapselle. Eikä mitään muutakaan.
niin miten hoidatte hampaiden pesun?