Alkoholi suositukset versus käyttömäärät
Suositukset ovat todella alhaisia, verrattuna todellisiin käyttömääriin. Kuka oikeasti viihteelle lähtiessä juo max. 5-7 annosta? Siis oikeasti? Ja kuka vastaa audit kyselyyn totuudenmukaisesti? Jos käyttää alkoholia "normaalisti". Kuka käyttää alkoholia, tulematta koskaan humalaan? Suositusten mukaan max. 1-2annosta/päivä.
Eikö tämä suosituksista höpöttäminen hämärrä kokonaiskuvaa, kun asiakkaat valehtelevat käyttömääriä ja lääkärit leikkivät uskovansa. Audit testien mukaan Suomalaiset käyttävät tuskin lainkaan alkoholia, muut tilastot kyllä kertovat toista.
Kommentit (31)
Minä olen miettinyt, että onko muissa maissa suositusrajoja ja ovatko ne samat?
Sanotaan, ettei tarkkoja rajoja oikein kukaan tiedä, koska alkoholi vaikuttaa eri ihmisiin eri tavalla. Tähän lisätään vielä koko. Onko raja sama 50 kiloisella kuin 80 kiloisella naisella?
Suositukset eivät ole sama kuin todellisuus. Suositusten tarkoitus on antaa ohje, jota noudattamalla vältyt todennäköisimmin alkoholin haitoilta. Alkoholi on elimistölle toksinen eli myrkyllinen aine, ja aiheuttaa syöpää muiden sairauksien lisäksi. Kirjoitin nyt mahdollisimman yksinkertaisesti, jotta nämä aivopieruilijatkin ymmärtäväisivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minulle viinipullo, eli 6 annosta illassa, on riittävästi. Jos juon enemmän, tulee paha olo.
Kokonaisuuten 14 annosta on vähän. Se ei ole kuin kaksi pulloa viikossa, niin on jo suurkuluttaja.
176 cm ja 75 kg. Nainen. 50+.
Kyllä minä jo itse huolestuisin alkoholinkäytöstäni, jos minulla alkaisi säännöllisesti kulua kaksi pulloa viiniä viikossa. Ei se ole oikeasti mikään pieni määrä ja esim. rintasyövän riski noilla käyttömäärillä nousee jo todella paljon. Ja kun miettii, mitä tuollainen määrä tekee iholle, suolistolle, maksalle ja myös elopainolle, niin aika hurjalta tuntuu, että jonkun mielestä tuo määrä on pieni.
N46
En minä juo kahta pulloa viikossa. Ja syynä on juuri nuo suositusrajat. Jos niitä ei olisi, niin voisin helposti vetää.
Puoli pulloa on määrä, joka ei vielä humalluta minun kokoistani. Ilman suosituksa, voisin helposti vetää neljänä iltana viikossa sen puoli pulloa.
Sama
Miksi? Miksi lasillinen tai kaksi ei riitä? Mistä kumpuaa tuo tarve saada enemmän? Itsekin juon mielelläni vähän paremmin ruoan kanssa lasillisen viiniä, mutta en todellakaan joka päivä, eikä tulisi mieleenkään ilman erityisempää juhlahetkeä juoda tuota lasillista enempää arjessa. Enkä koe myöskään päivittäin tarvetta millekään "rentoutushetkelle" tai "omalle ajalle" viinilasin seurassa. Jos haluan rentoutua, menen kylpyyn ja luen hyvää kirjaa tai venyttelen rauhallisen musiikin tahdissa tai käperryn sohvan nurkkaan lukemaan tai lähden yksin kävelylle metsään. En turruta aistejani alkoholilla.
N46
Ei kyse ole riittämisestä, vaan yleisestä juomisen määrästä. Juon kotona cafe lattea 3 x4dl. Illalla juon teetä, ja yksi muki on 5 dl. Ravintolassa otan aina ison mukin kokista.
Samalla logiikalla minulle on luontevaa juoda viiniä. En saa ruokaa huuhdeltua alas 12 cl:llä.
Ei, en minäkään juo päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen miettinyt, että onko muissa maissa suositusrajoja ja ovatko ne samat?
Sanotaan, ettei tarkkoja rajoja oikein kukaan tiedä, koska alkoholi vaikuttaa eri ihmisiin eri tavalla. Tähän lisätään vielä koko. Onko raja sama 50 kiloisella kuin 80 kiloisella naisella?
Kyllä, ainakin kaikissa länsimaissa nuo terveysperusteiset rajat n ja ne ovat hyvinkin samansuuntaisia:
https://www.cdc.gov/alcohol/fact-sheets/moderate-drinking.htm (USA)
"To reduce the risk of alcohol-related harms, the 2020-2025 Dietary Guidelines for Americansexternal icon recommends that adults of legal drinking age can choose not to drink, or to drink in moderation by limiting intake to 2 drinks or less in a day for men or 1 drink or less in a day for women, on days when alcohol is consumed"
https://www.nhs.uk/live-well/alcohol-advice/calculating-alcohol-units/ (UK)
To keep health risks from alcohol to a low level if you drink most weeks:
men and women are advised not to drink more than 14 units a week on a regular basis
spread your drinking over 3 or more days if you regularly drink as much as 14 units a week
if you want to cut down, try to have several drink-free days each week
14 units is equivalent to 6 pints of average-strength beer or 10 small glasses of lower-strength wine.
Kyllä minä olen juonut 16- vuotiaasta 50-vuotiaaksi sen 20-40 annosta viikossa. Väliin olin vuosia raittiina, muttei sekään onnea tuonut.
Alkoholistiperheessä kasvaneena en edes osannut ajatella elämää ilman alkoholia. Luulen että vanhempani käyttivät melko samoja määriä, isä ehkä enemmänkin. Isä eli 73-vuotiaaksi, äiti on elossa edelleen. Vanhempani myös tupakoivat 15-vuotiaasta alkaen, äiti polttaa edelleen, mutteipa häneen näytä syöpä tai maksakirroosi iskevän. Isänikin kuoli muuhun kuin alkoholin haittoihin.
Syön erittäin terveellisesti, ja ulkoilen paljon, etteipä sitä tiedä, vaikka eläisin yli 90-vuotiaaksi. Elintavat kun eivät yksin määritä elämän pituutta, enemmän kohtalo (jäänkö auton alle) ja aika suuresti kai myös perimä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minulle viinipullo, eli 6 annosta illassa, on riittävästi. Jos juon enemmän, tulee paha olo.
Kokonaisuuten 14 annosta on vähän. Se ei ole kuin kaksi pulloa viikossa, niin on jo suurkuluttaja.
Kyllä minä jo itse huolestuisin alkoholinkäytöstäni, jos minulla alkaisi säännöllisesti kulua kaksi pulloa viiniä viikossa. Ei se ole oikeasti mikään pieni määrä ja esim. rintasyövän riski noilla käyttömäärillä nousee jo todella paljon. Ja kun miettii, mitä tuollainen määrä tekee iholle, suolistolle, maksalle ja myös elopainolle, niin aika hurjalta tuntuu, että jonkun mielestä tuo määrä on pieni.
N46
En minä juo kahta pulloa viikossa. Ja syynä on juuri nuo suositusrajat. Jos niitä ei olisi, niin voisin helposti vetää.
Puoli pulloa on määrä, joka ei vielä humalluta minun kokoistani. Ilman suosituksa, voisin helposti vetää neljänä iltana viikossa sen puoli pulloa.
Sama
Miksi? Miksi lasillinen tai kaksi ei riitä? Mistä kumpuaa tuo tarve saada enemmän? Itsekin juon mielelläni vähän paremmin ruoan kanssa lasillisen viiniä, mutta en todellakaan joka päivä, eikä tulisi mieleenkään ilman erityisempää juhlahetkeä juoda tuota lasillista enempää arjessa. Enkä koe myöskään päivittäin tarvetta millekään "rentoutushetkelle" tai "omalle ajalle" viinilasin seurassa. Jos haluan rentoutua, menen kylpyyn ja luen hyvää kirjaa tai venyttelen rauhallisen musiikin tahdissa tai käperryn sohvan nurkkaan lukemaan tai lähden yksin kävelylle metsään. En turruta aistejani alkoholilla.
N46
Ei kyse ole riittämisestä, vaan yleisestä juomisen määrästä. Juon kotona cafe lattea 3 x4dl. Illalla juon teetä, ja yksi muki on 5 dl. Ravintolassa otan aina ison mukin kokista.
Samalla logiikalla minulle on luontevaa juoda viiniä. En saa ruokaa huuhdeltua alas 12 cl:llä.
Ei, en minäkään juo päivittäin.
Siis sinä käytät viini ruoan huuhteluun alas suusta? Oikeasti? Vai oliko tämä nyt huono vitsi?
Vierailija kirjoitti:
Suositukset eivät ole sama kuin todellisuus. Suositusten tarkoitus on antaa ohje, jota noudattamalla vältyt todennäköisimmin alkoholin haitoilta. Alkoholi on elimistölle toksinen eli myrkyllinen aine, ja aiheuttaa syöpää muiden sairauksien lisäksi. Kirjoitin nyt mahdollisimman yksinkertaisesti, jotta nämä aivopieruilijatkin ymmärtäväisivät.
Suomessa nyt sattuu olemaan sellainen laki että vain myrkytystilan aiheuttama päihtyminen on sallittua. Suositusannoksilla ei saa kunnon känniä. Aivan piip ärsyttävää kärsiä krapulasta. Saa nähdä ylihuomenna on perjantai...
Juu ja itse olin lääkärin mielestä alkoholisti, koska juon viiniä ruuan kanssa lähes joka päivä lasin kaks, koska taulukko näytti siltä.
No siis oikeesti ap mä juon korkeintaan kolme annosta alkoholia viihteellä ollessani ja nekin kaikki siellä raflassa. Kas kun en lähde sinne juomaan. Jos juoda haluaa känniin asti sitä voi tehdä halvemmalla himassa. Toki en ole löytänyt mitään syytä sellaisellekaan.
Eikä edes lomalla ole käynyt mielessä nauttia alkoholia joka päivä. Ei loma ole mikään syy olla pienessä sievässä. Eikä viikonloppu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N46
Sama
N46
Miksi kaikkien pitäisi olla kuten sinä? Minua taas ei tuollainen pikkutissuttelu kiinnosta ollenkaan, ruoankin kanssa maistuu mieluumminn kivennnäisvesi. Juon harvoin, 3-6 kertaa vuodessa, mutta kun juon niin kunnolla. Tavoite on ensin euforiakänni jossa musiikki tuntuu joka solussa ja ruoho pihallakin on vihreämpää kuin selvänä, sitten shamanistiset syvät vedet illan loppuun.
N46